2021-06-03, 08:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otto Flick
Det får inte sluta så här, ett sånt jävla antiklimax. När polisen fastslår att det är självmord så blir det ju givet med locket på. En massa "inga kommentarer"-kommentarer och inga handlingar kommer att lämnas ut.

Men finns så många frågor som nog aldrig kommer få svar utan bara blir till, visserligen plausibla, trådspekulationer.
* Hur dog han?
* När exakt dog han?
* Vem var med honom?
* Var det någon som visste att han skulle ta livet av sig vid fällande dom och undlät att förvarna myndigheter?
* Lämnade han något brev efter sig?
* Hur inblandade är, och vad visste, golvbrunns-Hanna och handhjärts-Svenne egentligen om Lenas död?

Om Stefan blivit inlåst i Tidaholm eller Kumla fanns ju chansen i allafall att han skulle sjunga ut och inte ta hela skulden själv för detta "amatör-mord".

Ja, vekligen.

Men jag tänker att eftersom det här fallet blivit så uppmärksammmat och personerna runt SD är mer eller mindre kända, kan jag tänka mig en liten annorlunda approach här.

Inte så att man går in i detaljer, men ändå fastslår att det var ett självmord och sedan kanske ytterligare någon omständighet för att undvika alltför vidlyftiga spekulationer.
Citera
2021-06-03, 08:56
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Men han tog ju i så fall inte sitt liv för att han inte orkade med skulden, utan för att han inte orkade med straffet.

Det tror jag också. Berövad möjligheten att skriva kryptiska cach-loggar och planera för ”lagom olaglig hämnd” fann han inte livet värt att leva.

Jag utesluter heller inte att det (troliga) självmordet inkluderar inslag av hämnd mot ÅH. Jag blir inte ett dugg förvånad om han lämnat någon form av meddelande till henne med innebörden: ”Det här är ditt verk. Är du nöjd nu?”
Citera
2021-06-03, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Det tror jag också. Berövad möjligheten att skriva kryptiska cach-loggar och planera för ”lagom olaglig hämnd” fann han inte livet värt att leva.

Jag utesluter heller inte att det (troliga) självmordet inkluderar inslag av hämnd mot ÅH. Jag blir inte ett dugg förvånad om han lämnat någon form av meddelande till henne med innebörden: ”Det här är ditt verk. Är du nöjd nu?”

Det har han säkert gjort. Lämnat ett långt, kanske inspelat, meddelande där han motiverar att allt är alla andras fel, att han tvingas dö oskyldig...
Citera
2021-06-03, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, vekligen.

Men jag tänker att eftersom det här fallet blivit så uppmärksammmat och personerna runt SD är mer eller mindre kända, kan jag tänka mig en liten annorlunda approach här.

Inte så att man går in i detaljer, men ändå fastslår att det var ett självmord och sedan kanske ytterligare någon omständighet för att undvika alltför vidlyftiga spekulationer.

Som några varit inne på tidigare så lär ett pressmeddelande om att förundersökningen mord på SD läggs ned vara en hyfsad indikation på självmord. Sen får väl den tålmodige vänta in evtl detaljer som eventuellt sipprar fram vart det lider.
Citera
2021-06-03, 09:04
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Det har han säkert gjort. Lämnat ett långt, kanske inspelat, meddelande där han motiverar att allt är alla andras fel, att han tvingas dö oskyldig...

Filmat meddelande kanske... 😱
Citera
2021-06-03, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Filmat meddelande kanske... 😱

Det tror jag! Kanske live-sänt till Åsa Hilding etc, som kontaktar polisen?
Citera
2021-06-03, 09:09
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ja, vekligen.

Det är en sak om en vanlig person begår självmord, som Deniz Arda.
Oavsett hur mycket publicitet fallet har fått så är han fortfarande en privatperson och då är det helt rätt att allt i fallet är privat och sekretessbelagt.

Det är en helt annan sak om en dömd mördare begår självmord.
Det handlar om ett fall som har allmänintresse och som det har skrivits massor om i media.
Som jag ser det hör det ihop med fallet och det borde inte vara belagt med sekretess.

När det handlar om den andra Stefan som för några år sedan begick självmord innan mordrättegång fick vi i alla fall veta hur han begick självmord.
Han hängde sig väl i häktet (gymet) i sina skosnören?
Citera
2021-06-03, 09:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
"Försöka skära av ett tjockt rep med en kniv" ?

Det är besynnerligt hur inskränkta vissa människor är i sin tankeverksamhet. Deras sanna bild av en hängning är vilda västern, en gangster, en galge och ett 2 cm tjockt rep med en snara.

En "modern" hängning kan lätt utföras med en 1 mm tjock fiskelina (tål 150 kg) och är mycket lätt att skära av med en vass kniv. Dessutom är den lätt att hålla gömd tills det är dags.

Ok, inskränkt kan jag vara, det är möjligt. Till och med besynnerligt inskränkt.

Tyvärr har jag dock egen erfarenhet av självmord och även viss annan kunskap.

Visst, det kan vara så att man tager vad man haver. Allt från skosnören till skärp.

Nu är det inte jättenära till vatten, men inte heller så väldigt långt. Så det kan absolut ha funnits fiskeline på Folketorp.

Men jag tänker mig att det här är en gammal släktgård (som någon skrev i tråden), och där har det arbetats under genarationer. Det finns förmodligen allt möjligt du kan tänka dig där, som är både "säkrare" och mer lättarbetat om det är hängning du tänker dig.

Jag tror ändå att SD hoppades och trodde på friande dom. Han hade klarat sig från så mycket under så lång tid.

Samtidgt tror jag att han hade på känn efter HR- förhandlingen att denna gång var det mer allvarligt. Jag tycker att hans sluttal andades desperation. Han kan redan ha förberett sig både mentalt och fyskiskt (lagt/gömt undan något).

