2021-06-01, 18:50
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Dom Aktbilagor som ingår i utredningen av Stefans död.
Har begärt ut dom, så imorgon får vi se vad dom svarar och vad lämnar ut.

Ok, kanon!👌
Citera
2021-06-01, 18:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Tror det skaper mer problem än det löser. För hur ska man verkställa att den misstänkte inställer sig då? Och framförallt, vad händer om den misstänkte inte infinner sig? Ska man vänta med domen? Om svaret är nej så har man inte löst nånting.

Möjligen kan jag tänka att de ska vara obligatorisk häktning mellan tingsrättsdom och hovrättsdom eftersom det finns en misstänkt för ett allvarligt brott som ger straff med minst två års fängelse. OM HR vet med sig ganska omgående att den den misstänkte kommer att bli friad så kan man släppa ut personen ur häktet. Annars får den sitta kvar tills dom faller. Att vi (som någon nämnt) har överfulla häkten är ingen ursäkt, det är en annan problematik som samhället i såfall får ta ställning till.

Jag kan i och för sig förstår åklaganas beslut i det här fallet, men kan ändå tycka att de borde ha begärt omedelbar häktning. Jag tror att de inte ville pusha HR till att ta ett alltför snabbt beslut för att de verkligen skulle sätta sig in i hela beviskedjan ordentligt så att det inte blev en friande dom igen. Med andemeningen "Ta den tid ni behöver, bara ni tar rätt beslut, dvs fällande".

Nej, du har rätt tror jag.
Man skjuter bara problemet framför sig.

Jag har förstått att häktning inte är något som är direkt roligt. Stora inskränkningar i en människas liv.
Jag ser det som orealistiskt att man skulle ha häktning mellan TRs och HRs dom. Och då är man ju där igen, skjuta problemet framför sig, precis som vid HR förhandlingen. Och vad skulle hända om den åtalade blev friad i bägge instanser. Då hade personen suttit häktad väldigt länge, helt oskyldig kanske.

En sådan häktning skulle kunna knäcka en persons liv. Tror inte på den lösningen alls.

Det finns nog inte någon solklar och prefekt lösning här. Åklagaren kunde förstås ha begärt häktning direkt, och jag håller med dina sista meningar. Jag tror också att åklagaren ville att HR skulle ta den tid de behövde.

Ingen har nog gjort något formellt fel, och det skulle inte förvåna mig om SD tagit sitt liv ändå i häktet om han hade blivit häktad. Det hade varit svårare, men andra har bevisat att det är möjligt.
Citera
2021-06-01, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Ojdå.!
Tack så mycket.
Då börjar vi om igen hos Göteborgs Tingsrätt.
Tar tag i det direkt imorgon.

Märkligt att det är Göteborg.....

Haha, du är outtröttlig, tydligen.
Kan det handla om att denna gång är det en direkt bekant till folk i polishuset i Örebro vars död ska utredas? Till skillnad från en bekant misstänkt mördare 🙄.
Och i förlängningen att det är känsligt även ur aspekten att det var Örebro som inte häktade honom i väntan på dom. Helt enkelt för att det inte ska bli snack om att utredningen blir partisk.
Evt häktning och dom nån gång fattas av andra domare. Indirekt kritik av hovrätten?
Senast redigerad av kusinvitamin65 2021-06-01 kl. 19:04.
Citera
2021-06-01, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten

Sista tiden ville han dock ha tillbaka sin iskalla drömkvinna och det var därför han beslutade att LW måste dö//
Vilket kräk

Eller om det var kravet för att komma tillbaka till HD?

HD hade tidigare kommit på SD:s affär. Det sket han i och gjorde mötena med LW än mer hemligt. HD kom på honom även denna gång och ställde ultimatum till SD att LW måste bort för att han ens skulle ha en suck att få komma tillbaka denna gång.

För SD innebar det att den ständigt hotande LW skulle försvinna och att han skulle få komma tillbaka till HD och hennes familj.
För HD innebar det att rivalen som hon hatade försvann och hon kunde njuta av hämndens sötma. HD kunde även fortsätta leva deras wierdo-liv med caching och utlandsresor utan barnen. Det finns troligen ingen annan man därute som skulle vara så wierdo att denne kunde ersätta SD i det avseendet.

Tror inte att det är klokt att avfärda HD i den här röran.. Hon är nog inte så oskuldsfull och skör som det framställs allt som oftast.
Några exempel som sätter HD i strålkastarljuset - Blodsex-planteringen i samtal med sin väninna, den uttryckta ilskan mot LW, omioggning av 17 cachar strax efter LW:s död, att hon inte närvarar på SD:s rättegång(ar), hennes uppträdande i förhör och rättegång, att hon skulle åkt till USA även om det var hennes make, SD, som varit försvunnen istället för LW. Bara för att nämna några underligheter.
Att bortse från konstigheterna är mer än lovligt naivt i ljuset av vad som faktiskt kommit fram.
Det finns flera i tråden som tycker likadant och det finns flera i tråden som kan sammansätta alla knepigheter till en helhet och ge det en kontext som blir begriplig (t.ex. develi, Zilvereko, Avd.9 för att nämna några).
Vi har även hört historier om den, i tid, långa offerkoftan HD sveper omkring sig, apropå sjukdomsvinst/empati från närstående.

