2021-06-01, 17:20
Medlem
Merwinnas avatar
Ja, och notera då även att Vietnam har 10 gånger så hög folkmängd! Det vill säga: med tegneliansk smittspridning skulle de ha 145 000 döda nu.
Senast redigerad av Merwinna 2021-06-01 kl. 17:37.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tack.

Jag är inte så insatt i ämnet. Borde kanske sätta mig in i det. Men jag tänker att hur mycket av mutationerna man hittar beror också på hur många test man analyserar, liksom när mutationerna är ökande hur snabba test man använder. Har för mig att jag läst att Skåne sekvenseras 10%. Hur ser det ut i resten av Sverige och hur är det i förhållande till andra länder?

27 maj uppdaterade Fohm "Statistik om SARS-CoV-2 virusvarianter av särskild betydelse" https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/sars-cov-2-virusvarianter-av-sarskild-betydelse/

Men där är ju inte fler veckor med en till vecka 17 och sedan är också vecka 15,16 och 17 ofullständiga. Tycker att det är dåligt att vi nu bara kör dessa långsamma test som tar över två veckors att analysera (tror att jag läst att det ibland kan ta nästan en månad).

Men jag får nog sätta mig mer in i detta innan jag blir en bra diskussions partner. Men tack för länkarna (denna och den förra), blir spännande att ha lite bättre koll.

Som tur är drabbas ju alltid UK före oss av nya varianter och de sekvenserar mest av alla. Så när dessa även tar över i Sverige så vet vi ganska mycket om deras egenskaper.

Ja, patetiskt hur dåligt det sekvenseras i Sverige men Fohm har uppenbarligen inget större intresse av att följa utvecklingen med varianter och att hindra dessa från att få fäste i Sverige.

Nu blir det intressant om den vietnamesiska varianten har egenskaper som får den att spridas effektivare än den indiska. Verkar ju som om det går max ett halvår innan en ny effektivare variant dyker upp så snart dags....
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Pandemin hämmar inte vårt vardagliga liv, vilket var vad du påstod. Det är politiken som gör det. Jag har legat på sjukhus för andra saker än covid, men jag påstår ju inte att det skulle hämma ”vårt vardagliga liv”.

Aha du menar så. Utan restriktioner tror jag det hade varit problematiskt, med risk för att samhällsviktiga funktioner störs ut.
Citera
2021-06-01, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Han var rökare, överviktig och hade åtminstone förstadie till diabetes.

Han är inte 80+ som skribenten hävdade var dom enda som dog i sjukdomen.

Så du säger att om man är icke rökare, normalviktig och ingen diabetes så är det lugna puckar.

Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Alla idioter som inte vet vad avstånd är då är det en självklarhet använda munskydd.

Vi är många som använder det dom som inte gör det vågar inte för fega typiskt svenskt.

Svårt att hålla avstånd på en full tunnelbanavagn eller buss.
Citera
2021-06-01, 17:23
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det visar att Pfizers vaccin är 3,3 gånger så effektivt på att förhindra symtomatisk sjukdom, som Astras vaccin.

Ovanstående gäller för den Indiska varianten.

Någon påstod att Astras vaccin tar längre tid på sig än Pfizer för att nå max effekt men har inte hittat nån bra källa på det ännu. Får väl se längre fram om britterna uppdaterar siffrorna.

Men ja, är glad för att få Pfizer vaccinet istället för Astra
Citera
2021-06-01, 17:23
Bannlyst
Hur mycket går smitta egentligen ner nu?

Man kan tex i säga att för 2 månader sen var det 37.000 i veckan och nu bara 6000

För det testats ju betydligt färre personer nu.

Hur kollar man detta? Är det hälften så många testade är det så klart mindre bekräftade smittade
Citera
2021-06-01, 17:26
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Förstår inte problemet. Vi lever i en pandemi. Vi lever under hot av att smittas med ett farligt virus.
Staten rekommenderar folk att arbeta hemma. Din arbetsgivare ställer upp på det. Vad är problemet?
Trivs du inte hemma? Kontakta din arbetsgivare så kan du säkert få tillstånd för att vara på kontoret. Bör ju inte vara så stor smittrisk om det ändå är tomt. Så löser de flesta det.

