2021-05-31, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zneekah
Skulle kunna bli en sensationell last dance. Kollar på mindre bolag som har lyckats bra med en stark ESG-profil, visar tydligt att det har förståelse för samtiden(A och O för instutitioner, kolla hur Blackrock ligger på), samtidigt som de tjänar pengar på att crude och brent skjuter i höjden - hittar vi något sånt har vi en potentiell jävla pangraket. Lite orolig att "Big Oil" har skadats för hårt för att bli en bra investering framöver om man inte nöjer sig med saftig jävla utdelning.

Hess Corp (HES) verkar stämma in någorlunda, ligger högt i ESG ranking inom sektorn, ruggigt fin graf men inte kollat så mycket närmre.
OAS har fin graf med.

Petroteq (PQE) kan vara en rolig bubblare.

Finns en superhaussig subreddit.

Jag ska läsa vidare för att se om det är intressant, det är en pennystock med anabola-variant av narrativet jag letat efter.

"The challenges faced by the oil and gas industry are no secret. Companies struggle to balance the necessity of oil production and environmental protection: wildlife preservation, land and water use, emissions reduction, etc. Petroteq’s latest technological breakthrough is doing just that – achieving oil production without water usage, waste creation, and emissions."

De påstås ha en unik teknologi som får fram ren olja ur oljesanden med princip nada utsläpp. (tidigare har oljesands-utvinning varit väldigt co2-tungt)

De väntas kunna producera 5000 fat om dagen vilket bara det borde ge ett högre börsvärde än nuvarande $55M. Moonat på sistone. Som sagt, pennystock, ha hauss-filtret på men jag är kittlad.

Såg en ny intervju med Rick igår där han fick frågan
"-Is copper the new oil?
-No, copper is going to do fine but Oil is the new Oil"

Han tipsade om 3 Kanada oljebolag som jag fattade det som att han själv ägde.

ARC Resources
Tourmaline
Birchcliff Resources

Ska kolla upp dom under dagen.

Rick videon, 2:26h in
https://www.youtube.com/watch?v=qnaxkWgs5dk
Citera
2021-05-31, 12:22
Medlem
Zneekahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseTass
"-Is copper the new oil?

ARC Resources
Tourmaline
Birchcliff Resources

Tack ! Så jävla bra poäng också med latinamerikanska länderna. Hoppa in när det ser som mörkast ut. Ska kolla på hela.

Läste om OXY precis. Intressant om oljesektorn om inte annat. Känns som att det finns något litet bolag därute med riktig fin balansräkning och cashflow som har lyckats med sin image och kanske rentav har en lovande valuta i ryggen.
Citera
2021-05-31, 18:13
Medlem
SSAB är ute pga att 0% chans att Hybrit funkar. Läste Svenskakraftnäts framtidsrapport. Behövs upp till 28 nya kärnreaktorer för att täcka framtida elbehovet enligt dom. Lite gulligt att miljötalibanerna tänkt att täcka det med vindsnurror

Hudbay fick också lämna, val i Peru på söndag och det kan gå åt samma håll som det gick i Chile. Nu är det jävligt jämnt mellan korrupta höger tjejen och indian marxisten efter helgens massaker, men jag vill inte spela lotto. Har kvar Freeport tillsvidare, vet inte riktigt hur jag ska göra med den. Dom har ju Grassberg som är en gigant och är det första företaget amerikanarna köper när dom vill ha koppar exponering.
Citera
2021-05-31, 18:25
Medlem
bajssprutans avatar
SSAB glömmer vi nog helst. Så styr man inte ett land/företag. Men gärna massvis med reaktorer.
Jag har inte satt mig in i hybris-idén, men om planen är att göra vätgas via elektrolys och vindsnurror är det fasansfullt ineffektivt. 33%ish.
Nu när jag tänker på det sa trader Ferg i nån video att enda realistiska sättet att producera vätgas var just via nån form av SMR när vätgas och Elons diss av det diskuterades. Estniska SMRs, anyone ?

Indien styrs inte helt hundra heller och det är Coronakaos. Vad gör ArcelorMittal ?
Köper in 30k doser vaccin till de anställda med familjer. Personalvård på hög nivå, och stålet fortsätter flöda.
T-Shirt beställd.

Jag håller mig till icke äventyrliga bolag just nu, men står redo att köpa något när det ser riktigt jäkla mörkt ut i något land som en sann kontrarian. Gärna på nivån lågintensivt inbördeskrig. Ukrainska pipelines ?

För övrigt är Putin bullish till kol. Bloomberg(Kräver paywallhaxx):
Citat:
Putin Is Betting Coal Still Has a Future
Russia is spending more than $10 billion on a railroad that will help it ramp up coal exports to Asia. It's even mobilizing prisoners to speed up construction.
Mobiliserar alltså till och med fångar. Slavery - gets shit done.
Där var det ryska stålet off the market. Putin said so.

