2021-06-08, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det handlar inte om vad man tror om HD.

Jag har ju själv sagt att hon kan ha någon del i mordet, det kan vi inte veta. Jag skriver bara om vad jag tror.

Det handlar mer om hur man skriver och hur man hanterar det som finns i FUP.

Ingen vet helt säkert varför HD ljuger och beter sig som hon gör. Hon skulle kunna vara anstiftare, men det är inget jag tror riktigt. Hon skulle kunna ha kännedom, hon skulle kunna ha undanröjt något.

Men hon skulle också kunna vara helt oskyldig, även om hon kanske fattat hur det låg till. Hon skulle kunna vara precis lika manipulerad och bunden till SD som Lena varit. Lika spykiskt sjuk som Lena, fast på ett helt annat sätt.

Jag vill absolut inte ha sista ordet. Det är väldigt tråkigt att några uppfattar det så.

Men man bör tänka på att vara varsam med hur man använder det som finns i FUP, visa hur man drar slutsatser och tänka på att det är riktiga människor. HD har också två barn, som även om SD är dömd, då är det deras mamma och pappa som det handlar om i tråden.

Om du med oskyldig menar att HD varit helt ovetandes så är den teorin helt orimligt för mig med tanke på hennes agerande. Om du med oskyldig menar att hon visste vad som skett men ej delaktig i själva mordet så anser jag hon har en del i brottet.
Citera
2021-06-08, 22:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Du återkommer då och då till det här att hon kör bil när SD:s hand är gipsad.
Och nu igen att hon varit på ett tak. Du menar det skulle vara risk att hon hoppade därifrån för att slippa allt?
Eller att hon har för mycket energi jämfört med ja vadå - din bild av hennes sjukdomstid? Egentligen ska hon inte vara på taket för hon har tröttsjukan?

Kan du redogöra alls för hur hennes sjukdomstid såg ut. När hon var piggare? När hon var sämre? När hon kunde köra bil? När hon kunde klättra på en stege?

Man får tycka vad man vill om HD men du får det ju att framstå som att hon var en fara därute på vägarna i England. Du nämner att hon har barnen i bilen. Vad skulle kunna hända menar du? Att de åkte till England för att köra utför nåt lämpligt stup?
Var hennes körkort indraget eller?
Eller hade hon inte energin - hur vet du isf det?

Sen menar du att SD och HD är jämngoda med alla lögner och otrohet?
De har ljugit lika mycket och varit lika mycket otrogna är det så jag ska tolka det?
Ja precis. Det tog jag upp igen.
Citera
2021-06-08, 22:50
Medlem
Citat:
Och nu igen att hon varit på ett tak. Du menar det skulle vara risk att hon hoppade därifrån för att slippa allt?
Eller att hon har för mycket energi jämfört med ja vadå - din bild av hennes sjukdomstid? Egentligen ska hon inte vara på taket för hon har tröttsjukan?

Kan du redogöra alls för hur hennes sjukdomstid såg ut. När hon var piggare? När hon var sämre? När hon kunde köra bil? När hon kunde klättra på en stege?

Man får tycka vad man vill om HD men du får det ju att framstå som att hon var en fara därute på vägarna i England. Du nämner att hon har barnen i bilen. Vad skulle kunna hända menar du? Att de åkte till England för att köra utför nåt lämpligt stup?

De har ljugit lika mycket och varit lika mycket otrogna är det så jag ska tolka det?

MEN ..... Var får du allt ifrån? Var tolkar du in hoppa från tak? Livsfara på vägarna? Köra nerför ett stup?
Citera
2021-06-08, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja precis. Det tog jag upp igen.

Att hon var en fara för sig själv och andra där på taket och i bilen?

Eller att hon var ”för pigg” för de aktiviteterna enligt dig?

Och att SD och HD är jämngoda vad gäller lögner och otrohet?

Ok tack då vet jag att du överdriver rätt rejält.
Citera
2021-06-08, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
MEN ..... Var får du allt ifrån? Var tolkar du in hoppa från tak? Livsfara på vägarna? Köra nerför ett stup?

Ja men varför togs klättra på tak och köra bil i England med barnen i fordonet upp då i samband med psykisk sjukdom?

Menar Develi - utan att känna till HD:s status vad gäller sjukdomen de tillfällena alls - att HD inte borde/kunnat orka detta?

