Citat:
Ursprungligen postat av
Flugpappa
Du byter ju ämne .. Du sa att Sverige inte gjort ett skit utan bara hade ” symboliska” rekommendationer som ej gav effekt . Det motbevisade jag dig bara av vänlighet för att du skall få chansen att få verkligheten speglad för dig. Personligen så nej , det är inte roligt att arbeta hemifrån så länge vilket 90% tycker. Men vi gör detta för att vi offrar glädje och social gemenskap för minskad smittspridning dvs vi följer råden Riksdagen och regeringen och myndigheterna tagit fram. Har du förövrigt helt missat att princip hela svenska befolkningen längtar tills detta är över för att kunna börja resa,umgås,träna, vara på arbetet etc. Varför skulle man längta efter det om allt var som ” vanligt” och rekommendationer bara var symboliska ? Du kommer nog inte svara på detta alternativt börja prata om något annat
Tycker du blandar ihop två saker. Finns nog ingen som tycker att viruset är speciellt trevligt.
Meningsskiljaktigheterna här rör ju graden av åtgärder stat och myndigheter satt in. Jag ser det inte som att stat och myndigheter har vidtagit några större tvingande åtgärder. Att man sagt åt folk att det är bra att arbeta hemma och hålla avstånd, helst handla ensam osv upplever inte jag som särskilt tvingande. Det är något man kan göra, eller välja att låta bli att göra.
Tror säkert att det är flera som längtar efter att kunna resa som vanligt igen, inte minst mellan olika länder. De flesta fattar dock att det inte är speciellt lämpligt nu.
Min poäng är bara att vi inte kan låtsas som att viruset inte existerar. Tror många inte fattar att anledningen till att krogar har tappat 75% av omsättningen inte beror på staten utan på viruset.
Du kan resa. Du kan umgås, du kan träna, du kan vara på arbetet. Det har du i princip kunnat göra genom hela pandemin, men grejen är ju den att väldigt många INTE VILL av helt logiska anledningar. Och varför vill folk inte?Jo, för vi har ett farligt virus! Nu är det som det är. Det är liksom bara att acceptera.