2021-06-05, 13:29
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Exakt hur den här skrönan uppstod, om den här yngre gärningsmannen i mörkblå täckjacka som gick att se mot den upplysta väggen som bakgrund, det kanske inte är helt klarlagt. Men en sak kan jag säga helt säkert, och det är att det var i varje fall inte något som SE hittade på. Det pratades ju om just de här uppgifterna på TV redan kl. 04:00, dvs. några timmar innan SE sedan ringde till SvD och polisen och påstod att han själv skulle ha gjort samma observation:
(FB) Skandiamannen

Men du säger ju att han väljer och vrakar bland vittnesuppgifter, hittar på en egen ålder. Och placerar denna person istället för den egentliga mördaren - han själv. Det är att hitta på en person.

Du säger definitivt att SE hittade på den där mannen.

Och nej, det är inte samma observation som i nyhetssändningen, det är inte det. Du säger det indirekt själv.

Du menar att han blev inspirerad av andra när han skulle hitta på en egen GM. Men det är ju enbart en gissning. Finns inget stöd
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-06-05 kl. 13:32.
Citera
2021-06-05, 13:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej det finns en anledning till att jag anser 23:20 är troligare än 23:18. INGEN har nämnt klockslaget 23:18, men RB har nämnt 23:20. Min teori är alltså att RB kommer ihåg tiderna men vänder på dom.

Att sen SE säger 23:20 blir bara grädde på moset. SE-förespråkarna säger att SE helt självklart vänt på klockslagen med flit. Men det kan ju minst lika gärna vara RB som vänt på dom av missyag efter 4 månader.

Du hävdar att RB blandat ihop det och att 23:19 blir 23:20 men då kan han lika gärna blandat ihop det åt andra hållet så tiden är 23:18 men detta är bara trams rakt av.. verkliga tiden var 23:19
Citera
2021-06-05, 13:40
Bannlyst
Citat:
Som tex MacMackay kan intyga så var jag för 2-3 år sen ungefär där Pirigin är idag. Jag debatterade mot alla som påstod att det fanns specifika detaljer som avskrev SE som GM. Men sen dess har jag tagit del av mer material och blivit övertygad om att helheten till 99,5% pekar mot att SE är oskyldig.

Här har du ditt liv, Stig. Han stämplar ut 23:20 (finns mer stöd för det än 23:19). Detta ger 23:20:00-23:20:59, men det är omöjligt veta så jag säger 23:20:00. SE går ut ur trapphuset, över golvet till närheten av disken, 23:20:10. HO säger de pratar ett par minuter. AK säger att SE berättade om sin semester och att de hälsade trevlig semester "och allt". Detta är för mig 1-3 minuter. Men jag sätter 40 sekunder för mindre än så skulle jag säga är omöjligt. 23:20:50. Han går fram till dörren mot Sveavägen och tar tag i handtaget, 23:20:55.

Där med kan man utesluta alla scenarion där SE är Tensonmannen. För han kommer tidigast ut på gatan precis när LOP passerar Skandia, men det är om man förlägger mordet till senast möjliga tid 23:21:30. Sker mordet 23:21:20 som är huvudteorin så kan inte SE ha sett Palme förrän efter skotten.

Det finns alltså en teoretisk möjlighet att han kommer ut precis när de passerar, går efter och mördar. Men då är det extreeemt snabbt och utan tvekan. Teorin om att SE blir avsnäst motsägs av Lisbet.

Men detta är när man lagt minsta möjliga tid på samtal med väktarna, snabb promenadtaktpå på LOO, senast möjliga mordtid. Tagit tidigast möjliga utstämplingstid (enligt mig). Samt skalat bort att SE går åt höger.

Detta är inte på nåt sätt ett friskrivande av SE, men sannolikheten att han är GM går ner rejält.

Del 2 kommer under dagen. Min teori om SE.

SE : Tjena nu blir det att åklaga på semester
HO, ak : ha en trevlig semester hört att det är fint i Idre
SE: har jag också hört trevlig kväll

Det där är "trevlig semester och allting " hade hon upplevt det som mer än så hade hon självklart sagt att det var ett samtal, det är underförstått och är du så extremt autistisk att du inte fattar det så finns LSS som kan hjälpa dig
Citera
2021-06-05, 13:55
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Du hävdar att RB blandat ihop det och att 23:19 blir 23:20 men då kan han lika gärna blandat ihop det åt andra hållet så tiden är 23:18 men detta är bara trams rakt av.. verkliga tiden var 23:19

Är det att blanda ihop det? Jag menar att han blandar ihop de klockslag han nämnt - 23:19 och 23:20. INGEN har sagt 23:18, så hur ska han kunna blanda ihop 23:20 och 23:18?
Citera
2021-06-05, 14:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
SE : Tjena nu blir det att åklaga på semester
HO, ak : ha en trevlig semester hört att det är fint i Idre
SE: har jag också hört trevlig kväll

Det där är "trevlig semester och allting " hade hon upplevt det som mer än så hade hon självklart sagt att det var ett samtal, det är underförstått och är du så extremt autistisk att du inte fattar det så finns LSS som kan hjälpa dig

Var inte din teori om att det var en annan dag de samtalat? Vilken dag då? Att HO minns fel dag med argumentet att SE är GM och inte har anledning ljuga om ett samtal är inget giltigt argument. För SE är inte på något sätt bevisad mördare.