Eller droppades de två aktiviteterna bara lite random i svaret angående psykisk sjukdom och det är inget man ska ta nån hänsyn till?

Guida gärna varför exakt de aktiviteterna är relevanta för hennes psykiska sjukdom.
Citera
2021-06-08, 23:11
Medlem
Citat:

Att i perioder vara mer eller mindre hyperaktiv, driftig och i full fart med olika aktiviteter och dra igång stora projekt stärker ju snarare tesen om bipolär sjukdom som jag tror att Develi själv nämnt att HD tycks lida av baserat på att en medicin hon iaf tidigare konsumerat är vanlig vid just bipolär sjukdom men ovanlig vid vanlig depression.
Citera
2021-06-08, 23:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Varför härmade HD allt som SD gjorde efter hon sett till att resan bokades?

1. Äktenskapsbrott
2. Höll JS dold och manipulerade SD.
3. Uppvisade en bild av att han bara var en lattjo polare.
4. En som stöttade henne likt SD sa när HD var ett skal. Lyssnar på hennes vedermödor.
5. Åkte på resor, låg på hotell, event, tog burkar.
6. Ljuger i flera månader och ligger med JS i det fördolda.

Vad säger du smoke. Ger hon igen för gammal ost?
Inte ens du kan blunda för likheten.
Varför dumpade hon JS? Hade han fyllt sin funktion och ansågs som en förrädare?

Man får väl hoppas att det inte var en copycat på slutet också. Att han överraskade hela högen. För hon om nån skulle ju vara förstående ang att vara suicidal och se döden som en bra lösning på lidande.

Undrar vem som ringde det konstiga samtalet till polisen?
Normalt förfarande är väl att ringa sos alarm.
Har du nån tanke kring detta?

Jag tycker inte att det är riktigt stämmer att det är HD som dumpar S*illen på det tydliga sätt som det framställs.

Om man läser olika förhör med S*illen, ser man att HD hela tiden varit tydlig med att hon velar och har känslor för SD.
Innan HD tar ut skilsmässa, bestämmer hon först att hon ska satsa på äktenskapet, samtidigt som S*illen bestämde sig för att skiljas.
Därefter blir det dock både flytt och skilsmässa kort därefter för HD också, även om det verkar som att HD har kvar känslor för SD (enligt S*illen).

Efter att hD flyttat återupptog HD och S*illen sin relation, men de var inte ett par.

Efter att SD släpptes från häktet valde S*illen att backa, då HD och han hade olika syn på SD och S*illen inte litade på SD. HD och S*illen umgås mer som vänner.

Efter att S*illen kontaktat polisen angående de meddelanden han hade som visade att HD varit mycket mer kontrollerad än hon uppgett i TR, backade S*illen först, därefter HD.

Man kan också se att det inte alls är solklart att S*illen tar ut skilsmässa pga av HD.
Jag har tidigare citerat ett mail från HD där hon är tydlig med att han ska göra som han själv känner med skilsmässan och inte göra det för hennes skull.

Förhör dec- 18:

A 150/551

Från kompletteringen:

//

Transkription från förhör HR,
från ca 26:15 min:

Citera
2021-06-08, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det handlar inte om vad man tror om HD.

Jag har ju själv sagt att hon kan ha någon del i mordet, det kan vi inte veta. Jag skriver bara om vad jag tror.

Det handlar mer om hur man skriver och hur man hanterar det som finns i FUP.

Ingen vet helt säkert varför HD ljuger och beter sig som hon gör. Hon skulle kunna vara anstiftare, men det är inget jag tror riktigt. Hon skulle kunna ha kännedom, hon skulle kunna ha undanröjt något.

Men hon skulle också kunna vara helt oskyldig, även om hon kanske fattat hur det låg till. Hon skulle kunna vara precis lika manipulerad och bunden till SD som Lena varit. Lika spykiskt sjuk som Lena, fast på ett helt annat sätt.

Jag vill absolut inte ha sista ordet. Det är väldigt tråkigt att några uppfattar det så.

Men man bör tänka på att vara varsam med hur man använder det som finns i FUP, visa hur man drar slutsatser och tänka på att det är riktiga människor. HD har också två barn, som även om SD är dömd, då är det deras mamma och pappa som det handlar om i tråden.

