2021-06-01, 14:10
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Britterna studerar ju detta. Vaccinerna ger något sämre skydd mot den indiska jämfört med den brittiska.

the Pfizer-BioNTech vaccine was 88% effective against symptomatic disease from the B.1.617.2 variant 2 weeks after the second dose, compared to 93% effectiveness against the B.1.1.7 variant
2 doses of the AstraZeneca vaccine were 60% effective against symptomatic disease from the B.1.617.2 variant compared to 66% effectiveness against the B.1.1.7 variant
both vaccines were 33% effective against symptomatic disease from B.1.617.2, 3 weeks after the first dose compared to around 50% effectiveness against the B.1.1.7 variant

Ganska bra siffror än då. Jag tolkar det som att endast cirka 10% av de vaccinerade får symtom?
Citera
2021-06-01, 14:22
Medlem
Madagascars avatar
Varför uppdateras inte siffror på smittade och döda?

FHM skyller på datastrul.

Men skåne, som rapporterar oberoende av FHM varje vardag, har inte heller rapporterat sedan i fredags.

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/

Detta är jävligt korkat. Det här strulet (mörkläggning?) gör att datan blir smutsig och att det kommer ta längre tid att utröna ifall antal fall skulle öka igen (vilket har hänt I UK - indiska varianten)
Citera
2021-06-01, 14:26
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Varför uppdateras inte siffror på smittade och döda?

FHM skyller på datastrul.

Men skåne, som rapporterar oberoende av FHM varje vardag, har inte heller rapporterat sedan i fredags.

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/

Detta är jävligt korkat. Det här strulet (mörkläggning?) gör att datan blir smutsig och att det kommer ta längre tid att utröna ifall antal fall skulle öka igen (vilket har hänt I UK - indiska varianten)

Du tror inte att regionerna använder samma system som FHM?

Men ja, det är definitivt en mörkläggning. Man vill inte visa hur snabbt det sjunker, allt för att inte svensken ska slappna av.

Jag tror faktiskt att morgondagens rapport är färre än 10000 fall, så snabbt verkar det minska.
Citera
2021-06-01, 14:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag är inte entusiastisk anhängare av "lockdown". Nerstängningar kan vara befogade i ett akut skede, för att hindra att viruset får fäste. Men att hålla på och stänga ner samhället månad efter månad är inte lyckat.
Problemet är att det inte verkar fungera så bra när smittan väl slagit till.

Citat:
Men dom stängde inte sina gränser, åtminstone inte när det behövdes.
ja det är inte lätt det där. Någon gång måste ju plåstret rivas av.

Citat:
Att stänga ner samhället är mycket smärtsamt för samhället, invånarna och ekonomin. Det alternativ som jag har förespråkat, är att stoppa viruset vid gränsen. Helst skulle hela Europa gemensamt ha försökt att hålla viruset ute.
problemet är att det inte är ett alternativ idag. Och det är ohållbart att ha permanent nedstängt i syfte att skydda sig mot ett virus som är ofarligt för de allra flesta av oss.

Citat:
Så kan det vara. Min poäng var att åtgärderna inte hade motsatt effekt på just smittspridningen.
det är svårt att säga hur det skulle gå även om vi stängt ner tidigt. Jag tror att ekonomin hade tagit mer stryk och fler jobb hade rykt.

Citat:

Jag vet att Sverige inte är ensamt att ha haft problem. Men det innebär inte att Folkhälsomyndighetens strategi har varit bra.

Bra och bra. Det är en balansgång. Lite smitta måste accepteras. Vi kan inte isolera oss i all oändlighet.

Citat:
Jo, det går. Men det skulle vara besvärligt. Men min poäng var, att det hade varit värdefullt att åtminstone fördröja virusets ankomst så mycket som möjligt.
mm men samtidigt så kan man heller inte stänga ner som världsekonomin är uppbyggd hur länge som helst.

Citat:
Ja. Det finns risker med att leva. Men man behöver inte öka riskerna i onödan. Ett exempel på onödig risk, är att stå och titta på när smittbärarna strömmar in i landet.
man behöver inte ta i för hårt heller och överdriva riskerna. Det här nollrisktänkandet har gått till absurdum.

