2021-05-31, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Käre Uv,

INGEN, annat än din sort...använder nu "biologiskt liv" som et kriterium ta hänsyn till i fallet aborträtt.
Demokratiska och vetenskapsbaserade ( min förenkling) samhällen

Mänskligt liv är det naturligtvis frågan om rent vetenskapligt.

Det råder liksom ingen tvekan där.
Citera
2021-05-31, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Precis så är det men vad är din poäng egentligen?

Samhället kan ge vissa ett negativt värde. Samhället kan ge vissa mer värde än andra.

Vad är din poäng?
Det är väl rätt uppenbart för alla med en fungerande hjärnhalva: Att fostrets rättigheter, oberoende av om det skulle vara "liv" eller ej, inte på något sätt är självklara.

Detta är ju också något som högerpopulisterna själva tycks begripa när det passar dem, eftersom de flesta tillsynes kan tänka sig att godta abort i de fall då fadern är en våldtäktsman - något som jag tror väldigt få skulle betrakta som skäl att avrätta ett levande barn.

Gör man ovanstående gällande har man trots allt redan accepterat att fostret inte har en fullvärdig människas rättigheter. Frågan är ju då varför eventualiteten att fostret skulle utgöra "liv" skulle medföra att det med självklarhet åtnjuter den delmängd av mänskliga rättigheter som passar den enskilde högerpopulisten.

Vad gäller diskussionen om liv så kan man ju djupdyka i semantiska detaljer som skillnaden mellan att något är vid liv (vilket både foster och hudceller givetvis är) och att det är ett liv som man eventuellt kan argumentera för har skyddsvärde. En sådan diskussion med en individ som kan skriva sida upp och sida ner om hur det inte är tvång att stifta lagar mot olika handlingar måste ju dock vara ett jävla slöseri med tid.
Citera
2021-05-31, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Det är väl rätt uppenbart för alla med en fungerande hjärnhalva: Att fostrets rättigheter, oberoende av om det skulle vara "liv" eller ej, inte på något sätt är självklara.

Detta är ju också något som högerpopulisterna själva tycks begripa när det passar dem, eftersom de flesta tillsynes kan tänka sig att godta abort i de fall då fadern är en våldtäktsman - något som jag tror väldigt få skulle betrakta som skäl att avrätta ett levande barn.

Gör man ovanstående gällande har man trots allt redan accepterat att fostret inte har en fullvärdig människas rättigheter. Frågan är ju då varför eventualiteten att fostret skulle utgöra "liv" skulle medföra att det med självklarhet åtnjuter den delmängd av mänskliga rättigheter som passar den enskilde högerpopulisten.

Vad gäller diskussionen om liv så kan man ju djupdyka i semantiska detaljer som skillnaden mellan att något är vid liv (vilket både foster och hudceller givetvis är) och att det är ett liv som man eventuellt kan argumentera för har skyddsvärde. En sådan diskussion med en individ som kan skriva sida upp och sida ner om hur det inte är tvång att stifta lagar mot olika handlingar måste ju dock vara ett jävla slöseri med tid.

Jag frågade Pollen Per.

Men tur att du med din skarpa intelligens och ödmjuka natur kan svara.

Nej, jag har inte svarat på att de är självklara och accepterar nuvarande aborträtt. Du behöver ha lite bättre koll när du hoppar in i en diskussion.

Det är inte självklart, men det är inte heller givet att samhället alltid har rätt. Ibland definierar samhället fel.

Det är således inte att argument för att det är rätt eller etiskt riktigt. Bara ett självklart konstaterande att samhället har definioerat zygotens rättigheter på det sätt man gjort.

Det fattar alla utan din så kallade "förklaring".

Men tack så mycket för undervisningen din jävla nolla.
Citera
2021-05-31, 18:36
Medlem
Citat:
Jag frågade Pollen Per.

Men tur att du med din skarpa intelligens och ödmjuka natur kan svara.

Nej, jag har inte svarat på att de är självklara och accepterar nuvarande aborträtt. Du behöver ha lite bättre koll när du hoppar in i en diskussion.

Det är inte självklart, men det är inte heller givet att samhället alltid har rätt. Ibland definierar samhället fel.

Det är således inte att argument för att det är rätt eller etiskt riktigt. Bara ett självklart konstaterande att samhället har definioerat zygotens rättigheter på det sätt man gjort.

Det fattar alla utan din så kallade "förklaring".

Men tack så mycket för undervisningen din jävla nolla.
Du frågade vad som var poängen.

Jag svarade att poängen är uppenbar för alla med en halv hjärnhalva: Att fostrets status som liv eller icke liv inte är relevant för hur samhället avgör vilka rättigheter det ska ha, och att inte ens högerpopulisterna själva resonerar stringent enligt det argumentet.

Din replik består sedan av att klaga på hur alla redan fattar svaret på din dumma fråga utan någon förklaring. Jaha, varför frågade du då?
Citera
2021-05-31, 18:56
Medlem
Citat:
Du frågade vad som var poängen.

