2021-05-04, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Av mig fetat.

Varje gång?
Sverige, Danmark ock Norge klarade Spanska sjukan likt, den gången var det Finland som hade nästan dubbelt så många dödsfall som övriga norden.
Så vilka pandemier har Finland klarat bättre varje gång en Sverige?

De allra flesta pandemier. Vilket tagits upp av media ett flertal gånger och även länkats här inne så det behöver vi inte gå igenom ännu en gång.

Det finns en naturlig anledning till att det är så.

Medans foliehattarna och de korkade fortfarande går runt och tror Tegnell är skyldig
Herregud...
Citera
2021-05-04, 22:15
Medlem
Citat:
Jaså, se på Indien, de har obruten säsong i sina vågor. Men det har inte vi. men självklart, det faktum passar inte in i din verklighet.

Indien följer väl EXAKT det mönster jag talar om för dig. en pandemis naturliga gång. Det går i vågor. Nu är de inne i en ny topp som snart kommer gå ner.

Inget konstigt med det.
Citera
2021-05-04, 22:16
Medlem
Tycker det är intressant att läsa första sidan i denna tråden med allt som hänt sedan dess. Så lite vi visste då. Hade vi där och då fått reda på hur allt ställts på ända i hela världen tror jag inte vi kunnat greppa det. Intressant vad lite tid ger perspektiv på saker.
Citera
2021-05-04, 22:21
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
De allra flesta pandemier. Vilket tagits upp av media ett flertal gånger och även länkats här inne så det behöver vi inte gå igenom ännu en gång.

Det finns en naturlig anledning till att det är så.

Medans foliehattarna och de korkade fortfarande går runt och tror Tegnell är skyldig
Herregud...
Det har länkats en artikel från aftonbladet som lite snabbt nämnde att det skulle vara så. Men de nämnde inte vilka pandemier det skulle röra sig om och gav ingen källa. Det var alltså någon som intervjuades i Aftonposten i en artikel som berörde något annat som nämnde detta.

Då är det en sanning enligt dig. Fast det står alla fritt att kolla upp antal avlidna i spanska sjukan och andra pandemier. I spanska sjukan hade Finland dubbelt så många avlidna per invånare en övriga norden. Detta har även diskuterats här inne.

Men självklar har man ingen källkritik och vill ta reda på fakta så kan man kanske att det är så.
Citera
2021-05-04, 22:22
Medlem
LukeRhineharts avatar
Citat:
Men är du korkad på riktigt?
En pandemi går ALLTID upp och ner. En smitta går i vågor. Bara att titta på vilken likartad sjukdom som helst så ser du att toppar följs av nedgångar. Det är så det fungerar. Det är ett naturligt förlopp.

Den är sjuka tanken om att en smitta bara går upp, upp , upp om man inte gör nått är ju bara så genomsjuk att jag häpnar.
Det är ju INTE så det fungerar. När ska de okunniga fatta detta enkla?

Influensan går i vågor i olika regioner i sverige. Pandemier historiskt likaså.
Jag bad om belägg, inte mer svammel. Precis som väntat hade du inget att komma med. Naturligtvis kommer smittspridningen inte bara att gå upp. Till slut kommer så pass många ha smittats att smittspridningen måste sjunka. Men den typen av samband kommer inte orsaka det berg- och dalbane-mönster som vi har sett.

Nej, det är inte alls sätskilt mycket vågbeteende över influensan under en vintersäsong. Ibland går den ner i samband med jul och nyår, troligtvis p.g.a. att folk är lediga, för att sedan komma tillbaka med ny kraft senare under vintern. Men du får gärna leta fram en vintersäsong där influensaspridningen i Sverige hade tre tydliga toppar.
Citera
2021-05-04, 22:22
Medlem
Citat:
Om du behöver källor som talar om för dig att jorden är rund så är det ditt problem. Inte mitt.

Influensor går i vågor i olika regioner. Pandemier går i vågor.
Covid-19 går i vågor.

Är det så jävla svårt att fatta?

Tror du på riktigt att en smitta bara går upp, upp, upp om ingenting görs? Det fungerar ju inte så lille vän. Lär dig det.

Pandemin har till 90% sin naturliga gång och skiter fullständingt i om Oves korvkiosk stänger 20:30 eller inte. Eller om Kalle får gå till biblioteket eller inte.

