2021-06-01, 12:47
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tack för länk!

Även om inte Fohm delar den uppfattningen med mig så hade et varit mycket intressant att veta hur vi ligger till med den Indiska. Man skulle kunna önska att vi hade något liknande i Sverige. Men det förutsätter ju att man gör lite snabbare test en våra 2 veckor+ test.

Det har väl snart skolavslutning i England med. Det kan ju hända att ökningen av den Indiska bryts då, för just nu ser det inte jätte bra ut.

Edit Jag menar ju självklart delta, kappa eller något liknande, har inte riktigt hunnit lära mig ännu

Här kan du studera sekvenseringen av varianter i olika länder. Dock är det för 4 veckors intervall.

Knappt något av den indiska här ännu men ökar så sakta i flera länder inom EU. Jag tror den indiska kan cirkulera bland skolbarn i höst då dessa inte kommer vara vaccinerade.

Mindre mängd vuxna kommer då antagligen också bli sjuka av den då vaccinerna inte ger fullständigt skydd.

https://www.gisaid.org/hcov19-variants/
Citera
2021-06-01, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Ok... kan vi få se lite fakta här istället för svammel?

Vad är det för läge med C19 och samhället vi pratar om?

Konkret tack utan anektoder
Orkar inte debattera med dig. I själva början skriver du att det bara är äldre som hade drabbats hårt på grund av covid-19. Som om du hade missat ett helt år. Vad finns det då mer att diskutera med dig? Häng av dig foliehatten nu...
Citera
2021-06-01, 13:02
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Risätarna (fladdermusätarna) ligger inte på latsidan!
Dags för nästa fredagsmys..

”Kina har rapporterat världens första fall där en människa smittats av fågelinfluensastammen H10N3.

Risken för att viruset skulle få stor spridning bland människor är dock låg, enligt kinesiska myndigheter.

Fallet gäller en 41-årig man som togs in på sjukhus med febersymptom i staden Zhenjiang i östra Kina den 28 april. Hans tillstånd beskrivs som stabilt.”
I Indien har de nu inte bara problem med svart svamp utan även vit och gul svamp, https://omni.se/a/eK9LRO, som försvårar covid-situationen.

Jag hoppas verkligen att Kina och andra länder med liknande djurhållning och matvanor kan komma tillrätta med den typ av smitta smitta som detta ger upphov till.

Även om viruset spridits från labbet i Wuhan så är ju orsaken till att labbet och forskning på coronavirus finns just att så länge människan inte undviker djur med dessa virus så vill man forska på dessa virus som en säkerhetsåtgärd.
Citera
2021-06-01, 13:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Det är inte det att jag inte håller med dig om fetma problemet. Men här diskuterar vi covid-19. För mig är det en galenskap att låtsas som att den inte finns. Unga blir sjuka...

Jag låtsas inte om att covid inte finns. Däremot måste man inse vilka som är i farozonen och diskutera vad man kan göra så att inte fler än nödvändigt tvingas läggas in på sjukhus. Sluta blunda för problemet!

Att vi har sådana vansinniga problem med covid är till största del kopplat till vår västerländska livsstil med dålig kost och för lite motion.

https://www.cnn.com/2021/03/04/health/obesity-covid-death-rate-intl/index.html
Citera
2021-06-01, 13:11
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ok, men förra veckan är ju inte fullständig. De första dagarna är nog det och där visar det ju snarare ca 14 nyinskrivna per dag. Man kan ju jämföra det med trovärdigheten att det bara kommer landa på 2 nyinskrivna för 30 maj. De där tre sista dagarna förra veckan kommer ju självklart att skrivas upp. Så det kommer ju inte alls snitta på 10 nyinskrivna per dag förra veckan snarare kanske runt 14.

Så här ser det alltså ut en så länge.

