2021-06-02, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag hade ingen aning om att slutanförande och slutpläderingar inte spelades in.
Varför är det så?

NA får inte spela in.
Vad jag vet är det förbud mot att ta foton, spela in video eller ljud i en rättssal.

Det är därför de som sitter och fibblar med mobilen brukar bli utvisade.
Det är också därför vi alltid måste vänta på domstolens ljudinspelningar efter en rättegång.
Jättekonstigt att det inte dokumenteras.
Sedan kan det ju sekretessas om det inte ska bli officiellt.
NA får spela in ljudupptagning, de är reportrar och får göra det för sitt arbete, som är att förmedla till allmänheten.
Citera
2021-06-02, 12:00
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Btw så har både HD och SD nu den 2 juni som "senast besökt"-datum på geocacheforumet.
Är det polisen eller HD som loggar in på SD:s konto?
Vem skulle det annars kunna vara?
Citera
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Troligtvis HD eller SOA, givet HD förmedlat lösenord. Antar man vill ta hand om hans/SDs senaste släppta burkar.

Ja, idag har alla hans egna cacher blivit "archived" av Geocaching HQ Admin.
Citera
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Idag en artikel om vad som hände minut för minut efter domen.
Eftersom man bara får citera mindre delar av en artikel, skirver jag större delar med egen text. De kursiverade delarna är citat.

NA:

Både åklagare och domstolen har på frågor sagt att man inte tog ställning till häktning då man inte såg någon riskt för flykt eller att annat allvarligt skulle hända. Häktningsordern gick ut i samband med att domen meddelades.

"– Så länge som det inte finns ett häktningsbeslut så kan vi inte göra något, säger Kenneth Johannesson som är presstalesperson på polisen i Örebro."

Han menar att polisen inte kan hålla sig i närheten av någon om man inte har laglig befogenhet att göra det.

Exakt när larmet kommit om att det har hänt något kan Kenneth Johansson inte se i rapporten. Larmet verkar gå direkt till polisen och inte via 112. KJ tror att det kom i samband med omdirigeringen av polispatrullerna till ny adress på landsbygden.

"Klockan 11 kom domen, först en halvtimme senare har man satt igång arbetet. Varför åkte man inte direkt?

– Det kan alltid förflyta några minuter. Man sitter inte och tittar på alla mejl, hela tiden, förklarar Kenneth Johannesson som inte själv var den som tog beslutet utan bara går igenom händelsen i efterhand.
"

Kenneth Johannesson är fd polis (nu pensionär)och jobbar som presstalesperson eller vakthavande på timmar. Han har jobbart många år som polis och kan inte påminna sig om något liknande utom styckmordet i Örebro för tio år sedan då en man avled i häktet innan åtalet.

Tidpunkter
ur händelserapporten genomgången av KJ, presstalesperson
11:00 kommer domen
11:11 händelserapport, i rapporten: SD har häktats, begäran om handräckning. Osäkert exakt när.
11:29 beviljas häktning (av stationsbefäl )SD i utevaro
11:35 Fyra patruller avdelas för att åka två och två till de aktuella adresserna.
Någonstans här ka larmet ha kommit till polisen om att något har hänt
11:51 omdirigering till ny adress på landsbygden
12:12 tillfrågas SOS alarm om inkomna samtal om avliden person, finns ingen sådan information
12:19 avspärrning större område, filmning, dokumentation.
12:22 en person anträffad död
12:32 Begäran om ambulans
12:34 Påbörjas hjärt- lung räddning, pågår i 8 minuter
12:40 en person gripen på plats, tas in på förhör
12:41 förundersökning inleds
15: 36 anrättas anhöriga
"Under kvällen anhålls den misstänkte mannen. Men han släpps senare på natten, misstankarna mot honom har försvagats."
01:35 avspärrningar hävs på plats där SD hittades
04:05 avslutas händelserapporten
"Det har funnits olika uppgifter om när polisen först fick larm om att en person dött. Klockan 11.18 är ett sådant klockslag. Men det verkar inte stämma. Det stämmer inte heller att polisen ska ha gått ut med en efterlysning av Stefan Davidsson.

– Nej, jag hittar inget om det, säger Kenneth Johannesson och ägnar en lång stund åt att leta i händelserapporten.
"

https://www.na.se/artikel/na-kartlagger-efter-domen-i-hjarstamordet-polisens-insats-minut-for-minut-nagon-ringde-och-berattade -att-han-var-dod
Vi har alltså tidigare fått fel uppgifter om larmsamtal 11.18 och om att efterlysning har gjorts.
Är det tidningarna som har missuppfattat och spridit fel info?
Citera
2021-06-02, 12:02
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Är det polisen eller HD som loggar in på SD:s konto?
Vem skulle det annars kunna vara?

