2021-06-08, 12:27
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Säg att det finns choklad och jordgubb (Thomas Nagels uttjatade exempel?). Vari består valet? Det består egentligen bara i att inbilla sig att det som man inte åt "kunde" man ha ätit. Men på vilket sätt "kunde" man ha gjort det annat än i fantasin?

Man "kunde" ha gjort annorlunda med den visdom man fått efter att ha gjort fel val, därmed kan man göra annorlunda nästa gång.

Exempelvis...person x bestämmer sig för att sluta masturbera, efter en vecka går han in bara för att se på en porrsida utan att masturbera, men det slutar med att han faller in för begäret.

Han tänker"jag borde ha gjort annorlunda, nästa gång ska jag inte provocera fram beteendet och istället skölja mina kulor i kallt vatten.

Vi tänker "att vi kunde ha gjort annorlunda" för att försäkra att vi "gör annorlunda" i framtiden med nya verktyg i verktygslådan, inte för att vi verkligen tror att vi kunde ha gjort annorlunda när vi var exakt den person vi var då vi begick misstag.

Att tro att man kunde ha gjort annorlunda är alltså att tro på att man kan handla annorlunda i framtiden. Ifall folk inte tror att de kan göra annat än att ständigt upprepa gamla misstag så är de sannerligen förlorade.
Citera
2021-06-08, 12:34
Medlem
Citat:
Säg att det finns choklad och jordgubb (Thomas Nagels uttjatade exempel?). Vari består valet? Det består egentligen bara i att inbilla sig att det som man inte åt "kunde" man ha ätit. Men på vilket sätt "kunde" man ha gjort det annat än i fantasin?
Ska läsa på senare om det exemplet. Vet för lite.
Citera
2021-06-08, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Eftersom vi aldrig kan veta vilka antaganden som är sanna så får vi nöja oss med att göra det bästa av situationen, dvs. att agera vetenskaplig. Vi observerar hur världen ser ut och så försöker vi förstå det vi ser genom att utveckla modeller som förutsäger det vi observerar. Och att människor är agenter som vill saker är något som de flesta av oss observerar varje dag. Om logiken motbevisar det jag observerar så får jag gå tillbaka till ritbordet och skruva på logiken tills den fungerar bättre nästa gång. Eller ändra mina antaganden fel ligger där.
Det finns ingen kunskap. Allt du påstår dig veta är bara tolkning. I verkligheten vet du ingenting.
Citera
2021-06-08, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Man "kunde" ha gjort annorlunda med den visdom man fått efter att ha gjort fel val, därmed kan man göra annorlunda nästa gång.

Exempelvis...person x bestämmer sig för att sluta masturbera, efter en vecka går han in bara för att se på en porrsida utan att masturbera, men det slutar med att han faller in för begäret.

Han tänker"jag borde ha gjort annorlunda, nästa gång ska jag inte provocera fram beteendet och istället skölja mina kulor i kallt vatten.

Vi tänker "att vi kunde ha gjort annorlunda" för att försäkra att vi "gör annorlunda" i framtiden med nya verktyg i verktygslådan, inte för att vi verkligen tror att vi kunde ha gjort annorlunda när vi var exakt den person vi var då vi begick misstag.

Att tro att man kunde ha gjort annorlunda är alltså att tro på att man kan handla annorlunda i framtiden. Ifall folk inte tror att de kan göra annat än att ständigt upprepa gamla misstag så är de sannerligen förlorade.
Men då är ju situationen en annan, vilket är förenligt med determinismen.
Citera
2021-06-08, 14:38
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stigtew
Men då är ju situationen en annan, vilket är förenligt med determinismen.

Determinism motbevisar inte fria val, determinism av det slaget är bara en tautologi.

Fri vilja blir ju en del av kausala kedjan till deterministiska utfall. Du ger en hund exempelvis val att äta en godis eller inte och den väljer förutsägbart att äta godiset om och om igen, du låter Siddharta leva i en palats som liknar himmelriket och han väljer att lämna palatset för att svälta under ett träd. Det blir bara deterministiskt i efterhand, men för betraktaren tycks människans medvetande ett mysterium, något som har kapacitet att bete sig emot alla sätt som den biologiskt programmerats att bete sig.

Så länge en människas medvetande är en svart låda så är dess handlingar bara deterministisk som abstraktion.
Citera
2021-06-08, 14:48
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Nu gör vi som så att vi struntar i skitstövlarna som t.o.m. på ett filosofiforum skamlöst föredrar sina livslögner framför obehagliga sanningar och postar relevanta inlägg om varför det inte finns fri vilja. Ett nytt inlägg av Martin Butler: Free Will: A Mistaken Belief in Uncaused Effects

Fri vilja har aldrig handlat om fysiken och därför ser jag ingen motsättning dem emellan.
Fri vilja är ett begrepp som används i den sociala kontexten, inte som ett sätt att överträda fysikens lagar, utan som ett sätt att upprätthålla moraliska lagar.