24 maj, 14st nyinskrivna personer.
25 maj, 14st nyinskrivna personer.
26 maj, 15st nyinskrivna personer..
27 maj, 14st nyinskrivna personer.
28 maj, 8st nyinskrivna personer.
29 maj, 6st nyinskrivna personer.
30 maj, 2st nyinskrivna personer.

Det är ju så uppenbart inte fullständigt efter torsdagen. Jag brukar alltid räkna med ca en vecka innan SIR är fullständigt, gör inte du det?

Det kan säkert trilla in någon mer, definitivt på söndagen. Men vad får dig att tro att 28-29 måste upp till nivån som är dagarna innan när vi har en kraftigt minskad smitta.
Citera
2021-06-01, 13:36
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det kan säkert trilla in någon mer, definitivt på söndagen. Men vad får dig att tro att 28-29 måste upp till nivån som är dagarna innan när vi har en kraftigt minskad smitta.
Nej det tror jag kanske inte. Men det kan ju också läggas på lite mer i början av veckan. I Vilket fall som helst är senaste veckan alltid ofullständig på SIR. Jag har inte kontrollerat om det ibland fylls på längre tillbaka en 1 vecka. Gör det det är det säkert bara någon enstaka. Men jag tror säkert att det senaste tre dagar kommer att fyllas på ordentligt. Vi får väl helt enkelt vänta och se tills på nästa vecka.

Men när du tog illa vid dig för den fel felsägelse om 00-talister så tänker jag att det är lite konstigt när du hänvisar till icke fullständiga veckor utan att nämna det. Det är ju faktiskt lite samma sak.

Edit Om man tittar på nya inläggningar förrförra veckan är minskningen gentemot de tre första dagarna inte så stor. Vilket får ju en att tro att även 8, 6 är kraftigt ofullständiga. Vad det kommer snitta på kan man ju bara gissa. Men jag tror det bli närmare 14 en 10, säkert 12 i all fall.

Förrförra veckan var det alltså. 116 st nyanläggningar. Det blir ett snitt på 16,5. Svårt att tro att det kan minska så snabbt som ner till 8 eller 6. Minskningen går ju lite långsammare just nu.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-06-01 kl. 13:45.
Citera
2021-06-01, 13:43
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Anders Lindberg försöker skydda Anders Tegnell genom att flytta fokus.

Anders Tegnells stora brott var inte hans motstånd mot att försätta Sverige i "lockdown". Anders Tegnells stora brott var att han lät smittbärarna forsa in i Sverige, helt utan försök till kontroll.

Anders Lindberg berör inte det egentliga brottet, utan flyttar uppmärksamheten till brister i Sveriges krisberedskap, bristen på vårdplatser, stort beroende av importerade läkemedel, med mera.

Ja, Sveriges beredskap var dålig. Ja, sjukvården var underdimensionerad redan innan. Ja, Sverige är farligt beroende av ett oavbrutet flöde av varor över gränserna.

Men faktum kvarstår: Anders Tegnell valde att ge upp redan innan viruset hade kommit till Sverige.

Citat från Anders Lindberg i Aftonbladet:
Det är självklart lätt att vara efterklok men det svenska totalförsvaret har rustats ner sedan början av 1990-talet, i bred politisk enighet.
Jag tror att det bland annat är därför som kritiken mot den svenska coronastrategin faller så platt. Den försöker skylla problem som uppkommit efter decennier av nedrustning på Anders Tegnell eller ibland på Lena Hallengren.
Här bluffar Anders Lindberg. Kritiken mot Anders Tegnell handlar inte om att han skulle ha ansvaret för "decennier av nedrustning". Kritiken mot Anders Tegnell handlar om att Anders Tegnell valde att retirera redan från början, trots att Anders Tegnell kände till bristerna inom sjukvården. Anders Tegnell hade kunnat försöka fånga upp smittbärarna vid gränsen. Men Anders Tegnell gjorde det medvetna valet att låta smittbärarna flöda in. Det är där Anders Tegnells brott ligger.

