2021-06-07, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har inte läst hela domen ännu, men som jag ser det hittills är det inte enbart samma syn på indicierna.

Att det har förydligts och tillkommit stödbevisning, ytterligare DNA bevis i plösen osv har förstås förändrat bilden.

Men t ex blodet på tvättmaskinen sågade ju TR helt, medan HR gör en annan bedömning. Samma bevisning, en annan bedömning:

HR DOM s 29:

"Avsättningen fanns på den vänstra sidan av fronten på tvättmaskinen, på samma sida
som luckans handtag. Blodets placering på tvättmaskinen talar för att det avsatts i
samband med att tvättmaskinen använts, och stämmer således väl in med åklagarens tes
om att Stefan Davidsson efter gärningen tvättat ett eller flera blodiga klädesplagg. Att
det handlar om en liten mängd blod framstår inte heller som anmärkningsvärt eftersom
det i så fall rör sig om en s.k. sekundäravsättning.
Även om Lena Wesström varit i Stefan Davidssons bostad vid flera tillfällen har det inte
anträffats blod från henne på något annat ställe än på tvättmaskinens front. Hade Lena
Wesström själv avsatt blodet, t.ex. genom en skada i fingret, som Karin Helmrich ska ha
fått uppgifter om, borde ytterligare blodspår eller i vart fall spår av avtorkning framkommit i anslutning till spåret. Vidare framstår det som svårförklarligt hur blodspåret
vid ett sådant scenario kommit att avsättas just på fronten av tvättmaskinen. Inte heller
kan blodet förklaras av att Lena Wesström blött i samband med samlag, något som
Kenneth Nilsson och Therése Boman har fått återberättat för sig. Att Lena Wesström
blödde i samband med samlag är dessutom motbevisat genom den relativt omfattande
utredning i form av vittnesmål och journalanteckningar som lagts fram. Till detta
kommer att Stefan Davidssons uppgifter inte heller ger någon konkret förklaring till hur
blodet ska ha avsatts på tvättmaskinen.

"Med hänsyn till att det inte med fullständig säkerhet går att slå fast hur och när blodet
avsattes på tvättmaskinen går det inte att enbart utifrån detta DNA-spår knyta Stefan
Davidsson till gärningen. I enlighet med vad som anförts ovan kan emellertid Lena
Wesströms tidigare vistelser i källaren svårligen förklara blodförekomsten. Det har inte
heller framkommit någon annan rimlig förklaring till blodförekomsten. Blodet på tvättmaskinen är mot denna bakgrund mycket besvärande för Stefan Davidsson
"

Man har inkallat Göran Schwartz på tilläggsförhör och haft ordentliga genomgångar tillika en expert på DNA. HR har ägnat sig/fokuserat sig på Åklagarens indiciebevis på ett mer grundläggande sätt än vad TR gjorde. Dessutom använde man sig av en mkt erfaren Telia expert för att göra en ny mobilplatsanalys som gjorde att helt nya väsentliga slutsatser kunde dras.
Citera
2021-06-07, 15:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag har svårt att förstå att i stort sett hela tråden har övergått till att lägga en stor del av skulden för mordet på HD.
Det trots at det finns en dömd mördare (..)
Jag har kritiserat HD från att jag började läsa FUP i januari och din formulering är fel.

Hon är misstrodd.
Misstrodd att vara inblandad, att inte ha rent mjöl i påsen. Misstrodd att inte vara nåt oskyldigt skört offer, att vara manipulativ.

Vilket överhuvudtaget inte påverkar SDs skuld som mördare.

Varav Lena är offret i det här vidriga mordfallet, som led fruktansvärt när hon brutalt slogs ihjäl.
HD som hoppas hon är död skänker jag inte en gnutta empati.
Senast redigerad av develi 2021-06-07 kl. 15:16.
Citera
2021-06-07, 15:21
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Var det i den cachen hon hade lagt in en kod som var datumet för HDs och SDs skilsmässoansökan? För att fira att hon äntligen lyckats splittra dem? För att skadeglad visa HD att det äntligen var hennes tur att ta över SD? I så fall är det inte så konstigt om någon reagerade på det. HDs och SDs vänner tyckte inte om LW. Det kan ha varit vem som helst av dem som förstörde den. Sonens cach var i en lekpark. Det är väl inte konstigt om något barn hittat den och inte förstod vad det var.
Lena gjorde ju egentligen HD en tjänst och visade vad SD gick för. Normalt blir man arg på sin man och inte på de kvinnor som fiskar efter honom.
Citera
2021-06-07, 15:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urshult
Har inte möjlighet till något längre svar just nu men lovar återkomma när jag har täckning senare. Och fler lär nog svara för sig med för den delen.

