2021-06-07, 17:31
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Är du säker på det?
Mannen älskar man antagligen och är kanske villig att förlåta men älskarinnan har man ingen anledning att känna något annat än avsky och förakt för.

Att skaffa en älskare/älskarinna är väl ett klart besked till sin äkta hälft att någonting är uppenbarligen fel i äktenskapet, eller hur??
Citera
2021-06-07, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Du har på flera plan varit en förnuftig röst i tråden. Plockat fram citat ur fupen eller från tingsrätten för att klargöra det ena och det andra när andra är på villovägar i sina resonemang eller sanningshalt.

Du vet att du har många med dig som uppskattar det du skrivit och stått för här i tråden.

Men så som det ser ut nu i tråden så skriver nån person nåt om att HD sagt nåt om att hon önskar LW död och sen går tåget.

Sen skriver nån annan att hon nog slagit sönder nån cache. Och så går tåget igen.

Och så pågår det nu dag ut och dag in.
Det är ju bara upprepningar på sånt som skrivits under år tillbaka.

HD-spåret har ju aldrig varit kallare än det är nu.

Inga poliser utreder henne.
Inga Flashbackare kommer med nåt nytt.

Oavsett vad hon hittat på här i relation till fallet så lär ingen bli klokare på detta framöver. Det skrivs i tråden att nu är det dags för fokus på HD. Nu ska det grävas och letas fram saker och det ska återkommas på teman när det lästs lite i fupen igen. Så har det sett ut väldigt länge men nån handfull skribenter får väl roa sig med fortsatt granskning men det ser väldigt väldigt tunt ut.

Mördaren är dömd och död. Mer spännande än så blir det nog inte här framöver.

Jo då, det kommer fortsätta vara spännande

Om du menar att HD stor över alla misstankar, så NEJ! T3Pantzar länkade för några dagar sedan inlägg från förhör med HD där hon inte kommer ihåg, vill inte svara eller ger grumliga svar. Hon är i detta avseende i paritet med SD och för mig är det uppenbart att de två "snackat ihop sig" innan förhöret. Kanske har de fått råd av kunnig person om hur man uppträder i domstolsförhör, vilken typ av frågor de inte skall svara på eller säga sig ha glömt händelsen. Det är ett välplanerat framträdande
i TR från båda. Jag tror mycket starkt på att HD vet betydligt mer än vad hon sagt. Läs svaren i förhören. Alla som läser dem borde förstå att HD har en kunskap om mordhändelsen som hon inte vill delge. Om hon varit delaktig i själva händelsen vågar jag inte säga.

Synd att åklagarna inte fortsatte utredningen av HD. Men, men.....
Citera
2021-06-07, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Har han blivit ofrivilligt intagen? På vilka grunder?

Ingen susning. Någon i tråden nämnde det.
Citera
2021-06-07, 17:44
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, men samma här.

Du är alltid resonernade, lyssnar in och är aldrig vare sig nedsättande eller kallar folk för obehagliga saker.

Jag är inte ute efter empati, utan ute efter ett diskussionsklimat som är värdigt och tillåtande, även om man får räkna med att bli ifrågasatt.

Jag vet att du tänker annorlunda om HD än jag, och jag säger inte heller att jag har rätt.

Tyvärr tog mördaren med sig svaren till sin grav, så där får vi inga svar.
Och ja, HD har både ljugit och dolt, undanhållit. Så man kan ju säga att detta är ju en direkt biddragande orsak till att det ligger till som det gör i tråden.

Jag kanske inte är lika försående som JS till hennes beteende, men jag tror att det är en blanding av både medvetna val hon gör och andra situtioner där hon fått minnena mixtrade av både SD och allt som har hänt.

Förresten, jag tror att det är SD som förstört Lenas cacher, även sonens.

Dels berättade ju HÅ att SD försökt förstöra för Lena genom att lägg cacher nära hennes.
Jag kan tänka mig att det är ett sätt för honom att visa att det är han som bestämmer.

Han hotade också Lena med att kontakta HQ för att Lena avloggade HDs loggningar. De hoten han kom med var väldigt hotfulla mot henne eftersom han vet att Lena älskade geocachingen och älkade att göra fina cacher.

