Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Är du beredd att på samma sätt försvara alla andra övergrepp som skett runt om i världen med argumentet att det är statsledningen som stiftar lagar och då är det upp till dem att bestämma? Om de vill ha etnisk rensning, konfiskering av mark eller rentav folkmord, då är det det som gäller.
Sen är det ju diskutabelt i vilken mån det ens fanns en israelisk stat när de invandrade sionisterna bedrev större delen av den etniska rensning som skedde i dagens Israel, och Västbanken där man bit för bit tränger undan palestinierna idag är definitivt inte del av Israel.
Om Israel på samma sätt gav tillbaka mark till palestinier som förlorade mark i Israel 1948 så vore det möjligen OK, men något sådant är naturligtvis inte aktuellt. Sen är Sheikh Jarrah ockuperad mark, inte del av Israel, så Israel har att tillämpa internationella lager, inte sin egen apartheidlagstiftning.
Det var inte ett försök att ursäkta övergrepp, det var ett ifrågasättande av kvalifikationen av frågan (som palestinaförespråkare regelmässigt missar). Är det en fråga om att israelisk nationell rätt diskriminerar palestinier eller är det staten israel som begår "brott" i t.ex Gaza? Det är två helt olika frågor och förtjänas att behandlas separat. Att inte göra det är oärligt.
Jag har faktiskt läst en del om den sionistiska "utrensningen" och min uppfattning är att den allra största delen av palestinska flyktingar flydde på uppmaning av och på grund av hot från, arabledare. Helt enkelt, araber skulle inte stå vägen när judarna kastades ut, och man förväntade sig att aktionen skulle gå fort (1948 alltså). Sen vet jag faktiskt inte hur mycket man vinner på att ställa sådana frågor, eftersom det alltid kommer bli en "men ni då"-situation.
Israel ger tillbaka mark till fördrivna palestinier, och där det inte är möjligt/lämpligt så ges ersättning baserat på fastighetens värde uppräknat med ränta och inflation. Om du anser att sheikh jarrah är ockuperad mark, så är det Jordanien som är den "rätta ägaren" s.a.s (och Jordanien gör inget anspråk på marken). Oavsett vilket så är det väl rimligt att marken ges till den rättmätige ägaren? Fastigheterna hyrdes från jordanska staten efter att judarna fördrivits, och sedan Jordanien nu har lämnat området så anser du att palestinierna borde få bo kvar utan att ens betala hyra?