Citat:
Gjorde en sökning på fb på "pgd" och fick 1002 träffar, men de verkar i princip alla användas i betydelsen "på grund av".
Med tanke på att språk idag till stor del används för att kaxa med varandra (twitter, fb, kvällspressen) så kanske det inte är förvånande att vi har så många goa uttryck vars främsta syfte är att reta upp läsaren.
"Ägd/owned" är även det irriterande. Finge man utöka tråden till att även omfatta giffar kunde man även inkludera när Obama droppar micken och liknande töntgrejer, som man ofelbart ser i nästan varenda twittertråd.Sen har vi förstås den nyblivna klassikern:
ok, boomer.
Men ett sånt uttryck skulle jag absolut kunna använda för att reta gallfeber på nån tjomme som kaxat lite.
Det tycker jag är legitimt. Kanske för att jag då använder uttrycket ironiskt, även om det kanske bara är jag som fattar det (och jag bidrar till att folk lär sig avsky det, vilket på sikt kommer utrota det.)Däremot skulle jag aldrig använda en just nu hopplöst överanvänd floskel som:
gaslight / gaslighta
Även det en anglicism, förstås.
Eller:
weaponize
Har till och med för mig alfahanen Emanuel Karlsten frågade på Twitter hur man kunde översätta detta till svenska, antagligen för att han själv ville börja använda det-