SD har varit på gården och jobbat under somrar. Han har varit gift med HD länge. SD kan Folketorp som sin handske.

Han behöver inte ta fiskelina. Han har säkert ett stort urval på möjliga linor att hänga sig i som är mer logiska.

Fiskelina är inte SDs redskap tror jag. Han verkar inte vara en fiskare, som kan slå de säkra knutarna på en sådan, som dessutom kan skära in i halsen.
Citera
2021-06-03, 09:16
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Eller varför inte ”ståltråd” eller elkabel o dyl.

På tal om el - och om det är hängning ute på gården där - så ligger kanske stängseltråd nära till hands.

Av bilder från platsen framgick att slägga och jordborr (låg handskar uppepå) var framme. Stolpar utan satt tråd syntes i bild osv.
Om de skulle sätta upp elstängsel så måste det ha funnits el utdraget till platsen.
Någonstans i närheten fanns kanske ett eluttag med 230 V?
Kan man begå självmord med elchock?
Man måste väl nästan stå i vatten för att det ska fungera säkert?
Risken kanske annars är stor att man bara tuppar av och riskerar att bli återupplivad?
Spekulationer förstås
Citera
2021-06-03, 09:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Jag borde skrivit erfarna och kunniga snarare än insatta. Kvalificerade gissare.
(Som jag iof tänker har viss insyn i andra fall där det varit oklart om det handlat om suicid eller mord och därmed ha lite på fötterna).

Kanske SOA hjälpt SD ekonomiskt "under bordet" den här tiden.
Att han beräknande eller i stundens hetta bragt SD om livet känns ändå lite långsökt.

LWs anhöriga kan tydligen kräva dödsboet på skadeståndet även om domen inte vunnit laga kraft enligt en tingsfiskal som jag pratade med.

Aha, tack för förtydligandet.
Ja, vad säger man.

Förmodligen har dessa personer både sett, hört och varit med om situationer som gör att de inte alltid är som det verkar (rent logiskt).

Vi som inte konfronteras med sånt här dagligen, har nog en "inre spärr" att tro att männsikor beter sig på ett sådant sätt. Det är naturligt. Man kan ju inte gå omkring och misstänka folk för de mest underliga sakerna dagarna i ända sas.

Jg håller med om att det verkar vara ganska osannolikt att det inte är självmord och just det tillfället verkar vara lite underlig tillfällighet.

Men vad vet man. Kanske har det under HR- förhandlingarna börjat klarna även för anhöriga till SD vad som försegått under åren.

Kanske det inte gjordes några försök till att avstyra, förhindra, eller annat som kunnat rädda livet på SD?

Men jag har svårt att tro det också.

Jag tycker att det verkar som att polisen vara på tårna direkt här genom att på en gång spärra av och ta in en misstänkt. Jag hoppas att man kan få tillräckliga svar på frågorna och att allt är som det "verkar" vara.

Skönt för Lenas anhöriga om de kan få ut skadeståndet, samtidigt som man tänker att det är små summor som inte är något plåster på såren. Inte heller blir det bättre för SDs barn, som även de är oskyldiga i det här hemska spelet.

Även de har förlorat mycket. Inte minst tillton på att den som ska ta hand om och värna om dig mest, inte alls var den du trodde.
Citera
2021-06-03, 09:26
Medlem
Citat:
Ok, inskränkt kan jag vara, det är möjligt. Till och med besynnerligt inskränkt.

Tyvärr har jag dock egen erfarenhet av självmord och även viss annan kunskap.

Visst, det kan vara så att man tager vad man haver. Allt från skosnören till skärp.

Nu är det inte jättenära till vatten, men inte heller så väldigt långt. Så det kan absolut ha funnits fiskeline på Folketorp.

Men jag tänker mig att det här är en gammal släktgård (som någon skrev i tråden), och där har det arbetats under genarationer. Det finns förmodligen allt möjligt du kan tänka dig där, som är både "säkrare" och mer lättarbetat om det är hängning du tänker dig.

Jag tror ändå att SD hoppades och trodde på friande dom. Han hade klarat sig från så mycket under så lång tid.

Samtidgt tror jag att han hade på känn efter HR- förhandlingen att denna gång var det mer allvarligt. Jag tycker att hans sluttal andades desperation. Han kan redan ha förberett sig både mentalt och fyskiskt (lagt/gömt undan något).

SD har varit på gården och jobbat under somrar. Han har varit gift med HD länge. SD kan Folketorp som sin handske.

Han behöver inte ta fiskelina. Han har säkert ett stort urval på möjliga linor att hänga sig i som är mer logiska.

Fiskelina är inte SDs redskap tror jag. Han verkar inte vara en fiskare, som kan slå de säkra knutarna på en sådan, som dessutom kan skära in i halsen.

OK. Jag kommenterade egentligen bara ditt påstående om att det var svårt att skära av ett tjockt rep med kniv. Det var av den anledningen jag föreslog fiskelina. När man tänker efter ett varv till skulle det ju bli dubbel effekt. Både knäckt nacke och avskuren halspulsåder.

Lycka till med era fortsatta spekulationer. Själv väntar jag på info i helgen från en geocashare i regionen som tillhört den "innersta kretsen".
Citera
2021-06-03, 09:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Som några varit inne på tidigare så lär ett pressmeddelande om att förundersökningen mord på SD läggs ned vara en hyfsad indikation på självmord. Sen får väl den tålmodige vänta in evtl detaljer som eventuellt sipprar fram vart det lider.

Ja, det kommer väl vara det minsta vi får veta. Men jag kän kanske tänka mig att vi får veta några fler detljer, men inga ingående.

Och dom kan man nog vara utan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in