Citat:
The latest 720 billion ruble ($9.8 billion) project to expand Russia’s two longest railroads — the Tsarist-era Trans-Siberian and Soviet Baikal-Amur Mainline that link western Russia with the Pacific Ocean— will aim to boost cargo capacity for coal and other goods to 182 million tons a year by 2024. Capacity already more than doubled to 144 million tons under a 520 billion ruble modernization plan that began in 2013. Putin urged faster progress on the next leg at a meeting with coal miners in March.
Det är mycket stål det. Putte hade nog räknat med att köpa det mesta billigt av Kina. Synd.

Russias. Longest. Railroads. Russia is long.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-05-31 kl. 18:44.
Citera
2021-06-01, 10:06
Medlem
Jose?
Citera
2021-06-01, 11:15
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Jose?
Haha, snabba cash! Jag ska skåla i folköl när jag kommer hem.

I övrigt ser det trevligt ut, brent över 70 dollar fatet och dess bästa vän stålet hänger på.

Nalle puhs flashsale på järnmalm verkar vara över med priser över 200 igen.
Citera
2021-06-01, 11:26
Medlem
Citat:
"-Is copper the new oil?

ARC Resources
Tourmaline
Birchcliff Resources

Kom du fram till något? Har just nu ingenting i olja eller gas (eller ja, jag har Aker Solutions och Frontline som ju är service resp tanker), men är sugen på att gå in. Känns som att sektorn blivit billig överlag nu med ESG som håller fonderna borta och alla investerare som verkar tro att hela transportsektorn kommer gå på el och vätgas redan om några år (därför köper de Tesla till P/E 1000 istället).

Verkar som att världen kommer slå rekord i oljekonsumtion nu när corona blåst över och det kommer nog fortsätta öka i många år till. Vill såklart vara med på den resan...
Senast redigerad av Bankkonsulten 2021-06-01 kl. 11:34.
Citera
2021-06-01, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Kom du fram till något? Har just nu ingenting i olja eller gas (eller ja, jag har Aker Solutions och Frontline som ju är service resp tanker), men är sugen på att gå in. Känns som att sektorn blivit billig överlag nu med ESG som håller fonderna borta och alla investerare som verkar tro att hela transportsektorn kommer gå på el och vätgas redan om några år (därför köper de Tesla till P/E 1000 istället).

Verkar som att världen kommer slå rekord i oljekonsumtion nu när corona blåst över och det kommer nog fortsätta öka i många år till. Vill såklart vara med på den resan...

Jag tog in ARC igår efter en snabb översikt på dom tre bolagen. Det var bra storlek på det företaget, jobbar i en bra region samt gjort ett förvärv i feb som nu borde vara införlivat. Men mycket av beslutet bygger såklart på att Rick rekade den.
Citera
2021-06-01, 11:43
Medlem
Citat:
Jag tog in ARC igår efter en snabb översikt på dom tre bolagen. Det var bra storlek på det företaget, jobbar i en bra region samt gjort ett förvärv i feb som nu borde vara införlivat. Men mycket av beslutet bygger såklart på att Rick rekade den.
Kul! Måste finnas några Rick-fans i Sverige ändå, igår när jag tittade listade Avanza att de hade 7 ägare av ARC (tror de uppdaterar efter handelsdagens slut), nu listar de 20 ägare.
Citera
2021-06-01, 12:56
Medlem
Zneekahs avatar
ARX ser bra ut. Jag lutar lite åt Whitecap, verkar vara jävligt vassa på co2 capture och injektioner, och jävligt lönsamma. Ska läsa på lite mer men tror inte man går bort sig med en liten peng in i något av nämnda bolag just nu utan vattentät DD. Bra cash flow, bra graf, bra valuta, rimliga skulder, bra marginaler räcker långt. Oljan verkar hungrig nu. Covid ner i Indien.

Lite surt att man inte köpte lite petroteq ändå

ps: undrar om erkor vinner månadens tajming med sina MT calls
Senast redigerad av Zneekah 2021-06-01 kl. 12:58.
Citera
2021-06-01, 16:27
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Det blir en hård kamp med hasses josemaria och arch. Fan vad arch stack. Jag vill också ha kol!
Citera
2021-06-01, 16:33
Medlem
Citat:

Nästan en månads konsolidering hjälpte ju till i att tajma det köpet. Men självklart var det mest tur, och det faktum att jag var så efterbliven så det tog nästan 2 veckor att få fram ett Degiro konto med insatta pengar på xD Men ja det gick bra.

Köpte även lite Josemaria på Hasses rek, har gått bra där också haha!

Måste även nämna att jag endast är svagt plus då dessa vinster bara marginellt tar ut den förlust jag har på SSAB-wurrarna, dessa ska gå i graven helt har jag bestämt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in