Det var du som kom med det tvärsäkra påståendet att restriktioner inte gör någon som helst skillnad. Du har alltså bevisbördan att styrka ditt påstående.
Citera
2021-05-04, 22:23
Medlem
Citat:
Finlands genomkorkade epidemiologer försöker precis som de svenska förklara upp och nedgångarna med restriktioner.
När det i själva verket handlar om en pandemis naturliga gång.

så det där ger jag inte mycket för överhuvudtaget.
Går det upp är folket dåliga på att följa restriktioner och går det ner så är folket helt plötsligt bra på att följa rekommendationer. Detta trots att de inte gör nån jävla skillnad alls från en vecka till en annan.

Så nej. Restriktionerna naggar möjligtvis lite i kanten av denna pandemin. Till 90% har den sin naturliga gång oavsett. Och det är ju det vi ser överallt i Europa. Inklusive Finland där det också går upp och ner. Som överallt.

Irlands strategi är ju ett fullkomligt fiasko.
Man har gjort ENORMA inskränkningar i folks liv och har ändå 985 döda per miljon (Sverige har 1385/miljon). Med de drakoniska åtgärderna borde man inte ha denna massdöd. Man har inte räddat människoliv överhuvudtaget på sitt trams.

Även Sverige öppnar upp den 17:e Maj. Så ingen direkt skillnad där heller.
Den inbillade effekten av restriktionerna är ett episkt jävla confirmation bias. Ett fail för historieböckerna.

Några spår av munskydd och restriktioner syns inte på Worldometers för Europa. Tittar man på topplistan över Europa så ser man nu en prydligt sorterad lista efter hur fattigt, trångbott och urbaniserat landet är.

Jag kan berätta för finnarna varför deras kurva går upp och ner. Det kallas för importfall. Varje gång Sverige eller Estland haft ett stort utbrott så har Finland fått en liten puckel, som försvinner så fort smittan går ner i grannlandet.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-08-14..latest&pickerSort=asc&pickerMetric=location&Me tric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~FIN~EST
Citera
2021-05-04, 22:23
Medlem
Citat:
Finlands genomkorkade epidemiologer försöker precis som de svenska förklara upp och nedgångarna med restriktioner.
När det i själva verket handlar om en pandemis naturliga gång.

så det där ger jag inte mycket för överhuvudtaget.

Fantastiskt att se att vi har tillgång till så insatta människor på ett anonymt forum. Du ägnar dag och sena nätter till att skriva så fantastiskt genomtänkta och inspirerande råd och tips helt gratis.

Det är ett under att du har tid att hänga här hela dagarna som om du inte ens hade något vettigt att göra om dagarna. Gissar att varenda land i Europa jagar dig och dina guldklimpar till tankar och är förvånad att du inte redan är anställd som epidemiolog.

Har du ringt Anders och berättat om pandemins naturliga gång, annars bör du nog göra det så fort du kan så han inte missar det med.

Först såg det ut som att du var en av påverkansagenterna i tråden, men det börjar se ut som att du är så här efterbliven på riktigt. Alternativt psyksjuk som går igång på andra människors lidande och död.

Kan du utveckla hur Finlands och Sveriges epidemiologer försöker förklara upp och nedgångar med restriktioner, har du någon bra källa utöver dig själv?
Citera
2021-05-04, 22:26
Medlem
Citat:
Det har länkats en artikel från aftonbladet som lite snabbt nämnde att det skulle vara så. Men de nämnde inte vilka pandemier det skulle röra sig om och gav ingen källa. Det var alltså någon som intervjuades i Aftonposten i en artikel som berörde något annat som nämnde detta.

Då är det en sanning enligt dig. Fast det står alla fritt att kolla upp antal avlidna i spanska sjukan och andra pandemier. I spanska sjukan hade Finland dubbelt så många avlidna per invånare en övriga norden. Detta har även diskuterats här inne.

Men självklar har man ingen källkritik och vill ta reda på fakta så kan man kanske att det är så.

Ja det är fakta att Sverige historiskt sett klarat pandemier sämst i Norden. Det är inte bara Aftonbladet som du yrar om. Har varit på TV och lite överallt under det senaste halvåret.

Ta in det.
Citera
2021-05-04, 22:27
Medlem
madchances avatar
Citat:
Efter 500 dagar i en pandemi så vet man fortfarande inte vad som fungerar eller inte vad gäller restriktioner. Ingenting vet man om det.

