2021-06-01, 16:49
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Om "mannen" avser SOA så tror jag inte alls att han har hjälpt SD över till andra sidan. Visserligen måste han ha blivit gruvligt besviken då han (äntligen) insåg att SD dräpte Lena och att han själv (SOA) blivit itutad lögner under alla år. Men att han skulle döda SD 18 minuter efter att domen kom verkar helt knäppt. Man mördar väl inte en som just fått ett 18-årigt fängelsestraff?
Normalt gör man inte det men om SD i och med domen hotade att berätta om HD:s (eventuella) inblandning i mordet på LW så kan man kanske göra det för att skydda sin dotter.
Citera
2021-06-01, 16:52
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ok. Då bör man kanske kolla på det: om den som greps på platsen för SD:s frånfälle står på nån sån försäkring som förmånstagare.

Betänk Arboga-Möller.
Eller om hans dotter står som förmånstagare på någon försäkring.
SD har haft tre år på sig att planera för att eventuellt begå självmord.
Citera
2021-06-01, 16:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Ok, då är vi två i tråden som tror samma sak. Tror Lonnrot och Avel är inne på samma spår också.
Förutom all fakta som lagts fram som talar för att SD var en ensam gärningsman finns också den typiskt enkla verkligheten.

Med det menar jag att verkliga mordhistorier oftast är enkla och hyfsat förutsägbara, att de sällan innehåller några twist and turns (även om jag tagit del av sådana mordhistorier också).

Jag tror att SD mördade LW pga kontrollförlust -that's it.
Han tog sitt eget liv av samma skäl.

Jo, så ser jag det också.

Därför utesluter jag att hela släkten samt JG skulle vara involverade i en komplott.

De är helt enkelt förda bakom ljuset och förmodligen trott på SD till blindo. Därav ders helt galna beteende som är helt suspekt, med raderingar och konstigheter.

HD har jag länge varit ganska ensam om att tro vara oskyldig till mordet, däremot har jag svårt att avgöra hur mycket hon vetat (medvetet eller omedvetet), och i så fall när.

Jag ser hennes planterande av blodigt akrobatsex till TB och i TR som rena lögner. Jag tror att då ljuger hon medvetet, men varför är svårt att avgöra.

Jag tycker helt ärligt synd om henne nu eftersom jag är ganska säker på att hon fått utstå så mycket under tiden med SD och ändå kommer hon att sörja honom. Hon blir ensam med barnen (som nu visserligen börja bli ganska stora), och hennes dröm om återförening har blivit krossad i en mardröm.

Visserligen är förstås hennes dröm om kärnfamiljen helt absrurd (med SD), men allt är grusat.

Utan bindningen til SD, hade hon kunnat kanske byggga upp en vettig reation med någon annan t ex JS och fått ett vettigt liv, och framförallt barnen.

I värsta fall är hon anstiftare (medvetet) men även då ser jag att hon har fått de tankarna inplanterade i sin hjärna av SD under åratal. Att hon avskytt Lena är väl inte konstigt, men på det sätt som SD skrev till henne 2016 om att "det ligger nära till hands att tro att du önska henne död" trots att hon själv säger att hon bara önskar henne bort från hennes liv.
Citera
2021-06-01, 16:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Polisen säger att de misstänker att SD blivit mördad. Och att misstankarna mot den tidigare anhållna har minskat. Det kan man tolka som att SD blivit mördad men inte av den polisen först misstänkte.

Den tolkningen gör inte jag av det som vi fått till oss.

Inget är klart att SD blivit mördad, utan det pågår en utredning.
Vi har inget hört om att man misstänker att dt kan ha funnits en tredje person inblandad här, utan man har nämnt denna enda person som den som var ensam med SD på platsen.
Citera
2021-06-01, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalaSthlm
Exakt. Låter så enkelt att kräva att någon ska infinna sig men när man tänker några vändor till finns flera frågetecken och svårigheter och det är inte alls så busenkelt.

Jo prexis.
Lätt att bara tycka att man bara behöver kräva obligatorisk närvaro så löser sig allt. Något fantasilöst också att inte kunna tänka tanken att det kanske inte är alltför lockande för den åtalade att infinna sig till ett besked om en ev lång fängelsevistelse.
Att man hellre, av en mängd anledningar, troligtvis föredrar att vara på fri fot.

Synd att inte zilvereko och remark förklarar hur de tänker kring detta.
Citera
2021-06-01, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Jo prexis.
Lätt att bara tycka att man bara behöver kräva obligatorisk närvaro så löser sig allt. Något fantasilöst också att inte kunna tänka tanken att det kanske inte är alltför lockande för den åtalade att infinna sig till ett besked om en ev lång fängelsevistelse.
Att man hellre, av en mängd anledningar, troligtvis föredrar att vara på fri fot.

Synd att inte zilvereko och remark förklarar hur de tänker kring detta.

Bör i såfall gälla vare sig personen ska frias eller fällas. Det har jag också skrivit tidigare. För att undvika att sånt händer som i SD-fallet kunde det vara bra. Men nu tänker jag främst på grova brott, där den misstänkte är på fri fot..
Citera
2021-06-01, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tolkar att man plockade in den man som fanns på plats, som ren försiktighetsåtgärd, till de tekniska undersökningar gjorts och man kunde fastställa vad som hänt på platsen.
Misstankarna mot mannen har minskat varpå vederbörande släpptes på fri fot redan på kvällen.
Till allt slutligen är fastställt kvarstår mannen i utredningen.

Jag tror att det är ett självmord som skett.

