2021-06-03, 22:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, Wikegård talar alltid om att det är laget som måste göra det och Kim Martin sade i dagens sändning att Kanada måste »steppa upp« om de ska ha någon chans mot ryssarna. Det du ger en översättning på avseende enskild spelare heter i svenska sammanhang att den ska kliva fram.

Beror ju på hur det används. Det lär ju komma från engelskan, och då är det troligt att den betydelsen ibland förekommer, varför dit med sedvanligt dåligt humör framförda "nej" inte håller. Men hur Wikegård använder frasen har jag ingen koll på, men det är heller inte vad tråden handlar om. Bara googla runt lite och se hur uttrycket förekommer.

(tex:
Efter en usel start är storlaget Argentina väldigt nära att åka ut från årets världsmästerskap. Lagets storstjärna tillika kapten, Lionel Messi, har inte presterat såsom vi är vana att se han i klubblaget FC Barcelona och han måste steppa upp om laget ska ta sig vidare.
)
Senast redigerad av fryskyl 2021-06-03 kl. 22:41.
Citera
2021-06-03, 22:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Beror ju på hur det används. Det lär ju komma från engelskan, och då är det troligt att den betydelsen ibland förekommer, varför dit med sedvanligt dåligt humör framförda "nej" inte håller. Men hur Wikegård använder frasen har jag ingen koll på, men det är heller inte vad tråden handlar om. Bara googla runt lite och se hur uttrycket förekommer.

Tråden är en samlingstråd där olika postare egentligen skapar små minitrådar. Jag skapade denna och refererade till just Wikegård med följande inledning: En ishockeyfloskel som Wikegård började med och som spridit sig: steppa upp. Är det Fred Astaire som avses?.

Därutöver så har jag inte det minsta dåligt humör. Det är nog snarare du som har det och inte tål om du upplever att någon säger emot dig. Vi har tagit detta tidigare och mitt råd är nu som då: Tag inte inläggen så personligt.
Citera
2021-06-03, 22:47
Avslutad
Citat:
Tråden är en samlingstråd där olika postare egentligen skapar små minitrådar. Jag skapade denna och refererade till just Wikegård med följande inledning: En ishockeyfloskel som Wikegård började med och som spridit sig: steppa upp. Är det Fred Astaire som avses?.

Därutöver så har jag inte det minsta dåligt humör. Det är nog snarare du som har det och inte tål om du upplever att någon säger emot dig. Vi har tagit detta tidigare och mitt råd är nu som då: Tag inte inläggen så personligt.

Jag har noterat att du ofta munhugger med folk över onödiga petitesser, det är allt. Hursomhelst skrev jag "Det behöver inte betyda riktigt samma sak, även om det är möjligt att Wikegård inte gör någon skillnad härvidlag." Min poäng är alltså att uttrycket inte alltid är helt synonymt med "växla upp". Jag gav ett belägg för det från fotbollen, och det lär ju inte vara så svårt att göra det från hockeyn heller. Alltså hade jag rätt. Att Wikegård kanske alltid använder uttrycket på sättet du anger är möjligt, men som du ser av ovanstående har jag heller inte bestridit det.

: pusspådig:
Citera
2021-06-03, 22:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag har noterat att du ofta munhugger med folk över onödiga petitesser, det är allt. Hursomhelst skrev jag "Det behöver inte betyda riktigt samma sak, även om det är möjligt att Wikegård inte gör någon skillnad härvidlag." Min poäng är alltså att uttrycket inte alltid är helt synonymt med "växla upp". Jag gav ett belägg för det från fotbollen, och det lär ju inte vara så svårt att göra det från hockeyn heller. Alltså hade jag rätt. Att Wikegård kanske alltid använder uttrycket på sättet du anger är möjligt, men som du ser av ovanstående har jag heller inte bestridit det.

: pusspådig:

Du menar alltså att om Messi ska »steppa upp« så kan det inte betyda att han ska höja nivån?
Citera
2021-06-03, 23:05
Avslutad
Citat:
Du menar alltså att om Messi ska »steppa upp« så kan det inte betyda att han ska höja nivån?

Jag får citera mitt inledande inlägg igen, denna gång med fetningen på ett annat ställe: "Det behöver inte betyda riktigt samma sak"

Klart att Messi här förväntas höja sin nivå. Men att det framhävs att det är just han som ska göra det är för att han är ledaren, det är han som måste kliva fram och ta sitt ansvar om Argentina ska gå vidare.

"Kliva fram" är säkerligen mer vedertaget, men vi ser alltså "steppa upp" användas som synonym för det, vilket är rätt naturligt när man tänker på uttryckets betydelse på engelska.

