2021-06-05, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det är precis det MacMackay menar, men där JanneT här vet exakt hur saker och ting förhåller sig för det är "underförstått".

Sedan är du inne på en intressant sak. Att väktarna bör minnas denna ovanliga händelse.
Den återvändande Stig E. kommer då med en rad uppgifter om mordplatsen efter skotten, något en flyende GM inte kan känna till.

Henry Olofsson
Att Palme vändes till rätta
Att det tog tid innan någon vid mordplatsen fick klart för sig vem den skjutne var
Att någon utförde konstgjord andning
Att Lisbeth stod upp/bredvid och således levde

Anna-Lisa Gahn
Att polisen var brysk mot Lisbet
Att han(SE) hade pratat med polisen och blivit hörd av dem

Att du sedan vet vad MacMackay har för teori visar din skärpta slutledningsförmåga..

Tack MOPspanaren.

Hade precis påbörjat ett svar till både BeMyself och JanneT, men avbröt, då jag insåg att det var bortkastad tid.
Det var precis så jag hade tänkt mig att svara.
Det är helt uppenbart att ett samtal ägt rum, även om vi inte vet exakt hur länge, men minst en minut är den logiska slutsatsen om man sammanväger väktarnas ord.

Och det är ganska betecknande för denna typ av debattörer att styra bort från ämnet och i stället börja skriva om andra debattörers teorier som de inte vet det minsta om.
Jag dementerar därmed att jag vurmar för SA/Säpo spåret, även om jag håller dessa möjligheter som betydligt mer sannolika än buskisförfattarna TP och LL:s Engströmspår.
Citera
2021-06-05, 11:16
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Har nämnt det här förut men utifrån denna logik är det fullt möjligt att 23:18 är den verkliga tiden. För att det ska bli 23:20 måste man vända håll på tidsfelet. Vi tror oss veta att stämpelklockan visar en minut fel. Och vi har ett underlag som ev. Visar att 23:29 är registrerad tid. D.v.s. att 2318 och 2320 framstår som de två alternativen.

Här väljer du att tro på SE och 2320. Men om vi tänker oss att SE är GM så måste vi vara öppna för att han ljuger om tiden.

Nej det finns en anledning till att jag anser 23:20 är troligare än 23:18. INGEN har nämnt klockslaget 23:18, men RB har nämnt 23:20. Min teori är alltså att RB kommer ihåg tiderna men vänder på dom.

Att sen SE säger 23:20 blir bara grädde på moset. SE-förespråkarna säger att SE helt självklart vänt på klockslagen med flit. Men det kan ju minst lika gärna vara RB som vänt på dom av missyag efter 4 månader.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-06-05 kl. 11:28.
Citera
2021-06-05, 11:19
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeMyselfAgain
Vad är din poäng egentligen? Det finns ju olika uppgifter om ett samtal, men du måste ju själva inse att det egentligen inte går att veta om ett samtal ägde rum eller inte. Det är inte så att ett oberoende vittne hörde av sig till polisen direkt efter mordet och redogjorde för det eller att vi har en kamera som spelade in vad som hände inne på receptionen. Även om man tror att vissa uppgifter pekar mot att samtalet av något slag ägde rum är det återigen inte möjligt att veta hur långt det var. Människor är extremt dåliga på att uppfatta sekunder/minuter, särskilt eftersom de inte hade någon anledning att lägga det på minnet och det gått månader till dess att de förhört om vad för dem var en vardaglig händelse, dvs. att SE stämplar ut och ev. växlar något ord med väktarna. Det är inte så att någon haft en löparklocka som tog tid på om samtalet tog 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder, 1 minut eller två minut. Om man tycker att samtalet är tråkigt kan det kännas som en evighet, och om det är intressant så flyger tiden förbi.

Det är däremot förståeligt att väktarna och annan personal på Skandia tydligare kommer ihåg hur SE agerade efter mordet. Det rör ju sig inte om en vardaglig händelse.

Snälla rara du, jag vet att du tror att SÄPO/Sydafrika mördade Palme eller något dylikt, men använd gärna andra argument än huruvida småprat ägt rum inne på en reception eller inte.

Så MacMackay får inte argumentera emot när någon utan stöd från väktarna påstår att inget samtal ägt rum? AK säger till och med att SE berättade om sin semester. Så visst fan ägde ett samtal rum. Om det är 1-3 minuter kan vi aldrig veta. Men samtalet existerade.
Citera
2021-06-05, 11:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Allting betyder ospecificerat att de växla några ord i farten det är underförstått och helt uppenbart, annars hade hon istället utvecklat det med att säga samtal, finns LSS insatser om du är för autistisk för att förstå detta uppenbara
Hon säger de hälsade trevlig semester och allt.

AK säger att SE berättade om sin semester.

