Citat:
Ursprungligen postat av
Flugpappa
Poängen som diskussionen började med var att Imbilden påstod att ingen av de rekommendationer som Sverige infört gett någon effekt utan bara varit symboliska.. sedan blev det stickspår såklart 😀
Jo jag såg det också, men var själv mer intresserad av just hemarbetandet.
Vi är ganska följsamma till råd och rekommendationer i Sverige, särskilt från stat och myndigheter.
Vissa tycker att alla som är följsamma är får och andra tycker att det är bra att många litar på råd och rekommendationer.
I länder där medborgarna inte litar på staten funkar inte råd och rekommendationer. Där krävs lagstiftning, böter och hårda tag på andra vis än vad som krävs i Sverige. Folket (flocken) kan då mera betraktas som vargar eller andra vilddjur som måste buras in för att inte utgöra en fara för sig själva och andra.
Jag uppskattar får-varianten, när de flesta gör sitt bästa utan att riskera att straffas om de gör fel. Det blir någon sorts frihet under ansvar istället för autoritärt styre med kadaverdiciplin.
I Sverige fungerar frihet under ansvar rätt bra i hela samhället och det tycker jag är något bra som vi bör värna om istället för att förlöjliga och förringa. Alternativet är enligt min mening sämre.