Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Ja just det.. diskussionen om vem som respekterar folkrätten, den är död sedan länge.
I flera decennier lyckades Israels spin doctors och militära thugs (det är inte svårare än att man slår sönder kameror när man ser dom) dölja den mesta skiten, men nu har man gett upp. Alla ser, alla vet.
Det går inte längre att peka på Hamas och skrika "De siktar på civila!". Israel är ju inte ett dugg bättre. Man har vunnit markkriget men man förlorar den moraliska kampen, Och det är extremt allvarligt.
Hela konflikten har drabbats av moralisk röta (på båda sidor). Och på sätt och vis är det värre att förlora sin själ än mark och egendomar. Jag vill påstå att konflikten har skadat Israel på djupet.
Det är detta som organisationen BTS har förstått. Det man gör mot andra, gör man mot sig själv.
Man kan inte befinna sig i denna situation i åratal utan att bli helt dum i huvudet.
Innan mobilkamerorna kom var det ytterst svårt att skapa och behålla dokumentation i hot spots. Men jag minns tydligt en sekvens (från åttiotalet?) där två israeliska soldater försökte bryta armbågarna (!) på två tillfångatagna palestinier, uppenbarligen ovetande om att allt filmades. Man slog med stenar, minns jag.
Jag har försökt hitta incidenten på nätet men den är väl bortglömd nu..
Nuförtiden går obeväpnade personer omkring och fotar och filmar hur som helst, tills de stöter på israeliska soldater.. Och de gör precis som de vill. Du behöver inte ens vara våldsam. Du blir hopknuten och bortforslad iaf ...
Problemet för Israel är att allt hamnar på nätet direkt.