2021-06-05, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Då skulle »hämta hem« kunna vara ett annat alternativ eller kanske strunta i tårtan och i stället fixa hit en paj.

Jag skulle sagt hämta tårtan, inte »hämta ut«. Den var väl inte inlåst?

Ja haha förlåt jag menade att jag skulle ha sagt bara "hämta" och inte hämta ut.
Citera
2021-06-06, 19:11
Medlem
Hej,

Har du sagt upp ditt abonnemang, avslutas det en månad från dagen du kontaktar oss alternativt när din bindningstid tagit slut. Då fakturan i vissa fall redan kan ha skapats innan din uppsägning går igenom, kan fakturan sträcka sig längre än datumet för UPPSÄGNING.

Är detta ord med stora bokstäver verbalsubstantiv?

Hur ska man kunna skriva det på ett annat sätt om man inte vill använda substantiv där?

Tack
Citera
2021-06-07, 13:20
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayur
Halloj gänget,

Detta fick jag av styrelsen idag.

"Hej igen

Styrelsen lade en motion med skiss för förnyelse av parkområde redan 2020-01-19 som en motion vilken antogs av stämman.
Jag bifogar motionen med SKISS som låg som underlag. Dock har vi förändrat skissen något på grund av vägens lutning och avsaknaden av offerter från entreprenörer.
Bifogar även den nya skissen som inte heller den är huggen i sten".

Varför har man inte använt bestämd form "Jag bifogar motionen med SKISSEN" där med tanke på att man redan pratat om skissen i första meningen?

Tack

Skiss står inte i obestämd form för att introducera någon ny skiss utan förmodligen därför att skribenten är blott ytligt bekant med kanslistilen men gör sitt bästa för att efterbilda den. "Jag bifogar motionen med skiss" skulle ha varit oklanderligt om det inte vore för den efterföljande restriktiva bisatsen.
Citera
2021-06-07, 13:27
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Hej,

"Region Stockholm vaccination covid-19:
I fas 4 (allmänheten) vaccineras just nu åldersgrupperna födda 1981 och tidigare. När det är din tur att boka tid för VACCINATION du logga in och välja erbjudandet ”Vaccination mot covid-19”. Om du inte ingår i rätt åldersgrupp finns erbjudandet inte tillgängligt. Information om VACCINATIONEN, de olika faserna och hur du bokar dos 2 finns på 1177 Vårdguiden"

Är det första ordet "VACCINATION" verbalsubstantiv( boka tid för att vaccinera sig?)

Kan ni förklara varför har man skrivit VACCINATIONEN i andra meningen?

Tack

Vaccinationen i bestämd form följer den typiska användningen av bestämd form. Det finns ett pågående vaccinationsprogram som förutsätts vara allmänt känt och informationen handlar om det. Vaccination i obestämd form skulle ha brutit mot den stilistiska symmetriregeln när de olika faserna står i bestämd form, och det kan också kännas fult med två -tion i obestämd form så nära på varandra men med olika syntaktisk funktion (satsens subjekt resp. prepositionsattribut till detta).
Citera
2021-06-07, 14:04
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ja, men är det fel att säga " Jag måste boka tid för vaccinationen?

Brukar verbalsubstantiv alltid vara i obestämd form?
dvs. Det bidrar till utveckling (1. det bidrar till att man utvecklas)

2. Jag måste boka tid för VACCINATION/VACCINERING( jrf Jag måste boka tid för att vaccinera mig)

Är det rätt tänkt?

Det är statistiskt säkert att verbalsubstantiv står oftare i obestämd form än många andra substantiv. Det innebär inte att verbalsubstantiv alltid måste stå i obestämd form eller att det är anledning att bli orolig om man ser ett verbalsubstantiv i bestämd form.

"Jag ska kolla upp en leverfläck och vaccinera mig. Fläcken går att kolla på drop-in, men vaccinationen måste jag boka tid för."
Citera
2021-06-07, 14:06
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Hej,

Har du sagt upp ditt abonnemang, avslutas det en månad från dagen du kontaktar oss alternativt när din bindningstid tagit slut. Då fakturan i vissa fall redan kan ha skapats innan din uppsägning går igenom, kan fakturan sträcka sig längre än datumet för UPPSÄGNING.

Är detta ord med stora bokstäver verbalsubstantiv?

Hur ska man kunna skriva det på ett annat sätt om man inte vill använda substantiv där?

Tack

Uppsägning är ett verbalsubstantiv. Du säger upp ett abonnemang.
Citera
2021-06-07, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Det är statistiskt säkert att verbalsubstantiv står oftare i obestämd form än många andra substantiv. Det innebär inte att verbalsubstantiv alltid måste stå i obestämd form eller att det är anledning att bli orolig om man ser ett verbalsubstantiv i bestämd form.

"Jag ska kolla upp en leverfläck och vaccinera mig. Fläcken går att kolla på drop-in, men vaccinationen måste jag boka tid för."

Ja, men i ditt exempel så kommer vaccinationen innan "för". Känns som att när ett verbalsubstantiv kommer efter prepositioner"för,innan,efter,under, till" så brukar det stå i obestämd form? Har jag uppfattat det rätt?

Till utveckling
Till vaccinering/vaccination
Till omplacering
För uppsägning.
Citera
2021-06-07, 17:47
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ja, men i ditt exempel så kommer vaccinationen innan "för". Känns som att när ett verbalsubstantiv kommer efter prepositioner"för,innan,efter,under, till" så brukar det stå i obestämd form? Har jag uppfattat det rätt?

Till utveckling
Till vaccinering/vaccination
Till omplacering
För uppsägning.

Nej, det är tyvärr fel uppfattat. Det går lika bra att säga:

"Jag ska kolla upp en leverfläck och vaccinera mig. Fläcken går att kolla på drop-in, men jag måste boka tid för vaccinationen."
Senast redigerad av NoggerChoc 2021-06-07 kl. 17:52.
Citera
2021-06-07, 17:56
Medlem
Citat:
Nej, det är tyvärr fel uppfattat. Det går lika bra att säga:

"Jag ska kolla upp en leverfläck och vaccinera mig. Fläcken går att kolla på drop-in, men jag måste boka tid för vaccinationen."

Jo men din "vaccinationen" kommer innan verbet "måste"

I mitt exempel " Jag måste boka tid FÖR VACCINATION.

Ordet vaccination kommer efter FÖR VACCINATIONEN.

Det låter konstigt att säga " Jag måste boka tid för vaccinationen"

Förstår du hur jag menar?
Citera
2021-06-07, 17:59
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Jo men din "vaccinationen" kommer innan verbet "måste"

I mitt exempel " Jag måste boka tid FÖR VACCINATION.

Ordet vaccination kommer efter FÖR VACCINATIONEN.

Det låter konstigt att säga " Jag måste boka tid för vaccinationen"

Förstår du hur jag menar?

Jag förstår hur du menar och att du har fel. Verbalsubstantiv förekommer i både obestämd och bestämd form oavsett ordföljd och eventuella prepositioner.
Citera
2021-06-07, 18:03
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Då skulle »hämta hem« kunna vara ett annat alternativ eller kanske strunta i tårtan och i stället fixa hit en paj.

Jag skulle sagt hämta tårtan, inte »hämta ut«. Den var väl inte inlåst?
Man hämtar ut.
Citera
2021-06-07, 18:08
Medlem
Citat:
Jag förstår hur du menar och att du har fel. Verbalsubstantiv förekommer i både obestämd och bestämd form oavsett ordföljd och eventuella prepositioner.

men varför är det fel att säga" Jag måste boka tid för vaccinationen"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in