Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Jag är inte entusiastisk anhängare av "lockdown". Nerstängningar kan vara befogade i ett akut skede, för att hindra att viruset får fäste. Men att hålla på och stänga ner samhället månad efter månad är inte lyckat.
Problemet är att det inte verkar fungera så bra när smittan väl slagit till.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Men dom stängde inte sina gränser, åtminstone inte när det behövdes.
ja det är inte lätt det där. Någon gång måste ju plåstret rivas av.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Att stänga ner samhället är mycket smärtsamt för samhället, invånarna och ekonomin. Det alternativ som jag har förespråkat, är att stoppa viruset vid gränsen. Helst skulle hela Europa gemensamt ha försökt att hålla viruset ute.
problemet är att det inte är ett alternativ idag. Och det är ohållbart att ha permanent nedstängt i syfte att skydda sig mot ett virus som är ofarligt för de allra flesta av oss.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Så kan det vara. Min poäng var att åtgärderna inte hade motsatt effekt på just smittspridningen.
det är svårt att säga hur det skulle gå även om vi stängt ner tidigt. Jag tror att ekonomin hade tagit mer stryk och fler jobb hade rykt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Jag vet att Sverige inte är ensamt att ha haft problem. Men det innebär inte att Folkhälsomyndighetens strategi har varit bra.
Bra och bra. Det är en balansgång. Lite smitta måste accepteras. Vi kan inte isolera oss i all oändlighet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Jo, det går. Men det skulle vara besvärligt. Men min poäng var, att det hade varit värdefullt att åtminstone fördröja virusets ankomst så mycket som möjligt.
mm men samtidigt så kan man heller inte stänga ner som världsekonomin är uppbyggd hur länge som helst.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Ja. Det finns risker med att leva. Men man behöver inte öka riskerna i onödan. Ett exempel på onödig risk, är att stå och titta på när smittbärarna strömmar in i landet.
man behöver inte ta i för hårt heller och överdriva riskerna. Det här nollrisktänkandet har gått till absurdum.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Det är just svenskarnas goda hälsa som har gjort att vi har drabbats hårt av viruset. God hälsa innebär att en stor del av befolkningen lever till hög ålder. Hög ålder är en mycket stor riskfaktor för Covid-19.
tittar du på statistiken så ser du att hälsan inte alls är så tipptopp. De flesta som dött har varit 80+ år och varit sjuka i andra allvarliga sjukdomar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Jo, det kan mycket väl vara en enskild person som är ansvarig för virusets spridning. Och med stor sannolikhet är den personen en kines.
Ja men inte fan är tegnell ansvarig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
För Sveriges del, så lägger jag skulden på den tokskalle som tog beslutet att låta dom återvändande skidturisterna från Alperna kliva rakt in i svenska samhället, utan någon åtgärd. Svenska myndigheter visste mycket väl vad som pågick i Italien, men struntade i att försöka göra någonting åt skidturisterna.
mmm men viruset hade sannolikt kommit in oavsett vad. Det finns även i våra grannländer där många ungdomar smittar varandra just nu.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Svenska myndigheter välkomnade viruset med öppna armar.
Det är inte roligt men det går inte heller att stänga ner i långa loppet. Vi rev av plåstret tidigt. Andra länder sköt bara upp sitt elände.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Du får skilja på att stänga ner samhällen, och att stänga gränser. Att stänga samhället är destruktivt för ekonomin. Att stänga ute virus är gynnsamt för ekonomin. Det är oundvikligen dåligt för ekonomin att ha en epidemi som härjar i samhället.
det är knappast gynnsamt att stänga landgränser i längden. Det måste upphöra snarast.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Just det är en av anledningarna till att jag är missnöjd med Anders Tegnell. Jag hade gärna sett att man hade försökt att rädda sommaren, genom att bekämpa viruset under våren.
Hmm det kommer väl lättnader idag och det mesta är som vanligt tack och lov.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Det finns barn som av olika orsaker riskerar allvarlig sjukdom. Med tanke på dessa barn, så skulle det vara bra ifall vaccinerna godkänns även för barn.
ja men alla barn behöver inte det här. Några enstaka multisjuka kanske. Jag tror inte heller att friska vuxna som genomgått infektionen behöver vaccinera sig. Vi utsätts för en enorm propagandakampanj just nu. Man måste försöka genomskåda skiten. Varför utsätta sig för onödiga risker med vacciner vi inte vet de långsiktiga konsekvenserna av. Nej tack säger jag.