2020-01-30, 03:31
Medlem
Ryggradsluss avatar
Lägg inte alla äggen i samma korg.
När jag inte förstår vilken korg som åsyftas.
Det är ett bra ordspråk annars.
Citera
2020-01-30, 03:38
Medlem
Mrwhite420s avatar
Rövpanna
Citera
2020-01-30, 04:26
Medlem
GastonLeMans avatar
Mannen
Har en yngre kollega som kallar alla ”mannen”.
-hallå mannen, hur e läget mannen. Osv.

Får ont i öronen på det uttrycket!
Citera
2020-01-30, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sister_saviour
jag har en samling äckliga ord och meningar:

"söstra mi" (birk borkasson till ronja)
"gotter" (anne frank menar godis)
"en kopp fika" (kim andersson i sällskapsresan)
"goddags pilt" (bara SÅ äckligt)
"peta in en pinne i brasan" (PETA!?!?)
"god aptit" (ja ni ser)
"grabbarna grus"(ni har förstått konceptet va)
"rosmarin"
"dase"
"kravatt"
"spänna på"
"godartad prostataförstoring"

ja nu borde ni förstått konceptet. hjälp mej nu att hitta fler, så att vi kan förgöra dom!!!

Socialdemokrat
Reinfeldt
Annie Lööf
Politikerbroiler.
Citera
2020-01-30, 14:17
Bannlyst
"Är det värt?" Värt mödan? Hur ska någon kunna svara på det? Denna fråga formuleras alltid som "Hur långt är ett snöre?"
Citera
2020-01-30, 19:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
"Är det värt?" Värt mödan? Hur ska någon kunna svara på det? Denna fråga formuleras alltid som "Hur långt är ett snöre?"

Uttrycket betyder kort och gott, ger det tillbaka mer än det kostar alltså om det lönar sig. Naturligtvis vet den som säger det att det är tveksamt om det gör det. Med din inställning skulle ju allt vara en fråga om osäkerhet.

Tycker du att uttrycket: lönar det sig, är lika omöjligt att svara på? Finns det några frågor som går att svara på?
Citera
2020-01-30, 19:38
Medlem
Annacondas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
"Ta höjd för" Vad i helsefyr är detta för ofog?! Trams!

Det heter "ta hänsyn till", möjligen "beakta", eller kanske "ta med i beräkningen".

En idiotfloskel jag ännu minns: "vi tar höjd för mervärde i verksamheten med kunden i fokus".

Usch och fy!
Jag tycker inte alls att det är så dumt, bara man använder det korrekt och inte som i frasen du citerade.
ta höjd

(idiomatiskt) förbereda sig så att man har handlingsutrymme; ta i med råge eller marginal för att säkrare nå målet

Vanliga konstruktioner: ta höjd för ngt
Men den som tecknar bolån måste ta höjd för att räntorna förr eller senare vänder uppåt.
Sverige måste ta höjd för ett mottagande på över 60 000 asylsökande om året som det nya normalläget.
Det är bättre att föreningen tar höjd i sin budget för att ha råd att underhålla hyreslägenheterna.
Citat:
Nästa lika elakartade styggelse: "ta rygg på"

Det låter som någon kladdig brottningsmatch. Rentav något än mer obscent!

Efterlyser lite mera hyfs i språket.
Det där är ju ett uttryck från sporten, men jag håller med om att det kanske inte borde användas i andra sammanhang (vilket jag iofs tycker om de flesta sportuttryck).
Citera
2020-01-30, 19:40
Medlem
Annacondas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Lägg inte alla äggen i samma korg.
När jag inte förstår vilken korg som åsyftas.
Det är ett bra ordspråk annars.
Hur använder man annars ordspråk?
(Eller vet du kanske inte vad det betyder?)
Citera
2020-01-30, 19:51
Medlem
Annacondas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Stig Larsson följer dock en tydlig linje, i all sin otydlighet, och bygger sin inkomst på sin uppfattning om kvalitet.

Citat:
Det går att skriva om precis vad som helst, det räcker att jag själv vet att det är kvalitativt, och det vet jag att det är.
Felet med ordet kvalitet är att det numera tycks ha fått betydelsen "bra kvalitet" - även för Stig Larsson. Dvs "kvalitet" = "bra kvalitet", annars måste man specificera med dålig, undermålig, etc (eller utmärkt, fantastisk etc).

Kvalitativ betyder ju som avser art, inre värde el. beskaffenhet, och säger inte något om det är bra eller dåligt.
Citera
2020-01-30, 20:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annaconda
Felet med ordet kvalitet är att det numera tycks ha fått betydelsen "bra kvalitet" - även för Stig Larsson. Dvs "kvalitet" = "bra kvalitet", annars måste man specificera med dålig, undermålig, etc (eller utmärkt, fantastisk etc).

Kvalitativ betyder ju som avser art, inre värde el. beskaffenhet, och säger inte något om det är bra eller dåligt.

Redan under 1900-talets början fick ordet denna betydelseglidning. SAOB anger exempelvis:

Citat:
god beskaffenhet l. sort; i sht ss. förled i ssgr. Ett lite salteri .. det ska bli kvalitet! förstår du — det ska bli KKK med himmelsblå stjärnor till. Dahlbäck Åb. 331 (1914)

Går vi ytterligare några årtionden framåt så befästs betydelsen där kvalitet = god beskaffenhet. Detta är ju sedan det som utvecklats till en disciplin inom vetenskapen med kvalitetsarbete och annat svammel.
Citera
2020-01-30, 21:03
Medlem
Annacondas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Redan under 1900-talets början fick ordet denna betydelseglidning. SAOB anger exempelvis:

Går vi ytterligare några årtionden framåt så befästs betydelsen där kvalitet = god beskaffenhet. Detta är ju sedan det som utvecklats till en disciplin inom vetenskapen med kvalitetsarbete och annat svammel.
Minsann.
Detta tycks dock inte gälla kvalitativ? (SAOB: Att (musiker-)truppen är kvalitativt förstklassig (osv.). SvD(A) 1932, nr 291, s. 3.)
Citera
2020-01-30, 21:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annaconda
Minsann.
Detta tycks dock inte gälla kvalitativ? (SAOB: Att (musiker-)truppen är kvalitativt förstklassig (osv.). SvD(A) 1932, nr 291, s. 3.)

Kvalitativ är ett ord som inte alls används i samma omfattning som detta förhatliga kvalitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in