Detta kan inte SE ha berättat för AK 23:40
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-06-05 kl. 11:34.
Citera
2021-06-05, 11:23
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Enough is enough väljer det som passar hans agenda. Naturligtvis har du rätt i att då kan även 23:18 vara den rätta tiden

Men 23:18 nämns inte av någon, så det är inte lika troligt.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-06-05 kl. 11:33.
Citera
2021-06-05, 11:45
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej. För jag har inget med Gunnar Wall att göra. Vi har olika åsikter om mordet.

Ska vi snacka om obegripligt så är du kungen. För teorin om att SE hittar på en person som passar perfekt in på LJ i signalemente, tid och rum är bland det mest verklighetsfrånvända jag någonsin hört.
Fast då har du nog inte riktigt förstått hur jag menar. Jag säger alltså inte att SE "hittar på" mannen med den blå täckjackan. Det jag säger är att SE kan ha sett den första nyhetsrapporteringen i TV kl. 04:00, och då fått höra att tre vittnen skall ha sett en man betydligt yngre än honom själv fly in i gränden. Och av det filmade inslaget från själva mordplatsen förstår man alltså att den här flyende gärningsmannen skall ha gått att se mot den upplysta väggen på det sk. kulturhuset. Mannen skall enligt dessa vittnen ha varit iklädd en mörkblå täckjacka.

Är det då så orimligt att tänka sig att SE, givet att han själv är gärningsmannen och sedan har sett det här nyhetsinslaget, några timmar senare kontaktar SvD och polis och säger att han själv skall ha gjort samma observation som de här vittnena. På det här sättet hoppas han alltså kunna förvandla sig själv till ett vittne, och därigenom slippa ta ansvar för ett brott han har begått. Exakt vad är det som du menar är "obegripligt" i det här resonemanget?
Senast redigerad av Draifos 2021-06-05 kl. 12:12.
Citera
2021-06-05, 12:13
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Fast då har du nog inte riktigt förstått hur jag menar. Jag säger alltså inte att det är SE som har hittat på det här om mannen med den blå täckjackan. Det jag säger är att SE kan ha sett den första nyhetsrapporteringen i TV kl. 04:00, och då fått höra att tre vittnen skall ha sett en man betydligt yngre än honom själv fly in i gränden. Och av det filmade inslaget från själva mordplatsen förstår man alltså att den här flyende gärningsmannen skall ha gått att se mot den upplysta väggen på det sk. kulturhuset. Mannen skall enligt dessa vittnen ha varit iklädd en mörkblå täckjacka.

Är det då så orimligt att tänka sig att SE, givet att han själv är gärningsmannen och sedan har sett det här nyhetsinslaget, några timmar senare kontaktar SvD och polis och säger att han själv skall ha gjort samma observation som de här vittnena. På det här sättet hoppas han alltså kunna förvandla sig själv till ett vittne, och därigenom slippa ta ansvar för ett brott han har begått. Exakt vad är det som du menar är "obegripligt" i det här resonemanget?

Detta faller fortfarande in under att hitta på en person. För du hävdar ju att denna person inte existerar, korrekt?

Och det han säger är inte samma observation som dessa vittnen. "30-45 år" - SE säger 20-årsåldern. "Sprang in i gränden" - SE säger inget om att mannen springer. "Mörk jacka. Möjligen blå" - SE säger blå täckjacka".

Det SE säger stämmer alltså 100% med LJ. Men betydligt sämre med första nyhetssändningen på SVT.
Citera
2021-06-05, 12:23
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Detta faller fortfarande in under att hitta på en person. För du hävdar ju att denna person inte existerar, korrekt?

Och det han säger är inte samma observation som dessa vittnen. "30-45 år" - SE säger 20-årsåldern. "Sprang in i gränden" - SE säger inget om att mannen springer. "Mörk jacka. Möjligen blå" - SE säger blå täckjacka".

Det SE säger stämmer alltså 100% med LJ. Men betydligt sämre med första nyhetssändningen på SVT.
Nog existerar han. Jag menar att det är den flyende gärningsmannen alla försöker beskriva (och det har ingenting alls med Lars J att göra).
Senast redigerad av Draifos 2021-06-05 kl. 12:30.
Citera
2021-06-05, 12:43
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nog existerar han. Jag menar att det är den flyende gärningsmannen alla försöker beskriva (och det har ingenting alls med Lars J att göra).

Men hallå. Det är ju helt självklart att mannen du påstår SE berättar om inte existerar i din värld. Du menar ju att SE är GM... Då existerar inte mannen som SE enligt dig beskriver. Definitionen av att hitta på en person. Varför fastnar du i semantik?

Jag förstår vad det är du menar. Men faktum är att mannen SE beskriver passar halvdant ihop med hur dessa vittnen beskriver GM, men passar 100% in på LJ. Så du har materialet emot dig.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-06-05 kl. 12:46.
Citera
2021-06-05, 13:14
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Som tex MacMackay kan intyga så var jag för 2-3 år sen ungefär där Pirigin är idag. Jag debatterade mot alla som påstod att det fanns specifika detaljer som avskrev SE som GM. Men sen dess har jag tagit del av mer material och blivit övertygad om att helheten till 99,5% pekar mot att SE är oskyldig.