Jag svarade att poängen är uppenbar för alla med en halv hjärnhalva: Att fostrets status som liv eller icke liv inte är relevant för hur samhället avgör vilka rättigheter det ska ha, och att inte ens högerpopulisterna själva resonerar stringent enligt det argumentet.

Din replik består sedan av att klaga på hur alla redan fattar svaret på din dumma fråga utan någon förklaring. Jaha, varför frågade du då?

Det kan ha varit en retorisk fråga, ser du?

Eftersom hans kommentar var just poänglös.
Citera
2021-05-31, 18:59
Medlem
Citat:
Det kan ha varit en retorisk fråga, ser du?

Eftersom hans kommentar var just poänglös.
Fast poängen var ju uppenbarligen något som behövde framföras till personen han tilltalade. Om det nu är självklart för dig så finns det ju ingen anledning att ta åt dig.
Citera
2021-05-31, 19:01
Medlem
Citat:
Fast poängen var ju uppenbarligen något som behövde framföras till personen han tilltalade. Om det nu är självklart för dig så finns det ju ingen anledning att ta åt dig.

Det gör inte att hans poäng har något värde.

Vilken evig moral säger att nazisterna hade fel? Moral definieras av samhället via lagstiftning i alla sekulära samhällen.

Vilken evig moral säger att dödsstraff är fel?
Citera
2021-05-31, 19:18
Medlem
Citat:
Det gör inte att hans poäng har något värde.
Naturligtvis har den det. Strix framför ett argument som bygger på att fostret skulle ha givna rättigheter för att det utgör liv.

Som respons till detta har utpekandet av det faktum att något utgör liv inte medför att det har några självklara rättigheter givetvis ett värde. Strixs urpsrungliga påstående byggde på att han inte förstod detta, och utpekandet gör hans poäng ogiltig. Därför har utpekandet självklart ett värde i diskussionen.

Du kommer in och frågar vad poängen med Pollenpers inlägg är. Jag förklarar det enligt ovanstående stycke. Nu menar du att du fattade det hela tiden och att du ställde en "retorisk fråga". Men det ändrar ju inte på det faktum att utpekandet hade en poäng i den ursprungliga diskussionen.

Om du nu fattar det Pollenper skriver är det väl skitbra. Det kanske är lite överflödigt att komma med dina "retoriska frågor" och göra dig lustig över att du begriper det Strix inte gör. Det ändrar ju hursomhelst inte att påpekandet har relevans till sin avsedda mottagare.

Citat:
Vilken evig moral säger att nazisterna hade fel? Moral definieras av samhället via lagstiftning i alla sekulära samhällen.

Vilken evig moral säger att dödsstraff är fel?
Skitintressanta frågor hörru. Själv är jag inte mycket för det där med "evig moral". Jag skulle kunna gå in djupare på det men det känns rätt bortkastat att diskutera moral med någon som behöver detaljförklaringar över hur varenda konstaterande tillför värde till diskussionen.
Citera
2021-05-31, 19:20
Medlem
Citat:
Naturligtvis har den det. Strix framför ett argument som bygger på att fostret skulle ha givna rättigheter för att det utgör liv.

Som respons till detta har utpekandet av det faktum att något utgör liv inte medför att det har några självklara rättigheter givetvis ett värde. Strixs urpsrungliga påstående byggde på att han inte förstod detta, och utpekandet gör hans poäng ogiltig. Därför har utpekandet självklart ett värde i diskussionen.

Du kommer in och frågar vad poängen med Pollenpärs inlägg är. Jag förklarar det enligt ovanstående stycke. Nu menar du att du fattade det hela tiden och att du ställde en "retorisk fråga". Men det ändrar ju inte på det faktum att utpekandet hade en poäng i den ursprungliga diskussionen.

Om du nu fattar det Pollenpär skriver är det väl skitbra. Det kanske är lite överflödigt att komma med dina "retoriska frågor" och göra dig lustig över att du begriper det Strix inte gör. Det ändrar ju hursomhelst inte att påpekandet har relevans till sin avsedda mottagare.

Skitintressanta frågor hörru. Själv är jag inte mycket för det där med "evig moral". Jag skulle kunna gå in djupare på det men det känns rätt bortkastat att diskutera moral med någon som behöver detaljförklaringar över hur varenda utfästelse tillför värde till diskussionen.

Att argumentera för givna rättigheter för människor, människors lika värde osv brukar oftast komma från vänster ja. Så det är ovanligt, men knappast uppseendeväckande.

Han argumenterar för att även zygoter bör ha rättigheter baserat på att deras värde är större än noll.

Jag har för övrigt läst Strix etiska argumentation. Har du?
Citera
2021-05-31, 19:34
Medlem
Citat:
Att argumentera för givna rättigheter för människor, människors lika värde osv brukar oftast komma från vänster ja. Så det är ovanligt, men knappast uppseendeväckande.

