2021-05-31, 17:10
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du är medveten om att arabsidan erövrade Jerusalem under en del av kriget 1948 och att där fanns en betydande judisk befolkning? Massakrerades den?

Det skedde både massakrar och förvisingar av judar ja. Det är därför Sheik Jarrah har varit under utredning sen 1967 om du inte visste det.

Citat:
Sen var det fortfarande Israel som angrep 1967.

Israel lade till krigsförklaringar på rådande krigsförklaringar som redan var aktiva sen 1948. Men det behövdes inte eftersom Egypten bröt mot vapenvilan genom att militarisera Sinai, vilket vi diskuterat många gånger tidigare. D.v.s om någon förklarar krig behöver man inte förklara krig tillbaka. USA behövde ex. inte förklara krig mot varken Japan eller Tyskland under AVK eftersom Japan och Tyskland förklarade krig mot USA. Svårt att begripa?

Citat:
Har jag aldrig hört talas om, men det kanske beror på att det där "visa ägandebevis" är gjort på ett sätt så det i praktiken aldrig är uppfyllt.

Det stämmer inte. Dock förbjuder Palestina individuella palestinier att ansöka om ersättning men de har samtidigt mage att kräva Israel på 100 miljarder euro utan att göra någon formell ansökan.
Citera
2021-05-31, 17:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det skedde både massakrar och förvisingar av judar ja. Det är därför Sheik Jarrah har varit under utredning sen 1967 om du inte visste det.
Förvisning, visst, det var liksom det som var min poäng. Araberna körde ut judarna, och på ett sätt som var mindre brutalt än t ex vad judarna gjorde med araberna i Lydda. Något folkmord rörde det sig inte om, i så fall hade det inte funnits några gamla ägare till Sheik Jarrah som kunde kräva tillbaka mark.
Citat:
Det stämmer inte. Dock förbjuder Palestina individuella palestinier att ansöka om ersättning men de har samtidigt mage att kräva Israel på 100 miljarder euro utan att göra någon formell ansökan.
Många av dessa araber är ju israeliska medborgare, varför skulle de behöva bry sig om vad Palestina säger? Jag tror du bluffar som vanligt.
Citera
2021-05-31, 17:15
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Detta skrev du:
(FB) Israel - Palestina

Jag svarade att: Jo, de flesta länder i världen har erkänt Palestina, över 130 st.

Nu är du alltså så ohederlig att du inte ens står för det du skrev. Är det så svårt att erkänna att du hade grundligt fel? Min respekt för dig sjönk ytterligare...

Jag trodde du syftade på EU. OK, en majoritet av världens länder erkänner Israel men de flesta är diktaturer där de flesta ligger i den muslimska världen, forna Sovjetunionen eller Afrika samt Sydamerika. Räknar du enbart demokratier blir det en liten pluttlista.

Så jag formulerade mig dåligt, jag menade nästan inga relevanta länder med högt demokratiskt index erkänner Palestina. Nästan bara såna där skitländer som du ser upp till och borde flytta till gör det.
Citera
2021-05-31, 17:16
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Nej. De flesta länder i hela världen erkänner inte Palestina. Det är inte bara Israel. Sverige är det ENDA landet i EU som erkänner Palestina.
Vad har det med saken att göra?

Huvudsaken är att tvinga Israel bort från ockuperade områden och total avveckling av olagliga judiska bosättningar på ockuperade områden.

Israels ständiga bortförklaringar som du med glädje saluför på forumet syftar endast till att legitimera Israels ockupation. Försvinner amerikanskt beskydd, försvinner Israels ovilja att respektera internationell rätt. Först då kan det bli tal om en lösning på konflikten.
Citera
2021-05-31, 17:27
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Huvudsaken är att tvinga Israel bort från ockuperade områden och total avveckling av olagliga judiska bosättningar på ockuperade områden.