Märk väl hur Butler kastar ut moralen genom fönstret tillsammans med den fria viljan.
Dock bygger det resonemanget just på den inbillade motsättningen mellan determinism och fri vilja.

Om vi för ett ögonblick enbart håller oss till determinism och konstaterar att på brott följer straff, så säger Butler indirekt att sanningen påbjuder en ändring av denna ordning.
Om evolutionen har jobbat i miljoner år med att konstruera avancerade tankeverktyg åt människan så är det inte helt självklart för mig att det är en fiffig idé att dekonstruera dem.

Vad är dina tankar kring det?
Citera
2021-06-08, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Om evolutionen har jobbat i miljoner år med att konstruera avancerade tankeverktyg åt människan så är det inte helt självklart för mig att det är en fiffig idé att dekonstruera dem.

Vad är dina tankar kring det?

Det är inte evolutionen som gett oss felaktiga ideer...? Eller ja jo, evolutionen har givetvis gett oss en hjärna som kan tro på galna idéer.

Allt blir bättre med att förstå sanningen. Brott och straff slutar inte fungera tex.
Citera
2021-06-08, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Determinism motbevisar inte fria val, determinism av det slaget är bara en tautologi.

Fri vilja blir ju en del av kausala kedjan till deterministiska utfall. Du ger en hund exempelvis val att äta en godis eller inte och den väljer förutsägbart att äta godiset om och om igen, du låter Siddharta leva i en palats som liknar himmelriket och han väljer att lämna palatset för att svälta under ett träd. Det blir bara deterministiskt i efterhand, men för betraktaren tycks människans medvetande ett mysterium, något som har kapacitet att bete sig emot alla sätt som den biologiskt programmerats att bete sig.

Så länge en människas medvetande är en svart låda så är dess handlingar bara deterministisk som abstraktion.
Du behöver inte göra medvetandet till en svart låda. Det räcker med att du definierar ditt jag som en icke tom delmängd av universum för att omvärlden skall vara indeterministisk. Turings haltproblem visar att framtiden är obestämd även för ett program som kör på en deterministisk dator. Ett system kan bara vara deterministiskt om man betraktar det från utsidan, annars påverkar man framtiden på ett sätt som gör den oförutsägbar.
Citera
2021-06-08, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Givetvis finns inga bevis utan axiom. Vad är din poäng?
Det finns ingen sanning, bara uppfattningar och perspektiv.

Och axiom kan bara accepteras som obevisliga antaganden.
Senast redigerad av Stigtew 2021-06-08 kl. 20:16.
Citera
2021-06-08, 20:19
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stigtew
Det finns ingen sanning, bara uppfattningar och perspektiv.
Fan vad du tjatar om det där.
Du har rätt i en ändå rätt så trivial mening, som i praktiken är helt oanvändbar. Kunskapsteori är iofs en del av Filosofi, men om du står på en tågräls och ser ett tåg komma emot dig i full fart, så gör du bäst i att hoppa undan (om du inte vill dö), och inte börja fundera som någon jämrans Descartes på om tåget verkligen finns. Darwin award...
Citera
2021-06-08, 20:28
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Du behöver inte göra medvetandet till en svart låda. Det räcker med att du definierar ditt jag som en icke tom delmängd av universum för att omvärlden skall vara indeterministisk. Turings haltproblem visar att framtiden är obestämd även för ett program som kör på en deterministisk dator. Ett system kan bara vara deterministiskt om man betraktar det från utsidan, annars påverkar man framtiden på ett sätt som gör den oförutsägbar.

Jo, det är ju sant egentligen. Även kaosteorin bevisar på sätt och vis att Universum är odeterministisk. Ifall Universum vore deterministiskt skulle man kunna skapa ett system som kan förutsäga händelser, men något sådant är helt enkelt omöjligt.
Citera
2021-06-08, 20:37
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Fan vad du tjatar om det där.
Du har rätt i en ändå rätt så trivial mening, som i praktiken är helt oanvändbar. Kunskapsteori är iofs en del av Filosofi, men om du står på en tågräls och ser ett tåg komma emot dig i full fart, så gör du bäst i att hoppa undan (om du inte vill dö), och inte börja fundera som någon jämrans Descartes på om tåget verkligen finns. Darwin award...

En underhållande scenario jag lekte med: Du vaknar med att du är spänd mot en tågräls, tåget åker emot dig och du måste knyta dig loss. Varesig du hoppar ifrån tåget eller inte så vaknar du med att du återigen ligger på tågrälsen och söker knyta dig loss. Ibland dör du, ibland räddar du själv, och du fortsätter vakna i meta-drömmen där du drömde om tåget, och är på liknande sätt spänd mot en tågräls.

Efter hur många drömmar och uppvaknanden slutar du bry dig om tåget som rullar emot dig och skrattar som en galning sjungandes "Ding an sich is not there...there is no train, only me!"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in