Anders Tegnells anhängare kommer att fortsätta att försvara Anders Tegnell på det här sättet. Uppmärksamheten kommer att riktas mot en mängd andra saker, än just valet att låta smittbärarna kliva rakt in i svenska samhället.

Har man bara en förklaringsmodell som svar på en så här komplex fråga så är det oftast konspiratoriskt, dogmatiskt eller religiöst . Därför hävdar jag att din lösning om stängda gränser inte hade varit svaret för Sverige med Sveriges förutsättningar.
Citera
2021-06-01, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
I Indien har de nu inte bara problem med svart svamp utan även vit och gul svamp, https://omni.se/a/eK9LRO, som försvårar covid-situationen.

Jag hoppas verkligen att Kina och andra länder med liknande djurhållning och matvanor kan komma tillrätta med den typ av smitta smitta som detta ger upphov till.

Även om viruset spridits från labbet i Wuhan så är ju orsaken till att labbet och forskning på coronavirus finns just att så länge människan inte undviker djur med dessa virus så vill man forska på dessa virus som en säkerhetsåtgärd.
Svamp är typiskt för antibiotikabehandling.
Citera
2021-06-01, 13:51
Medlem
Citat:
Tack, då är det noterat att staten ska köra med tvingande märkning av de medborgare som väljer att inte vaccinera sig.

Historien upprepar sig...

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F-vb5CoNYZDbc%2FVtHnTANe8OI%2FAAAAAAAAJKU%2Fdi9pqdHl 4ek%2Fs1600% 2FBelgian_Jews_wearing_the_star_of_David.jpg&f=1&n ofb=1
Jag var (onödigt?) provokativ men om det är någon som ska kontrollera det där är det staten. Vem skulle annars göra det? Olika klanledare?
Citera
2021-06-01, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Feber är en naturlig immunreaktion. Det visar att vaccinet fungerar.
Stroke och blodproppar drabbar mellan 1/40 000 till1/100 000 av vaccinerna av vectortyp. Orsaken är okänd men ett konserveringsmedel som finns i vaccinet misstänks ligga bakom.
Ja. Konserveringsmedlet i kombination med att vaccinatören inte aspirerar.
Citera
2021-06-01, 13:57
Medlem
Citat:
Jag tycker att det är bra att det tydliggörs att EU och regeringar förbjuder ovaccinerade att röra sig fritt...

(du är medveten om att ni snart kommer få på fingrarna av era uppdragsgivare att undvika den retoriken)
Det där är ju inget nytt. Vissa länder förbjuder inresa om man inte har adekvat vaccinering.
Citera
2021-06-01, 14:08
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Nej det tror jag kanske inte. Men det kan ju också läggas på lite mer i början av veckan. I Vilket fall som helst är senaste veckan alltid ofullständig på SIR. Jag har inte kontrollerat om det ibland fylls på längre tillbaka en 1 vecka. Gör det det är det säkert bara någon enstaka. Men jag tror säkert att det senaste tre dagar kommer att fyllas på ordentligt. Vi får väl helt enkelt vänta och se tills på nästa vecka.

Men när du tog illa vid dig för den fel felsägelse om 00-talister så tänker jag att det är lite konstigt när du hänvisar till icke fullständiga veckor utan att nämna det. Det är ju faktiskt lite samma sak.

Edit Om man tittar på nya inläggningar förrförra veckan är minskningen gentemot de tre första dagarna inte så stor. Vilket får ju en att tro att även 8, 6 är kraftigt ofullständiga. Vad det kommer snitta på kan man ju bara gissa. Men jag tror det bli närmare 14 en 10, säkert 12 i all fall.

Förrförra veckan var det alltså. 116 st nyanläggningar. Det blir ett snitt på 16,5. Svårt att tro att det kan minska så snabbt som ner till 8 eller 6. Minskningen går ju lite långsammare just nu.

Min uppfattning är att i de större regionerna har det tidigare inte släpat mycket. När det har släpat är det främst på helger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in