2021-06-05, 12:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det här var ju verkligen meta, kanske vi borde starta en tråd om det?

Ord och uttryck som jag stör mig på, men ändå gärna använder för att störa andra.

Owned blev ju en anglicism i svenskan [ägd] så det kanske vore läge att införa pgd?

Gjorde en sökning på fb på "pgd" och fick 1002 träffar, men de verkar i princip alla användas i betydelsen "på grund av".

Med tanke på att språk idag till stor del används för att kaxa med varandra (twitter, fb, kvällspressen) så kanske det inte är förvånande att vi har så många goa uttryck vars främsta syfte är att reta upp läsaren. "Ägd/owned" är även det irriterande. Finge man utöka tråden till att även omfatta giffar kunde man även inkludera när Obama droppar micken och liknande töntgrejer, som man ofelbart ser i nästan varenda twittertråd.

Sen har vi förstås den nyblivna klassikern:

ok, boomer.

Men ett sånt uttryck skulle jag absolut kunna använda för att reta gallfeber på nån tjomme som kaxat lite. Det tycker jag är legitimt. Kanske för att jag då använder uttrycket ironiskt, även om det kanske bara är jag som fattar det (och jag bidrar till att folk lär sig avsky det, vilket på sikt kommer utrota det.)

Däremot skulle jag aldrig använda en just nu hopplöst överanvänd floskel som:

gaslight / gaslighta

Även det en anglicism, förstås.

Eller:

weaponize

Har till och med för mig alfahanen Emanuel Karlsten frågade på Twitter hur man kunde översätta detta till svenska, antagligen för att han själv ville börja använda det-
Citera
2021-06-05, 13:25
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det här var ju verkligen meta, kanske vi borde starta en tråd om det?

Ord och uttryck som jag stör mig på, men ändå gärna använder för att störa andra.

Owned blev ju en anglicism i svenskan [ägd] så det kanske vore läge att införa pgd?

"Owned" blev ju "pwned" på grund av att någon slant på tangentbordet och kom åt bokstaven bredvid en gång i tiden, så det kanske vore bättre med "ögd" eller rentav "'gd" eller "*gd" i så fall.
Citera
2021-06-05, 13:29
Medlem
"tack för en bra dragning"
Citera
2021-06-05, 13:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
"Owned" blev ju "pwned" på grund av att någon slant på tangentbordet och kom åt bokstaven bredvid en gång i tiden, så det kanske vore bättre med "ögd" eller rentav "'gd" eller "*gd" i så fall.

Nja, en ren anglicism överförs så som den är. Den analyseras inte och ges någon logisk kontext.
Citera
2021-06-05, 16:51
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
"Owned" blev ju "pwned" på grund av att någon slant på tangentbordet och kom åt bokstaven bredvid en gång i tiden...
Jaså?
Jag trodde ju snarare att det kom av "pawned" (pantsatt).
Citera
2021-06-05, 16:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrisma
Jaså?
Jag trodde ju snarare att det kom av "pawned" (pantsatt).

Det hade det ju kunnat vara, men tydligen inte:

https://www.urbandictionary.com/define.php?term=pwned
Citera
2021-06-07, 17:35
Medlem
Uttrycket "vi växer så det knakar" samt människor som inte uttalar "d"; t.ex "postmoernism" (postmodernism) och "ieologi" (ideologi).
Citera
2021-06-07, 18:00
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Votramos
människor som inte uttalar "d"; t.ex "postmoernism" (postmodernism) och "ieologi" (ideologi).
Vad är det för människor?
Citera
2021-06-07, 18:33
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:

Den krympande skara som har anledning att uttala orden ofta.
Citera
2021-06-07, 19:18
Medlem
Citat:

Världen idag (som tydligen är en tidning?) har en kanal på YouTube och där har de ett program som heter Hotspot. De hade en 5-avsnitt lång serie om postmodernism och där uttalade programledaren alltid det som "postmoernism". Ideologi uttalades som "ieologi" av SD politikern som var med på TV för ca 2 månader sedan när han sa att "islam [var] en avskyvärd religion och ieolgi".
Citera
2021-06-07, 22:28
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Votramos
Världen idag (som tydligen är en tidning?) har en kanal på YouTube och där har de ett program som heter Hotspot. De hade en 5-avsnitt lång serie om postmodernism och där uttalade programledaren alltid det som "postmoernism". Ideologi uttalades som "ieologi" av SD politikern som var med på TV för ca 2 månader sedan när han sa att "islam [var] en avskyvärd religion och ieolgi".
Men det är väl ändå sällsynt?
Citera
2021-06-09, 21:18
Medlem
Dranghoffs avatar
Den aktuella polisinsatsen mellan 16 länder, ”Operation trojansk sköld” benämns av svenska medier med sitt engelska namn. Varför då, undrar man. Der Spiegel och andra tyskspråkiga medier använder den tyska benämningen ”Operation Trojanerschild”, vilket är logiskt.
https://www.spiegel.de/panorama/justiz/operation-trojan-shield-fbi-lockte-verbrecher-in-die-chat-falle-mit-selbstgebauten-kryptohandys-a-5d 3e35c1-1ddd-4a70-a161-1d0add327e16

Varför använder somliga engelska beteckningar i svenska sammanhang? Skitkonstigt. Och kränkande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in