2021-06-03, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.Rossel
Bussen borde väl ha passerat fler gånger än så, den kan väl inte ha haft bara två turer om dagen?

Nej, det stämmer - jag känner inte till exakta antalet turer. Jag räknar bara pessimistiskt, för att vara på den säkra sidan. Som jag minns det, var det inte tät trafik år 1984, men bussen gick iaf 7 dagar i veckan.
Senast redigerad av Eremona2.0 2021-06-03 kl. 19:35.
Citera
2021-06-03, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsHargreaves
Jag bedömer avståndet från 25:an till FP2 till cirka 80 meter. Vad tänkte garvade utredarna Jonsson och Svelin när de besökte 25:an på hösten 1984? Hade de strömavbrott i hjärnan? Var Vinof polisinformatör, var det orsaken att Vinof och hans anhang gick fria?

Vet man hur det kom sig att alla tre jobbade åt Vinof? Det är ju ganska anmärkningsvärt. Vem träffade Vinof först? Valle, Bosse eller Uffe? Vet man hur och när?

Valle bör väl ha varit några år äldre än Vinof (som var född 1940)? Vilket år var Valle född?

Jag skickade en skiss (över E-vägen + husnummer) till Bosse för ett par år sedan och han bekräftade, han skrev att jag ritat rätt. Det var mindre än 100 meter mellan nr 25 och FP2. Jag fick det till 50 meter.

Vägen svängde svagt och man kunde antagligen stå utanför Vinofs ytterdörr och se bort till FP2.

Ja, varför polisen agerade skitkonstigt kan man bara gissa.

Kort kan man säga: har ett stycket mordoffer en personkontakt nära (mindre än 100 m i detta fall) en fyndplats (där likdelar hittats), har polisen inget annat alternativ än att kolla allt, precis allt.

Telefonlistor, personkontaktens anställda, post, grannar och lokaler ska kollas, och självklart ska BO:s personkontakt granskas ingående.

Att inte dammsuga Eugeniavägen 25 omdelbert, var totalt obegripligt.

Antingen var Vinof polistipsare eller så hade han hållhake på polisen.. det är det jag kan tänka mig.

Jag vet inte varför Valle + två söner jobbade åt Vinof eller hur alla träffades.

Valle, Uffe och Bosse tillhörde iaf en belastad familj. De hade en syster, som blev tagen av socialen och Valle "dog i badkaret", enligt en kollega till Vinof. Vad nu det betyer. Vinof kände också "en tattare som blev mördad i Enskede", enligt vad man sagt till mig. De här männen var ordentligt på dekis.

Eugeniavägen var egentligen ett slumområde och de trasigaste människorna hittar ju alltid varandra.

Vinof & Co var dessutom ökända av polisen och var inblandade i våld, utpressning och all möjlig skit. Det är ganska uppenbart att polisen medvetet lät bli att granska detta gäng.

Här är förresten en bild som bör föreställa E-vägens infart och man ser tydligt hur smal vägen är. Bussen upptar nästan hela körfältet. FP2 hamnade alltså precis vid bussen när den körde..

http://media.sparvagsmuseet.se/trafikminnen/Bilder/Linje_58_1985.jpg
Citera
2021-06-03, 20:51
Medlem
Citat:
Jag bedömer avståndet från 25:an till FP2 till cirka 80 meter. Vad tänkte garvade utredarna Jonsson och Svelin när de besökte 25:an på hösten 1984? Hade de strömavbrott i hjärnan? Var Vinof polisinformatör, var det orsaken att Vinof och hans anhang gick fria?

Vet man hur det kom sig att alla tre jobbade åt Vinof? Det är ju ganska anmärkningsvärt. Vem träffade Vinof först? Valle, Bosse eller Uffe? Vet man hur och när?