Han vet exakt hur han ska såra henne och komma åt henne.

SD gillar också att markera, genom att inte bara besöka hennes dödplats, utan att laga sonens cache på hans fördelsedag.

Jag ser det som ett mönster, det hänger ihop.

Innan FUP kom var jag inte så inne på att HD på något sätt var central i detta drama.
När jag sedan läste förhören med henne var jag böjd åt att se henne som ett offer, även om jag blev brydd över hur olika förhören tedde sej.
Första gången jag hörde hennes röst från TR kom det som en chock att hon pratade nästan som en kvinnlig SD, och då inte bara ordvalet, utan hela hennes attityd, och att hon på intet sätt verkade knäckt.
Och så där har det hållt på.

Statist, biroll, huvudroll, statist...

Isdrottning utan känslor, ond häxa, gråtande människospillra, slug ränksmiderska, stackars bedragen hustru, deprimerad mamma och dotter, hämndgirig fanatisk geocachare, bland annat - ja, hon skulle nästan ensam kunnat "befolka" denna tråd.

Jag tänker att både SD och HD avskydde LW, men från olika platser, så att säga. SD kunde hitta saker hos LW som gjorde att han vägrade släppa henne, men dessa försonande drag, egenskaper eller "aktiviteter" kunde HD absolut inte finna hos LW. Hon kände bara extremt mycket hat och avsky. Rätt eller fel? Pja, man får tänka och tycka vad man vill, det är när man omsätter tankar och känslor i praktiken som man passerar en gräns. I alla fall om det är såna känslor som att vilja klippa till nån eller vilja slå ihjäl nån. Även att uttala dem, på det sättet som HD och JG gjorde när de tävlade om att klanka ner på LW, tycker jag är förkastligt.

Att detta kommer att gå till historien som GC-mordet tror jag. I alla fall till sitt innehåll, även om det inte kommer att döpas till det.

När LW tog bort HD:s loggningar av cacherna, ja, då small det.

(Tänk om nån "mugglare" eller vem som bara kunde kliva fram och säga, "jamen det var jag som slog sönder den där himla brevlådan", så mycket tankemöda det hade kunnat bespara hela tråden i alla fall på den punkten! )
Citera
2021-06-07, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiederErmaFrost
Nej inte alla gånger.. trodde du hade kontakter inom vård/omsorg och kunde sådant.

Vanligtvis om man är man.
Citera
2021-06-07, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Jo då, det kommer fortsätta vara spännande

Om du menar att HD stor över alla misstankar, så NEJ! T3Pantzar länkade för några dagar sedan inlägg från förhör med HD där hon inte kommer ihåg, vill inte svara eller ger grumliga svar. Hon är i detta avseende i paritet med SD och för mig är det uppenbart att de två "snackat ihop sig" innan förhöret. Kanske har de fått råd av kunnig person om hur man uppträder i domstolsförhör, vilken typ av frågor de inte skall svara på eller säga sig ha glömt händelsen. Det är ett välplanerat framträdande
i TR från båda. Jag tror mycket starkt på att HD vet betydligt mer än vad hon sagt. Läs svaren i förhören. Alla som läser dem borde förstå att HD har en kunskap om mordhändelsen som hon inte vill delge. Om hon varit delaktig i själva händelsen vågar jag inte säga.

Synd att åklagarna inte fortsatte utredningen av HD. Men, men.....

Jag har läst förhören. Och det har andra gjort för ett drygt år sen.
Sedan hon uttalade sig i tingsrätten så har det väl i princip inte framkommit nåt nytt här i tråden vad gäller henne. Hade inte Develi kört sin ”favorit i repris här” så hade nog HD inte diskuterats lika mycket.

Vad hon säger eller inte säger i förhör är gammal skåpmat menar jag och av någon märklig anledning är det fortfarande spännande att vrida och vända på.

När sker genombrottet ”alla” verkar vänta på men inte vara proaktiva i?
Citera
2021-06-07, 18:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag har verkligen uppskattat dina inlägg, framför allt för att du hela tiden försöker förstå och är mycket resonerande och förklarande istället för att vara aggressiv (som en del av vi andra är).
Det är verkligen förskräckligt att du har fått ta emot hot.

