2021-06-08, 20:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Fri vilja har aldrig handlat om fysiken och därför ser jag ingen motsättning dem emellan.
Fri vilja är ett begrepp som används i den sociala kontexten, inte som ett sätt att överträda fysikens lagar, utan som ett sätt att upprätthålla moraliska lagar.

Märk väl hur Butler kastar ut moralen genom fönstret tillsammans med den fria viljan.
Dock bygger det resonemanget just på den inbillade motsättningen mellan determinism och fri vilja.

Om vi för ett ögonblick enbart håller oss till determinism och konstaterar att på brott följer straff, så säger Butler indirekt att sanningen påbjuder en ändring av denna ordning.
Om evolutionen har jobbat i miljoner år med att konstruera avancerade tankeverktyg åt människan så är det inte helt självklart för mig att det är en fiffig idé att dekonstruera dem.

Vad är dina tankar kring det?

Allvarligt talat tycker jag att den mesta s.k. moralen är hycklad, utom den anarkistiska, alltså att man har rätt att göra allt som inte skadar andra.

Nietzsche har ju skrivit Zur Genealogie der Moral, som visar att straff egentligen är en rituell hämnd från samhället mot människor som bryter tabun. Att reformera brottslingar är egentligen en tanke som bara är drygt 100 år.

Det finns förresten två filosofiska definitioner av fri vilja: den ena innebär att man handlar fri från yttre tvång från andra personer eller omständigheter. Den sammanfaller med den juridiska i Sverige. Men den som diskuteras här är den vetenskapliga, och enligt den finns ingen fri vilja. Jag tycker faktiskt att det känns obehagligt att straffa någon när man vet att personen bara är en biologisk robot. Rätt att försvara sig mot ett fysiskt angrepp är en sak - det är jag helt för och förespråkar t.o.m. i trådar i andra delfora, som Brottsbekämpning, men straff efteråt känns olustigt.
Citera
2021-06-08, 22:28
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
En underhållande scenario jag lekte med: Du vaknar med att du är spänd mot en tågräls, tåget åker emot dig och du måste knyta dig loss. Varesig du hoppar ifrån tåget eller inte så vaknar du med att du återigen ligger på tågrälsen och söker knyta dig loss. Ibland dör du, ibland räddar du själv, och du fortsätter vakna i meta-drömmen där du drömde om tåget, och är på liknande sätt spänd mot en tågräls.

Efter hur många drömmar och uppvaknanden slutar du bry dig om tåget som rullar emot dig och skrattar som en galning sjungandes "Ding an sich is not there...there is no train, only me!"?
Citera
2021-06-08, 22:54
Medlem
Citat:
Jo, det är ju sant egentligen. Även kaosteorin bevisar på sätt och vis att Universum är odeterministisk. Ifall Universum vore deterministiskt skulle man kunna skapa ett system som kan förutsäga händelser, men något sådant är helt enkelt omöjligt.

Determinism och förutsägbarhet är inte nödvändigtvis samma sak...
Citera
2021-06-08, 22:57
Medlem
Vi måste sova . Vi måste äta vi måste skita . Så långt är iaf säkert att man inte får välja. Ok du tror kanske du kan vänta lite men wow vilken rolig vilja.
Antagligen måste vi allt vi gör även på det vi inte riktigt kan se nått nödvändigt med. Kanske är presis lika nödvändigt att jag måste gå höger för att sedan göra helt om för jag måste kissa

Det är ju väldigt svårt för en människa att tänka att naturlagen gör nu att jag knäpper på TVn och tittar.

Låter riktigt sjuk fysik rörelse som helt styrs av kollisioner mellan alla partiklar i hela universum men det är bara för att vi är för dumma för att känna till naturlagarna. En som kan se det skulle se det lika enkelt som vi släpper ett äpple och vet att det faller och rullar i hålet och fastnar där.

Jaja
Det är nog bekräftat nu att vi inte styr någon vilja. Utan flyter efter lagarna som låter för komplicerade för oss att tro att min lilla tå rör sig för att det skett rörelser i en kedje reaktion i nått smått i min kropp som rinner och landar och spritter till och tån flyttar sig .

Det är nog så det är men ändå ingen skillnad på det man får uppleva.

Jag är lite intresserad av om jag kan ta mig ur den fysiska lagen och göra som jag vill men då kommer nog ingen fatta vad man sysslar med eftersom vi antagligen sitter ihop alla människor i en enad vilja av universums lagar eller rörelse situation.

Nu ska jag sova
Citera
2021-06-09, 00:40
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Determinism och förutsägbarhet är inte nödvändigtvis samma sak...

Determinism är ett värdelöst koncept ifall det inte kommer med någonslags förutsägbarhet.

Allt är bara i efterhand deterministiskt, Världen är oförutsägbar. Människor är oförutsägbara. Det går emot Universums lagar att ens studera verkligheten så i detalj att man kan förutsäga vad som kommer hända härnäst, och detta har bevisats matematiskt, så determinism är bara en lek i en abstrakt Värld, och det blir på så sätt meningslöst att sitta och uttala självklarheter som att vi som agenter är orsakade av summan av alla kausala händelser som formad oss, och att ingen aktion kan existera självständigt från den kausala kedjan som går tillbaka till tidernas ursprung.