Varför är det så viktigt? Det var ju totalt oviktigt när Jordanien ockuperade Västbanken OLAGLIGT. Det var ju inga kondemnationer av Jordanien när de gjorde det och det var inte ett ljud heller när de tog bort deras medborgarskap 1967. Alla tyckte det var helt OK uppenbarligen, inga kondemnationer eller resolutioner i FN. Men när Israel tar 60% av ytan Jordanien tog blir det hus i helvete.
Citera
2021-05-31, 17:31
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Jag trodde du syftade på EU. OK, en majoritet av världens länder erkänner Israel men de flesta är diktaturer där de flesta ligger i den muslimska världen, forna Sovjetunionen eller Afrika samt Sydamerika. Räknar du enbart demokratier blir det en liten pluttlista.

Så jag formulerade mig dåligt, jag menade nästan inga relevanta länder med högt demokratiskt index erkänner Palestina. Nästan bara såna där skitländer som du ser upp till och borde flytta till gör det.
Du måtte ha otroligt mycket att dölja eftersom du slingrar dig hela tiden.
DITT PÅSTÅENDE VAR HELT FEL!
Över 130 länder har erkänt Palestina och det står du inte ut med! Det är så pinsamt att det är roligt.
Citera
2021-05-31, 17:35
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Du måtte ha otroligt mycket att dölja eftersom du slingrar dig hela tiden.
DITT PÅSTÅENDE VAR HELT FEL!
Över 130 länder har erkänt Palestina och det står du inte ut med! Det är så pinsamt att det är roligt.

Nej, hela mitt påstående var inte fel. Bara första delen och det var för att jag uttryckte mig fel. Jag räknar helt enkelt inte med dina skitländer. Egypten är ett skitland, likaså alla arabländer. De är irrelevanta. Hela Afrika är irrelevant i sammanhanget. Likaså forna Sovjetunionen och givetvis Venezuela. Behöver jag förklara varför Venezuela är irrelevant i sammahanget eller har du en idolbild på Maduro också?
Citera
2021-05-31, 17:50
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Nej, hela mitt påstående var inte fel. Bara första delen och det var för att jag uttryckte mig fel. Jag räknar helt enkelt inte med dina skitländer. Egypten är ett skitland, likaså alla arabländer. De är irrelevanta. Hela Afrika är irrelevant i sammanhanget. Likaså forna Sovjetunionen och givetvis Venezuela. Behöver jag förklara varför Venezuela är irrelevant i sammahanget eller har du en idolbild på Maduro också?
Över halva världen är alltså irrelevant.
Nu blev du helt irrelevant.
Citera
2021-05-31, 17:54
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Över halva världen är alltså irrelevant.
Nu blev du helt irrelevant.

Hur många demokratier med högt demokratiskt index kan du hitta på listan över länderna som erkänner Palestina? Jag hittar två.
Citera
2021-05-31, 18:00
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Hur många demokratier med högt demokratiskt index kan du hitta på listan över länderna som erkänner Palestina? Jag hittar två.
Skall vi gå OT för att du vägrar inse fakta? Löjligt.
Citera
2021-05-31, 18:13
Avstängd
Citat:
Nej, hela mitt påstående var inte fel. Bara första delen och det var för att jag uttryckte mig fel. Jag räknar helt enkelt inte med dina skitländer.
Du lever tydligen kvar i 1800-talet där det var Väst som gällde och resten av världen mest var dess kolonier. Ger visst perspektiv på att du inte kan acceptera Palestina.
F.ö är även Israel ett skitland.
Citera
2021-05-31, 18:21
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du lever tydligen kvar i 1800-talet där det var Väst som gällde och resten av världen mest var dess kolonier. Ger visst perspektiv på att du inte kan acceptera Palestina.
F.ö är även Israel ett skitland.

Så hur många länder som erkänner Palestina skulle du gissa har ett högre demokratiskt index än Israel? Fortfarande en majoritet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in