Citat:
Ursprungligen postat av
Redoxreaktion
Säg att det finns choklad och jordgubb (Thomas Nagels uttjatade exempel?). Vari består valet? Det består egentligen bara i att inbilla sig att det som man inte åt "kunde" man ha ätit. Men på vilket sätt "kunde" man ha gjort det annat än i fantasin?
Man "kunde" ha gjort annorlunda med den visdom man fått efter att ha gjort fel val, därmed kan man göra annorlunda nästa gång.
Exempelvis...person x bestämmer sig för att sluta masturbera, efter en vecka går han in bara för att se på en porrsida utan att masturbera, men det slutar med att han faller in för begäret.
Han tänker"jag borde ha gjort annorlunda, nästa gång ska jag inte provocera fram beteendet och istället skölja mina kulor i kallt vatten.
Vi tänker "att vi kunde ha gjort annorlunda" för att försäkra att vi "gör annorlunda" i framtiden med nya verktyg i verktygslådan, inte för att vi verkligen tror att vi kunde ha gjort annorlunda när vi var exakt den person vi var då vi begick misstag.
Att tro att man kunde ha gjort annorlunda är alltså att tro på att man kan handla annorlunda i framtiden. Ifall folk inte tror att de kan göra annat än att ständigt upprepa gamla misstag så är de sannerligen förlorade.