Du är summan av din genetik, ditt trosystem, din uppfostran, ditt medvatendetillstånd, striden mellan din prefrontala kortex och reptilhjärnan, etc. - ditt agerande helhet bestäms av vinnaren i en armbrytningsmatch mellan alla krafter som styr dig. Du kan aktivt söka göra de ädlare krafterna starkare på olika sätt för att må bra och leva i harmoni med din omvärld, eller så kan du välja att känna dig viljelös att kämpa emot gravitationen och alltid välja det lätta valet i tro att du helt enkelt är programerad att vara viljelös.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-06-09 kl. 00:43.
Citera
2021-06-09, 05:24
Medlem
Citat:
Determinism är ett värdelöst koncept ifall det inte kommer med någonslags förutsägbarhet.

Allt är bara i efterhand deterministiskt, Världen är oförutsägbar. Människor är oförutsägbara. Det går emot Universums lagar att ens studera verkligheten så i detalj att man kan förutsäga vad som kommer hända härnäst, och detta har bevisats matematiskt, så determinism är bara en lek i en abstrakt Värld, och det blir på så sätt meningslöst att sitta och uttala självklarheter som att vi som agenter är orsakade av summan av alla kausala händelser som formad oss, och att ingen aktion kan existera självständigt från den kausala kedjan som går tillbaka till tidernas ursprung.

Du är summan av din genetik, ditt trosystem, din uppfostran, ditt medvatendetillstånd, striden mellan din prefrontala kortex och reptilhjärnan, etc. - ditt agerande helhet bestäms av vinnaren i en armbrytningsmatch mellan alla krafter som styr dig. Du kan aktivt söka göra de ädlare krafterna starkare på olika sätt för att må bra och leva i harmoni med din omvärld, eller så kan du välja att känna dig viljelös att kämpa emot gravitationen och alltid välja det lätta valet i tro att du helt enkelt är programerad att vara viljelös.

Bra uttryckt. Även om vi kan använda oss av kunskaper om naturlagar för att predicera utfall, så är det ofta svårt och många gånger ogörligt. Redan en sån sak som en Lorenz-attraktor är matematiskt deterministisk men samtidigt kaotisk (https://en.wikipedia.org/wiki/Lorenz_system). Nån jävla ordning måste tillvaron ha för att man skall kunna utföra rörelser och göra val. Att tillvaron är deterministisk och att det som händer inte skulle kunnat bli annat än det blev är ett påstående som saknar faktiskt fundament och som inte avgöras med filosofiska resonemang. Vi lever framåt och de som kan utgår från att det inte är så allt vi gör är är något vi måste göra som konsekvens av en omutbar orsakslag.
Citera
2021-06-09, 09:08
Medlem
Citat:

Så det finns två styrande principer, krafterna från verkligheten/biologin. Och sen ett mer odefinierat "du"?

Är detta du inte också bara krafterna från verkligheten/biologin?
Citera
2021-06-09, 09:13
Medlem
Citat:

Fast frågan är ändå relevant. Om en aktion existerar självständigt oberoende av den kausala kedjan... Var kommer den då ifrån? Nån typ av ren slump?
Citera
2021-06-09, 09:27
Bannlyst
Citat:
Fast frågan är ändå relevant. Om en aktion existerar självständigt oberoende av den kausala kedjan... Var kommer den då ifrån? Nån typ av ren slump?

Jag tror inte att det existerar ren slump på den nivå som man kan okulärbesiktiga. Man kan t.ex. helt enkelt inte få cancer av en enda röntgenundersökning.
Citera
2021-06-09, 10:01
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Så det finns två styrande principer, krafterna från verkligheten/biologin. Och sen ett mer odefinierat "du"?

Är detta du inte också bara krafterna från verkligheten/biologin?

Du är helheten av dessa krafter, som oftast är dolda från ditt medvetna jag.

Du är inte enbart det upplevda jaget, men du kan omprogrammera de omedvetna krafter som styr dig, använda krafter från biologin till din fördel.
Citera
2021-06-09, 10:05
Medlem
Citat:
Du är helheten av dessa krafter, som oftast är dolda från ditt medvetna jag.

Du är inte enbart det upplevda jaget, men du kan omprogrammera de omedvetna krafter som styr dig, använda krafter från biologin till din fördel.

Fast du blandar korten här... Om "du" är helheten, så har "du" inte en egen agenda? Du är bara summan av alla dolda krafter.

Dvs de omedvetna krafterna kan programmera om sig själv? Vilket helt enkelt innebär att de dolda krafter styr enväldigt.
Citera
2021-06-09, 10:11
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:

Tja, egentligen finns väl kvantfysiska tärningskast överallt i universum, men även dessa har en ursprung i den kausala kedjan.

Du kanske talar om Aristotles argument om en medveten prime mover? Finns teorier om sätt som Universum bara är en del av en evig kedja av universum som skapar universum, sedan finns teorin att först fanns iden, sedan skapelsen och kedjereaktionen...

Men skapelsen är ju ändå enligt determinismens lagar, en sådan Gud kunde inte välja vara något annat än vad han nu var gjord av, och kunde inte välja skapa något annat än vårt Universum. Vilket egentligen inte vill säga så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in