Här har du ditt liv, Stig. Han stämplar ut 23:20 (finns mer stöd för det än 23:19). Detta ger 23:20:00-23:20:59, men det är omöjligt veta så jag säger 23:20:00. SE går ut ur trapphuset, över golvet till närheten av disken, 23:20:10. HO säger de pratar ett par minuter. AK säger att SE berättade om sin semester och att de hälsade trevlig semester "och allt". Detta är för mig 1-3 minuter. Men jag sätter 40 sekunder för mindre än så skulle jag säga är omöjligt. 23:20:50. Han går fram till dörren mot Sveavägen och tar tag i handtaget, 23:20:55.

Där med kan man utesluta alla scenarion där SE är Tensonmannen. För han kommer tidigast ut på gatan precis när LOP passerar Skandia, men det är om man förlägger mordet till senast möjliga tid 23:21:30. Sker mordet 23:21:20 som är huvudteorin så kan inte SE ha sett Palme förrän efter skotten.

Det finns alltså en teoretisk möjlighet att han kommer ut precis när de passerar, går efter och mördar. Men då är det extreeemt snabbt och utan tvekan. Teorin om att SE blir avsnäst motsägs av Lisbet.

Men detta är när man lagt minsta möjliga tid på samtal med väktarna, snabb promenadtaktpå på LOO, senast möjliga mordtid. Tagit tidigast möjliga utstämplingstid (enligt mig). Samt skalat bort att SE går åt höger.

Detta är inte på nåt sätt ett friskrivande av SE, men sannolikheten att han är GM går ner rejält.

Del 2 kommer under dagen. Min teori om SE.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-06-05 kl. 13:36.
Citera
2021-06-05, 13:19
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
//
För teorin om att SE hittar på en person som passar perfekt in på LJ i signalemente, tid och rum är bland det mest verklighetsfrånvända jag någonsin hört.
Citat:
Men hallå. Det är ju helt självklart att mannen du påstår SE berättar om inte existerar i din värld. Du menar ju att SE är GM... Då existerar inte mannen som SE enligt dig beskriver. Definitionen av att hitta på en person. Varför fastnar du i semantik?//
Exakt hur skrönan uppstod, om den här yngre gärningsmannen i mörkblå täckjacka som skulle ha gått att se mot den upplysta väggen som bakgrund, det kanske inte är helt klarlagt. Men en sak kan jag säga helt säkert, och det är att det var i varje fall inte något som SE hittade på. Det pratades ju om just de här uppgifterna på TV redan kl. 04:00, dvs. några timmar innan SE sedan ringde till SvD och polisen och påstod att han själv skulle ha gjort samma observation:
(FB) Skandiamannen
Senast redigerad av Draifos 2021-06-05 kl. 13:28.
Citera
2021-06-05, 13:20
Medlem
Citat:
Som tex MacMackay kan intyga så var jag för 2-3 år sen ungefär där Pirigin är idag. Jag debatterade mot alla som påstod att det fanns specifika detaljer som avskrev SE som GM. Men sen dess har jag tagit del av mer material och blivit övertygad om att helheten till 99,5% pekar mot att SE är oskyldig.

Här har du ditt liv, Stig. Han stämplar ut 23:20 (finns mer stöd för det än 23:19). Detta ger 23:20:00-23:20:59, men det är omöjligt veta så jag säger 23:20:00. SE går ut ur trapphuset, över golvet till närheten av disken, 23:20:10. HO säger de pratar ett par minuter. AK säger att SE berättade om sin semester och att de hälsade trevlig semester "och allt". Detta är för mig 1-3 minuter. Men jag sätter 40 sekunder för mindre än så skulle jag säga är omöjligt. 23:20:50. Han går fram till dörren mot Sveavägen och tar tag i handtaget, 23:20:55.

Där med kan man utesluta alla scenarion där SE är Tensonmannen. För han kommer tidigast ut på gatan precis när LOP passerar Skandia, men det är om man förlägger mordet till senast möjliga tid 23:21:30. Sker mordet 23:21:20 som är huvudteorin så kan inte SE ha sett Palme förrän efter skotten.

Det finns alltså en teoretisk möjlighet att han kommer ut precis när de passerar, går efter och mördar. Men då är det extreeemt snabbt och utan tvekan. Teorin om att SE blir avsnäst motsägs av Lisbet.

Men detta är när man lagt minsta möjliga tid på samtal med väktarna, snabb promenadtaktpå på LOO, senast möjliga mordtid. Tagit tidigast möjliga utstämplingstid (enligt mig). Samt skalat bort att SE går åt höger.

Del 2 kommer under dagen. Min teori om SE.

Det kan jag intyga, och jag har också gjort den resan. Var nästan lite såld på LL:s Nationens fiende då det begav sig.
Vi har rört oss i rätt riktning under processen, det är gott att konstatera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in