Tror jag också. Ingen är väl så felskruvad att denne dödar en person som just har fått en 18-årig fängelsedom? Denna person hade i så fall 3 år på sig att göra det, eller iaf efter TR-domen om denne ansåg att domen var felaktig.
Citera
2021-06-01, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Ibland har jag också varit inne på de tankarna och ibland inte.
Det som är konstigast med det är att tre, till synes vanliga och ickekriminella personer, helt plötsligt blir kapabla att vara inblandade i mord.

Problemet är väl att SD portionerat ut olika valda delar åt olika personer så ingen, förutom SD, har haft helheten. Dessutom uttrycker sig SD medvetet kryptisk så alla kan ha tagit till sig informationen olika. Total förvirring, perfekt vid manipulation.

Med HD har det varit annorlunda sedan hon blev frisk och på allvar såg LW som en konkurrent och inte längre en bekväm sexlösning åt SD, så hon slapp. Men det genuina hatet uppstod när LW började ta bort HDs fuskloggar helt enligt reglerna, dessutom. Där fick HD ett eget stark driv, gränsande till besinningslöst. Regelmässigt var hon maktlös, så hon gick på SD för att påverka LW.

Otroheten var inte avgörande - de var dessa förbannade loggar!!! HD var Manisk.
Citera
2021-06-01, 17:33
Medlem
Citat:
Bör i såfall gälla vare sig personen ska frias eller fällas. Det har jag också skrivit tidigare. För att undvika att sånt händer som i SD-fallet kunde det vara bra. Men nu tänker jag främst på grova brott, där den misstänkte är på fri fot..

Tror det skaper mer problem än det löser. För hur ska man verkställa att den misstänkte inställer sig då? Och framförallt, vad händer om den misstänkte inte infinner sig? Ska man vänta med domen? Om svaret är nej så har man inte löst nånting.

Möjligen kan jag tänka att de ska vara obligatorisk häktning mellan tingsrättsdom och hovrättsdom eftersom det finns en misstänkt för ett allvarligt brott som ger straff med minst två års fängelse. OM HR vet med sig ganska omgående att den den misstänkte kommer att bli friad så kan man släppa ut personen ur häktet. Annars får den sitta kvar tills dom faller. Att vi (som någon nämnt) har överfulla häkten är ingen ursäkt, det är en annan problematik som samhället i såfall får ta ställning till.

Jag kan i och för sig förstår åklaganas beslut i det här fallet, men kan ändå tycka att de borde ha begärt omedelbar häktning. Jag tror att de inte ville pusha HR till att ta ett alltför snabbt beslut för att de verkligen skulle sätta sig in i hela beviskedjan ordentligt så att det inte blev en friande dom igen. Med andemeningen "Ta den tid ni behöver, bara ni tar rätt beslut, dvs fällande".
Senast redigerad av piastrone 2021-06-01 kl. 17:38.
Citera
2021-06-01, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Finns det någon i tråden som har koll på alla relationer och kan sammanställa en lista på vilka personer i utredningen som har varit jäviga och om de har varit inblandade i att skapa alla förseningar och felaktigheter?
En sådan sammanställning skulle vara mycket intressant.

Sedan undrar jag vem det är inom rättsväsendet som kan besluta om att starta en internutredning av hur det här fallet har hanterats av polisen?
Det är väl ungefär femte gången jag ställer samma fråga men ingen verkar vilja svara.

Jag har ingen aning, och vet att du frågat förut.
Prova att ringa polisen och fråga verkar vara en bra utväg.
Citera
2021-06-01, 17:38
Medlem
Citat:
Tror du har fel. SOA var med som stöd till SD under rättegångarna i både TR och HR. Den mannen (SOA) är inte någon idiot, tvärtom tror jag. Men han lurades av SD. SOA har hört allt som åklagarna hade som pekade mot SD, alla bevis. Hur hans egen dotter har svikits gång på gång under 6 års tid. Hur han behandlade Lena. Säkerligen en hel del info han måste ha mått riktigt dåligt av.

Men sånt verkar inte du begripa. Du är ju helt manisk och vill bara se Lenas del som att hon är ansvarig för mordet på henne själv.

Vad tycker du om HDs otrohetsaffär när hon dessutom fortfarande var gift? Är den inte lika grisig? Kan du svara på den frågan? Eller är det också Lenas fel?

Nja. Det stinker inte högbegåvning om SOA med tanke på hans regskylt på bilen.
Citera
2021-06-01, 17:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det är ingen ursäkt för att bete sig hur som helst mot folk.

Även om hon blivit lovad något så kan folk ändra sig.

SD var tydlig i deras konversationer det sista året att han inte ville skilja sig från HD och att han inte ville något mer med LW än de redan hade.

Man kan inte tvinga till sig kärlek. Han ville ha tillbaka HD.

Om han nu inte ville skilja sig från Hanna utan ha ett bra förhållande med henne.
Varför sprang han då ner dörrarna hos Lena i så fall.?
Varför var han då evigt otrogen mot Hanna om han ville ha henne.
Han gifte sig inför gud och lovade henne trohet men istället bedrog han henne nästan direkt efter bröllopet och 6-7 år framåt.
Varför gjorde han det.

I mina ögon ville han ha Geo och familj med Hanna, men där fick han aldrig sex....
Hos Lena fick han sex, men ville aldrig leva tillsammans med henne.

Han bjöd ju upp henne på kontoret och hade sex bara några dagar innan hon dödades.
Varför gjorde han det om han nu inte ville ha med henne att göra.?
Varför gjorde han så mot Hanna om det var Hanna han ville ha.?

Han hade sex med Lena i källaren när Hanna låg sjuk på övervåningen.
Varför gjorde han det om han ville leva med Hanna.

Stefan har bedragit sin fru i många år och svikit henne å det grövsta.

Hur Fan kan du se det som att han ville ha Hanna.?
Och den clownens synder sitter du och förminskar....

Du är ju helt skev mentalt, Smokey.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in