Citat:
Det man ofta missar här är att SE:s berättelse förändras över tid. Som jag skrev i inlägget du syftar på nu så bör det alltså inte ha varit något problem alls för den som såg på nyhetssändningen kl.04:00 att tänka sig att den flyende gärningsmannen skulle ha gått bra att se mot den upplysta väggen på det sk. kulturhuset. Och det är också just vad SE uppger till SvD och polisen dagen efter mordet när han lägger fram sin första version, att någonstans längs sträckan mellan mordplatsen och kulturhuset skulle alltså mördaren i mörkblå täckjacka ha befunnit sig.
Att mannen med den mörkblå täckjackan skulle ha befunnit sig just där borta vid kulturhuset när han observerades säger SE ingenting om i den här första versionen. Det där kommer sedan i den andra versionen i förhöret som hålls 860310, dvs. efter att vittnet Lars J har berättat i Aftonbladet 860304 att han själv hade befunnit sig just där. Här skall SE också ha gjort sin iakttagelse först efter att ha pratat med Lisbeth och lagt Olof i framstupa sidoläge (och inte längre som i den första versionen, dvs. som det allra första han gör när han kommer till platsen).
Och en sak man kan fundera över här är ju vem den här mannen i mörkblå täckjacka som det berättas om i nyheterna egentligen skulle vara. Det kan ju knappast ha varit vittnet Lars J de pratade om här, utan det hade väl mer troligt att göra med Lisbeth Palmes sammanblandning av Anders B och gärningsmannen, och att polisen utifrån den här förvirringen nog hade dragit den felaktiga slutsatsen att den flyende gärningsmannen i gränden skulle ha haft en mörkblå täckjacka på sig.
Sedan angående det här andra du tar upp, om mysteriet med hur SE kunde ana att just Lisbeth Palme hade sagt "mörkblå täckjacka", så finns det också en bra förklaring i den där första TV-sändningen. Jag har för mig att de säger där att tre vittnen som befann sig nära mordet skulle ha sagt mörkblå täckjacka, medan den andra uppgiften om lång mörk rock beskrevs som mer osäker och då kanske hade gjorts av vittnen längre bort. Alltså bör då Lisbeth Palme vara ett av de tre vittnen som hade sagt mörkblå täckjacka.
Att mannen med den mörkblå täckjackan skulle ha befunnit sig just där borta vid kulturhuset när han observerades säger SE ingenting om i den här första versionen. Det där kommer sedan i den andra versionen i förhöret som hålls 860310, dvs. efter att vittnet Lars J har berättat i Aftonbladet 860304 att han själv hade befunnit sig just där. Här skall SE också ha gjort sin iakttagelse först efter att ha pratat med Lisbeth och lagt Olof i framstupa sidoläge (och inte längre som i den första versionen, dvs. som det allra första han gör när han kommer till platsen).
Och en sak man kan fundera över här är ju vem den här mannen i mörkblå täckjacka som det berättas om i nyheterna egentligen skulle vara. Det kan ju knappast ha varit vittnet Lars J de pratade om här, utan det hade väl mer troligt att göra med Lisbeth Palmes sammanblandning av Anders B och gärningsmannen, och att polisen utifrån den här förvirringen nog hade dragit den felaktiga slutsatsen att den flyende gärningsmannen i gränden skulle ha haft en mörkblå täckjacka på sig.
Sedan angående det här andra du tar upp, om mysteriet med hur SE kunde ana att just Lisbeth Palme hade sagt "mörkblå täckjacka", så finns det också en bra förklaring i den där första TV-sändningen. Jag har för mig att de säger där att tre vittnen som befann sig nära mordet skulle ha sagt mörkblå täckjacka, medan den andra uppgiften om lång mörk rock beskrevs som mer osäker och då kanske hade gjorts av vittnen längre bort. Alltså bör då Lisbeth Palme vara ett av de tre vittnen som hade sagt mörkblå täckjacka.
Du skriver:
”Att mannen med den mörkblå täckjackan skulle ha befunnit sig just där borta vid kulturhuset när han observerades säger SE ingenting om i den här första versionen. Det där kommer sedan i den andra versionen i förhöret som hålls 860310, dvs. efter att vittnet Lars J har berättat i Aftonbladet 860304 att han själv hade befunnit sig just där”
Det där är totalt fel, och skulle möjligen kunna komma från MG eller någon av bisittarna i Filterpodden? Det går åtminstone i samma stil som övriga felaktigheter.
I vilket fall som helst är det fel, och om du bemödar dig med att gå till förhöret med SE 860301 så kommer du att upptäcka det.
Jag ska ändå vara så vänlig att jag citerar ur detta förhör:
”När han passerade gränden vid Tunnelgatan, tittade han ditin,
Han säger att det stod arbetsbodar där och att väggen till det s k kulturhuset var upplyst. Mot denna. vägg, såg han en man i 20-års åldern, iklädd mörkblå täckjacka. När han kom fram till Palme, sade Lisbet Palme att
gärningsmannen hade mörkblå täckjacka”
Senast redigerad av MacMackay 2021-06-07 kl. 13:02.
Senast redigerad av MacMackay 2021-06-07 kl. 13:02.