2021-06-01, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Vilken "hund" syftar du på?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nakenhund
Citera
2021-06-01, 06:45
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nakenhund

Jaså?
Då menar du ett missfoster och inte en egentlig art.
Det är INTE ett exempel på anpassning. Var fick du det ifrån?

Anomalin uppstår genom en defekt gen som orsakar hårlösheten (och även tandlossning). Rasen är heller inte helt hårlös, utan det föds även helt håriga hundar av hårlösa föräldrar.

Defekten är också sådan att det krävs att den ena genhalvan från antingen honan eller hanen uppvisar den hårlösa defekten. Om båda saknar defekten blir det en hund med komplett hår och om båda genhalvorna har den hårlösa defekten överlever inte fostret. Två håriga hundar kan heller sedan inte få hårlös avkomma.

Det handlar om en genetisk defekt, inte anpassning.

Som kuriosa kan nämnas att den mexikanska varianten var omtyckt som husdjur för den hårlösa varianten och som delikatess för den håriga varianten, alltså när hundarna föddes så delades de upp efter håriga och hårlösa och de hårlösa blev högt aktade husdjur medan de håriga senare hamnade på middagsbordet. (Hernán Cortez själv rapporterade om denna sedvana och anmärkte att det var ett oväntat gott kött.)

Så, nej, ditt exempel är inte tillämpligt för vad du påstod.
Citera
2021-06-01, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jaså?
Då menar du ett missfoster och inte en egentlig art.
Det är INTE ett exempel på anpassning. Var fick du det ifrån?

Du är inte ärlig i diskussionen, jag skrev inte anpassning, jag skrev:

Citat:
Det är en faktiskt förändring....
Vart drar du gränsen för när en art förändrats så pass mycket i utseendet att det klassas som en ny art?
Citera
2021-06-01, 08:53
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Är det din "ganska godtyckliga" åsikt?
Inga mjuka linjer där. Om man går igenom fossilregistret och ser alla mellanformer för tigrar så är det tydligt karnivora drag många steg direkt nedstigande i det fylogenetiska trädet.

Citat:
Vilka bevis baserar du det påståendet på?
Mellanformsfossiler i korresponderande tidslager i marken.
Citera
2021-06-01, 08:57
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordDisciple
Eftersom när man tar till sig det som står, gör det som står, så möter Jesus dig och frälser dig.
Det gör han ju bevisligen inte.

Citat:
Sen sker allt annat som står så att man förstår att det stämmer.

Såsom att få gå på vatten till exempel. Det har hänt och det kan hända dig. Believe me.
Jag tror dig inte. Kan du visa det? Eller slutar det fungera när kameran är på?

Citat:
Men det är inte det viktiga, men eftersom Gud gjort allt en gång så är det inget nytt om vi får va med om det igen, eller ännu större saker. Men läs, gör det som står, be till Jesus som är vägen till Fadern och bevittna själv när Gud bekräftar sig själv.

Det börjar med ett ödmjukt hjärta. Alltså, dina tankar skall gå likt detta: jag säger inte att allt är falskt, jag säger inte att allt är sant, men Jesus om du är Gud, visa mig så jag förstår. Läs, gör det som står behövs för att finna frälsningen, sen får du se, om ditt hjärta är i linje med ödmjukhet inför Gud, då kommer du få se.

Är din hjärta högmodigt men du tror du är ödmjuk, då lär du inte få se.

Se det som en manual, skippa allt övernaturligt och konstigt tills du funnit Gud, sen kommer du förstå resten, för nör Gud väl visar att Han är sann, då har du mandat att få förstå om Boken i sin helhet är sann eller ej. Han skiter bokstavligt talat i oss så länge vi tror vi vet bäst och har en klar bild om hur allting är eller fungerar. Då låter Han dig fortsätta med det. Men Han väntar tålmodigt och Han är inte sen att svara den som verkligen vill veta.
Trots detta tappar folk sin tro varje dag. Folk som trott lika starkt som dig, som lärt sig texterna och lärorna bättre än dig. Det låter inte som en fungerande metod.

