2021-05-31, 08:33
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, det vore en välgärning om de lyckas med det. Oppositionen går samman för att stoppa Netanyahu:

Deras plan för att störta Netanyahu: Turas om vid makten
Efter 12 år vid makten klämtar klockan för Benjamin Netanyahu.

Två oppositionsledare uppgav på söndagen att de för samtal om en bred koalitionsregering.

Deras plan är att turas om att leda Israel.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JJj4y4/deras-plan-for-att-storta-netanyahu-turas-om-vid-makten

Jag har sagt det förut. Det viktigaste för Israel är att bli av med Netanyahu. Allt annat är bättre. Det måste väl alla hålla med om.

Tror nog att det blir "mer av det samma" med en ny regering utan BiBi :

Högernationalisten Naftali Bennett och oppositionsledaren, mittenpolitikern Yair Lapid, har enats om att försöka skapa en regeringskoalition.

‒ Jag kommer att göra mitt yttersta för att bilda en regering för nationell enighet tillsammans med min vän Yair Lapid, uppgav den tidigare bosättarledaren Bennett Bennett sent på söndagskvällen.

Den planerade regeringskoalitionen består av en brokig partiskara och de ideologiska motsättningarna inom den möjliga regeringen skulle bli stora.

Utöver Bennetts religiösa högerparti Yamina och Lapids mittenparti ingår även en lång rad mitten, vänster och högerpartier i koalitionen. Regeringen skulle också vara beroende av stöd från arabiska partier för att få majoritet i det israeliska parlamentet knesset.

Koalitionen skulle sannolikt bli bräcklig även om den lyckas vinna majoritet i knesset.

https://svenska.yle.fi/a/7-10001308

Låter som inget långlivat, eller att det skulle finnas en realistisk "freds-drive".
Citera
2021-05-31, 08:41
Medlem
humanlifes avatar
Sionisternas synsätt är ociviliserat.

Folk som inte har någon egen stat kan man fördriva, de har inga rättigheter där de bor.

Å andra sidan kan folk utan land kolonisera ett område, driva bort folk och kalla landet deras. Med de rätta kontakterna blir deras land erkänt, trots att de begår tydliga brott mot de tidigare invånarna.

Inga regler behöver följas, ingen medkänsla, ingen moral, inga lagar. Fram för den starkes rätt och djungelns lag.
Citera
2021-05-31, 08:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tror nog att det blir "mer av det samma" med en ny regering utan BiBi :

Högernationalisten Naftali Bennett och oppositionsledaren, mittenpolitikern Yair Lapid, har enats om att försöka skapa en regeringskoalition.

‒ Jag kommer att göra mitt yttersta för att bilda en regering för nationell enighet tillsammans med min vän Yair Lapid, uppgav den tidigare bosättarledaren Bennett Bennett sent på söndagskvällen.

Den planerade regeringskoalitionen består av en brokig partiskara och de ideologiska motsättningarna inom den möjliga regeringen skulle bli stora.

Utöver Bennetts religiösa högerparti Yamina och Lapids mittenparti ingår även en lång rad mitten, vänster och högerpartier i koalitionen. Regeringen skulle också vara beroende av stöd från arabiska partier för att få majoritet i det israeliska parlamentet knesset.

Koalitionen skulle sannolikt bli bräcklig även om den lyckas vinna majoritet i knesset.

https://svenska.yle.fi/a/7-10001308

Låter som inget långlivat, eller att det skulle finnas en realistisk "freds-drive".
Nej, och Israel är allt annat än stabilt och hålls ihop mycket p.g.a. yttre hot inbillade eller verkliga.

Jag tror ändå det är bra att bli av med Netanyahu. Det finns för många låsningar där framförallt mot Iran m.m. Dessutom börjar han förlora stöd hos den vanliga högern. Återstår bara de extrema och religiösa och det är inte bra.

För att klargöra, jag menar stödet hos övriga politiker inte folket.
Citera
2021-05-31, 08:44
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Utan Iran och palestinierna som yttre fiender och andra imaginära hot kommer Israel att falla samman.