Citat:
Det är just svenskarnas goda hälsa som har gjort att vi har drabbats hårt av viruset. God hälsa innebär att en stor del av befolkningen lever till hög ålder. Hög ålder är en mycket stor riskfaktor för Covid-19.

tittar du på statistiken så ser du att hälsan inte alls är så tipptopp. De flesta som dött har varit 80+ år och varit sjuka i andra allvarliga sjukdomar.

Citat:
Jo, det kan mycket väl vara en enskild person som är ansvarig för virusets spridning. Och med stor sannolikhet är den personen en kines.

Ja men inte fan är tegnell ansvarig.

Citat:
För Sveriges del, så lägger jag skulden på den tokskalle som tog beslutet att låta dom återvändande skidturisterna från Alperna kliva rakt in i svenska samhället, utan någon åtgärd. Svenska myndigheter visste mycket väl vad som pågick i Italien, men struntade i att försöka göra någonting åt skidturisterna.
mmm men viruset hade sannolikt kommit in oavsett vad. Det finns även i våra grannländer där många ungdomar smittar varandra just nu.

Citat:
Svenska myndigheter välkomnade viruset med öppna armar.

Det är inte roligt men det går inte heller att stänga ner i långa loppet. Vi rev av plåstret tidigt. Andra länder sköt bara upp sitt elände.

Citat:
Du får skilja på att stänga ner samhällen, och att stänga gränser. Att stänga samhället är destruktivt för ekonomin. Att stänga ute virus är gynnsamt för ekonomin. Det är oundvikligen dåligt för ekonomin att ha en epidemi som härjar i samhället.
det är knappast gynnsamt att stänga landgränser i längden. Det måste upphöra snarast.

Citat:
Just det är en av anledningarna till att jag är missnöjd med Anders Tegnell. Jag hade gärna sett att man hade försökt att rädda sommaren, genom att bekämpa viruset under våren.

Hmm det kommer väl lättnader idag och det mesta är som vanligt tack och lov.

Citat:
Det finns barn som av olika orsaker riskerar allvarlig sjukdom. Med tanke på dessa barn, så skulle det vara bra ifall vaccinerna godkänns även för barn.
ja men alla barn behöver inte det här. Några enstaka multisjuka kanske. Jag tror inte heller att friska vuxna som genomgått infektionen behöver vaccinera sig. Vi utsätts för en enorm propagandakampanj just nu. Man måste försöka genomskåda skiten. Varför utsätta sig för onödiga risker med vacciner vi inte vet de långsiktiga konsekvenserna av. Nej tack säger jag.
Citera
2021-06-01, 14:28
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Här kan du studera sekvenseringen av varianter i olika länder. Dock är det för 4 veckors intervall.

Knappt något av den indiska här ännu men ökar så sakta i flera länder inom EU. Jag tror den indiska kan cirkulera bland skolbarn i höst då dessa inte kommer vara vaccinerade.

Mindre mängd vuxna kommer då antagligen också bli sjuka av den då vaccinerna inte ger fullständigt skydd.

https://www.gisaid.org/hcov19-variants/
Tack.

Jag är inte så insatt i ämnet. Borde kanske sätta mig in i det. Men jag tänker att hur mycket av mutationerna man hittar beror också på hur många test man analyserar, liksom när mutationerna är ökande hur snabba test man använder. Har för mig att jag läst att Skåne sekvenseras 10%. Hur ser det ut i resten av Sverige och hur är det i förhållande till andra länder?

27 maj uppdaterade Fohm "Statistik om SARS-CoV-2 virusvarianter av särskild betydelse" https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/sars-cov-2-virusvarianter-av-sarskild-betydelse/

Men där är ju inte fler veckor med en till vecka 17 och sedan är också vecka 15,16 och 17 ofullständiga. Tycker att det är dåligt att vi nu bara kör dessa långsamma test som tar över två veckors att analysera (tror att jag läst att det ibland kan ta nästan en månad).

Men jag får nog sätta mig mer in i detta innan jag blir en bra diskussions partner. Men tack för länkarna (denna och den förra), blir spännande att ha lite bättre koll.
Citera
2021-06-01, 14:31
Medlem
Merwinnas avatar
Från Expressens coronablogg. Det verkar, som att vi måste förbereda oss på att den vietnamesiska varianten SVÄVAR genom luften, och är smittsam SÅ IN I HELVETE...