Jag tror du besvarar dina frågor själv i texten. Det finns olika syn på hela alltet, helt enkelt.

Kan du förstå och förklara hur HD svarar som hon gör i förhören och i rätten utan hänvisning till att hon i varje fall har vetskap om mordet?

Känslan många har är att det finns pusselbitar kvar att lägga och det är många av dessa som faller på HD:s lott att förklara. För även om det går att lista ut troliga scenarion om och på vilket sätt hon är inblandad så är det hennes ansvar att faktiskt tala om det.

Jag skulle vilja veta hur du kan utesluta hennes kunskap och ev. medverkan i mordet, givet det hon säger i förhör och i TR.
Det är t.ex väldigt långsökt att hon inte minns om hon och SD pratat om LW eller de 2 förhören han varit inne på samma dag som de åker upp till Arlanda.

Jag har inte heller tid just nu.
Så svarar kort.

Jag har delatgit i tråden i tre långa år.
Jag har deltagit i tråden när i stort sett ingen deltog. Har ensam (i stort sett) kämpat för att försvara Lena mot en fruktansvärd smutskastning.

Jag har förklarat i MÅNGA, många, maånga inlägg inlägg min teori varför jag tror att HD agerar som hon gör. I nästan lika många inlägg har jag också förklarat att INGEN sitter med SANNINGEN.

VI SPEKULERAR ALLA!

Och detta, att jag har fått mycket obehagliga pm, och att jag precis som du nu säger, kommer att ganska unisont svara mig, inte genom diskussion där det är "högt i tak" utan tvärtom haglar anklagelser och krav på förklaringar (som jag inte längre orkar med längre).

Därför lämnar jag den delen i diskussionen helt nu.
Citera
2021-06-07, 15:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Så svarar kort.

Jag har deltagit i tråden när i stort sett ingen deltog. Har ensam (i stort sett) kämpat för att försvara Lena mot en fruktansvärd smutskastning.

Jag har förklarat i MÅNGA, många, maånga inlägg inlägg min teori varför jag tror att HD agerar som hon gör. I nästan lika många inlägg har jag också förklarat att INGEN sitter med SANNINGEN.

VI SPEKULERAR ALLA!

Och detta, att jag har fått mycket obehagliga pm, och att jag precis som du nu säger, kommer att ganska unisont svara mig, inte genom diskussion där det är "högt i tak" utan tvärtom haglar anklagelser och krav på förklaringar (som jag inte längre orkar med längre).

Du har absolut inte kämpat ensam att försvara Lena och detta försvar mot ett vidrigt förtal och victim blaming pågår fortfarande av många personer.
Citera
2021-06-07, 15:34
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newcastle3030
Har nu lyssnat på hd vittnes mål i tr. Asså jsg kanske är sen men har alltid bara läst hennes svar. FYFAN vad hon ljuger hon vet fan precis allt. Vilken jävla idiot. Fy skäms!! Om du läser detta så ska du komma ihåg precis som du har barn har lena. Karma is a bitch. Blir så förbannad hur hon skyddade stefan. Hade hon berättat sanningen hade han suttit inne och avtjänat sitt straff. Inte vart död!! Men nu är både stefan och lena döda. Usch
Själv har man fått lära sig att ärlighet varar längst.
Citera
2021-06-07, 15:35
Medlem
Citat:
Så svarar kort.

VI SPEKULERAR ALLA!

Jag förstår dig, jag har följt detta och är ledsen att du fått utstå hot och skit.
Du är inte ensam
Citera
2021-06-07, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag vet inte om det var baserat på vad LW sagt utan på att han hade kommit med rätt opassande kommentarer till någons mycket unga dotter. Om jag minns rätt.