Han argumenterar för att även zygoter bör ha rättigheter baserat på att deras värde är större än noll.

Jag har för övrigt läst Strix etiska argumentation. Har du?
Ja, fast acceptansen av mänskliga rättigheter eller allas lika värde kräver ju knappast att man tror på en naturgiven evig moral. Det går utmärkt för både värderelativister och -nihilister att förespråka detta.

Ja givetvis har jag läst föregående diskussion innan jag ger mig in i tråden. De påståenden som du replikerar på med att säga "ja men det är ju självklart" och "det har jag aldrig sagt" bygger i själva verket just på att jag läst Strixs argumentation. Vill du sedan ge dig in i diskussionen för att försvara dina högerpopulistpolare går det väl bra, men om din enda replik på kritik mot andras argument är att larva dig med "retoriska frågor" och att du minsann inte tror på det de gör så kanske det är bäst att hålla dig utanför?
Citera
2021-05-31, 19:39
Medlem
Citat:
Ja, fast acceptansen av mänskliga rättigheter eller allas lika värde kräver ju knappast att man tror på en naturgiven evig moral. Det går utmärkt för både värderelativister och -nihilister att förespråka detta.

Ja givetvis har jag läst föregående diskussion innan jag ger mig in i tråden. De påståenden som du replikerar på med att säga "ja men det är ju självklart" och "det har jag aldrig sagt" bygger i själva verket just på att jag läst Strixs argumentation. Vill du sedan ge dig in i diskussionen för att försvara dina högerpopulistpolare går det väl bra, men om din enda replik på kritik mot andras argument är att larva dig med "retoriska frågor" och att du minsann inte tror på det de gör så kanske det är bäst att hålla dig utanför?

Vi får aldrig glömma alla människors lika värde.

Jag vet inte om Strix talar om en naturgiven eller en gudomlig moral, men jag vet att han tillmäter zygoten ett värde. Du får väl fråga honom varför.

Det är dock rimligt att vi i en demokrati tillåts ifrågasätta de etiska grunder som vår lagstiftning vilar på.

Det får ni liksom acceptera bara. För mig är det en absolut sanning som jag vägrar ändra mig om.
Citera
2021-05-31, 21:05
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
DEt födda värdet är det samhället ger det. Människan är kapabel att ge vilket värde som helst till de födda. Se bara hos alla diktaturer.
Endast demokratier driver frågan om mänskliga rättigheter.
Och det är en sammankomst av människor som bestämt att vi ska ha MR.

Det enskilda Livet är inte mycket värt när de stora pengarna kommer in.
Men, som du säger, naturrätten ger inget svar.

De politiska ideologierna vill hantera samhällsbygget och diskuterar om vilket är det bästa sättet att driva samhället.
I en domokrati ska många åsikter jämkas.

Dina motiv är starfftänkande och att folk får skylla sig själva, abort är omoraliskt därför ska ovilliga mödrar tuktas.

Det kan även finnas en dominant i familjen och en som inte vill domineras och sedermera sticker. Det är inte dålig anpassningsförmåga.
Klichebilden av en man levereras här.

Mats Rådberg och Ewert Ljusberg är inblandade i tillkomsten.

Peta in pinne i brasan,
Hämta ett par öl och revbensspjäll.
Tanka bilen rensa ur förgasaren,
Lappa mina jeans så är du snäll...
å min älskling...
Stoppa pipan, hämta mina tofflor.
Tack för kaffet, blev det kvar till dig?
Peta in en pinne i brasan, älskling förklara varför du vill lämna mig?

Du får ju tvätta bilen varje måndag
Jag säger till så snart du blir för fet.
Du ska få hänga med på hockey nån da,
Vem älskar väl en kvinna mer konkret,
å, min älskling...
Att jag varenda kväll uti veckan,
Tar ut din lillasyster är väl fint.
Sitt framför mina fötter, var min söta lilla tjej,
Att tjejer slåss är inte feminint.

Så peta in en pinne i brasan,
å min älskling...
Så peta in en pinne i brasan,
å min älskling...

Nu är ju detta en tydlig parodi, men kärnan finns ju kvar.

Tillägg
Människor har alltid dödat och förslavat endast ett civilicerat samhälle ger utrymme för MR:

Ja, det är en skojig visa. Den ger emellertid föga stöd för av som är ett bra samhälles rättskällor. Att en stat godtyckligt kan tillerkänna någon ett visst värde är en sak, men av det följer inte att det är en önskvärd ordning. Som liberal borde Du ha lärt Dig att då kan vi mycket snart hamna i ett samhälle av ungefär den Franska revolutionens modell, där det är totalt godtycke och där Madame Giljotin blir den yttersta utövaren av "rättvisa". Varje samhälle behöver en stabilare rättsgrund än så. För både fött och ofött människoliv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in