Du skriver också att man skall vara försiktig med slutsatser. Om du med slutsats inbegriper att ens övertygelse är att HD vet mer än hon berättat så anser jag att jag kan förmedla den ståndpunkten utan att jag skall anses vara oförsiktig eller dragit en förhastad slutsats. Hon kan t o m veta en hel del. Att däremot vara öppen för att hon kan vara helt ovetandes om mordhändelsen är däremot en orimlig slutsats enligt mig.
Citera
2021-06-08, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Att i perioder vara mer eller mindre hyperaktiv, driftig och i full fart med olika aktiviteter och dra igång stora projekt stärker ju snarare tesen om bipolär sjukdom som jag tror att Develi själv nämnt att HD tycks lida av baserat på att en medicin hon iaf tidigare konsumerat är vanlig vid just bipolär sjukdom men ovanlig vid vanlig depression.

Jo men bilkörning och lägga om tak eller vad hon nu gjorde kan väl knappast räknas som maniska ”aktiviteter” tänker jag. Likaså geocaching kan väl doktorn heller inte ha så mycket att vara oroad över. Vad gäller de fysiska aktiviteterna om depression finns med i bilden.

Kanske får nån förklaring från Develi vad som menades med exemplen med bilen och taket där:

”Hon är kreativ. Även för att vara så sjuk.
La ett par bilder häromdan där jag tror det är hon som byter tak 2015 i klätterutrustning.
2013 kör hon till England, med två barn och gubben med handen i gips.
Får inte riktigt ihop bilden, lika lite som helt styrd av SD med tanke på allt hon företar sig, kontrollerar och bestämmer.”
Citera
2021-06-08, 23:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Vi är många som ihärdigt skrivit här, grävt och försvarat LW i 3:års tid.

Ja, tack och lov!
Du har varit med en hel del.

Men periodvis var det klent i tråden och många skribenter vände sig till trådar där det hände lite mer. Det var väldigt lugnt rent händelsemässigt här, ingen dramatik, inga artiklar... bara smutskastning av Lena, ända ner till dammpartikelnivå...

Det är de perioderna jag syftar på. Jag var inte helt ensam i tråden, att försvara Lena, det är sant. Men det var långt ifrån en sådan fart som det är på tråden idag, och mycket färre skribenter, varav flera deltog i smutskastningen.

Nu är det väl lite omvänt, att det är färre som lägger skulden på Lena och fler som försvarar henne.
Citera
2021-06-08, 23:46
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Jo men bilkörning och lägga om tak eller vad hon nu gjorde kan väl knappast räknas som maniska ”aktiviteter” tänker jag. Likaså geocaching kan väl doktorn heller inte ha så mycket att vara oroad över. Vad gäller de fysiska aktiviteterna om depression finns med i bilden.

Kanske får nån förklaring från Develi vad som menades med exemplen med bilen och taket där:

”Hon är kreativ. Även för att vara så sjuk.
La ett par bilder häromdan där jag tror det är hon som byter tak 2015 i klätterutrustning.
2013 kör hon till England, med två barn och gubben med handen i gips.
Får inte riktigt ihop bilden, lika lite som helt styrd av SD med tanke på allt hon företar sig, kontrollerar och bestämmer.”
Om det är litium hon äter?
Det ges endast till de med bipolär diagnos.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.fass.se/m/produkt/19971114000058/public/tabproduct&ved=2ahUKEwjZkcn6gInxAhXOs4sKHXYjDrAQFj AeegQIOxAC&usg=AOvVaw0pqWqR08kvvXFNnAGGiCJI&cshid= 1623188835812
Senast redigerad av rubin22 2021-06-08 kl. 23:51.
Citera
2021-06-08, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Om det är litium hon äter?
Det ges endast till de med bipolär diagnos.

Vet inte om det varit på tal.

Men som sagt bilkörning och lägga om tak togs upp som exempel på nåt som inte HD borde ägna sig åt om jag förstod det rätt. Men baserat på vad förstod jag inte.

Sen om jag fattat det rätt så är det fokus på hennes depression och har jag läst fupen rätt så finns det inte beskrivet några maniska skov.

Hon har kört bil på bilsemester då SD hade gipsad hand.
Inte direkt så hon kört till Polen och sålt bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in