2021-06-01, 18:04
Medlem
Det har talats mycket om industrimetaller, gruvor, olja, naturgas, uran etc sista tiden.

Själv tänker jag om någon av er funderat kring att bredda med jordbruk/matproduktion?

Tror det kommer kunna bli rejäl tillväxt även här, i och med inflationen. Jag kan sektorn bedrövligt dåligt...
Någon som har gått in i denna sektor eller har idéer på vart man kan finna mer bra info?
Citera
2021-06-01, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cabernet
Det har talats mycket om industrimetaller, gruvor, olja, naturgas, uran etc sista tiden.

Själv tänker jag om någon av er funderat kring att bredda med jordbruk/matproduktion?

Tror det kommer kunna bli rejäl tillväxt även här, i och med inflationen. Jag kan sektorn bedrövligt dåligt...
Någon som har gått in i denna sektor eller har idéer på vart man kan finna mer bra info?
Kolla in Limoneira Co. Frukt är godis. Rick gillar citrusfrukter. Vänta bara till julen när alla ska stoppa nejlikor i apelsinerna.
Citera
2021-06-01, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Kul! Måste finnas några Rick-fans i Sverige ändå, igår när jag tittade listade Avanza att de hade 7 ägare av ARC (tror de uppdaterar efter handelsdagens slut), nu listar de 20 ägare.

Frågan är hur det ser ut i morgon? Är du med?

Citat:
Ursprungligen postat av Zneekah
ARX ser bra ut. Jag lutar lite åt Whitecap, verkar vara jävligt vassa på co2 capture och injektioner, och jävligt lönsamma. Ska läsa på lite mer men tror inte man går bort sig med en liten peng in i något av nämnda bolag just nu utan vattentät DD. Bra cash flow, bra graf, bra valuta, rimliga skulder, bra marginaler räcker långt. Oljan verkar hungrig nu. Covid ner i Indien.

Lite surt att man inte köpte lite petroteq ändå

ps: undrar om erkor vinner månadens tajming med sina MT calls

Carbon capture och injektioner? Har ESG-vargen bitit dig?

Oljan kan bara gå upp nu, så under investerad sektor.

ARC Resources(ARX)

Efter februari förvärvet så är dom Kanadas största kondens producent, tredje störst på naturgas och sjätte största "upstream" energi producent.

BV = 6724 MCAD

Q1 Net income 50 cent/aktie

Daglig produktion i Q1 var 170430 boe per dag. Siktar på mellan 290000-305000 per dag 2021

Investeringar 2021 950-1000M$

Har 1.1 miljoner hektar? LOL(Amerikanska hektar, men ändå ganska stort område)

Utdelning är 0,06 per kvartal, kommer öka när skulderna minskar.

Skuld är på 2,4B$ + utstående obligation på 1B$. Räknar med att vara nere på 1-1.5 + obligation vid slutet av året.(Så bra tempo, lite som om de lärt sig av LG)

Snittpris olja Crude Q1 var 59,30. Snitt april var 63 och idag ligger vi på närmare 68$

Lite översikt iaf, men känns bra hittils.

Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Det blir en hård kamp med hasses josemaria och arch. Fan vad arch stack. Jag vill också ha kol!

Corona 6-pack drive på Lidl + 3 Lime för en 10a fick jag kosta på mig idag.

Citat:
Ursprungligen postat av erk0r
Nästan en månads konsolidering hjälpte ju till i att tajma det köpet. Men självklart var det mpå 1Best tur, och det faktum att jag var så efterbliven så det tog nästan 2 veckor att få fram ett Degiro konto med insatta pengar på xD Men ja det gick bra.

Köpte även lite Josemaria på Hasses rek, har gått bra där också haha!

Måste även nämna att jag endast är svagt plus då dessa vinster bara marginellt tar ut den förlust jag har på SSAB-wurrarna, dessa ska gå i graven helt har jag bestämt...

"Ju mer jag pluggar ju mer tur har jag" var det väl nån vettig person som sa. MT optionerna var snyggt iaf.

SSAB wurrarna fick lämna kontot förra veckan och fick sätta stopp för min warrant karriär tills nästa gång kontot sväller och jag får hybris.

Citat:
Ursprungligen postat av Cabernet

Mat behöver gödsel, gödsel görs av YARA som är en favorit i denna tråden.
Senast redigerad av HasseTass 2021-06-01 kl. 19:34.
Citera
2021-06-01, 20:09
Medlem
Zneekahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseTass

Carbon capture och injektioner? Har ESG-vargen bitit dig?

