Citat:
Ursprungligen postat av
schizophrenia
Gjorde en sökning på "levande legend" på tidningar.kb.se, och den visade att du har rätt i att levande legend har använts under längre tid än legendar.
Jag tänkte inte på att kolla i tidningsdatabasen.

När jag gjorde det, var de första träffarna jag kunde se från hösten 1920 - två (däribland den allra första) från den lilla provinstidningen Söderhamns Tidning och en från Göteborgs-Posten. Och Stracheys
Eminent Victorians, där han lanserar uttrycket, kom ut i förstaupplaga 1918. Stämmer närmast otäckt bra.
Och det här stöder ju också mitt allmänna resonemang: Om svenska journalister lånar ett uttryckssätt från en utländsk publikation, så gör de det kort efter att den utländska publikationen har utkommit, medan uttrycket fortfarande är aktuellt och "inne". De väntar inte ett större antal decennier för att till sist släppa ut lånet i ett helt annat samhälle än där det uppkom.
Man kan också konstatera att det tog sin tid innan uttrycket blev riktigt etablerat. Nästa träffar efter de tre från 1920 kommer först 1928-29, och det är inte förrän runt 1960 som användningen tar riktig fart. Så ja, min minnesbild var alldeles riktig -
levande legend var etablerat i tidningstext när jag började läsa dagstidningar. Men alltså inte så lång tid dessförinnan.
Edit: Jag kanske för säkerhets skull ska nämna att kollokationen "levande legend" får en träff i tidningsdatabasen från 1908 också - tio år före Stracheys "Eminent Victorians". Men där är det inte uttrycket "levande legend" det är fråga om; kontexten är "...att den utgått från en i folkmedvetandet levande legend..." Här är den levande legenden alltså en berättelse som fortfarande berättas, inte någon särskilt legendarisk person.