Citat:
Ursprungligen postat av
Giant Squid
Min information gällande Hamas utveckling från 1998 kommer främst från olika oberoende doktorsavhandlingar samt annat vetenskapligt materiel tillgängligt på nätet. Mycket att läsa ibland men intressant.
Hamas och Gaza, arab och den muslimska världen är inte som hemma på din gata. Lika lite som om du möter ursprungsbefolkning i Amazonas. Det handlar inte om hur de ska reglera sitt samhälle.
I detta fall, handlar det om en främmande ockupationsmakt som är inblandat, detta får man aldrig glömma. Vilka är vi kolonisatörer att bestämma?
Problemet är Israel inte Hamas....
Håller med jag faller ofta tillbaka på PEW men mer finns såklart.
"Vi" kolonisatörer? Jag har aldrig koloniserat något land vad jag vet. Vill du vara seriös och prata kolonier och imperialism så brukar jag hylla Etiopien i deras kamp mot Italien bla. Likaså Indiernas kamp mot britterna, så jag försvarar inte kolonialism om du nu tror det?
Du lyckas ändå inte helt dribbla bort frågan, att du kritiserar Israel inte för att de är på något sätt värst utan av andra anledningar. Tror inte ens någon i denna tråd försökt att argumentera att Israel är värst. Men det är ju ärligt. Vilket land i mellanöstern var bättre nu då?
Israel gör sin beskärda del av fel, utan tvekan. Men det är inte en dödskult som Hamas.