Det är svar nog på hur OTROLIGT liten effekt detta har. Vilket ju också är det vi ser runt om i hela världen.
Det finns ju ingen annan faktor heller som vi med säkerhet vet kan förklara de stora skillnaderna mellan länder. Så det är inte svar nog utan fortfarande en öppen fråga.

Anledningen till att det är så svårt att veta är att det är så många variabler inblandade, bl.a. demografi, kultur, restriktioner, timing, resmönster, slumpen, äldreomsorg, genetik, vård, hälsostatus, informationsinsatser, efterlevnad, beredskapslager, klimat, luftföroreningar, mutationer, trångboddhet, för att nämna några exempel.
Citera
2021-05-04, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LukeRhinehart
Jag bad om belägg, inte mer svammel. Precis som väntat hade du inget att komma med. Naturligtvis kommer smittspridningen inte bara att gå upp. Till slut kommer så pass många ha smittats att smittspridningen måste sjunka. Men den typen av samband kommer inte orsaka det berg- och dalbane-mönster som vi har sett.

Nej, det är inte alls sätskilt mycket vågbeteende över influensan under en vintersäsong. Ibland går den ner i samband med jul och nyår, troligtvis p.g.a. att folk är lediga, för att sedan komma tillbaka med ny kraft senare under vintern. Men du får gärna leta fram en vintersäsong där influensaspridningen i Sverige hade tre tydliga toppar.

Men herregud människa. Det är väl för fan inte EXAKT likadana kurvor jag pratar om. Vad håller du på med ärligt talat?

Jag menar att ALLA sjukdomar av den här typen har likartade kurvor. Det går i vågor. I olika regioner. Influensan är likadan. Pandemier historiskt likaså.

Det är inget konstigt att smittspridningen går i vågor. Det har den alltid gjort.

Hur jävla svårt ska det vara att fatta ärligt talat?
Det behöver inte länkats till något så fundamentalt enkelt. Vet man inte om detta faktum har man ingenting här inne att göra.
Citera
2021-05-04, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsumy
Intressant att se din åsikt om andra människors död samtidigt som du kallar andra för egoistiska, misstänker att du inte bara blev tappad utan kastad i golvet med huvudet före.

När man slutar bry sig om sina medborgares liv och hälsa för egoistiska tattare så är landet väldigt illa ute, självklart ska man göra allt man kan för att förhindra medmänniskors död, tycker du på fullaste allvar att andra människors liv och hälsa är mindre värd än din?

Vem är du att tala om för Sven 80 år att han levt färdigt för du klarar inte av att ta det lugnt en tid, hur känner du själv skulle du vilja dö genom kvävning imorgon?

Tänk framåt (gissningsvis ca 60 år), tror du att du skulle vilja dö på det sättet när du är 80 år? What goes around comes around och när du väl är där själv så kanske du har lyckats sprida din otroligt ogenomtänkta dynga så att tillräckligt många har lika dålig empati som du har. Din önskan kanske blir till verklighet så att du offras för att några snorungar inte kan göra sitt bästa för att hjälpa sitt land och sina medmänniskor. Det värsta med detta är att allt som krävs för att verkligen hålla nere dödsiffrorna är att alla gör så mycket dom kan för att minska kontakter och därmed smittspridning.

Oj vilka påhopp. Gör du verkligen ALLT för att förlänga alla andras liv? De övriga 90000 som dör årligen, tror du inte du skulle kunna göra mer? Exempelvis dör det 3000-4000 i influensa vissa år. Har du isolerat dig sedan du föddes för att rädda alla dessa människor som dött varje år? Multiplicera din ålder med genomsnittligt antal döda i influensa/år och förklara varför deras liv skulle vara mindre värda?

Du tror inte att lockdown och isolering påverkar folkhälsan? Du tror inte att konkurser och ekonomisk otrygghet har långsiktiga konsekvenser för landet? Du tror att sitta hemma i ett par år och hoppas att ett milt luftvägsvirus kommer sluta existera är en rimlig åtgärd? Om jag dör av hjärtproblem, cancer, diabetes eller mindre sannolikt covid/influensa när jag är 80 spelar inte jättestor roll. Men inte tänker jag förvänta mig att hela samhället ska stänga ner och anpassa allt efter min hälsostatus.
Senast redigerad av hasse3344 2021-05-04 kl. 23:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in