Valle bör väl ha varit några år äldre än Vinof (som var född 1940)? Vilket år var Valle född?
Självklart så var det Valle alm som träffade vinof först, född 1926 i västmanland. Sen kom två söner med i "flytteriet".
Självfallet så lät snutarna medvetet bli att noga syna Vinof och hans märkliga anhang, med bas på E.vägen.
Undrans f.ö. om den missbrukande knivskärerskan, som bodde på Sigtunagatan, ibland besökte E.vägen?
Citera
2021-06-03, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Självklart så var det Valle alm som träffade vinof först, född 1926 i västmanland. Sen kom två söner med i "flytteriet".

Självfallet så lät snutarna medvetet bli att noga syna Vinof och hans märkliga anhang, med bas på E.vägen.

Undrans f.ö. om den missbrukande knivskärerskan, som bodde på Sigtunagatan, ibland besökte E.vägen?

Valle var född 1926 ja.. jag försökte få ut hans polispapper men de var utgallrade.

Jag har arbetat med missbrukare på flera sätt i flera år, och min erfaranhet är att missbrukare i samma område hittar varandra direkt. Man delar bostäder, droger, kranar, sexpartners, bilar och substanser ...

Människor som offrar allt för missbruket (tex da Costa) har ju bara galningar att ty sig till. Det är bara tunga missbrukare som står ut med tunga missbrukare. Kaka söker maka.

Det är inte konstigare än att miljonärer finner varandra, eller idrottare..

Tittar man på Vasastan, klientel och klassiska mötespunkter, så är det inte mycket att fundera på. Alla tunga missbrukare sprang på varandra hela tiden. Det är alltid så.

Alkisar och knarkare i Vasastan drogs till Vasaparken och Systembolaget som låg i hörnet Sigtunagatan/Odengatan.. och man träffades också i missbruksvården, hos polisen osv..

Att alkoholisterna Bosse och Berit fann varandra är närmast självklart och man kan notera att ALLA anställda på E-vägen 25 (iaf de jag har tittat på) hade sociala problem och missbruksproblem.

Jag har tittat noga på ett tiotal män som var knutna till E-vägen 25 och de var alla alkisar, knarkare och kriminella..

Bosse, Berit F och Vinof var tunga alkoholister (och petade också i sig droger). Jag tar för givet att Vinof kände Berit F, eftersom Bosse gjorde det. Och besökte Berit F Eugeinavägen, vore det helt naturligt. Lika naturligt som att Vinof hamnade i hennes pundarkvart. Jag antar att han gjorde det.

Jag skulle betala mycket för att veta vilka som kom till Vinofs midsommarfest på Eugeniavägen.. Vinof var ju tät (han spenderade sin partners miljoner) och drog väl till sig skummisar från hela stan.

Och så har vi da Costa då, som brukade övernatta 1 km från E-vägen och ett stenkast från Vasaparken, och 300 m från Berits hem. Hotell Gustav Vasa var någon sorts fast punkt. Klart att hon knallade iväg till Vasaparken och närliggande bostäder.

Invid Vasaparken bodde också "Bålstagänget", har en anonym person påstått.

Da Costa valde såklart inte att bo på Gustav Vasa av en slump. Hon hade praktiska skäl.

Och de enda som hon ungicks med var ju tunga missbrukare, så hon stötte säkert på Vinof + bekanta.

Och så har vi Vinofs och Bosses signalement då, som lyser som julgranar. Utredningens första signalement passar perefekt (=Vinof) och 8/6 hittar vi Bosses perfekta signalement i ett förhör. "Den blonde" som dealade med da Costa och skrek när han pratade, var antagligen Bosse.

Att Bosse hade ett förflutet som opiatmissbrukare och tjackpundare (IV-missbrukare) är ju ytterst intressant. Eller var, rättare sagt. Nu har 37 år gått och fallet blir aldrig löst. Inte en chans.

Men jag säger som jag brukar: detta fall får inte glömmas bort.

Vi får aldrig glömma bort att granska polisen. Och vi får aldrig glömma bort vilken ohygglig skada polisen och rättsväsendet kan göra.
Senast redigerad av Eremona2.0 2021-06-03 kl. 21:47.
Citera
2021-06-04, 13:28
Medlem
Tipsare nr 1 (Georg L) var ju märklig också.

