2021-06-01, 11:08
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0025483
Exempelvis. Om du vill se fossiler på riktigt så finns det en del på riksmuseet.
Det finns fossiler i varje marmortrappa.
Citera
2021-06-01, 11:18
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag erkänner det som går att bevisa, förändringar inom arter går att bevisa, förändringar till nya arter går inte att bevisa.

Men om evolutionsteorin stämmer, så ska en art kunna dela sig till två separata arter som inte kan få avkomma med varandra, något sådant har aldrig bevisats vad jag vet.

Ja om linjen går vid att den nya arten inte kan få fertil avkomma med sina nu främmande kusiner, så skulle det vara bevis på evolutionsteorin, men ingen har kunnat observera detta vad jag vet.
Om det handlar om subjektiva bedömningar om något djur förändrats i utseende tillräckligt mycket i ens egna ögon, så handlar det inte längre om vetenskap.

Fast det var fortfarande finkar, som kunde få avkomma med andra finkar, alltså samma art.

Ett praktiskt exempel är Kaibab och Abert squirrels som hamnade på olika sidor av Grand Canyon i USA. De kan inte längre få avkomma med varandra. Det är då cirka 10,000 år sedan de skiljdes åt fysiskt men började som samma art.

I labbmiljö finns det många exempel med flugor då de går igenom många generationer fort men problemet blir att tiden fortfarande går lika fort oavsett generationer men det är något åtminstone.
Citera
2021-06-01, 11:23
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det finns fossiler i varje marmortrappa.
Fast man kanske är mer intresserad av fossiler av mammalier än av koraller om man pratar om evolution?
Citera
2021-06-01, 14:30
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du är inte ärlig i diskussionen, jag skrev inte anpassning, jag skrev:

Nej, nu är det du som inte är ärlig.
Det är en senare begräsning från din sida.
Du skrev ursprungligen så här:
Citat:
Arter kan förändras och anpassa sig, men dom blir aldrig nya arter, arter enligt bibelns och Ernst mayrs definition.

Det var det som jag invände emot och sedan påstod att ditt exempel på nakenhund inte stämde med, vilket jag uttryckligen påpekade:
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Just det. Det exempel du gav är inte ett exempel på en faktisk förändring och anpassning.
Visa i så fall vilken hund du menade skulle ha gjort den förändringen och anpassningen och varför det då inte skulle kunna räknas som en ny ras.

Nu har du ändrat dig till att det bara skulle gälla en förändring och inte även anpassning och vill få det till att det är jag som är oärlig.
Citera
2021-06-01, 14:58
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du är inte ärlig i diskussionen, jag skrev inte anpassning, jag skrev:

Dessutom påpekade jag att nakenheten för en nakenhund inte är stabilt för rasen i och med att inte alla "nakenhundar" blir nakna. Nakenheten är en genetisk defekt som endast drabbar en delmängd inom rasen och då alltså inte kan vara ett skäl till en separat artbildning.

Nakenhundar skulle endast kunna anses vara en separat art om alla föddes hårlösa, men så är inte fallet. Det är alltså bara en slumpmässig genetisk defekt inom en art, inte en separat art.

Tydligt nog?
Citera
2021-06-01, 15:05
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Men om evolutionsteorin stämmer, så ska en art kunna dela sig till två separata arter som inte kan få avkomma med varandra, något sådant har aldrig bevisats vad jag vet.

Det bevisades ju i ett laboratorium på bananflugor. Har du glömt det redan?
Citera
2021-06-01, 15:14
Medlem
Citat:
Tog han Adams revben och skapade henne av det eller inte?

Ja, han tog från Adam och skapade HENNE, alltså en kvinna.

Citat:
Måste jag? För att jag sagt att det 'nog är mer komplicerat än så?'
Jag har aldrig sagt att jag vet hur abiogenes och livets början såg ut, bara att det verkar troligt.
Och vem snackar om "vatten, blixtar, hav och vind"?
Om du faktiskt funderar kan jag tipsa om att börja här:
https://www.khanacademy.org/science/ap-biology/natural-selection/origins-of-life-on-earth/a/rna-world

Jag skulle också kunna ge dig länkar.

Citat:
Gener och DNA förändras ju konstant.

Det jag menar är att grundkonstruktionen ändras inte.

Citat:
Detta har vi redan diskuterat förut. Det finns inget "halkat efter" eller "kommit längre" i evolution. Miljön och ens nisch avgör vad man är. Myggor är jävligt bra på att vara myggor.

Och människan är väldigt bra på att ta kål på myggor, och det bästa är att dom svaga dör ut, så att det enbart finns starka och friska gener.

Citat:
Bara för att människor är djur betyder det inte att alla djur är människor eller sapienta.

Nej, precist, det skiljer sig mellan människor och djur.

Citat:
Naturen sätter inte stopp. Vi är bara inte genetiskt kompatibla.

Och det innebär stopp för avkomma, naturen kan tydligt säga ifrån när det handlar om genetiskt kompatibilitet eller inte.

Citat:
Att du vill antropomorfisera naturen förstår jag, det är nog nära till hand för dig.
Uppenbarligen kunde vi få avkomma med neandertalare. Vi har utrotat eller absorberat alla av människans ringarter.

Om neandertalare kunde få avkomma med människor, så var dom människor.

Citat:
Bara för att människor är djur betyder det inte att alla djur är människor eller sapienta. Ditt logikfel.
En hammare är ett verktyg, alla verktyg är inte hammare.

