2021-06-07, 13:14
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Nu vill jag se någon i denna tråd lägga en positiv spin på de här senaste nyheterna från Demokratiska Folkrepubliken Nordkorea.

https://www.bbc.com/news/world-asia-57225936

Är dessa lögner från västerländska imperialistisk media? Eller stämmer dessa uppgifter? Är det straff som står i proportion till brotten?
Man får ju även ta allt som skrivs om landet i viss media med en nypa salt. De flesta bizarra skrönor är oftast bara just det skrönor..
Citera
2021-06-07, 13:26
Medlem
Giant Squids avatar
Nord Korea har lyckats mkt, väl med implementerandet utav sin egenproducerade videokonferensmjukvara Rakwon, Linux baserad open source, något som EU borde satsat på från början.

Även där var man tidigt ute utvecklingsmässigt. Men formatstandarden har gjort att det fungerar mycket väl för utbildningar och möten. Alla regioner är utrustade, organisationer, företag, skolor och myndigheter. Nu sker vidare utbildning direkt i konferensrummen på företagen vilket snabbar på utvecklingen. Det här har gått ovanligt snabbt.
Skulle vara schyst med en engelsk version även av operativsystemet Red Star och testa i en Linuxrigg. Dom är ju inte direkt dåliga på programmering, imponerar stort i hackingsammanhang då de gör mkt, själva från scratch.

Rakwon: North Korea’s Video Conferencing Paradise
https://www.38north.org/2021/05/rakwon-north-koreas-video-conferencing-paradise/
Citera
2021-06-07, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Nord Korea har lyckats mkt, väl med implementerandet utav sin egenproducerade videokonferensmjukvara Rakwon, Linux baserad open source, något som EU borde satsat på från början.

Intressant. Vart kan man ta del av den öppna källkoden?
Citera
2021-06-07, 14:06
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allo-SCT
Intressant. Vart kan man ta del av den öppna källkoden?
Red Star OS verkar finnas överallt baserad på Fedora, KDE. Men allt på koreanska. Rakwon vet jag inte... Borde kunna reverse enginera därifrån till kod.
Citera
2021-06-07, 14:13
Medlem
Citat:
Red Star OS verkar finnas överallt baserad på Fedora, KDE. Men allt på koreanska. Rakwon vet jag inte... Borde kunna reverse enginera därifrån till kod.

Tolkade ditt inlägg som att mjukvaran skulle vara öppen källkod. Artikeln nämner inget om det.

Red Star OS är inte öppen källkod, men det erbjuds nu alltså en officiell version utanför NK?
Citera
2021-06-07, 14:48
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Tolkade ditt inlägg som att mjukvaran skulle vara öppen källkod. Artikeln nämner inget om det.

Red Star OS är inte öppen källkod, men det erbjuds nu alltså en officiell version utanför NK?
Om jag förstått det rätt så ligger Fedora under GPL licens, så man ska kunna begära ut källkoden till Red Star från tillverkaren, men det verkar inte varit någon som prövat.

Här var några som testkör Red Star 2019.
https://koryogroup.com/blog/naenara-exploring-a-north-korean-computer-internet
Senast redigerad av Giant Squid 2021-06-07 kl. 14:54.
Citera
2021-06-07, 15:00
Medlem
Giant Squids avatar
Det var ju lite kul att köra www.naenara.com.kp i mobilen, det motsvarar väl deras intranätutbud?

Edit :Välj språk engelska om man föredrar det.
Senast redigerad av Giant Squid 2021-06-07 kl. 15:12.
Citera
2021-06-07, 15:53
Medlem
Citat:
Om jag förstått det rätt så ligger Fedora under GPL licens, så man ska kunna begära ut källkoden till Red Star från tillverkaren, men det verkar inte varit någon som prövat.

Här var några som testkör Red Star 2019.
https://koryogroup.com/blog/naenara-exploring-a-north-korean-computer-internet

I första stycket har du i stort sett rätt. I alla fall på så sätt att tillverkaren har en skyldighet att lämna ut källkoden till den som begär den. Men nu är ju inte Nord Korea att betrakta som en rättsstat, och deras ratificering av bernkonventionen är minst sagt godtycklig.

