2021-06-04, 14:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du ger dig in i diskussionen utan att läsa vad den handlar om. Jag kallade inte palestinierna för orcher, jag kallade personer som beter sig som orcher för orcher. Det spelar ingen roll vilken etnicitet de har. AFA beter sig som orcher och förtjänas att behandlas som orcher.
Israel är väl mer industrialiserat än Palestina? Då måste det väl vara judarna som är orcher?
Citera
2021-06-04, 14:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Israel är väl mer industrialiserat än Palestina? Då måste det väl vara judarna som är orcher?

Jag måste säga att jag gillar din förmåga att leta efter halmstrån i varenda post. 5000 raketer kan inte vara så farligt för Israel eftersom fler palestinier dog av raketerna än Israeler så därför är matematik rasistisk.
Citera
2021-06-04, 14:45
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vad menar då Yamina

Att Israels mål inte är att döda palestinierna.
Citera
2021-06-04, 14:52
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Det kan ju ingen vettig människa tro på.
Citera
2021-06-04, 14:54
Medlem
BlackScorpion-Swes avatar
Nu pratar jag inte om de judarna som följer Jesus och Gud, snarare om de som följer satan. De som Jesus kallade Synagogue of Satan.

Judar har ända sedan Jesus tid varit de mest lögnaktiga och tjuvaktiva folket på jordklotet. Det finns inget folk som har stulit, ljugit och bedragit om så mycket och under så lång tid. De bedrog Jesus, de brände ned Rom och skyllde på de kristna, de dödade 40-60 miljoner ryssar och kallade det sen för "ryska revolutionen", sen ljög de om det mesta under andra världskriget, sedan stal de palestiniernas land, sedan infiltrerade de USA och genom dem skapar de påhittade konflikter i fjärran länder där de bombar, dödar och installerar sina lydiga grisar som nya ledare, de använder bottar online för att påverka opinionen genom att initiera fabricerade bråk från vänster till höger och tvärtom, de översköljer västvärlden med invandrare från tredje världen, de hittar på klimathot och påhittade sjukdomar som de sen också kommer på "vaccin" och "medicin" emot, de äger media och bombarderar samhället med fake news och likaså på sina sociala medier, de demoraliserar samhället genom att underminera kyrkan och äktenskap för homofiler, fjolliga regnbågsfestivaler och förslag om sänkt byxmyndighetsålder och då har jag bara börjat. Jag skulle kunna hålla på i timmar.

De har endast en "överlägsen militärmakt" som TS uttrycker det för att de får miljarder av USA. Vi håller på att skapa ett nytt Sodom om vi inte gör något åt problemet snart.
Citera
2021-06-04, 14:54
Avstängd
Citat:
Så vad blir av dem när Israel har tagit marken från Medelhavet till Jordanfloden, och kanske även en bit på andra sidan beroende på hur man tolkar "Jordan Valley"?
Citera
2021-06-04, 14:55
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99

Fråga: Tycker du att det ska finnas en Judisk stat i regionen?
Nej, inte efter att Israel har saboterat 2-statslösningen, det enda som återstår är en gemensam stat för alla i området.
Citera
2021-06-04, 15:00
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja, det är helt logiskt. Varje överlägsen segrare står inför samma problem. Det väller in en massa otäckt ansvar, humanitära krav osv. Ingen segrare tycker om detta. Att kräva samma ansvar av segraren som förloraren är minst sagt märkligt. Ändå sker det hela tiden i denna konflikt.

Gaza är ett getto, det är slum. Israel slåss mot ett slumområde. Det är som om svensk militär skulle slåss mot Rosengård: "Oj det kommer skjutgalna invandrare därifrån, men då bombar vi så slutar de nog.." Det är ju valfläsk och inte militär logik.

Vad väntar man sig att uppnå med bomberna mot Gaza? Det är inte fred och det är inte försvar.. Förra gången bombade man ännu mer än nu, med klent militärt resultat. Det man fick var politiska poäng.

Israeliska väljare vill se hårdhandsakar, de vill se oproprtionerligt motvåld.

Det är märkligt hur israelerna får ihop det. De föraktar fienden stenhårt och vet att de vinner varje dag, men det förkrossande överläget vill man inte ta ansvar för. Man vill både vinna och dra fram offerkoftan och det är detta som jag tycker är så äckligt.

För att återvända till min liknelse: om svenska regeringen började flygbomba Rosengård, skulle man aldrig kunna sluta. Det skulle bli en politisk rävsax, omöjlig att komma ur. Samma sak i Israel.

Det är inte världens bästa liknelse men du förstår vad jag menar.
Jag tror att Israel faktiskt har satt sig själva i en rävsax. Hatet växer i krig och det är svårt att bryta den onda cirkel som uppstår.
Därför tror jag att en utomstående opartisk auktoritet måste gå emellan och se till att våldet upphör, att ockupation och olagliga bosättningar upphör, att folkrätten respekteras av båda parter. Alltså att FN:s resolutioner efterlevs.
Citera
2021-06-04, 15:03
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Det kvittar vem som dödar barn, det är ju Hamas som vinner en seger ändå, både propaganda- och pengamässigt. Israel dödar barn -> Hamas cashar hem. Hamas dödar barn -> Hamas cashar hem. Hamas måste ha krig med jämna mellanrum, annars urholkas långsamt deras popularitet och makt. När tillräckligt stor skada har åsamkats för att hålla businessen igång i ett antal år till så ropar man febrilt på vapenvila.
Du har förstått.
Tänk om Israel skulle försöka att lösa frågan, men jag tror inte de vill.
Hämnd är nummer 1, fördrivning nummer 2.

Nog måste det vara tillåtet att angripa ett ockuperande land?
Citera
2021-06-04, 15:04
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Varför får inte jag kalla personer som beter sig som orcher för orcher? De här är orcher, hudfärg är irrelevant: https://www.youtube.com/watch?v=jytIS6BHFwQ

Om vi ska märka ord är sionist ett ord som används av rasister som du säkert inte är ovetande om.
Men herregud Sionism är väl inget skällsord
Israel är ett politiskt sionistiskt rasisiskt projekt.

Edit Att kalla någon för sionist är inte rasistiskt.
Senast redigerad av Giant Squid 2021-06-04 kl. 15:12.
Citera
2021-06-04, 15:06
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Jag påstår att det inte tar 90% under de omständigheter som rådde i maj vilket vi lätt kan konstatera eftersom betydligt fler än 500 raketer slog ner i Israel och tusentalet slog ner i Gaza.
Jag skulle tro att du gissar friskt här nu. Men hursomhelst är förödelsen efter Hamas raketer inte i närheten av förödelsen som Israels bomber har skapat i Gaza.
Det måste du ju erkänna.

Citat:
Nej men det betyder ju inte någonting i sammanhanget heller när det bara gått ett par veckor. Gissningsvis tar det ganska lång tid att dokumentera 1500 bombningar. Säg att det tar minst en timme per bombning är det 1500 timmars arbete.
Du litar alltså helt blint på att Israels påståenden om Hamas fanns där. Du behöver inga bevis, för du rättfärdigar Israels vanvettiga massförstörelse ändå.
Citera
2021-06-04, 15:07
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
För att bara kommentera 2 saker...

Har du missat områdets historia helt? Det har bytt ägare flera gånger och människor har fördrivit människor i omgångar.

Fråga: Tycker du att det ska finnas en Judisk stat i regionen?
Det finns ingen anledning att ha speciella stater för speciella religioner.
I alla länder bör alla religioner tillåtas, inkl de utan religion..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in