2021-05-21, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -xXx-
Kroppskaka
Livmoder
Moderkaka
För övrigt heter det kroppkaka.
Citera
2021-05-21, 22:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Nu var ju det lite skämtsamt såklart, att stockholmare inte kan säga ä, men det gick över huvudet på dig.

De säger inte ä när det ska vara ä, det var poängen, som även Carl Serung fattade.

Poängen var inte att stockholmare rent fysiskt inte kan säga ä för att de har fel i käften.

Du missar det uppenbara att ingen ser dina tankar eller minspel på nätet och mitt inlägg var en logisk invändning då du rättat en annan med ditt.
Citera
2021-05-22, 01:31
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Finns det människor som inte använder ordet i negativ bemärkelse? Ordet används väl inte för att beskriva produktuppsättningen per se, utan om ett försök att låsa människor till just företagets egna produktuppsättning (stängda ekosystem) om man köper en enda produkt.

Jadå, jag har hört det ordet användas i diverse tech- och tv-spelsmedia tillräckligt många gånger för att jag ska ha lagt det på minnet och börjat störa mig på det. Har upplevt det som att de använder ordet på ett helt värdeneutralt beskrivande vis, i samband med rapportering, och då inte med nån form av ironi. Skulle det finnas en avsikt att blanda in kritik i omnämnandet skulle man kunna hitta ett ord med lite lämpligare konnotationer än just ekosystem. Ett ord som faktiskt i verkligheten beskriver ett system av många samverkande antagonister/konkurrenter, och inte en sluten monokultur. Vad kallas de, de där glasburkarna som är populära att fylla med jord och vatten och utvalda organismer för att sedan försluta och låta förvandlas till ett litet mikrokretslopp? Biosfär? Det skulle vara ett lämpligare ord om man ville vara beskriva det med lite udd och inte bara reiterera vad techbolagens pr-folk har bajsat ut. Det tycker i alla fall jag.
Citera
2021-05-22, 09:31
Medlem
MaxWalters avatar
Har många gånger hört stockholmare säga ”setat” när de menar ”suttit”. Trodde först att det berodde på okunskap eller att det var stockholmsdialekt. Men ordet finns i SAOB,fast anses ålderdomligt.

Kanske inget att störa sig på,men jag tycker att det låter obildat och skulle själv aldrig använda det.
Citera
2021-05-25, 14:11
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du missar det uppenbara att ingen ser dina tankar eller minspel på nätet och mitt inlägg var en logisk invändning då du rättat en annan med ditt.

Stockholmare (en del av dem iallafall) säger e istället för ä, det är fakta som jag valde att påpeka för Carl Serung.

Att stockholmare säger chäf, och att de då visar att de kan uttala bokstaven ä, är en annan sak.

Det ändrar inte att det finns den stockholmsdialekten där man säger reker, reven, krever, osv, som jag gjorde Carl Serung uppmärksam på.

Carl Serung visste också mycket väl vad jag menade då han direkt tog upp exempel på denna dialekt.
Citera
2021-05-25, 14:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Stockholmare (en del av dem iallafall) säger e istället för ä, det är fakta som jag valde att påpeka för Carl Serung.

Att stockholmare säger chäf, och att de då visar att de kan uttala bokstaven ä, är en annan sak.

Det ändrar inte att det finns den stockholmsdialekten där man säger reker, reven, krever, osv, som jag gjorde Carl Serung uppmärksam på.

Carl Serung visste också mycket väl vad jag menade då han direkt tog upp exempel på denna dialekt.

Precis, det finns inte en enda enhetlig stockholmsdialekt.
Citera
2021-05-25, 15:49
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
Har många gånger hört stockholmare säga ”setat” när de menar ”suttit”. Trodde först att det berodde på okunskap eller att det var stockholmsdialekt. Men ordet finns i SAOB,fast anses ålderdomligt.

Kanske inget att störa sig på,men jag tycker att det låter obildat och skulle själv aldrig använda det.

Man kan höra samma perfektform i det allra mörkaste av det mörkaste Småland, kring Ljungby och Urshult, ja, kanske rentav upp mot norra Kronoberg.
Citera
2021-05-25, 20:47
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
"Ensamkommande flyktingbarn". Blev till "ensamkommande barn" i media när det pinsamt nog blev uppenbart att flyktingstatus saknades. Kort därefter började man använda "ensamkommande" när barnen inte var barn. Eftersom "ensamkommande" kom i stora grupper borde väl "kommande" vara rätt benämning?

De borde ha använt den korrekta benämningen ”skäggbarn” från början.
Citera
2021-05-28, 02:24
Bannlyst
"Bra eller anus". Som om inte analsex skulle vara bland det bästa som finns.
Citera
2021-05-28, 05:53
Bannlyst
White trash/vitt slödder.

Varför använder man som vit svensk det uttrycket och varför på engelska? Det hör egentligen hemma bland negrer i södra USA, och just den gruppen vit underklass finns inte riktigt samma i Sverige, även om det förstås finns något liknande.
Citera
2021-05-28, 07:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
White trash/vitt slödder.

Varför använder man som vit svensk det uttrycket och varför på engelska? Det hör egentligen hemma bland negrer i södra USA, och just den gruppen vit underklass finns inte riktigt samma i Sverige, även om det förstås finns något liknande.

Det kan man fråga sig, men säger inte de flesta bara WT och då blir det ju i princip inte konstigare än PR och wifi.
Citera
2021-05-28, 08:32
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
"Bra eller anus". Som om inte analsex skulle vara bland det bästa som finns.
Man menar nog inte analsex när man säger anus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in