Citat:
Ursprungligen postat av
Niklas-P
Självklart så var det Valle alm som träffade vinof först, född 1926 i västmanland. Sen kom två söner med i "flytteriet".
Självfallet så lät snutarna medvetet bli att noga syna Vinof och hans märkliga anhang, med bas på E.vägen.
Undrans f.ö. om den missbrukande knivskärerskan, som bodde på Sigtunagatan, ibland besökte E.vägen?
Valle var född 1926 ja.. jag försökte få ut hans polispapper men de var utgallrade.
Jag har arbetat med missbrukare på flera sätt i flera år, och min erfaranhet är att missbrukare i samma område hittar varandra direkt. Man delar bostäder, droger, kranar, sexpartners, bilar och substanser ...
Människor som offrar allt för missbruket (tex da Costa) har ju bara galningar att ty sig till. Det är bara tunga missbrukare som står ut med tunga missbrukare. Kaka söker maka.
Det är inte konstigare än att miljonärer finner varandra, eller idrottare..
Tittar man på Vasastan, klientel och klassiska mötespunkter, så är det inte mycket att fundera på. Alla tunga missbrukare sprang på varandra hela tiden. Det är alltid så.
Alkisar och knarkare i Vasastan drogs till Vasaparken och Systembolaget som låg i hörnet Sigtunagatan/Odengatan.. och man träffades också i missbruksvården, hos polisen osv..
Att alkoholisterna Bosse och Berit fann varandra är närmast självklart och man kan notera att ALLA anställda på E-vägen 25 (iaf de jag har tittat på) hade sociala problem och missbruksproblem.
Jag har tittat noga på ett tiotal män som var knutna till E-vägen 25 och de var alla alkisar, knarkare och kriminella..
Bosse, Berit F och Vinof var tunga alkoholister (och petade också i sig droger). Jag tar för givet att Vinof kände Berit F, eftersom Bosse gjorde det. Och besökte Berit F Eugeinavägen, vore det helt naturligt. Lika naturligt som att Vinof hamnade i hennes pundarkvart. Jag antar att han gjorde det.
Jag skulle betala mycket för att veta vilka som kom till Vinofs midsommarfest på Eugeniavägen.. Vinof var ju tät (han spenderade sin partners miljoner) och drog väl till sig skummisar från hela stan.
Och så har vi da Costa då, som brukade övernatta 1 km från E-vägen och ett stenkast från Vasaparken, och 300 m från Berits hem. Hotell Gustav Vasa var någon sorts fast punkt. Klart att hon knallade iväg till Vasaparken och närliggande bostäder.
Invid Vasaparken bodde också "Bålstagänget", har en anonym person påstått.
Da Costa valde såklart inte att bo på Gustav Vasa av en slump. Hon hade praktiska skäl.
Och de enda som hon ungicks med var ju tunga missbrukare, så hon stötte säkert på Vinof + bekanta.
Och så har vi Vinofs och Bosses signalement då, som lyser som julgranar. Utredningens första signalement passar perefekt (=Vinof) och 8/6 hittar vi Bosses perfekta signalement i ett förhör. "Den blonde" som dealade med da Costa och skrek när han pratade, var antagligen Bosse.
Att Bosse hade ett förflutet som opiatmissbrukare och tjackpundare (IV-missbrukare) är ju ytterst intressant. Eller var, rättare sagt. Nu har 37 år gått och fallet blir aldrig löst. Inte en chans.
Men jag säger som jag brukar: detta fall får inte glömmas bort.
Vi får aldrig glömma bort att granska polisen. Och vi får aldrig glömma bort vilken ohygglig skada polisen och rättsväsendet kan göra.