Oavsett SD åkt dit eller inte så är HD vinnare eftersom LW är borta. Det kanske blev en bonus att SD med försvann?

Och vem är det som tar bort loggar från Davidssons konto? Och exakt vilka loggar är det?
Citera
2021-06-01, 19:07
Medlem
doktor-millers avatar
https://www.na.se/artikel/darfor-falldes-hjarstamordaren-na-listar-bevis-for-bevis?referrer=app
Citera
2021-06-01, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronloka
Någon som kan länka till hans försvarstal i HR? Hittar inte
Har för mig någon mer lagt ut texten i fetstil under dagen, men finner inte. Detta är iaf vad jag hittar:
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det finns inte någon ljudfil från hans tyck synd om mig tal, tyvärr

Här är talet, från vad NA rapporterade

Nu ska 46-åringen prata inför rätten. Klockan 13:16

– Det är en gissning som åklagarna håller på med.

– De bildar sig uppfattningar från vittnen som inte varit delaktiga i mitt och Lenas liv. Det går som en slags visklek. Sedan sitter åklagaren och pusslar ihop och tror att de har en bra bild, säger 46-åringen.

– Både jag och Lena vet att jag inte mördade henne.

46-åringen tar av sig munskyddet och vänder sig mot rätten. Han pratar med en ganska låg röst.

– Sedan 2015 har jag inte velat ha en relation med Lena. Eller bygga en framtid med henne. Det ville däremot Lena.

– Jag tillhör inte de män som hatar kvinnor. Jag gör inte det.

– Under den här resan har jag lärt mig väldigt mycket nytt. Jag har fått lära mig att utredningen ska drivas opartiskt.

– Det blir ganska ojämnt när den sidan kastar skit. Jag sitter här och kokar och skulle vilja skrika.

– Det gör att det är deras bild som kavlas ut till hela Sverige.

– Det här har påverkat mina barn. De har en anhörig här eftersom de inte litar på massmedia.

– Jag har alltid trott att Sverige är rättssäkert. Men jag tror annorlunda nu.

– Om jag inte hade varit vit medelklass, utan en person med brokig bakgrund, så hade jag blivit fälld.

– Jag uttryckte mig dåligt mot åklagaren i den här filmen ni fick se. Jag har bett Åsa om ursäkt för det.

– Skrämmande saker ser man, Det finns jättemycket kommunikation, runt tio tusen sidor med chattkonversationer i förundersökningen. Det ser komplett ut, men då har åklagaren gått in och strukit bort enstaka ord.

– Det finns massor av sådana här exempel. Men vi ska inte gå in på allt sådant. Jag blir allt för engagerad.

46-åringen säger att han är frustrerad, rösten bryts och han svär men ber om ursäkt för det.

– Får det gå till så här i Sverige, säger 46-åringen retoriskt.

Den misstänkte säger att han tycker det begåtts mängder med fel i utredningen. Han säger också att åklagaren haft 58 fel under rättegången.

46-åringen pratar om aktiviteterna som skett i hans dator vid tidpunkten för mordet.
– Jag kanske har tekniskt albibi. Vad fan?!! Oj, ursäkta, säger han.

46-åringen vänder sig mot åklagaren men har fått tillsägelse av domaren att inte bli personlig.

– Jag blir så frustrerad. Jag tror jag får hoppa över det mesta, säger han.

46-åringen läser från det han skrivit i datorn.

Han läser en del innantill och pratar en del fritt.

– Jag är inte stolt över allt jag gjort i livet. Men i det stora hela är jag nöjd. Jag ångrar att jag inte tog bättre tag i min relation med min fru.

– Jag ångrar att jag inte bara satt tyst i mina förhör. Jag borde ha agerat som en yrkeskriminell och bara varit tyst.

– De borde ha förhört mig som vittne istället.

– Det har varit omtumlande tre år. Jag har inte fått ro att landa i det här. Jag har idag inte ens greppat att Lena är borta. Jag har inte kommit till sorgen än. Jag biter ihop för att klara livet.

– Jag har rätt att få skratta. Jag hoppas innerligt att man fortsätter utreda det här. Men jag tror inte man kommer att hitta Lenas mördare.

– Om jag hade begått brottet hade man inte förstått att det var ett brott överhuvudtaget. Då hade det sett ut som en olycka. Jag blir nästan förnärmad när man säger att jag gjort det här. Det är så dåligt utfört. Jag är smartare än så.

