Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Det gör inte att hans poäng har något värde.
Naturligtvis har den det. Strix framför ett argument som bygger på att fostret skulle ha givna rättigheter för att det utgör liv.
Som respons till detta har utpekandet av det faktum att något utgör liv inte medför att det har några självklara rättigheter givetvis ett värde. Strixs urpsrungliga påstående byggde på att han inte förstod detta, och utpekandet gör hans poäng ogiltig. Därför har utpekandet självklart ett värde i diskussionen.
Du kommer in och frågar vad poängen med Pollenpers inlägg är. Jag förklarar det enligt ovanstående stycke. Nu menar du att du fattade det hela tiden och att du ställde en "retorisk fråga".

Men det ändrar ju inte på det faktum att utpekandet hade en poäng i den ursprungliga diskussionen.
Om du nu fattar det Pollenper skriver är det väl skitbra. Det kanske är lite överflödigt att komma med dina "retoriska frågor" och göra dig lustig över att du begriper det Strix inte gör. Det ändrar ju hursomhelst inte att påpekandet har relevans till sin avsedda mottagare.
Citat:
Vilken evig moral säger att nazisterna hade fel? Moral definieras av samhället via lagstiftning i alla sekulära samhällen.
Vilken evig moral säger att dödsstraff är fel?
Skitintressanta frågor hörru. Själv är jag inte mycket för det där med "evig moral". Jag skulle kunna gå in djupare på det men det känns rätt bortkastat att diskutera moral med någon som behöver detaljförklaringar över hur varenda konstaterande tillför värde till diskussionen.