Trist att du inte kunde svara på mina frågor.
Citera
2021-06-01, 09:05
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Arter kan förändras och anpassa sig, men dom blir aldrig nya arter, arter enligt bibelns och Ernst mayrs definition.
Du är helt i linje med evolutionsteorin förutom att du vägrar erkänna det.
En art är en art, den kommer inte plötsligt bli någonting annat. Det enda som hänt är att den förändrats så mycket att den inte längre är lik sig själv. Då kallar vi den en ny art för det är vi som drar linjerna.
Sedan så sammanfaller det att genetiska förändringar gör att den nya arten inte kan få fertil avkomma med sina nu främmande kusiner.
Kommer du ihåg Darwins finkar? Det han observerade var att samma art av fink som bott på två olika nära belägna öar vars befolkningar inte blandades hade utvecklats åt olika håll beroende på deras miljö.
Där är början på en förgrening och demonstrerar hur en art kan både vara kvar och bli en ny art samtidigt.
Citera
2021-06-01, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Inga mjuka linjer där. Om man går igenom fossilregistret och ser alla mellanformer för tigrar så är det tydligt karnivora drag många steg direkt nedstigande i det fylogenetiska trädet.

Mellanformsfossiler i korresponderande tidslager i marken.

Kan du visa mig, men inga teckningar, riktiga fossiler.
Citera
2021-06-01, 09:16
Medlem
Citat:
Du är helt i linje med evolutionsteorin förutom att du vägrar erkänna det.

Jag erkänner det som går att bevisa, förändringar inom arter går att bevisa, förändringar till nya arter går inte att bevisa.

Citat:
En art är en art, den kommer inte plötsligt bli någonting annat.

Men om evolutionsteorin stämmer, så ska en art kunna dela sig till två separata arter som inte kan få avkomma med varandra, något sådant har aldrig bevisats vad jag vet.

Citat:
Det enda som hänt är att den förändrats så mycket att den inte längre är lik sig själv. Då kallar vi den en ny art för det är vi som drar linjerna.
Sedan så sammanfaller det att genetiska förändringar gör att den nya arten inte kan få fertil avkomma med sina nu främmande kusiner.

Ja om linjen går vid att den nya arten inte kan få fertil avkomma med sina nu främmande kusiner, så skulle det vara bevis på evolutionsteorin, men ingen har kunnat observera detta vad jag vet.
Om det handlar om subjektiva bedömningar om något djur förändrats i utseende tillräckligt mycket i ens egna ögon, så handlar det inte längre om vetenskap.

Citat:
Kommer du ihåg Darwins finkar? Det han observerade var att samma art av fink som bott på två olika nära belägna öar vars befolkningar inte blandades hade utvecklats åt olika håll beroende på deras miljö.
Där är början på en förgrening och demonstrerar hur en art kan både vara kvar och bli en ny art samtidigt.

Fast det var fortfarande finkar, som kunde få avkomma med andra finkar, alltså samma art.
Citera
2021-06-01, 09:32
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag erkänner det som går att bevisa, förändringar inom arter går att bevisa, förändringar till nya arter går inte att bevisa.

Men om evolutionsteorin stämmer, så ska en art kunna dela sig till två separata arter som inte kan få avkomma med varandra, något sådant har aldrig bevisats vad jag vet.

Ja om linjen går vid att den nya arten inte kan få fertil avkomma med sina nu främmande kusiner, så skulle det vara bevis på evolutionsteorin, men ingen har kunnat observera detta vad jag vet.
Om det handlar om subjektiva bedömningar om något djur förändrats i utseende tillräckligt mycket i ens egna ögon, så handlar det inte längre om vetenskap.

Fast det var fortfarande finkar, som kunde få avkomma med andra finkar, alltså samma art.
Varför gräva ned talenten i en skyttegrav?
Citera
2021-06-01, 10:20
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Bibeln säger att Gud skapade en man och en kvinna:

"Jesus svarade: »Har ni inte läst att Skaparen från början gjorde dem till man och kvinna?«" (Matt 19:4 Bibel2000)

Inte en man och en man.
Tog han Adams revben och skapade henne av det eller inte?

