2021-05-31, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag får intrycket att domen skickas samtidigt som den meddelas till allmänheten. Jag har svårt att tro att man väntar en halvtimme.

Stefan Davidsson har sedan den friande domen i tingsrätten varit på fri fot. Nu ska polisen gripa honom på nytt.
– Vi har tagit beslutet att han ska häktas omedelbart. Vi har skickat domen till polisen som får verkställa beslutet, säger Christer Ganelind, domare i Göta hovrätt.

/.../

Han är häktad och det är polisens uppgift att verkställa beslutet. För vår del är det avklarat nu. Vi kommer inte kontrollera att han är frihetsberövad.

https://www.na.se/artikel/domarens-besked-stefan-davidsson-ska-haktas-omedelbart

Tror inte heller att man avvaktat i 30 min med att skicka handräckning/dom. Det sändes nog iväg nån minut efter 11.

Men varför nämner inte domare Christer något om att de skickat begäran till åklagaren, varför säger han att den skickats till polisen?

Så skall det ju inte gå till?🤔
Citera
2021-05-31, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, men man kan inte begära att åklagare för evigt ska undersöka HD's delaktighet för att vi ska bli nöjda här. Var finns sådana resurser? Det är bara att acceptera att åklagarna beslutat att avskriva henne vare sig det är av oskuld eller brist på bevis.

Det blir en förtals- och smutskastningskampanj att fortsätta hävda att HD är delaktig i ett grovt brott som mord. Det är både olagligt och brott mot flashbacks regler.

Var säker, HD kommer behöva vara nervös lääänge, hon kommer såklart både härinne och på utsidan vara ifrågasatt och säkert utredas
Citera
2021-05-31, 16:35
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det låter bra att domen kommer att vara giltig och därmed kommer också skadestånden till LW:s anhöriga att betalas ut.

Citat:
därmed kommer också skadestånden till LW:s anhöriga att betalas ut.

Om det finns några pengar i dödsboet. Han kanske har skrivit över allt på HD.
Citera
2021-05-31, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Skadeståndet ser brottsofferfonden till att det kommer offrets anhöriga tillhanda om det inte finns något att plocka ut nån annanstans ifrån.
Citera
2021-05-31, 16:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tycker det vsr oerhört korkat att inte inse att just detta som suicid var överhängande. Eller faran att SD skulle vsra en stor fara för tex sin egen familj eller åklagarna, som han iom domkraftskaftsfilmen själv visade.
Höger tycks tro att vänster ska lösa det.
För det första tycks det inte vara vanligt att överlämna frågan enligt Alhem. Ä andra sidan är det väl udda att han inte plockades in när fällande domen var klar.
Som det sas var den teoretiskt inte klar förrän kl 11 men i praktiken färdig innan, vilket säger sig självt.
När en person är häktad redan är det mer tydligt, häktning består och ev RPU begärs.

Jag trodde dock att beslut om verkställan av inhämtning var klart och att han skulle hämtas in direkt kl 11.
Att polis var redo på stand-by och hade koll och bevakning vart han befann sig.
Inte inställa sig själv som det nu verkar ha rört sig om (?) iom nån konstig och sen efterlysning efter hans död. Där verkar de väl enbart ha köpt sig tid.

Jag trodde de tagit lärdom efter Saliba, som smet redan under huf i HovR (han anade väl vart det pekade mot eller fick nåt stalltips att han låg brunt till). Friad i TR, på fri fot men inställde sig inte på slutet. Mamman hade sjukskrivit honom (saknade laga förfall) och han var på väg till Libanon. Det lyckliga slutet var dock att han fälldes till en värre form av livstid där (life is really life..).

Min största oro var sen om barnen var i säkerhet med tanke på hur skeva de är bägge två.
Citera
2021-05-31, 16:43
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Which means att bilderna förvinner i takt med att loggarna tas bort antar jag? 12 st har han tappat sen lunchtid.

Återstår att se hur detta numera ”ökända” GC-konto hanteras framöver. Och när sen HD svingar sig upp i GC-sadeln igen vart det lider.

Då får vi hoppas att dessa fega COs inte raderar några viktiga ledtrådar som SD
kan ha lämnat i sina loggar.
Vilka dårar.
Citera
2021-05-31, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Which means att bilderna förvinner i takt med att loggarna tas bort antar jag? 12 st har han tappat sen lunchtid.

Återstår att se hur detta numera ”ökända” GC-konto hanteras framöver. Och när sen HD svingar sig upp i GC-sadeln igen vart det lider.