Nej. Snarare kommer de kunna spendera ytterligare 3% av GDP på vetenskap och teknologi. Det är det där du inte fattar. Du ser inte skogen för träden. Israel visste var Hamas tunnlar var i många år utan att bomba dem för att de visste att de befann sig under bostadskomplex. De bombade dem först när Hamas redan satt igång krigsmaskineriet.
Citera
2021-05-31, 09:59
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Israel erkänner inte Palestina eftersom Palestina inte definerar sina egna gränser.
Snarare att Israel inte erkänner palestinska krav på gränsdragningen.
Israel följer inga FN-resolutioner och fortsätter sin kritiserade bosättarpolitik på ockuperad mark.

Israel, så länge det åtnjuter amerikanskt beskydd är helt ointresserat av fred.
Citera
2021-05-31, 10:02
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Det där skulle jag faktiskt vilja ha utrett då enl. Judaismen så får judarna vänta till att Messias kommer innan man får tillbaka landet man blev förvisad ifrån av Gud.

De gillar att tjata om religion, trots att de kallar sig sekulära. Deras förhållande till judaismen skulle jag vilja kalla kreativt.
Citera
2021-05-31, 10:27
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Nej. Snarare kommer de kunna spendera ytterligare 3% av GDP på vetenskap och teknologi. Det är det där du inte fattar. Du ser inte skogen för träden. Israel visste var Hamas tunnlar var i många år utan att bomba dem för att de visste att de befann sig under bostadskomplex. De bombade dem först när Hamas redan satt igång krigsmaskineriet.
Men för h-vete, är det tredje eller fjärde gången man misslyckats med att bilda regering? Nej, bakom fasaden så ser man ett fragmenterat Israel med inre strider. De ska egentligen vara glada att de är så få relativt sett. För ett större Israel med en större befolkning skulle nå kritiska massan och implodera.
Citera
2021-05-31, 10:30
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Snarare att Israel inte erkänner palestinska krav på gränsdragningen.
Israel följer inga FN-resolutioner och fortsätter sin kritiserade bosättarpolitik på ockuperad mark.

Israel, så länge det åtnjuter amerikanskt beskydd är helt ointresserat av fred.

Nej. De flesta länder i hela världen erkänner inte Palestina. Det är inte bara Israel. Sverige är det ENDA landet i EU som erkänner Palestina.
Citera
2021-05-31, 10:32
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Men för h-vete, är det tredje eller fjärde gången man misslyckats med att bilda regering? Nej, bakom fasaden så ser man ett fragmenterat Israel med inre strider. De ska egentligen vara glada att de är så få relativt sett. För ett större Israel med en större befolkning skulle nå kritiska massan och implodera.

Det har att göra med Israels parlamentariska system där i princip alla partier blir representerade. Senast jag kollade var det 21 partier i Knesset. Jämfört med Sverige där man måste ha 5% vad det nu är av rösterna för att bli representerad.
Citera
2021-05-31, 10:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det har att göra med Israels parlamentariska system där i princip alla partier blir representerade. Senast jag kollade var det 21 partier i Knesset. Jämfört med Sverige där man måste ha 5% vad det nu är av rösterna för att bli representerad.
Jovisst, och Netanyahus machinationer i syfte att klara sig undan åtal som väntar har inget att göra med det, eller?
Citera
2021-05-31, 11:05
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Nej. De flesta länder i hela världen erkänner inte Palestina. Det är inte bara Israel. Sverige är det ENDA landet i EU som erkänner Palestina.
Jo, de flesta länder i världen erkänner Palestina, i den här listan är det över 130 länder.

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/countries-that-recognize-palestine

Men du kan säkert hitta skäl att inte kalla dem "länder" eller så drar du någon annan vals.
Citera
2021-05-31, 11:17
Avstängd
Citat:
Israel erkänner inte Palestina eftersom Palestina inte definerar sina egna gränser.
Varför skall då världen erkänna ett Israel som aldrig definierat sina gränser?
Citat:
Ockupationen klassas inte som olaglig eftersom den skedde i kraft innan Palestina fanns.
Bosättningarna är olagliga oberoende av vad man anser om själva ockupationen.
Citat:
Vidare gav NF Västbanken till Israel,
Härmed ger jag Västbanken till Palestina. Jag finns i alla fall, till skillnad från NF som var sedan länge insomnat när Israel erövrade Västbanken.

Citat:
Att du bara orkar med sådana lögner, du måste väl förstått att någon snart skulle påpeka hur fel du hade? EU är bara ett litet hörn av världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in