Åtminstone denna gång är det förmodligen Admin på Geocaching HQ som kan vara upphov till datumuppdateringen på SDs profil. Alla hans cacher har arkiverats nu.
Citera
2021-06-02, 12:03
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Nej Remark du har verkligen fel här.
Även om jag förmodar att du syftar på oväntade och plötsliga dödsfall och inte folk med palliativ vård som avlider i hemmet.
Ibland vid oväntade dödsfall väljer jourläkare som dödförklarat personen på plats att inte ens tillkalla polis.
Vilket ju är en annan diskussion i all sin tveksamhet.

Mvh/ har mycket god insyn i och kunskaper om detta.
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Palliativa och förväntade dödsfall utreds inte. Ibland finns det gråzoner, dvs en äldre multisjuk människa som klarat sig ganska bra men som hastigt försämras utan att ett palliativt beslut hinner tas, och exempelvis avlider hastigt i hemmet. I de fallen kan ibland jourläkare göra undantag och dödsförklara utan att tillkalla polis. Men i övrigt så tillkallas polis när det är oväntat dödsfall i hemmet.
Reglerna har nog ändrats. För länge sedan (20-30 år) så tror jag att alla dödsfall i hemmet obducerades.
Sedan dess har massor med äldreboenden stängts och mycket svårt sjuka gamlingar bor kvar hemma.
Det kanske blev för många fall att undersöka och då slutade man med den rutinen.

Nu i covidtider har jag också hört att om en person hade covid så anges det som dödsorsak utan närmare utredningar, även om dödsorsaken var en helt annan.
Citera
2021-06-02, 12:11
Medlem
Citat:
Ja, idag har alla hans egna cacher blivit "archived" av Geocaching HQ Admin.

Alla? Inte bara de senast?
Citera
2021-06-02, 12:11
Medlem
Citat:
Åtminstone denna gång är det förmodligen Admin på Geocaching HQ som kan vara upphov till datumuppdateringen på SDs profil. Alla hans cacher har arkiverats nu.

Om så är fallet är det på uppdrag av någon (HD/SOA).

Jag tänker att det hände väl inte med LW:s cacher (eftersom HD kunde logga om ett flertal efter LW:s död)... eller?

Tillägg

Kom på att det kanske beror på hans dom (raderandet).
Senast redigerad av Tufsankatt 2021-06-02 kl. 12:15.
Citera
2021-06-02, 12:12
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Alla? Inte bara de senast?

Japp, alla.
Citera
2021-06-02, 12:16
Medlem
Citat:
Japp, alla.

Är det brukligt? LWs var ju kvar.
Citera
2021-06-02, 12:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Ja har jag sagt något annat?
Jag svarade på hoppsanns fråga om en lista och om någon medvetet "sinkat" utredningen.
Att An Sts kunskaper var på en lägre nivå än Teliakillens är ju rätt obvious.

Jag tror vi har en del att tacka Avels mail och lunta till ÅH för att de valde att stryka AnSt och fokusera på Teliakillen. Såvida de inte tänkt ut det själva förstås, men jag gissar att Avels konstruktiva kritik blev en liten ögonöppnare.
Haha!
Ja du, ner till noll så kan du väl trösta dig med det ang master...
Citera
2021-06-02, 12:17
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Om så är fallet är det på uppdrag av någon (HD/SOA).

Jag tänker att det hände väl inte med LW:s cacher (eftersom HD kunde logga om ett flertal efter LW:s död)... eller?

Citat:
Är det brukligt? LWs var ju kvar.

Ja, sannolikt arkiveras hans cacher på ett uttryckligt önskemål av någon (antingen via en annan person, men kanske tom. från honom själv i ett meddelande till HQ innan han dog?).

Meddelandet som kommer upp på hans cacher är numera: "Den här cachen har låsts men går att titta på".

Många av hans cacher verkar fö. ha varit i dåligt skick (saknade burkar, lock, blöta loggremsor etc) så att andra geocachare de senaste månaderna hade lagt in begäran om "needs maintanance" utan att han verkar ha haft tid/energi att åtgärda bristerna.
Senast redigerad av GilGrissom82 2021-06-02 kl. 12:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in