2021-03-25, 21:35
Medlem
Ringhals3s avatar
Visst, Bidens politik medför en risk för ökad inflation men trådstartens närmast globala och sysyemhotande hyperinflation kommer vi inte få uppleva.
Citera
2021-03-26, 01:28
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseTass
Känslan nu är att Cowbojsen lurar ner Europa i källaren för att senare köpa upp allt billigt, håller så länge det håller. Får vi lite positiva Covid nyheter så kan vi nog hamna på rätt bana igen.
Tror jag också. Läge gör LUMI? Finns fler än en bluffmakare som vill ta dina pengar..
Citera
2021-03-26, 03:05
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Visst, Bidens politik medför en risk för ökad inflation men trådstartens närmast globala och sysyemhotande hyperinflation kommer vi inte få uppleva.
Är det säkert att du har läst rätt trådstart ? Ingenstans här används prefixet hyper.
Och ingen har påstått att det på något som helst vis ska vara systemhotande.
Det handlar om att priserna på basmetaller är på väg upp enligt sitt cykliska mönster och lite andra geopolitiska faktorer.

Läste genom min trådstart och ingenstans i varken den eller på första sidan kan jag hitta ett endaste ord som handlar om eller antyder någon systemhotande hyperinflation. Är du säker på att du inte läst en annan tråd ?
Inflationen har inget med Bidens politik att göra, den är orsakad av att hela världen har stått still medan det printats pengar. Bidens politik är den vi här i tråden ska tjäna pengar på.
Inte heller är den en katastrof. Glassen Igloo är tillbaka, ungarna får väl dela på en sån framöver.

Trodde jag var tydlig nog med att skriva rejäl inflation i titeln för att skilja tråden från hysterikornas börsrastrådar som har fyra gånger fler visningar än denna. Tydligen inte tydlig nog. Jag vet ärligt inte hur man ska formulera sig för att folk ska begripa. Det verkar finnas en vilja att medvetet missförstå.

Men jag kan starta en dödsinflationstråd om du vill.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-03-26 kl. 04:04.
Citera
2021-03-26, 05:07
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Är det säkert att du har läst rätt trådstart ? Ingenstans här används prefixet hyper.
Och ingen har påstått att det på något som helst vis ska vara systemhotande.
Det handlar om att priserna på basmetaller är på väg upp enligt sitt cykliska mönster och lite andra geopolitiska faktorer.

Läste genom min trådstart och ingenstans i varken den eller på första sidan kan jag hitta ett endaste ord som handlar om eller antyder någon systemhotande hyperinflation. Är du säker på att du inte läst en annan tråd ?
Inflationen har inget med Bidens politik att göra, den är orsakad av att hela världen har stått still medan det printats pengar. Bidens politik är den vi här i tråden ska tjäna pengar på.
Inte heller är den en katastrof. Glassen Igloo är tillbaka, ungarna får väl dela på en sån framöver.

Trodde jag var tydlig nog med att skriva rejäl inflation i titeln för att skilja tråden från hysterikornas börsrastrådar som har fyra gånger fler visningar än denna. Tydligen inte tydlig nog. Jag vet ärligt inte hur man ska formulera sig för att folk ska begripa. Det verkar finnas en vilja att medvetet missförstå.

Men jag kan starta en dödsinflationstråd om du vill.

Vad fan! Du har rätt, det är en annan tråd jag trodde jag skrev i!
Citera
2021-03-26, 05:52
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Vad fan! Du har rätt, det är en annan tråd jag trodde jag skrev i!
Lol, ja det finns gott om såna, därför startade jag en tråd om vad som verkligen pågår.
Tyvärr drar apokalypstrådar mest publik.
Citera
2021-03-26, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Tror jag också. Läge gör LUMI? Finns fler än en bluffmakare som vill ta dina pengar..

LUMI är som alla andra kopparbolag en hävstångsprodukt på kopparpriset. LUMI har högre hävstång än tex Boliden. Jag har LUMI då jag gillar Lundinarna, och dom har tagit mer stryk än konkurrenterna så det kan vara bra läge. MEN det snackas om ny skatt på koppar i Chile där dom har sin stora gruva, sånt brukar aldrig gå igenom men skapar lite osäkerhet.
Citera
2021-03-26, 09:31
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Lol, ja det finns gott om såna, därför startade jag en tråd om vad som verkligen pågår.
Tyvärr drar apokalypstrådar mest publik.

