2021-06-03, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Lena hade ingen sperma i underlivet, bara på kjolen. Hade man hittat henne tidigare så hade man kanske även hittat spår av sperma i gräset där hon låg. Väder och vind har i så fall utplånat eventuella spår.

Man får hoppas att de även topsat munhålan efter DNA som blir kvar efter oralsex. Likaså underlivets yttre delar som blir besudlade vid oralt sex.
Citera
2021-06-03, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vilket klockslag gäller nu?

Här: Är tiderna

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Idag en artikel om vad som hände minut för minut efter domen.
Eftersom man bara får citera mindre delar av en artikel, skirver jag större delar med egen text. De kursiverade delarna är citat.

NA:

Både åklagare och domstolen har på frågor sagt att man inte tog ställning till häktning då man inte såg någon riskt för flykt eller att annat allvarligt skulle hända. Häktningsordern gick ut i samband med att domen meddelades.

"– Så länge som det inte finns ett häktningsbeslut så kan vi inte göra något, säger Kenneth Johannesson som är presstalesperson på polisen i Örebro."

Han menar att polisen inte kan hålla sig i närheten av någon om man inte har laglig befogenhet att göra det.

Exakt när larmet kommit om att det har hänt något kan Kenneth Johansson inte se i rapporten. Larmet verkar gå direkt till polisen och inte via 112. KJ tror att det kom i samband med omdirigeringen av polispatrullerna till ny adress på landsbygden.

"Klockan 11 kom domen, först en halvtimme senare har man satt igång arbetet. Varför åkte man inte direkt?

– Det kan alltid förflyta några minuter. Man sitter inte och tittar på alla mejl, hela tiden, förklarar Kenneth Johannesson som inte själv var den som tog beslutet utan bara går igenom händelsen i efterhand.
"

Kenneth Johannesson är fd polis (nu pensionär)och jobbar som presstalesperson eller vakthavande på timmar. Han har jobbart många år som polis och kan inte påminna sig om något liknande utom styckmordet i Örebro för tio år sedan då en man avled i häktet innan åtalet.

Tidpunkter
ur händelserapporten genomgången av KJ, presstalesperson
11:00 kommer domen
11:11 händelserapport, i rapporten: SD har häktats, begäran om handräckning. Osäkert exakt när.
11:29 beviljas häktning (av stationsbefäl )SD i utevaro
11:35 Fyra patruller avdelas för att åka två och två till de aktuella adresserna.
Någonstans här ka larmet ha kommit till polisen om att något har hänt
11:51 omdirigering till ny adress på landsbygden
12:12 tillfrågas SOS alarm om inkomna samtal om avliden person, finns ingen sådan information
12:19 avspärrning större område, filmning, dokumentation.
12:22 en person anträffad död
12:32 Begäran om ambulans
12:34 Påbörjas hjärt- lung räddning, pågår i 8 minuter
12:40 en person gripen på plats, tas in på förhör
12:41 förundersökning inleds
15: 36 anrättas anhöriga
"Under kvällen anhålls den misstänkte mannen. Men han släpps senare på natten, misstankarna mot honom har försvagats."
01:35 avspärrningar hävs på plats där SD hittades
04:05 avslutas händelserapporten

"Det har funnits olika uppgifter om när polisen först fick larm om att en person dött. Klockan 11.18 är ett sådant klockslag. Men det verkar inte stämma. Det stämmer inte heller att polisen ska ha gått ut med en efterlysning av Stefan Davidsson.

– Nej, jag hittar inget om det, säger Kenneth Johannesson och ägnar en lång stund åt att leta i händelserapporten.
"

https://www.na.se/artikel/na-kartlagger-efter-domen-i-hjarstamordet-polisens-insats-minut-for-minut-nagon-ringde-och-berattade -att-han-var-dod
Citera
2021-06-03, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urshult
Man får hoppas att de även topsat munhålan efter DNA som blir kvar efter oralsex. Likaså underlivets yttre delar som blir besudlade vid oralt sex.

Usch ja, om det inte var frivilligt. Innan allt vände och det blev farligt läge. Men det har säkert kollats. Rättsläkaren Aleksandra Lazarovitc(osäker på stavningen) sa dock inget om detta i förhöret i TR, vad jag minns.
Citera
2021-06-03, 00:49
Medlem
develis avatar
Citat:
RMV kan nog sitt jobb. Det som är problematiskt då kroppen ligger en tid under mindre gynnsamma förhållanden, är att kroppseget dna förstör möjligheter för analys.
Citera
2021-06-03, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
RMV kan nog sitt jobb. Det som är problematiskt då kroppen ligger en tid under mindre gynnsamma förhållanden, är att kroppseget dna förstör möjligheter för analys.

Aha, just det. Tack för det utvidgade svaret!

Jag tror med RMV kan sitt jobb men blir lite fundersam både högt och lågt med tanke på andra delar i utredningen som kan ha varit undermåligt.
Citera
2021-06-03, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det är nog inte helt otänkbart att Soa smockade till Stefan? Tänk besvikelsen att ha blivit så grundlurad under så lång tid.

Ja mycket möjligt. I stundens hetta och bådas chock kanske något sånt hände.
Kan ju också blivit tumult om SOA försökt avstyra något.

Samtidigt förstår jag inte riktigt hur så väldigt många i tråden tycks se det som att den fällande domen skulle fungera som nån slags bevis som chockar de som trott på hans oskuld.