Nu har 46-åringern pratat klart. Klockan 13:36
Senast redigerad av Zymbal 2021-06-01 kl. 19:11.
Citera
2021-06-01, 19:10
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
https://www.na.se/artikel/darfor-falldes-hjarstamordaren-na-listar-bevis-for-bevis?referrer=app
Stefan, reportern på NA som håller liv i fallet
Citera
2021-06-01, 19:13
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Jo jag förstod vad du menade, att man skall kräva att den åtalade skall infinna sig då domen meddelas, men du förstår uppenbarligen inte problemen med förfarandet.

Och varför du sedan bluddrar om lägre suicidrisk pga övervakning på häkte etc blir totalt obegripligt, vem har hävdat något annat?
Inte jag iaf.
Menar du att alla, oavsett utfall i domen, skall häktas innan dom?🤔

Jag menar att om den dömde befinner sig i en rättssal när domen faller kan denna gripas direkt där och då. Självmordsrisken minskar betydligt. Vad är det du inte förstår?

Citat:
Jo prexis.
Lätt att bara tycka att man bara behöver kräva obligatorisk närvaro så löser sig allt. Något fantasilöst också att inte kunna tänka tanken att det kanske inte är alltför lockande för den åtalade att infinna sig till ett besked om en ev lång fängelsevistelse.
Att man hellre, av en mängd anledningar, troligtvis föredrar att vara på fri fot.

Synd att inte zilvereko och remark förklarar hur de tänker kring detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Lika självklart som att man kräver närvaro under förhandlingarna gissar jag?
Det är helt absurt att det förhåller sig på något annat vis.

Citat:
Då tycker jag personligen att du gissar illa. Anser inte att det är lika självklart. Men därom kan man ju, uppenbarligen, tycka olika.
Hursomhelst så kan jag inte se vilken skillnad det i praktiken skulle göra?🤔

Som nu: man meddelar dom och begär hämtning av polis.

Vid obligatorisk närvaro och den åtalade väljer att inte dyka upp: man begär hämtning av polis.

Hur undviks suicid vid alt nr 2?

Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Jag menar att det är lika jävla självklart att ta emot en dom i en rättssal som det är att vara närvarande vid förhandlingarna i samma jävla rättssal. Oavsett utfall.

Det är klart som fan att risken för att den dömde begår självmord är avsevärt mindre om han befinner sig i häkte/fängelse.
De skyddande faktorerna är då dels övervakningen (förhindrar ett självmord där och då) och dels tiden (den dömde kan börja vänja sig och faktiskt acceptera att leva med den nya situationen).
Citera
2021-06-01, 19:14
Medlem
Kan någon bekräfta för mig något jag hört i förbifarten, att SDs dna på LWs ring satt på utsidan av ringen?
Citera
2021-06-01, 19:15
Medlem
IWannaBeSedateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller

Är inte prenumerant.
Kan nån citera valda delar?
Citera
2021-06-01, 19:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Kan någon bekräfta för mig något jag hört i förbifarten, att SDs dna på LWs ring satt på utsidan av ringen?

Har inte tillgång till Fup nu, men var det inte utskjutande del?
Citera
2021-06-01, 19:40
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Tror det skaper mer problem än det löser. För hur ska man verkställa att den misstänkte inställer sig då? Och framförallt, vad händer om den misstänkte inte infinner sig? Ska man vänta med domen? Om svaret är nej så har man inte löst nånting.

Möjligen kan jag tänka att de ska vara obligatorisk häktning mellan tingsrättsdom och hovrättsdom eftersom det finns en misstänkt för ett allvarligt brott som ger straff med minst två års fängelse. OM HR vet med sig ganska omgående att den den misstänkte kommer att bli friad så kan man släppa ut personen ur häktet. Annars får den sitta kvar tills dom faller. Att vi (som någon nämnt) har överfulla häkten är ingen ursäkt, det är en annan problematik som samhället i såfall får ta ställning till.

Jag kan i och för sig förstår åklaganas beslut i det här fallet, men kan ändå tycka att de borde ha begärt omedelbar häktning. Jag tror att de inte ville pusha HR till att ta ett alltför snabbt beslut för att de verkligen skulle sätta sig in i hela beviskedjan ordentligt så att det inte blev en friande dom igen. Med andemeningen "Ta den tid ni behöver, bara ni tar rätt beslut, dvs fällande".

På samma vis som när man kräver närvaro under förhandlingarna.

Det allra bästa vore att häkta direkt efter sista förhandlingsdagen, framförallt när det föreligger recidivrisk! Men absolut obligatoriskt allra senast dagen innan domen faller. Helt stört att det inte ÄR så från början.

Edit: eller som du säger, häktning mellan tings- och hovrättsförhandlingar.
En misstänkt mördare borde inte vara på fri fot öht innan någon friande dom vunnit laga kraft.
Senast redigerad av Lova33 2021-06-01 kl. 19:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in