Det är tufft för dig att AK inte säger något som avskriver ett samtal på ett par minuter. Du har på 24 timmar inte får fram något sådant.

Var är dina argument med stöd i materialet?
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-06-05 kl. 14:14.
Citera
2021-06-05, 14:23
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Men du säger ju att han väljer och vrakar bland vittnesuppgifter, hittar på en egen ålder. Och placerar denna person istället för den egentliga mördaren - han själv. Det är att hitta på en person.

Du säger definitivt att SE hittade på den där mannen.

Och nej, det är inte samma observation som i nyhetssändningen, det är inte det. Du säger det indirekt själv.

Du menar att han blev inspirerad av andra när han skulle hitta på en egen GM. Men det är ju enbart en gissning. Finns inget stöd
Läs bara vad jag skriver, i stället för att göra egna märkliga tolkningar av mina inlägg. Jag har ju nyss förklarat för dig här att jag inte säger att SE har hittat på de här uppgifterna själv, utan att han mer troligt har sett och hört det här på TV under morgonen:
(FB) Skandiamannen
(FB) Skandiamannen
Citera
2021-06-05, 14:29
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Läs bara vad jag skriver, i stället för att göra egna märkliga tolkningar av mina inlägg. Jag har ju nyss förklarat för dig här att jag inte säger att SE har hittat på de här uppgifterna själv, utan att han mer troligt har sett och hört det här på TV under morgonen:
(FB) Skandiamannen
(FB) Skandiamannen

Allt det fetade är sant. Saker du faktiskt säger indirekt.

Du menar ju att han väljer ut vissa saker från vittnen.

Du menar ju inte att det är samma observation som i nyhetssändningen. Du säger ju bokstavligt att han anger en helt annan ålder. Att han väljer att jackan är blå. Är det inte samma observation så är det inte samma observation.

Jag har aldrig sagt att han hittar på alla uppgifter. Jag säger att han har hittat på personen, och det säger du också. För när SE beskriver personen så vet han ju att det är en person som för honom inte finns. Enligt dig.

Du säger att han är inspirerad av andra när han hittar på en person. Semantik, släpp det.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-06-05 kl. 14:41.
Citera
2021-06-05, 15:55
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
//
Semantik, släpp det.
Du fortsätter ju att göra de här konstiga vantolkningarna av vad jag skriver, och då är det väl bra om jag förklarar vad det är du har missförstått. Jag tror att din förvirring i grunden beror på att du inte förstår att det troligen handlar om minst tre olika versioner som SE lämnar om iakttagelser han skall ha gjort av en man med en blå täckjacka:

1. De första uppgifterna han lämnar till SvD och polisen dagen efter mordet, och som skall handla om gärningsmannen. Här utgår ju SE helt klart från de uppgifter man gick ut med i rapportsändningen kl. 04:00, om en flyende yngre gärningsman i mörkblå täckjacka som avtecknar sig mot den ljusa väggen som bakgrund.

2. De uppgifter han sedan lämnar efter att Lars J har trätt fram i en intervju den 4/3, och där SE nu plötsligt börjar beskriva detaljer om sådant som Lars J:s byxor och frisyr. Han kan nu också peka ut Lars J som mannen i den blå täckjackan i en "fotokonfrontation". Han kan till och med rita en teckning som nästan perfekt stämmer in på Lars J, som han nu menar sig ha sett stå ända borta vid väggen där längst in i gränden.

3. Det han sedan berättar efter att Lisbeth Palme har pekat ut Christer Pettersson som gärningsmannen. Nu ändrar SE sin historia igen, och menar nu alltså även han att mannen i den blå täckjackan skall ha varit Christer Pettersson.

Jag är ganska säker på att SE aldrig såg någon människa överhuvudtaget där inne i gränden.
Senast redigerad av Draifos 2021-06-05 kl. 16:20.
Citera
2021-06-05, 16:19
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Du fortsätter ju att göra de här konstiga vantolkningarna av vad jag skriver, och då är det väl bra om jag förklarar vad det är du har missförstått. Jag tror att mycket av din förvirring i grunden beror på att du inte förstår att det troligen handlar om minst tre olika versioner som SE lämnar om iakttagelser han skall ha gjort av en man med en blå täckjacka:

1. De första uppgifterna han lämnar till SvD och polisen dagen efter mordet, som skall handla om gärningsmannen. Här utgår ju SE helt klart från de uppgifter man gick ut med i rapportsändningen kl. 04:00, om en flyende yngre gärningsman i mörkblå täckjacka som avtecknar sig mot den ljusa väggen som bakgrund.

2. De uppgifter han sedan lämnar efter att Lars J har trätt fram i en intervju den 4/3, och där SE nu plötsligt börjar beskriva detaljer om sådant som Lars J:s byxor och frisyr. Han kan nu också peka ut Lars J som mannen i den blå täckjackan i en "fotokonfrontation". Han kan till och med rita en teckning som nästan perfekt stämmer in på Lars J, som han nu menar sig ha sett stå ända borta vid väggen där längst in i gränden.