Jag menar tror man på nåns skuld eller oskuld så ändrar man väl inte uppfattning för att rätten dömer si eller så?

Såvida det inte kommit fram helt nya uppgifter och bevis.
Och det har det väl inte gjort här eller? (Rätta mig om jag har fel).
Senast redigerad av Firesnake 2021-06-03 kl. 01:25.
Citera
2021-06-03, 01:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Aha, just det. Tack för det utvidgade svaret!

Jag tror med RMV kan sitt jobb men blir lite fundersam både högt och lågt med tanke på andra delar i utredningen som kan ha varit undermåligt.
Jo, det blir nog så, men de är separat, med spetskompetens så där får man nog särskilja från övriga rövarkulan med likes och kontakter från dykning och annat.
HD och väninnan med överdos av smajlisar måtte trivas ihop, såg hon hade 8 FTF på Soas debutserie.
Om HD raskar på lite så kommer in i matchen, hon ska upp i över 33.000 tror jag det var.

https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/hon-letar-burkar-i-hela-varlden
Citera
2021-06-03, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimprofessorn
Vad skulle du själv göra om du hittade en nära anhörig hängd i skogen? Låta personen hänga kvar eller skära ner personen och påbörja HLR?
Ursäkta, frågan var inte till mig men... Det är en tankeställare och jag har funderat på vad man skulle göra förutom att bli helförskräckt. Är det någon som hänger högt så behöver man (minst) något att stå på, om det ens räcker. Plus att man behöver en kniv. En rejält vass. Försöka "lyfta" för att avlasta trycket runt halsen kan man väl glömma om det är någon stor person och man själv är kvinna och lättviktare. Lyckas man eventuellt skära av repet lär fallet bli vådligt, för båda. Första tanken skulle ändå vara att springa efter mobiltelefonen samtidigt som man i paniken letar efter en kniv och något högt och stabilt att stå på.

Fy farao.
Citera
2021-06-03, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Ja mycket möjligt. I stundens hetta och bådas chock kanske något sånt hände.
Kan ju också blivit tumult om SOA försökt avstyra något.

Samtidigt förstår jag inte riktigt hur så väldigt många i tråden tycks se det som att den fällande domen skulle fungera som nån slags bevis som chockar de som trott på hans oskuld.

Jag menar tror man på nåns skuld eller oskuld så ändrar man väl inte uppfattning för att rätten dömer si eller så?

Såvida det inte kommit fram helt nya uppgifter och bevis.
Och det har det väl inte gjort här eller? (Rätta mig om jag har fel).

Menar du att man inte kan ta till sig fakta för att det är en person som står en nära? Det tror inte jag är särskilt vanligt. I synnerhet inte om man läser en såpass bra och korrekt dom som denna. Eller blir överbevisad på annat sätt.

Med alla indicier sammantaget i en obruten kedja och som vart och ett pekade mot SD och ingen annan, så kunde väl familj och vänner inte längre tro att han var oskyldig?

Plus hans märkliga uttalanden som han satte krokben för sig själv med, det sista av hans redan låga trovärdighet rök väl där?
Senast redigerad av zilvereko 2021-06-03 kl. 01:41.
Citera
2021-06-03, 02:06
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Menar du att man inte kan ta till sig fakta för att det är en person som står en nära? Det tror inte jag är särskilt vanligt. I synnerhet inte om man läser en såpass bra och korrekt dom som denna. Eller blir överbevisad på annat sätt.

Med alla indicier sammantaget i en obruten kedja och som vart och ett pekade mot SD och ingen annan, så kunde väl familj och vänner inte längre tro att han var oskyldig?

Plus hans märkliga uttalanden som han satte krokben för sig själv med, det sista av hans redan låga trovärdighet rök väl där?

Om man tror på någon så gör man det tills han själv erkänner.
Att någon blir dömd på indicier i en domstol ändrar inte på vad man tror.
Man tror på det man vill tro på.
Citera
2021-06-03, 02:14
Medlem
develis avatar
Citat:

Om du pratat om andra än familjen struts så vore jag beredd att tro dig.
I tre år har SD varit oskyldig i deras värld och i bortåt 10 år till dags datum är otroheten bara en parentes.
De är fullmatade med en bild av SD som tog hand om deras dotter och slet som ett djur med två små barn och de ger full support åt dotterns val att vilja lappa ihop äktenskapet framledes.
SOA har varit med i rätten och stöttat (dottern var ju upptagen med cacher) och SDs utspel är kan tolkas bara ett utslag av stress.

Uppenbart har ingenting ruckat på deras världsbild om att överväga om dottern vill dö i suicid. HD försvarar det som godhet.
Det SD säger i förhör kan vara sant, speciellt om de är pro aktiv dödshjälp. HD har en väldigt underlig jämförelse med anhöriga i vården.
Oavsett vad SDs egna intentioner var.
Du har en påverkan från både HD och SD i detta.

"SD: Eh .. fanns en ganska så lång period när Hanna inte ville leva .. och när vi alla som stod runt omkring kände att .. ah .. det bästa vore faktiskt om hon fick somna in."
Citera
2021-06-03, 02:22
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Ursäkta om jag missat ngt, men hittades han utomhus?

Ja en bit ifrån svärföräldrarnas sommarstuga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in