Är man minsta bekant med Ekelundsvägen och Karlberg, framstår hans historia som tunn. Hur håller den ihop? Vem beter sig som han?

Området är skräpigt och eftersatt. Det är en typisk urban allmänning , som man passerar utan att ta något större ansvar, oavsett om man rastar hunden eller sköter en båt.. Det ser ung likadant ut idag som 1984, trots kommunal uppfräschning.

Det ligger skräp överallt, man kan hitta byggplast och allt möjligt vid vägen och i vegetationen.

Ett par sopsäckar som döljs i ett buskage är inte det första man bryr sig om. Men GL gjorde tydligen det. Om säckarna legat "en månad" som han sa, såg han dom direkt och la dem dessutom på minnet.

Det är helt onormalt.

Jag har själv rört mig i samma område och liknande områden, liksom de flesta som bott i innerstan. Jag kan ärligt säga: antalet svarta sopsäckar och skräpsamlingar jag lagt på minne är exakt 0.

I början på 2000-talet brukade jag springa och cykla i innerstan flera gånger i veckan, utan att memorera något skräp överhuvudtaget. När respektive sopsäck lämnades på marken, hade jag ingen aning om.

GL påstod alltså att han registrerat säckarna (vid Talludden) så fort de hamnat på marken, innan de börjat stinka. Mkt konstigt. GL var inte ung heller. Han var kring 60 år och bör inte haft något intresse av att kika in i buskage och stirra på soppåsar i ett område som var allmänt skräpigt.

Jag tror att GL visste mer än vad han sa.
Citera
2021-06-05, 19:19
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Samma problem (likstanken) fanns vid Talludden. Polisens version håller inte,
Håller med.
Jag har blivit hundägare, sedan vi sist kommunicerade; och de flesta platser på grönområden besöks av hundar och ägare flera gånger per dag.

Helt osannolikt att en illaluktande säck skulle förbli oupptäckt/outforskad för mer än en dag.
Citera
2021-06-05, 20:50
Medlem
MrsHargreavess avatar
Citat:
Samma problem (likstanken) fanns vid Talludden. Polisens version håller inte, och inte första vittnets version heller. Grönområdet där de första två säckarna hittades, var av naturliga skäl enormt populärt.

Du misstänker att hundägaren Georg Larsson (som gjorde första fyndet vid Talludden vid elva-tiden på kvällen onsdagen den 18 juli) skrev det mystiska tipsbrevet som beskrev en norrlänning. Tänkbart. Larsson dog 2002.

Krister Lund (som gjorde andra fyndet i buskaget vid Eugeniavägen 17 vid lunchtid tisdagen den 7 augusti) anmärkte själv att han kände lukten redan på måndagen.

Som experter i detta forum har visat finns skäl att förmoda att döden inträffade mellan den 15 juni och Catrines födelsedag den 19 juni (med hänsyn till fluglarvernas beskrivning i obduktionsprotokollet). Det säger inget om ankomsten till fyndplatserna. Det mesta talar för att säckarna förvarades utomhus sedan mordet (Catrine hade en motvärnsskada på vänster hand), men inledningsvis på en annan plats. Säckarna placerades ut portionsvis, i början av juli vid Talludden och i början av augusti vid Eugeniavägen. Vad ville man uppnå med dessa placeringar? Om den saken kan man bara spekulera.

Vansinnesfärden med möbelbussen den 4 juni, hur var det med den? Vem var Bosses sällskap? Vad hette han och när var han född? Var och när greps dom? Var satt dom anhållna? När släpptes dom?

Bosses pappa Valle försvann från folkbokföringen på 80-talet. Skyddad identitet? I Sveriges Befolkning 1970 och 1980 finns han i hyreskasernen i söderort, där Bosse och Uffe växte upp. I Sveriges Befolkning 1990 är han försvunnen. I Sveriges Dödbok 2013 bor han på Nybrogatan vid Karlavägen(!) när han dör.