Att det läckt ut mjukvaror från NK är inte samma sak som att tillverkaren erbjuder mjukvaran på den öppna marknaden. Det gör de alltså inte, utan deras fantastiska mjukvaror håller de för sig själva. Undra varför?
Citera
2021-06-07, 16:49
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
I första stycket har du i stort sett rätt. I alla fall på så sätt att tillverkaren har en skyldighet att lämna ut källkoden till den som begär den. Men nu är ju inte Nord Korea att betrakta som en rättsstat, och deras ratificering av bernkonventionen är minst sagt godtycklig.

Att det läckt ut mjukvaror från NK är inte samma sak som att tillverkaren erbjuder mjukvaran på den öppna marknaden. Det gör de alltså inte, utan deras fantastiska mjukvaror håller de för sig själva. Undra varför?
Men Red Star är iofs, utvecklad i Tyskland utav Korea Computer Center om man nu vill försöka stämma någon.
Citera
2021-06-08, 02:54
Medlem
Kumabjorns avatar
I några inlägg här har jag försökt förklara varför Nordkorea inte är stalinistiskt, utan istället en kvarleva av Tokugawa shogunatet som styrde Japan 1600 - 1868. I den här artikeln utvecklas resonemanget med ett antal konkreta exempel så att även de som sitter fast i en eurocentristisk historiesyn kan förstå skillnaderna.
Citera
2021-06-08, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
I några inlägg här har jag försökt förklara varför Nordkorea inte är stalinistiskt, utan istället en kvarleva av Tokugawa shogunatet som styrde Japan 1600 - 1868. I den här artikeln utvecklas resonemanget med ett antal konkreta exempel så att även de som sitter fast i en eurocentristisk historiesyn kan förstå skillnaderna.

Tack!

Vi som tillhör de ”gamla rävarna” i denna tråd,(som i år fyller aktningsvärda 13 år!) och har Nordkorea - Korea och Sydostasien som specialintresse, har som Du vet, med stort intresse och behållning, konstant följt Din blogg, och Dina inlägg.

Din blogg och Dina artiklar är veritabla historielektioner på hög nivå och jag rekommenderar de trådläsare som vill fördjupa sina kunskaper om (Nord) Korea, att ta del av Kumabjorns blogg.

Dessvärre har jag inga förhoppningar att de hjärntvättade propagandalakejerna som gång på gång uppvisar besvärande låg bildning, vad gäller Koreansk/Sydostasiatisk historia, skall ta lärdom och upphöra med både desinformation och den falsifierade historiebeskrivningen och mytbildningen om Kim Il-sung som är en bluff från början till slut.

Men mer om denna fablernas värld om Kim Il-sung i ett framtida inlägg.
Senast redigerad av LEMMOR 2021-06-08 kl. 09:56.
Citera
2021-06-08, 12:52
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Tack!

Vi som tillhör de ”gamla rävarna” i denna tråd,(som i år fyller aktningsvärda 13 år!) och har Nordkorea - Korea och Sydostasien som specialintresse, har som Du vet, med stort intresse och behållning, konstant följt Din blogg, och Dina inlägg.

Din blogg och Dina artiklar är veritabla historielektioner på hög nivå och jag rekommenderar de trådläsare som vill fördjupa sina kunskaper om (Nord) Korea, att ta del av Kumabjorns blogg.

Dessvärre har jag inga förhoppningar att de hjärntvättade propagandalakejerna som gång på gång uppvisar besvärande låg bildning, vad gäller Koreansk/Sydostasiatisk historia, skall ta lärdom och upphöra med både desinformation och den falsifierade historiebeskrivningen och mytbildningen om Kim Il-sung som är en bluff från början till slut.

Men mer om denna fablernas värld om Kim Il-sung i ett framtida inlägg.
Själv har man nästan 10 årsjubileum i tråden, det är inte många kvar från den tiden.
Det är kul att ni färskingar håller liv i tråden, även om det mest är repeterande snömos.

Jag läste om ett nybyggt ålderdomshem i de södra delarna . Där sovrummen värmdes upp via golvärme "ondol" tekniken som någon tog upp tidigare i tråden. Man använder alltså detta gamla system i nya byggnader? Eller är det ett samlingsnamn för "golvvärme". Är detta vanligt även i syd korea?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in