Just det, men i den diskussionen lyfte nån upp att det finns nånstans i fup att LW ska ha frågat SD om han ”föredrog HDs hängbröst eller LWs egna platta bröstkorg” eller liknande.
Och utifrån frågade sig samma person (minns ej vem) om SD kanske tände på att LW hade en ”flickaktig” kropp.
Det var även något om kommentarerna till några yngre kvinnor på nån dykarblogg.
Citera
2021-06-07, 15:37
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tror jag också - och likaså att hon var där med paret i nåt annat ändamål, vilket hon initierar som nyss inflyttad.
... Vilket påminner mig mer om käck storstädning. Hennes infall som hon kallar det till väninnan, att dra ihop gänget.
När andra frågar har hon tappat minnet om vem som kom på det.
- Om vi skulle återta huset, vad säger ni? För barnens skull. Vi gör som när vår farbror låg på sjukhus och hjälps åt vettja!
Ja, det är argumenten i förhör, med min formulering. 😂

".. blev sönderslagen på den här platsen. "

149/508
"När Ce*cilia påpekade att hon tycket att det var konstigt med städningen sa Ha*nna att hon inte förstod själv varför hon hade städat, det var ett infall. Hon sa att hennes syster, mamma och pappa var med, Ha*nna hade tagit dit hela gänget. Ha*nna sa att det var hennes initiativ, hon ville åka dit och göra en grovstädning. Ce*cilia frågade vad syftat med städningen var men hon fick aldrig något riktigt svar från Ha*nna. Ce*cilia upplevde inte att anledingen till att Ha*nna städade hemma hos Stefan var för att få undan spår."

HD nämner det även till SD att om han vill så ska hon dra ihop ett gäng (bör finnas i deras konversation nånstans, läste det för inte så länge sen), så ja, det verkar vara hennes idé. Vilket inte SOA kommer ihåg. Inte heller BA, PO eller HO (mamma, syster och svåger till HD) minns det.
Citera
2021-06-07, 15:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Man har inkallat Göran Schwartz på tilläggsförhör och haft ordentliga genomgångar tillika en expert på DNA. HR har ägnat sig/fokuserat sig på Åklagarens indiciebevis på ett mer grundläggande sätt än vad TR gjorde. Dessutom använde man sig av en mkt erfaren Telia expert för att göra en ny mobilplatsanalys som gjorde att helt nya väsentliga slutsatser kunde dras.

Ok, helt missat detta. Tack-

Ursäkta, ifrågasätter inte, vill bara ha hjälp att hitta till detta tilläggsförhör. Har du lyssnat på HR inpelade förhör, det är väl där jag hittar det? Inte heller DNA experten har jag hört.

Som sagt, får ta mig tid senare, när jag får tid.
Citera
2021-06-07, 15:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
149/508
"När Ce*cilia påpekade att hon tycket att det var konstigt med städningen sa Ha*nna att hon inte förstod själv varför hon hade städat, det var ett infall. Hon sa att hennes syster, mamma och pappa var med, Ha*nna hade tagit dit hela gänget. Ha*nna sa att det var hennes initiativ, hon ville åka dit och göra en grovstädning. Ce*cilia frågade vad syftat med städningen var men hon fick aldrig något riktigt svar från Ha*nna. Ce*cilia upplevde inte att anledingen till att Ha*nna städade hemma hos Stefan var för att få undan spår."

HD nämner det även till SD att om han vill så ska hon dra ihop ett gäng (bör finnas i deras konversation nånstans, läste det för inte så länge sen), så ja, det verkar vara hennes idé. Vilket inte SOA kommer ihåg. Inte heller BA, PO eller HO (mamma, syster och svåger till HD) minns det.
Alla drabbas av TGA. Inte Tant Gredelins amnesi, vilket man skulle kunna tro är förkortningen, utan transitorisk global amnesi. Fast mer ihållande över tid.

Minnet försvinner lite här och där:
"Det innebär att du plötsligt får besvär med minnet. Under en period kan du inte minnas vad som händer." källa 1177.

Ska kolla vad hon och SD sa, har inte tittat på det. Tack för tipset.
Citera
2021-06-07, 15:49
Medlem
Citat:
Så svarar kort.

VI SPEKULERAR ALLA!

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du har absolut inte kämpat ensam att försvara Lena och detta försvar mot ett vidrigt förtal och victim blaming pågår fortfarande av många personer.

Jo då. Nötis har stått upp för LW rätt ensam i perioder. I början var det en helt annan ton med bla snoris som sen avlöstes av andra (aqua rell, smokey mfl). Det var inte bara de jag nämnde utan överlag och periodvis väldigt mycket grova påhopp mot LW. Redan efter några veckor. Påhopp även på LWs barn där vissa pushade de som känner dem att avslöja saker om barnen som inte alls har med mordet att göra utan med barnens privatliv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in