TEGNELL OM VIETNAMESISKA VARIANTEN: SANNOLIKT INTE LUFTBUREN

Hälsomyndigheter i Vietnam har upptäckt en ny virusvariant av coronaviruset som de tror sprider sig via luften. Varianten är en kombination av den indiska och den brittiska mutationen och sprider sig snabbt.

Anders Tegnell tror dock inte att den vietnamesiska varianten sprider sig via luften, säger han till DN.

– Det har historiskt aldrig hänt att ett virus ändrat grundläggande saker som hur det sprids.
Citera
2021-06-01, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja det är en skandal som icke ska förglömmas. Frågan är om det var politik eller någon övernitisk jäkel på socialstyrelsen som gav ut riktlinjerna för det.
Det där berodde på ssk-bristen.
Citera
2021-06-01, 14:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det där berodde på ssk-bristen.

Det vet jag inte, men styrdokumenten kom från socialstyrelsen.
Citera
2021-06-01, 14:35
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Min uppfattning är att i de större regionerna har det tidigare inte släpat mycket. När det har släpat är det främst på helger.
Jag räknar alltid med att det kan ta en vecka innan SIR är fullständigt. Vi kan ju faktiskt återkomma om detta om några dagar, en vecka för att se hur stora eftersläpningarna är och bilda oss en gemensam uppfattning hur lång tid det tar innan SIR är fullständigt.

Inte för att peka finger och säga att någon har fel utan för att få en gemensam uppfattning i tråden. Själv är jag faktiskt nyfiken på det och funderat många gånger på att under några veckor kontrollera hur lång tid det tar för SIR att bli fullständig. Men jag har inte gjort det ännu.
Citera
2021-06-01, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det vet jag inte, men styrdokumenten kom från socialstyrelsen.
Hade det funnits fler ssk på boendena hade man kunnat ge både syrgas och infusioner på plats.

Hade man dessutom kunnat ha kohortvård hade alt färre smittats, från början. Det beror iofs inte på ssk-bristen men väl på de slimmade personalregimerna,
Citera
2021-06-01, 14:39
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Från Expressens coronablogg. Det verkar, som att vi måste förbereda oss på att den vietnamesiska varianten SVÄVAR genom luften, och är smittsam SÅ IN I HELVETE...

TEGNELL OM VIETNAMESISKA VARIANTEN: SANNOLIKT INTE LUFTBUREN

Hälsomyndigheter i Vietnam har upptäckt en ny virusvariant av coronaviruset som de tror sprider sig via luften. Varianten är en kombination av den indiska och den brittiska mutationen och sprider sig snabbt.

Anders Tegnell tror dock inte att den vietnamesiska varianten sprider sig via luften, säger han till DN.

– Det har historiskt aldrig hänt att ett virus ändrat grundläggande saker som hur det sprids.
Är det inte fantastiskt vilket självförtroende han har.

Jag utrycker mig hellre själv när jag inte vet med säkerhet att jag tror eller något liknande.

Men han kan utan att ha studerat varianten veta bättre en ett helt lands myndigheter och uttala sig utan osäkerhet eller för all del ödmjukhet inför det faktum att man inte alltid har rätt när man gissar.

Edit. Jag tror jag har fått solsting eller något. Ser ju i ditt inlägg att han använde ordet "tror". Men jag läste om detta uttalande innan och det kändes så självsäkert och som om han återigen vet så mycket bättre en alla andra. Kanske är det min bild av honom som fläckar av sig. Men jag tror att Tegnell hade mått bra av att praktisera lite mer ödmjukhet.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-06-01 kl. 14:45.
Citera
2021-06-01, 14:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Hade det funnits fler ssk på boendena hade man kunnat ge både syrgas och infusioner på plats.

Hade man dessutom kunnat ha kohortvård hade alt färre smittats, från början. Det beror iofs inte på ssk-bristen men väl på de slimmade personalregimerna,

Ja det är väl ett rimligt antagande. En skamfläck för vårt land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in