Jag uppskattar dig också!

Jag har verklige inga problem med att förstå att HD blir misstänkt, på det vis att hon har betett sig väldigt underligt och direkt ljugit.

Jag tyckte kanske att Avel satte fingret på det hela, vilket jag har svårt att artikulera själv. Att fokus har blivt väldigt stort på HD och att det ändå har fällts en mördare. Och det har länge ältats om HD.

Jag vill inte delta mer i diskussionerna om hennes del då det stundvis blir obehagligt och jag går motströms; det tar på krafterna så att säga. Jag har svårt att förlika mig med tanken att om HD är oskyldig (till mordet, på alla plan) så får hon utstå mycket . Jag tycker att det är väldigt synd om henne i det fallet (vilket ju är min tror).

Det är närapå outhärdligt att tänka på att hon skulle faktiskt kunna vara helt utsatt för SD på det vis att hon verkligen har trott att han ville hjälpa henne när hon var psykisk sjuk, och att han har fått henne att tro att det skulle vara det bästa för hela familjen att hon och barnen inte fanns längre.

För mig finns det inte på världkartan att det är HDs idé.

Lika hemskt är det om han har fått henne misstänkt genom att kasta misstankar åt hennes håll och genom att under åren fått henne och JG att hata Lena istället för honom.

Hemskast är det väl att hon och barnen nu blir ensamma och att han fått henne säkerligen ganska knäckt (nu pratar jag ju hela tiden om hon är helt oskyldig till mord på något plan, eller anstiftan) av sitt självmord.

Det är ett förskräckligt straff för de överlevande när någon tar livet av sig. En dag kommer kanske verkligheten ikapp henne och hon förstår vad hon varit med om. Kanske mycket skuldkänslor. För hur det än ligger till, så är det ju för hennes skull Lena har mördats, väldigt förenklat sagt.

Och på det tråden...

Det är lite så jag tänker och känner.

Och jag orkar väl inte riktigt kämpa längre.

Jag tappade väl lite tålamodet och känner att jag flyttar mitt fokus nu till domen.
Citera
2021-06-07, 18:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Du har på flera plan varit en förnuftig röst i tråden. Plockat fram citat ur fupen eller från tingsrätten för att klargöra det ena och det andra när andra är på villovägar i sina resonemang eller sanningshalt.

Du vet att du har många med dig som uppskattar det du skrivit och stått för här i tråden.

Men så som det ser ut nu i tråden så skriver nån person nåt om att HD sagt nåt om att hon önskar LW död och sen går tåget.

Sen skriver nån annan att hon nog slagit sönder nån cache. Och så går tåget igen.

Och så pågår det nu dag ut och dag in.
Det är ju bara upprepningar på sånt som skrivits under år tillbaka.

HD-spåret har ju aldrig varit kallare än det är nu.

Inga poliser utreder henne.
Inga Flashbackare kommer med nåt nytt.

Oavsett vad hon hittat på här i relation till fallet så lär ingen bli klokare på detta framöver. Det skrivs i tråden att nu är det dags för fokus på HD. Nu ska det grävas och letas fram saker och det ska återkommas på teman när det lästs lite i fupen igen. Så har det sett ut väldigt länge men nån handfull skribenter får väl roa sig med fortsatt granskning men det ser väldigt väldigt tunt ut.

Mördaren är dömd och död. Mer spännande än så blir det nog inte här framöver.

Du satte kanske fingret lite på det jag känner och ville ha sagt.
Tack!

Jag kan dock förstå att man blir undrandes över hennes beteende.
Citera
2021-06-07, 18:27
Medlem
Citat:
Jag har läst förhören. Och det har andra gjort för ett drygt år sen.
Sedan hon uttalade sig i tingsrätten så har det väl i princip inte framkommit nåt nytt här i tråden vad gäller henne. Hade inte Develi kört sin ”favorit i repris här” så hade nog HD inte diskuterats lika mycket.

Vad hon säger eller inte säger i förhör är gammal skåpmat menar jag och av någon märklig anledning är det fortfarande spännande att vrida och vända på.

När sker genombrottet ”alla” verkar vänta på men inte vara proaktiva i?