Men det är skillnad mellan hammare och spikpistol.

Citat:
Om jag hade argumenterat för det. Jag undrar vad du klassar som djur.

Sådana som inte är människor.

Citat:
Citat:
Och då dör förhoppningsvis de svagare individerna och de allvarligt skadade allelerna blir mer recessiva i befolkningen över tid.
Citat:
De svagare individerna dör förhoppningsvis? Varifrån känner jag igen det?
Citat:
Från naturen? Varje dag?

Jag känner igen det även från mänskliga samhällen. Och jag tror många tycker att sådan verklighet förhoppningsvis inte kommer tillbaka, där man hoppas på att de svagare individerna dör.
Citera
2021-06-01, 15:24
Medlem
Citat:
Citat:
Inga mjuka linjer där. Om man går igenom fossilregistret och ser alla mellanformer för tigrar så är det tydligt karnivora drag många steg direkt nedstigande i det fylogenetiska trädet.
Citat:
Kan du visa mig, men inga teckningar, riktiga fossiler.
Citat:
https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0025483
Exempelvis. Om du vill se fossiler på riktigt så finns det en del på riksmuseet.

Menar du pdf-filen? Jag ser bara teckningar av ett träd.
Citera
2021-06-01, 15:40
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ja, han tog från Adam och skapade HENNE, alltså en kvinna.
Så hon kom ur honom?

Citat:
Jag skulle också kunna ge dig länkar.
Du frågade, jag svarade.

Citat:
Det jag menar är att grundkonstruktionen ändras inte.
Det vet jag inte nog mycket om. Formen på DNA och allt runt den verkar kunna ändras lätt.

Citat:
Och människan är väldigt bra på att ta kål på myggor, och det bästa är att dom svaga dör ut, så att det enbart finns starka och friska gener.
Varför skulle vi bry oss om myggors gener?

Citat:
Nej, precist, det skiljer sig mellan människor och djur.
Vissa saker skiljer sig, absolut. Däremot undrar jag om du förstod poängen.

Citat:
Och det innebär stopp för avkomma, naturen kan tydligt säga ifrån när det handlar om genetiskt kompatibilitet eller inte.
Naturen säger ingenting.

Citat:
Om neandertalare kunde få avkomma med människor, så var dom människor.
Homo sapiens neanderthalensis anses generellt sett vara en annan art av hominider.

Citat:
Men det är skillnad mellan hammare och spikpistol.
Och?

Citat:
Sådana som inte är människor.
På vilka kriterier?

Citat:
Jag känner igen det även från mänskliga samhällen. Och jag tror många tycker att sådan verklighet förhoppningsvis inte kommer tillbaka, där man hoppas på att de svagare individerna dör.
Så det är bättre att blunda och hoppas? För vi talade om incest och genetisk depression som resultat av detta och att mekaniken som minskar antalet dominanta dåliga alleler (som resultat av incest) dumpas genom att svagare individer (som har dåliga dominanta alleler) dör av innan de fortplantat sig. Det är naturens självkorrektion.
Citera
2021-06-01, 15:45
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Menar du pdf-filen? Jag ser bara teckningar av ett träd.
Bilderna finns tydligt på flera ställen i artikeln. Det handlar alltså om tigerns förfader från ca 2 milj år sedan om du inte läser texten.
Stor bild
Citera
2021-06-01, 17:07
Medlem
Caloviuss avatar
Ttsp skrev:
"Jag erkänner det som går att bevisa, förändringar inom arter går att bevisa, förändringar till nya arter går inte att bevisa."

Gud skapade, står det i 1 Mos 1-2, djuren efter sina specifika min, pluralis minim. Detta hebreiska ord betyder "slag".
Kattdjur, hunddjur, hästdjur o.s.v. skapades som var sin separata min. Differentieringen sker senare till arter (som tiger, lejon) och raser (som olika kattraser), vilka alla ligger potentiellt i genuppsättningen som varje separat min hade från första början.
Det som inte har skett, men som våra evolutionsfabulister och -rabulister berättar, är att bakterier skulle ha blivit biologer och bussförare.
Människan skapades till människa och har inget med skapandet av apdjuren att göra - förutom att de båda skapades av Skaparen då. Detta enligt den ofelbara rapporten Han själv inspirerade nedtecknandet av. Bibeln.
Senast redigerad av Calovius 2021-06-01 kl. 17:09.
Citera
2021-06-02, 08:40
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Ttsp skrev:
"Jag erkänner det som går att bevisa, förändringar inom arter går att bevisa, förändringar till nya arter går inte att bevisa."

Gud skapade, står det i 1 Mos 1-2, djuren efter sina specifika min, pluralis minim. Detta hebreiska ord betyder "slag".
Kattdjur, hunddjur, hästdjur o.s.v. skapades som var sin separata min. Differentieringen sker senare till arter (som tiger, lejon) och raser (som olika kattraser), vilka alla ligger potentiellt i genuppsättningen som varje separat min hade från första början.
Det som inte har skett, men som våra evolutionsfabulister och -rabulister berättar, är att bakterier skulle ha blivit biologer och bussförare.
Människan skapades till människa och har inget med skapandet av apdjuren att göra - förutom att de båda skapades av Skaparen då. Detta enligt den ofelbara rapporten Han själv inspirerade nedtecknandet av. Bibeln.
Dålig källa. Behövs bevisning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in