Att det här fallet glöms är knappast någon risk.
Senast redigerad av MrsHargreaves 2021-06-05 kl. 20:53.
Citera
2021-06-06, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
Håller med.
Jag har blivit hundägare, sedan vi sist kommunicerade; och de flesta platser på grönområden besöks av hundar och ägare flera gånger per dag.

Helt osannolikt att en illaluktande säck skulle förbli oupptäckt/outforskad för mer än en dag.

Korrekt beskrivning. Säckarna låg säkerligen inte på marken länge. Jag gissar på ett par dagar.

Regnovädret (+översvämning) den 14/7 bör ha varit lämpligt för GM, om hen ville lägga ut säckarna ostört.

Säckarna bör dessutom ha luktat fruktansvärt. Enligt närvarande poils (jag har glömt hans namn) var säckarna inte hela och dessutom ruttnade bäckenets innanmäte.

Bäckenet var inte tömt på innehåll, som alla envist hävdat. Obduktionsprotokollet beskriver "mörjiga massor i sönderfall" som fyllde de föruttnade bäckenet. Detta kan bara ha varit förmultnade vävnader.

Bäckenet var "utfyllt" av dessa "mörjiga massor" om jag minns rätt.

Oavsett detta, måste likdelarna har luktat på långt håll och GL (tipsare nr 1) kan omöjligt ha misstagit sig på liklukten, om han sett säckarna i en månad.

Jag drar den enkla slutsatsen att GL ljög och att han hade sociala band som han inte ville prata om. Kanske kände han Vinof, kanske satt han och krökade med gubbar som pratade om brottet osv.

GL kan också ha letat fram säckarna (efter ett par dagars tankearbete) och flyttat på dem, för att hjälpa polisen.
Citera
2021-06-06, 01:07
Medlem
Citat:

Vansinnesfärden med möbelbussen den 4 juni, hur var det med den? Vem var Bosses sällskap? Vad hette han och när var han född? Var och när greps dom? Var satt dom anhållna? När släpptes dom?

Den incidenten är intressant, eftersom polisen fick inblick i Vinofs verksamhet (pga busstölden) i juni 1984. Så när likdelarna hittades två månader senare, hade man färsk info om klientelet, den sociala nivån osv. Man hade flera namn: Vinof Masen Bosse Valle Uffe Perry Mats Näslund (Bosses kumpan).

Denna info lyckades man inte knyta till da Costa-utrdeningen. Att fixa rutinförhör var ju enkelt, när man hade en namnlista men inget hände.

På hösten 1984 träffade polisen "en storväxt man" på E-vägen 25 men man tog inte ens hans namn. Detta var nog Bosse, Valle eller Uffe.

Masen var dessutom kändis (!). Han bör ha varit samma kåkfarare som lirade i Jailbird Singers på 60-talet. Han var knappast svår att hitta.. Vinof och Bosse var fö ökända av polisen.

Mats Näslund var alkis och kassaskåpstjuv, också han från Norrland.

Mats och Bosse anhölls 4/6 och släpptes på torsdagen den 7/6 kl 16.

Dagen efter dyker Bosses signalement upp i Högalidsparken, 1 km från ett av hans jobb (Roni plåt).

Kännetecken: skrikig/högljudd, blont hår som var vågigt/lockigt, blå ögon, obehagligt rykte, stammis på systemet vid Hornstull, intresserad av hasch och "tjack". Kallades "den blonde" av vittnen.

Detta påminner mkt om Bosse, som också bör ha rört sig i Solna och i Vasastan samtidigt som BO, på våren 1984.

Bosse kallades också "den blonde" i ett annat förhör (tex 1979) så hans hårfärg var nog mycket ljus. Hårfärgen var tydligen igöonfallande för vittnen.