Personligen så har jag alltid haft HD med i bilden i bakhuvudet och sedan kompletterat allt eftersom jag noterat vissa drag, mått och steg HD tagit och så har det pågått. Utan påverkan av t.ex. Develi. Mer baserat utifrån egna erfarenheter och igenkänning.

Jag har inget behov av att pracka på andra mina synpunkter liksom jag accepterar andras.
Citera
2021-06-07, 18:46
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Tack!

Hej notknapparen - jag råkade titta på ett avsnitt utav detektiven Poirot och i slutet sa denne detektiv dessa ord (står längst ner i inlägget ,när det började snackas om att en utav kvinnorna i salongen sagt just orden :
-Jag önskar att hon är död ! (en förövrigt försmådd kvinna i denna deckarhistoria som Poirot skulle kolla upp vem som var mördaren !)

Poirots ord:
-En person behöver INTE ALLS VARA mördare för att den vräker ur sig de orden ; -Att denne önskar att en viss person är död !

Och det tycker jag stämmer ....

ORD är ord och HANDLING är handling ....visst !?

Viss skillnad på dessa saker ...
Citera
2021-06-07, 18:47
Medlem
Citat:
Tack!

Ja hon har ju varit central i tråden bredvid SD.
Sen kan man sia om det var ”ok” att släpa in henne som mordmisstänkt. Men å andra sidan så fick de ju några fler och mer ”ingående” förhör med henne...
Min tanke är att en del av hennes ”beteende” i förhör, hur anti och tyst hon är, kan härledas till att de låste in henne nån vecka. Inte helt samarbetsvillig efter det. De fullständiga skälen till det är oklara såklart.
Citera
2021-06-07, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Personligen så har jag alltid haft HD med i bilden i bakhuvudet och sedan kompletterat allt eftersom jag noterat vissa drag, mått och steg HD tagit och så har det pågått. Utan påverkan av t.ex. Develi. Mer baserat utifrån egna erfarenheter och igenkänning.

Jag har inget behov av att pracka på andra mina synpunkter liksom jag accepterar andras.
Samma här, har alltid haft HD i bakhuvudet och det är noll kopplat till Devilis inlägg.

HDs beteende, det jag läst i media och fup, det jag hört från bekanta med större insyn, hennes märkliga inställning att ”vi gör väl vad fan vi vill” (åker på geocach i Europa oavsett vad polisen tycker om det i ett tidigt skede då många häpnades över att hon och SD drog iväg), hennes totala avsaknad av sympati med Lena efter att Lena blivit mördad, hennes motiv och nonchalans till händelserna i stort, hennes sätt att fortsätta umgås med SD och hävda hans oskuld in i det sista trots att exakt allt pekade på att det var han.

HD är inte oskyldig, oavsett om hon stod bakom planket eller ej.

Men! Den dag hon erkänner SDs skuld, uttrycker sympatier för LW och förklarar för rätten, vännerna eller allmänheten att hon blivit gaslightad så kommer jag kunna förstå henne. Fram till den dagen kommer hon för alltid misstänkas medskyldig på ett eller annat sätt i mina ögon. Och i den stunden kommer jag även skriva i den här tråden att jag är ledsen för det hon har fått utstå.

Edit: Ingenting utav detta är egentligen något vi kan debattera om. Det är tydligt när man läser tråden att vi som följt fallet i dessa år har våra klara föreställningar och min gissning är att ingens argument kommer påverka den andres nämnvärt.

Min önskan och förhoppning är bara något utav följande. Att HD faller platt och berättar eller att polisen fortsätter att utreda HD. Allt måste upp i ljuset. Allt.

Hur den här tråden skall kunna hjälpa till med det hela är verkligen frågan. Framförallt då de med störst kunskap i gräv inte syns särskilt intresserade över att gräva vidare kring just HD.

Någon allmän pajkastning eller nätsmutsning tror jag dock inte nämnvärt på.

Och de små troll som envisas med att smutskasta LW förmår jag inte ens ge någon luft. En liten anmälan till moderatorerna möjligtvis men det är verkligen allt.
Senast redigerad av Zymbal 2021-06-07 kl. 19:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in