Du byter ju ämne .. Du sa att Sverige inte gjort ett skit utan bara hade ” symboliska” rekommendationer som ej gav effekt . Det motbevisade jag dig bara av vänlighet för att du skall få chansen att få verkligheten speglad för dig. Personligen så nej , det är inte roligt att arbeta hemifrån så länge vilket 90% tycker. Men vi gör detta för att vi offrar glädje och social gemenskap för minskad smittspridning dvs vi följer råden Riksdagen och regeringen och myndigheterna tagit fram. Har du förövrigt helt missat att princip hela svenska befolkningen längtar tills detta är över för att kunna börja resa,umgås,träna, vara på arbetet etc. Varför skulle man längta efter det om allt var som ” vanligt” och rekommendationer bara var symboliska ? Du kommer nog inte svara på detta alternativt börja prata om något annat
Citera
2021-06-01, 17:28
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Ok. Om vaccinerna skyddar mot olika mutationer kanske en naturlig immunitet ger samma breda skydd?

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Genomliden infektion ger i allmänhet ett bättre skydd än vaccin.
Det är som Stränga Syrran säger, men jag fnular på om inte det praktiska skyddet mot sjukdom kan bli lika brett med vaccinet just gällande covid. Eftersom det är just Spiken som orsakar det stora flertalet symtom torde, i kombination med att detsamma är vad som krävs för att Sars Cov 2 ska infektera celler, vaccin ge en hel del bredd i skyddet trots allt.

Rena spekulationer från min sida dock. Vad tros?
Citera
2021-06-01, 17:29
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag skulle vilja hävda att i stort sett all myndighetspersonal som har ett arbete som går att göra hemma har tvingats att jobba hemma i upp till ett år.

För att köra med din bevisning, jag har många bekanta som arbetar på myndighet och de får inte jobba på kontoret.
Myndigheter är staten.

Såg en undersökning som påvisade att cirka 32 % av Sveriges befolkning som arbetar arbetat hemma under pandemin. Cirka 2% innan så det är långt fler är statsanställda 😀
Citera
2021-06-01, 17:34
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Skyddet efter en dos är väl mycket högre än så?

Den enda siffra jag sett för skydd med en dos som är så låg mellan första och andra dosen inkluderar dag 1-11 för en dos och då är skyddet i princip obefintligt.

Åtminstone 80% - troligen upp mot 87-88% skydd ger en dos Pfizers efter 11 dagar.

Nej, nu fantiserar du fritt.
Citera
2021-06-01, 17:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Du byter ju ämne .. Du sa att Sverige inte gjort ett skit utan bara hade ” symboliska” rekommendationer som ej gav effekt . Det motbevisade jag dig bara av vänlighet för att du skall få chansen att få verkligheten speglad för dig. Personligen så nej , det är inte roligt att arbeta hemifrån så länge vilket 90% tycker. Men vi gör detta för att vi offrar glädje och social gemenskap för minskad smittspridning dvs vi följer råden Riksdagen och regeringen och myndigheterna tagit fram. Har du förövrigt helt missat att princip hela svenska befolkningen längtar tills detta är över för att kunna börja resa,umgås,träna, vara på arbetet etc. Varför skulle man längta efter det om allt var som ” vanligt” och rekommendationer bara var symboliska ? Du kommer nog inte svara på detta alternativt börja prata om något annat

Tycker du blandar ihop två saker. Finns nog ingen som tycker att viruset är speciellt trevligt.
Meningsskiljaktigheterna här rör ju graden av åtgärder stat och myndigheter satt in. Jag ser det inte som att stat och myndigheter har vidtagit några större tvingande åtgärder. Att man sagt åt folk att det är bra att arbeta hemma och hålla avstånd, helst handla ensam osv upplever inte jag som särskilt tvingande. Det är något man kan göra, eller välja att låta bli att göra.
Tror säkert att det är flera som längtar efter att kunna resa som vanligt igen, inte minst mellan olika länder. De flesta fattar dock att det inte är speciellt lämpligt nu.
Min poäng är bara att vi inte kan låtsas som att viruset inte existerar. Tror många inte fattar att anledningen till att krogar har tappat 75% av omsättningen inte beror på staten utan på viruset.

Du kan resa. Du kan umgås, du kan träna, du kan vara på arbetet. Det har du i princip kunnat göra genom hela pandemin, men grejen är ju den att väldigt många INTE VILL av helt logiska anledningar. Och varför vill folk inte?Jo, för vi har ett farligt virus! Nu är det som det är. Det är liksom bara att acceptera.
Citera
2021-06-01, 17:46
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Någon påstod att Astras vaccin tar längre tid på sig än Pfizer för att nå max effekt men har inte hittat nån bra källa på det ännu. Får väl se längre fram om britterna uppdaterar siffrorna.

Men ja, är glad för att få Pfizer vaccinet istället för Astra

Ja det framgick av den studi som du refererade till. Men det föreföll mer vara en teori än baserat på data. Har dock sett liknande hypotes tidigare, så förhoppningsvis kan det vara så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in