Bosse var blandmissbrukare, med ett gigantiskt alkoholproblem. Han och diverse polare var tydligen på fyllan under hela våren 1984. Han var inte vid sunda vätskor på sommaren 1984. Hans pappa (Valle) var djupt oroad över sonen, som borde "läggas in på torken".
Senast redigerad av Eremona2.0 2021-06-06 kl. 01:19.
Citera
2021-06-06, 05:54
Medlem
Det är verkligen få mordfall som lever sitt eget liv i flera decennier. Detta fall är exceptionellt, även efter 37 år.

I Sverige är det nog bara Palmemordet och Styckmordet som växt till riktiga monster, som det tar veckor att sätta sig in i. 90% av jobbet är att rensa bort skräp, myter, lögner och missuppfattningar.

Bara mängden namn som knyts till Styckmordet, är helt absurd. Och bara en handfull namn är egentligen relevanta för själva brottet.

För att återgå till Eugeniavägen.. Där hade man ju en finfin samling vittnen, varav de flesta var välbekanta med Eugeniavägen i flera år.

Det var en matig personlista polisen fick mellan juni 1984 och februari 1985 ➡

Valle, Bosse, Uffe, Vinof, Perry, Masen, Mats, Peter, Arnold + en prostituerad kvinna som sålt sex på Vinofs kontor

Alla dessa personer hörde på något sätt till Eugeniavägen 25.

Två av dessa personer förhördes efter augusti 1984..

Jag har efternamn och personnummer men behöver inte skriva dessa.
Senast redigerad av Eremona2.0 2021-06-06 kl. 05:56.
Citera
2021-06-06, 17:43
Medlem
Angående buss 58 och Norrbacka (huskomplex beläget bredvid E-vägen) finns mycket att tillägga. Buss 58 (som passerade FP2 med 5 meters marginal varje dag) stannade vid Norrbacka, som jag fattat det. Denna iögonfallande gamla byggnad var inte tom. Den sköttes av Karolinska sjukhuset på 80-talet.

Under sommaren 1984 bör vårdpersonal ha tagit bussen til jobbet, åkt förbi FP2 och åkt förbi FP2 igen, efter jobbets slut.. fascinerande möjligheter. Detta ska ha pågått i 2 månader, utan att någon läkare, undersköterska eller sjuksköterska märkt någon likstank 5 meeter från bussen..

Bussen gick mellan Norrbacka och Roslagstull.

I två månader missade alla chaufförer och alla passagerar att en halv människa låg och ruttnade vid vägen.. Jag påstår inte att detta inte hänt. Jag påstår bara att det är ett extremt konstigt scenario.

Och varenda person som arbetade, övernattade och söp på E-vägen, missade också stanken.

Borde inte en normal polis tycka att ovanstående låter idotiskt?
Citera
2021-06-06, 19:30
Medlem
MrsHargreavess avatar
Citat:
Borde inte en normal polis tycka att ovanstående låter idotiskt?

Borde inte en normal journalist tycka att ovanstående låter idotiskt? För journalister finns mycket att göra i fallet Catrine da Costa. Fortfarande.

Citat:
Två av dessa personer förhördes efter augusti 1984.

Två? Som förhördes om Catrine? Vem var i så fall den andra (förutom Vinof)?

Var Mats Näslund född 1949-10-30? Den mannen dog 2007 (bara 57 år gammal). I Åsele i Norrland, där han var född. Kan du bekräfta födelsedatumet? I början av 80-talet bodde han i Skärholmen. Innan dess bodde han en tid i närheten av Bålsta. Senare under 80-talet flyttade han till Vilhelmina, sedan till Åsele sju mil därifrån. Nio Mats Näslund föddes före 1960 (norr om Dalälven). Av dessa nio lever sju. Av dessa sju har fyra tilltalsnamnet Mats, inklusive hockeyspelaren. Vi kan utesluta honom. Han var i Kanada 1984. Återstår tre. Som nog vill slippa rykten.

Du (eller ni?) har gjort ett bra jobb. Jag har läst det mesta som du har skrivit sedan 2012. Mycket intressant läsning. Synd att du ("Eremona1.0") började skriva 2012 och inte tio år tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in