Oljan kan bara gå upp nu, så under investerad sektor.

ARC Resources(ARX)

Efter februari förvärvet så är dom Kanadas största kondens producent, tredje störst på naturgas och sjätte största "upstream" energi producent.

BV = 6724 MCAD

Q1 Net income 50 cent/aktie

Daglig produktion i Q1 var 170430 boe per dag. Siktar på mellan 290000-305000 per dag 2021

Investeringar 2021 950-1000M$

Har 1.1 miljoner hektar? LOL(Amerikanska hektar, men ändå ganska stort område)

Utdelning är 0,06 per kvartal, kommer öka när skulderna minskar.

Skuld är på 2,4B$ + utstående obligation på 1B$. Räknar med att vara nere på 1-1.5 + obligation vid slutet av året.(Så bra tempo, lite som om de lärt sig av LG)

Snittpris olja Crude Q1 var 59,30. Snitt april var 63 och idag ligger vi på närmare 68$

Lite översikt iaf, men känns bra hittils.

Haha, jag vet att jag har fastnat lite - jag tänker på narrativ - eventuella framtida hinder som straffbeskattningar/tvingade produktionsbegränsningar och institutionella pull-outs. Vill att företaget ska ha smooth sailing framöver och tror esg spelar roll för den resan men med det sagt lönsamhet måste vara på första andra tredje plats så ska inte låsa mig i detaljer och överprioritera petitetesser

Fan vad bra de ser ut. Jag har försökt göra någon slags crash course i sektorn, fortfarande väldigt lost men boe per d/market cap eller EV är en parameter som jag tycker är intressant i alla fall.

ARC ser sjuka ut på den fronten vilket är mycket lovande.

Om de har en framtida guidance 300 000 boe/d. Delat på market cap 6724M

Du får 44,6 oljefat om dagen per M i marketcap när ARC når denna produktion.

En hög siffra är bra. Några andra bolag:
Tidigare nämnda Whitecap 27 fat per M marketcap
Ovintiv 22 fat per M marketcap
Lundin Energy 18,5fat per M marketcap

Ska fortsätta kika på parametern och se om jag hittar något väldigt intressant men ARC ser riktigt bra ut.

Gillar deras cashflow också. Sett att många andra bolag verkar sjabbla bort alla pengar från intäkterna innan de når ner i fickan på riktigt. Urstarka marginaler, 32% senaste kvartalet. Om de dessutom inte hedgat sig sönder och samman(alla har väl gjort det till någon mån) och verkligen kan profitera satan på en peakande olja så blir jag riktigt svettig.

Jag kommer dock, göra det till en mycket personlig utmaning att försöka hitta något ännu vassare bolag and im ready to die trying.

edit: Tack !
Citera
2021-06-01, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zneekah
Haha, jag vet att jag har fastnat lite - jag tänker på narrativ - eventuella framtida hinder som straffbeskattningar/tvingade produktionsbegränsningar och institutionella pull-outs. Vill att företaget ska ha smooth sailing framöver och tror esg spelar roll för den resan men med det sagt lönsamhet måste vara på första andra tredje plats så ska inte låsa mig i detaljer och överprioritera petitetesser

Fan vad bra de ser ut. Jag har försökt göra någon slags crash course i sektorn, fortfarande väldigt lost men boe per d/market cap eller EV är en parameter som jag tycker är intressant i alla fall.

ARC ser sjuka ut på den fronten vilket är mycket lovande.

Om de har en framtida guidance 300 000 boe/d. Delat på market cap 6724M

Du får 44,6 oljefat om dagen per M i marketcap när ARC når denna produktion.

En hög siffra är bra. Några andra bolag:
Tidigare nämnda Whitecap 27 fat per M marketcap
Ovintiv 22 fat per M marketcap
Lundin Energy 18,5fat per M marketcap

Ska fortsätta kika på parametern och se om jag hittar något väldigt intressant men ARC ser riktigt bra ut.

Gillar deras cashflow också. Sett att många andra bolag verkar sjabbla bort alla pengar från intäkterna innan de når ner i fickan på riktigt. Urstarka marginaler, 32% senaste kvartalet. Om de dessutom inte hedgat sig sönder och samman(alla har väl gjort det till någon mån) och verkligen kan profitera satan på en peakande olja så blir jag riktigt svettig.