3. Det han sedan berättar efter att Lisbeth Palme har pekat ut Christer Pettersson som gärningsmannen. Nu ändrar SE sin historia igen, och menar nu alltså även han att mannen i den blå täckjackan skall ha varit Christer Pettersson.

Jag är ganska säker på att SE aldrig såg någon människa överhuvudtaget där inne i gränden.

Jag utgår helt från 1 mars, gör det är det vi diskuterar just nu.

2. Att SE börjar tolka in hår och byxor som stämmer på LJ när han börjar förstå att det är LJ är inte konstigare än när andra vittnen lägger till saker i sina utsagor. Något vi ser hos alla vittnen i stort sett. Hur man påverkas av andra när det kommer till huvudbonad, klädsel och hur mycket man själv såg. Tex som när AH inte har sett mördaren men sen har sett mördaren. Tex som när LL säger att han såg SE på platsen. Varför denna dubbelmoral?
3. Bara för att till slut tolkar mannen som CP förändrar inte hans berättelse...

Är det en konstig vantolkningnär när jag säger att du menar att SE hittade på en person? Nej. Du säger att SE är GM och med inspiration av vittnen placerar en icke existerande man i sitt eget ställe. En man som inte har samma signalement som den från nyhetssändningen klockan fyra. Det är ju att hitta på en person. Bokstavligt talat. SE beskriver en man han vet inte existerar, det är att hitta på. Fattar du? Det är fullkomligt självklart att SE hittar på denne man i din teori.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-06-05 kl. 16:31.
Citera
2021-06-05, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det är precis det MacMackay menar, men där JanneT här vet exakt hur saker och ting förhåller sig för det är "underförstått".

Sedan är du inne på en intressant sak. Att väktarna bör minnas denna ovanliga händelse.
Den återvändande Stig E. kommer då med en rad uppgifter om mordplatsen efter skotten, något en flyende GM inte kan känna till.

Henry Olofsson
Att Palme vändes till rätta
Att det tog tid innan någon vid mordplatsen fick klart för sig vem den skjutne var
Att någon utförde konstgjord andning
Att Lisbeth stod upp/bredvid och således levde

Anna-Lisa Gahn
Att polisen var brysk mot Lisbet
Att han(SE) hade pratat med polisen och blivit hörd av dem

Att du sedan vet vad MacMackay har för teori visar din skärpta slutledningsförmåga..

Just punkten att HO återger att SE, vid återkomsten till Skandia, beskriver hur han inte visste att det var OP och hur han fortfarande är osäker på det när han får upplysningen, tycker jag är mest intressant. Övriga punkter känns väldigt naturliga att anta som GM eller är sådant som GM kan få en uppfattning om innan flykten.

Men om man tänker på hur lätt SE upptäcker OP den här kvällen, vore det rimligt att han I egenskap av GM antar att alla som ev. kommer fram efter skotten förstår vem som är skjuten.

Invändningen mot HOs uppgifter är dock att de kommer månader efter mordet. Det är fullt rimligt att SE och HO har talats vid många gånger sedan dess. Jag vet inte hur säkra vi egentligen kan vara på att HO minns exakt vilka uppgifter SE kom med på mordnatten och vilka han ev. har lagt till senare.
Citera
2021-06-05, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Att de flesta av SE's påstådda lögner är totalt osannolika spelar uppenbart ingen roll, men visar lite på hur sjukt utpekandet av SE blivit.

En utstämplingstid som är registrerad är förstås inget som går att ljuga bort.

23:19 står det på pappret.

Om systemet sedan gick en minut fel åt det ena eller andra hållet är så klart av betydelse men det går nu inte att veta med säkerhet.
(Och om detta hade ju SE ingen egen koll eller kontroll. Det var Bergström som kollade detta.)

Instämmer. Vi vet helt enkelt inte vilken som är SEs verkliga utstämplingstid. Den kan vara allt mellan. 23:17:10 och 23:21:50 teoretiskt sett.
Citera
2021-06-05, 16:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Just punkten att HO återger att SE, vid återkomsten till Skandia, beskriver hur han inte visste att det var OP och hur han fortfarande är osäker på det när han får upplysningen, tycker jag är mest intressant. Övriga punkter känns väldigt naturliga att anta som GM eller är sådant som GM kan få en uppfattning om innan flykten.

Men om man tänker på hur lätt SE upptäcker OP den här kvällen, vore det rimligt att han I egenskap av GM antar att alla som ev. kommer fram efter skotten förstår vem som är skjuten.

Invändningen mot HOs uppgifter är dock att de kommer månader efter mordet. Det är fullt rimligt att SE och HO har talats vid många gånger sedan dess. Jag vet inte hur säkra vi egentligen kan vara på att HO minns exakt vilka uppgifter SE kom med på mordnatten och vilka han ev. har lagt till senare.

SE säger även till RB att han inte kände igen Palme.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-06-05 kl. 16:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in