Citat:
Fri vilja har aldrig handlat om fysiken och därför ser jag ingen motsättning dem emellan.
Fri vilja är ett begrepp som används i den sociala kontexten, inte som ett sätt att överträda fysikens lagar, utan som ett sätt att upprätthålla moraliska lagar.
Märk väl hur Butler kastar ut moralen genom fönstret tillsammans med den fria viljan.
Dock bygger det resonemanget just på den inbillade motsättningen mellan determinism och fri vilja.
Om vi för ett ögonblick enbart håller oss till determinism och konstaterar att på brott följer straff, så säger Butler indirekt att sanningen påbjuder en ändring av denna ordning.
Om evolutionen har jobbat i miljoner år med att konstruera avancerade tankeverktyg åt människan så är det inte helt självklart för mig att det är en fiffig idé att dekonstruera dem.
Vad är dina tankar kring det?
Fri vilja är ett begrepp som används i den sociala kontexten, inte som ett sätt att överträda fysikens lagar, utan som ett sätt att upprätthålla moraliska lagar.
Märk väl hur Butler kastar ut moralen genom fönstret tillsammans med den fria viljan.
Dock bygger det resonemanget just på den inbillade motsättningen mellan determinism och fri vilja.
Om vi för ett ögonblick enbart håller oss till determinism och konstaterar att på brott följer straff, så säger Butler indirekt att sanningen påbjuder en ändring av denna ordning.
Om evolutionen har jobbat i miljoner år med att konstruera avancerade tankeverktyg åt människan så är det inte helt självklart för mig att det är en fiffig idé att dekonstruera dem.
Vad är dina tankar kring det?
Allvarligt talat tycker jag att den mesta s.k. moralen är hycklad, utom den anarkistiska, alltså att man har rätt att göra allt som inte skadar andra.
Nietzsche har ju skrivit Zur Genealogie der Moral, som visar att straff egentligen är en rituell hämnd från samhället mot människor som bryter tabun. Att reformera brottslingar är egentligen en tanke som bara är drygt 100 år.
Det finns förresten två filosofiska definitioner av fri vilja: den ena innebär att man handlar fri från yttre tvång från andra personer eller omständigheter. Den sammanfaller med den juridiska i Sverige. Men den som diskuteras här är den vetenskapliga, och enligt den finns ingen fri vilja. Jag tycker faktiskt att det känns obehagligt att straffa någon när man vet att personen bara är en biologisk robot. Rätt att försvara sig mot ett fysiskt angrepp är en sak - det är jag helt för och förespråkar t.o.m. i trådar i andra delfora, som Brottsbekämpning, men straff efteråt känns olustigt.
wow vilken rolig vilja.