På tal om råvarupriser så har jag tusentals bolidenaktier som härrör från deras nyemission 2009 och har ett inköpspris på 16 kr. De förräntar sig rätt bra.
Citera
2021-03-26, 10:11
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
På tal om råvarupriser så har jag tusentals bolidenaktier som härrör från deras nyemission 2009 och har ett inköpspris på 16 kr. De förräntar sig rätt bra.
Kan man lungt säga, och 2009 var precis när råvarupriserna bottnat förra gången.

Klarar du av att sälja när vi toppar denna gången blir det ett champagnekorksregn som kommer att få syrien att likna ett mindre käbbel.
Citera
2021-03-26, 10:16
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Kan man lungt säga, och 2009 var precis när råvarupriserna bottnat förra gången.

Klarar du av att sälja när vi toppar denna gången blir det ett champagnekorksregn som kommer att få syrien att likna ett mindre käbbel.

Jag köper champagne för utdelningen varje år men börja skissa på en totalexit inom 24 månader för att kliva in igen på lägre nivåer, men lär väl missa såväl topp som dal.
Citera
2021-03-26, 11:02
Medlem
Citat:
Jag köper champagne för utdelningen varje år men börja skissa på en totalexit inom 24 månader för att kliva in igen på lägre nivåer, men lär väl missa såväl topp som dal.

Eller så behåller du längre.

https://www.mining.com/web/trafigura-sees-green-copper-supercycle-driving-prices-to-15000/

"The world’s biggest copper trader Trafigura expects the metal to hit $15,000 a tonne in the coming decade as demand from global decarbonization produces a deep market deficit. Trafigura expects the metal to breach $10,000 a tonne this year, before entering a range of $12,000 to $15,000 a tonne over the coming decade. Other ardent copper bulls including Goldman Sachs Group Inc., Bank of America Corp. and Citigroup Inc. have similarly strong near-term forecasts, but Trafigura has set itself apart with its lofty long-term target.

Goldman expects copper to hit $10,500 a tonne within 12 months, while Citi sees it reaching $12,000 next year in its bull-case forecast. In the years to come, that’s likely to become the floor for prices as the industry revalues the metal, according to Trafigura."
Citera
2021-03-26, 12:12
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseTass
Eller så behåller du längre.

https://www.mining.com/web/trafigura-sees-green-copper-supercycle-driving-prices-to-15000/

"The world’s biggest copper trader Trafigura expects the metal to hit $15,000 a tonne in the coming decade as demand from global decarbonization produces a deep market deficit. Trafigura expects the metal to breach $10,000 a tonne this year, before entering a range of $12,000 to $15,000 a tonne over the coming decade. Other ardent copper bulls including Goldman Sachs Group Inc., Bank of America Corp. and Citigroup Inc. have similarly strong near-term forecasts, but Trafigura has set itself apart with its lofty long-term target.

Goldman expects copper to hit $10,500 a tonne within 12 months, while Citi sees it reaching $12,000 next year in its bull-case forecast. In the years to come, that’s likely to become the floor for prices as the industry revalues the metal, according to Trafigura."

Tackar! Står i $8781 idag.
Citera
2021-03-26, 15:49
Medlem
bajssprutans avatar
Annars bara håll koll på den här tråden. Vi börjar bli fler och fler skarpa ögon åt alla håll.
Det är Hasse och Zneekah som är kopparfolket här. Jag är Stalin.

MT på ny högsta och CLF kommer igen utav bara helvete. Najs.
SSAB B snart över 40, ny högsta. Outokumpu, ny högsta, närmar sig €5.

Smygfotad lapp i Bidens hand. Bullish.

Vägverket håller på att byta ut vajerräckena mot vanliga i stål på min lokala motorväg.
Bullish, även om jag som total darwinist inte har några problem med att kamikaze-hojåkare blir skivade för att städa genpoolen.

1a April är enligt uppgift när kineserna bestämmer exportrabatten. Men det verkar som det redan har börjat om man kikar på stål och alupriser.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-03-26 kl. 15:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in