Citat:
Först måste du förklara vad som orsakade delningen efter att vatten, blixtar, hav och vind skapade den första cellen.
Måste jag? För att jag sagt att det 'nog är mer komplicerat än så?'
Jag har aldrig sagt att jag vet hur abiogenes och livets början såg ut, bara att det verkar troligt.
Och vem snackar om "vatten, blixtar, hav och vind"?
Om du faktiskt funderar kan jag tipsa om att börja här:
https://www.khanacademy.org/science/ap-biology/natural-selection/origins-of-life-on-earth/a/rna-world

Citat:
Jag antar att gener och DNA har sett ut som det alltid har gjort, eller kan du visa att det sett ut på något annat sätt?
Gener och DNA förändras ju konstant.

Citat:
OM, ja, inte så mycket vetenskap där inte.
Abiogenes och livets början (oavsett ursprung) är fortfarande hypotetiskt. Så ja, "om".

Citat:
OM, igen. Det skedde inte på det sättet enligt mig.
Du frågade mig och jag svarade.

Citat:
Att enligt dig, så kan vissa människor tillhöra andra arter som är mer eller mindre besläktade med apliknande djur, vilket inte skiljer sig så mycket från synen som nazisterna hade. Det är t.ex. inte så att vi ger schimpanser rösträtt för att kunna påverka politiken, för att vi anser att dom inte är kapabla nog, och om man anser att det ständigt sker en evolution, tidigare från apliknande djur till människan, så är det rimligt att anta att vissa grupper eller individer har gått ett steg till i utvecklingen, eller halkat efter. Och om dessa mer intelligenta människor bildar med tiden en ny art med högre intelligens, så kanske dom börjar se andra så som vi ser på schimpanser idag.
Detta har vi redan diskuterat förut. Det finns inget "halkat efter" eller "kommit längre" i evolution. Miljön och ens nisch avgör vad man är. Myggor är jävligt bra på att vara myggor.

Citat:
Men det kanske är så att du ser alla så som djur som du sade, och att schimpanserna kanske borde få rösträtt, eftersom vi är alla djur?
Bara för att människor är djur betyder det inte att alla djur är människor eller sapienta.

Citat:
För att naturen sätter stopp, människan kan inte få avkomma med några andra än andra människor.
Naturen sätter inte stopp. Vi är bara inte genetiskt kompatibla. Att du vill antropomorfisera naturen förstår jag, det är nog nära till hand för dig.
Uppenbarligen kunde vi få avkomma med neandertalare. Vi har utrotat eller absorberat alla av människans ringarter.

Citat:
Precist, så varför är det då skamligt att ha sex med schimpanser t.ex.?
Bara för att människor är djur betyder det inte att alla djur är människor eller sapienta. Ditt logikfel.
En hammare är ett verktyg, alla verktyg är inte hammare.

Citat:
Och din tidigare fråga:
"Eller blir det automatiskt ett djur om de inte är 100% som oss?"

...blir ett argumentationsfel om du anser att djur är som oss.
Om jag hade argumenterat för det. Jag undrar vad du klassar som djur.

Citat:
De svagare individerna dör förhoppningsvis? Varifrån känner jag igen det?
Från naturen? Varje dag?
Citera
2021-06-01, 10:25
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Nej. Det kan stämma att dessa fossiler på djur är så gamla, men enligt bibelns kronologi med människans släktträd, så skapades människan för 6000 år sedan.

Det kan stämma att jorden är så gammal som dom menar, och att många utdöda djur är så gamla som dom menar, bibeln säger inte emot det.

Så Göbekli Tepe och Barnenez byggdes innan människan? Vem bodde där innan?
Citera
2021-06-01, 10:51
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Kan du visa mig, men inga teckningar, riktiga fossiler.
https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0025483
Exempelvis. Om du vill se fossiler på riktigt så finns det en del på riksmuseet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in