Citat:
Ursprungligen postat av
Pirigin
Jag har CA som min mest sannolika GM och SE först på andra plats. Jag accepterar att du anser att han med största sannolikhet är oskyldig. Det jag vände mig mot är uttalanden som: "Han kan uteslutas, punkt."
Det är den sortens position som gör mig benägen att stödja SE som GM sidan I debatten. Jag kan helt enkelt inte se den grund på vilken SE kan uteslutas och tycker att den tvärsäkra positionen att det nu är slutdiskuterat och SE kan uteslutas är okonstruktiv. Och jag är generellt oförstående till vad man gör här om man tycker att det nu är slutdiskuterat.
Ok, det finns ingen enskild punkt som till hundra procents säkerhet friar honom.
Det går alltid att hitta en krystad motförklaring till allt, men sammantaget blir han fullständigt osannolik, och den bedömningen är min egen.
Du kanske undrar vad man gör i debatten om man har en sådan inställning, men då ska vi komma ihåg att detta är statens lösning på Palmemordet, och Engström är den officiella orsaken till att de lagt ner utredningen.
Utpekandet är ytterst svagt underbyggt, och för oss som är något mer insatta än gemene man i frågan är det fullständigt horribelt.
Bara detta faktum skulle kunna utgöra en mycket stark grund för någon att delta i debatten.
Lägg därtill alla osanningar och misstolkningar, som medvetet eller omedvetet planterats och cementerats i debatten under årens lopp.
Jag ifrågasätter inte dina motiv, men jag skulle på lika starka (om inte starkare) grunder kunna göra det:
Vad är det till exempel för mening att fortsätta att diskutera något om man har som utgångspunkt att man aldrig kommer närmare ett ställningstagande i huvudfrågan?
Att stå och vela som mellan två hötappar mellan två för länge sedan avlidna personer är ingen avundsvärd sits det heller, och framför allt inte då man är av inställningen att det är utsiktslöst.
Du skrev:
”
Vi får leva med ovissheten och bedrar oss själva när vi gör allt för säkra uttalanden i endera riktning”.
Det kan ju låta som en sund inställning, men jag tycker att det är ett väldigt snävt och meningslöst synsätt.
Dock har jag inga synpunkter på din legitimitet för att delta i debatten.
Bra då sätter vi punkt.