Jag kommer dock, göra det till en mycket personlig utmaning att försöka hitta något ännu vassare bolag and im ready to die trying.

edit: Tack !

Ja ditt kämpande är mycket uppskattat som alltid. Skulle nog föredra boe/EV före Market Cap för att få med skulderna och hur mycket cash som dom sitter på på ett bra sätt. Blir lite jobbigare räkning såklart men eftersom skulderna kan skilja så mycket i dessa bolag är det nog att föredra.
Senast redigerad av HasseTass 2021-06-01 kl. 20:44.
Citera
2021-06-01, 22:51
Medlem
Prishöjningar hos Lindab på allt med stål och aluminium. Varnar också för ytterligare höjningar i augusti.

https://twitter.com/Byggtrader/status/1399793411012665349/photo/1
Citera
2021-06-01, 22:56
Medlem
Zneekahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseTass
Ja ditt kämpande är mycket uppskattat som alltid. Skulle nog föredra boe/EV före Market Cap för att få med skulderna och hur mycket cash som dom sitter på på ett bra sätt. Blir lite jobbigare räkning såklart men eftersom skulderna kan skilja så mycket i dessa bolag är det nog att föredra.

True that, EV blir rättvisast.

Vad känner vi, equally bullish på naturgas som olja ? Anar en lite starkare trend i bolag med större andel naturgas. Kanske är det esg vinkeln jag letar efter om det är nu är lite co2-mildare vid förbränning.
Citera
2021-06-01, 22:59
Medlem
Zneekahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bewings-hatt
Kolla in Limoneira Co. Frukt är godis. Rick gillar citrusfrukter. Vänta bara till julen när alla ska stoppa nejlikor i apelsinerna.

Tack ! Spännande, torka på g i brasilien, högre fraktpriser, inflation, frukt skulle kunna bli ett fint sommarplay.
Citera
2021-06-02, 16:54
Medlem
bajssprutans avatar
Låter på vito i dailytråden som hälsar från semestern att det här är nog den sista ljuva dippen:
Citat:
I don’t know if anyone is watching, but the market went from two weeks ago to the Super Cycle is over and Chinese prices are crashing. Retail sells. Hedgies scoop on the dip. Now, analysts are starting to eat crow and capitulating. Watching CNBC yesterday and all said “the analysts got this way wrong” on Fast Money. So, BTFD if we see 2% or more today. I think it dips on opening and we have a 20-30 minute window or less before rebound. Just my opinion. The past two weeks were meant to scare you. It worked. Now, don’t listen to the noise. We are in front of this trade. Have a great day!

Vito is taking a few days of vacation in the Rocky Mountains and will be sporadically on and off.

If big news breaks or I hear about Chinese export taxes - I will update.

Trust your captain - I’ll land us safely.

UBS gick ut idag att de föredrar ArcelorMittal och SSAB om de själva får välja. Håller halvt med.
Citera
2021-06-02, 16:58
Medlem
persona.von.gratas avatar
Jag tackar TS för tråden. Tog rygg på några av bolagen TS har nämnt. Det har varit mina bästa innehav sista månaderna.
Citera
2021-06-02, 17:21
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Jag tackar TS för tråden. Tog rygg på några av bolagen TS har nämnt. Det har varit mina bästa innehav sista månaderna.
Haha, varsågod. Det var hela tiden mitt mål att hjälpa folk.

Roligt att du citerar trådstarten, och jag vill tillägga att jag efter efterforskning har ändrat uppfattning något om ädelmetaller sedan dess.

Jag försöker hitta den perfekta dippen att gå in i mid tier guld- och silvergruvor eftersom andra delen av trådtiteln "rejäl inflation" är verkligen på riktigt. Inte hyper, men rejälare än jag hade väntat.

Jag funderar även på Hasse och Zneekahs snack om att gå in när det ser som mörkast ut i nån guldgruva i ett kaosland som gör sin grej. Det är där man gör sina 20-baggers. Om kartellerna går postal rejält i Mexico, eller inflationen som känns hårdast i fattiga länder tvingar fram en militärkupp och något chockrasar. Bara de inte jävlas med Ternium.

Jag tror man ska ligga i lugnast möjliga land just nu och vara redo att fynda när skit händer.
Citera
2021-06-02, 20:13
Medlem
Arise, arise, Riders of Bajssprutan!
Fell deeds awake: fire and slaughter!
Spear shall be shaken, shield be splintered,
a sword-day, a red day, ere the sun rises!
Ride now, ride now! Ride to Tendies!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in