Ytterligare ett exempel:
Behöver verkligen Mårtensson vara spelaren som gör mest mål? Kan han inte få vara spelaren som ser till att Sörensen och Lilja gör dem istället?

Alla som någonsin varit aktiva inom idrotten vet att i nästan varje lag finns det en person som stöttar och hjälper andra att bli bättre, och hur viktiga dess personer är. Det känns som vi (jag) glömt bort vikten av en riktig förebild på träningarna och i omklädningsrummet.

Men, missförstå mig rätt. Han måste steppa upp. Vid ett eventuellt slutspel vill jag se en Mårtensson som tror på sig själv – och vågar göra mål. Men tills dess är jag nöjd med en spelare som ser till att andra gör det.
Senast redigerad av fryskyl 2021-06-03 kl. 23:12.
Citera
2021-06-03, 23:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag får citera mitt inledande inlägg igen, denna gång med fetningen på ett annat ställe: "Det behöver inte betyda riktigt samma sak"

Klart att Messi här förväntas höja sin nivå. Men att det framhävs att det är just han som ska göra det är för att han är ledaren, det är han som måste kliva fram och ta sitt ansvar om Argentina ska gå vidare.

"Kliva fram" är säkerligen mer vedertaget, men vi ser alltså "steppa upp" användas som synonym för det, vilket är rätt naturligt när man tänker på uttryckets betydelse på engelska.

Grunden i det engelska uttrycket är ju inte mer svårförståeligt än att den det avser ska ta steg uppåt från det som hittills gällt.

Min irritation i grunden handlar egentligen inte om betydelsen i sig. Det handlar om att det är en anglicism som Wikegårds överanvänder och som spridit sig. Sedan är det ju nästan barnspråksaktigt att tala om att »steppa« eftersom det är något helt annat på svenska. Det var anledningen till min retoriska fråga om Fred Astaire.
Citera
2021-06-03, 23:17
Avslutad
Citat:
Grunden i det engelska uttrycket är ju inte mer svårförståeligt än att den det avser ska ta steg uppåt från det som hittills gällt.

Ja, eller just forward; som att någon steps up to the plate.

Citat:
Min irritation i grunden handlar egentligen inte om betydelsen i sig. Det handlar om att det är en anglicism som Wikegårds överanvänder och som spridit sig. Sedan är det ju nästan barnspråksaktigt att tala om att »steppa« eftersom det är något helt annat på svenska. Det var anledningen till min retoriska fråga om Fred Astaire.

Ja, det förstår jag. Och har inget att invända mot. Jag gav bara en fotnot till det resonemanget. Sen blir jag själv inte särskilt irriterad av sådana anglicismer, då jag inte direkt förväntar mig att Wikegård ska vara någon större språkekvilibrist. Men visst, det är ett uttryck man med fog kan störa sig på.
Citera
2021-06-05, 08:33
Avslutad
pwned

(främst engelska, men förekommer även på svenska.)

Skulle dock kunna tänka mig att använda det själv, men det är en annan femma....
Citera
2021-06-05, 09:39
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
pwned

Är detta ett påstående eller en fråga?
Citera
2021-06-05, 09:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Är detta ett påstående eller en fråga?

Huh? Det är ett uttryck som jag stör mig på, som tråden indikerar?

Ett exempel:
Är ni helt utan argument och kör på affekt? Haha, Flashback-admins pwned liksom.
(FB) Dags att låsa upp tråden "Dags att låsa upp tråden om Magmys-Micke?"

Eller:
Haha, riktigt nice, stackars er SD:are, pwned
Zorsha g0t PWNED!
hur menar du nu?
skämmer jag ut Sverige genom att åka och hälsa på honom, men avstå sex?

jag tänker inte studsa omkring, peka på honom och tralla "pwned pwned pwned!"
Haha, den snorisen blev pwned iaf
Allt från Flashback.

Betyder alltså "owned" (ägd, som funkar på svenska också). Ska stavas så för att nån som lirade spelet Warcraft stavade fel en gång.
Citera
2021-06-05, 10:26
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Huh? Det är ett uttryck som jag stör mig på, som tråden indikerar?

Det skadar ju inte att vara en smula utförlig och presentera en motivering till sitt ogillande. Vi vill ju inte att det här skall urarta till en listtråd.
Citera
2021-06-05, 11:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
pwned

(främst engelska, men förekommer även på svenska.)

Skulle dock kunna tänka mig att använda det själv, men det är en annan femma....

Det här var ju verkligen meta, kanske vi borde starta en tråd om det?

Ord och uttryck som jag stör mig på, men ändå gärna använder för att störa andra.

Owned blev ju en anglicism i svenskan [ägd] så det kanske vore läge att införa pgd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in