Sedan Hd startade sin egen profil på GC i April 2018 har hon tagit 373 bilder, inte på någon finns Sd med, trots att de cachat ihop väldigt mycket fram tills hans död.
Motsvarande har Sd nästan identiska bilder som Hd, med den skillnaden att Hd inte är med som selfie.
Däremot förekommer hos Sd rätt många bilder med Hd, som då nästan alltid har sällskap med "karmansbo".
Rätt löjligt av dom, dom lurar ju liksom ingen ändå.
Hos Sd saknas bilder på LW, med undantag för bara en dag i februari 2017. Hos LW är sista bilden på henne och SD november 2016.
Jobbigt att bläddra då bägge varit maniska selfietagare, men tidigare finns ännu mer bilder på de två, så de gick under radarn där någon gång, Hds radar då antagligen.
Citera
2021-05-31, 16:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ok, då förstår jag. Advokaten befann sig på sitt kontor uppenbarligen, och han visste var SD fanns. Så troligen stod de i kontakt med varandra. Troligen, säger jag. Advokaten vägrar ju kommentera minsta lilla.

Oisin Cantwell skriver en ganska intressant krönika idag. Bl a när polisen fick order att hämta in Davidsson.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Ep6n75/stora-missar-i-utredningen-om-mordet-pa-lena-wesstrom

Hovrätten meddelade sig beslut klockan 11. Enligt Aftonbladets uppgifter var det först en halvtimme senare som stationsbefälet beslöt att 47-åringen skulle hämtas in. Då var det för sent.

Polisen borde ha varit stand by. Då hade mannen kunnat ha gripits så fort domen blev känd.

Den sista meningen är vi väl alla överens om? Jag kommer nog aldrig begripa senfärdigheten i detta och att åklagaren valde att inte begära häktning direkt efter huvudförhandling. Som Oisin skriver i sin krönika (inte det jag citerat ovan) så måste ju åklagarna varit övertygande om fällande dom eftersom man ju de facto överklagat TRs dom. Och då kan de ju anses ha på fötterna för att faktiskt yrka på häktning när HR-förhandlinlgen avslutats.

Inte lätt detta. Men nu är det över och mördaren är död. Men har vi möjligen en medbrottsling i form av skyddande av brottsling (grovt brott)?
Tack!
Skrev annat inlägg och läste sen och det satt på plats som handen i handsken ang mitt resonemang.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2021-05-31, 16:44
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Just det! Attans

Det finns chattar efter år 2017. Aktbilaga 164, s. 16 och framåt.
Citera
2021-05-31, 16:45
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, man kan ju tycka det.
Men jag förmodar att de flesta av de här personerna inte är korkade, eller att de tog det här beslutet fast de fattade.

Det är en missbedömning kan man ju konstatera. Och visst, några i tråden blev oroliga att något skulle hända.

Vi kan väl gå tillbaka i tråden sch läsa hur tongångarna gick.
Och vad folk skrev när han afterlystes.

Jag tackar bara gudarna att ingen annna kom fysiskt till skada. Det hade varit fruktansvärt att stå ut med.

Nej dom är absolut inte korkade på något vis. Det vi alla ska ha klart för oss är att SD var en helt ostraffad människa som levde i ordnade former, Alltså ingen yrkeskriminell. Det var dom kriterierna domarna utgick ifrån. Ingen hade kunnat förutse detta slut, Inte ens HD eller SOA och om dom mot all förmodan haft misstankar att SD skulle begå självmord så är min övertygelse att dom hade vidtagit nödvändiga åtgärder för att förhindra självmordet.
Citera
2021-05-31, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Sedan Hd startade sin egen profil på GC i April 2018 har hon tagit 373 bilder, inte på någon finns Sd med, trots att de cachat ihop väldigt mycket fram tills hans död.
Motsvarande har Sd nästan identiska bilder som Hd, med den skillnaden att Hd inte är med som selfie.
Däremot förekommer hos Sd rätt många bilder med Hd, som då nästan alltid har sällskap med "karmansbo".
Rätt löjligt av dom, dom lurar ju liksom ingen ändå.
Hos Sd saknas bilder på LW, med undantag för bara en dag i februari 2017. Hos LW är sista bilden på henne och SD november 2016.
Jobbigt att bläddra då bägge varit maniska selfietagare, men tidigare finns ännu mer bilder på de två, så de gick under radarn där någon gång, Hds radar då antagligen.

Efter 10 maj 2018 finns inte ett enda foto i SDs galleri förrän nån gång i mitten av juni. I över en månad. Blev han utmattad av mordet tro?
Citera
2021-05-31, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det låter bra att domen kommer att vara giltig och därmed kommer också skadestånden till LW:s anhöriga att betalas ut.

Låter mycket bra. Bara hoppas det nu är så. Har ju varit många bud i frågan.

Men vid en ev överklagan så kan ju också beloppen för skadestånd särskilt bestridas så ändringar kan ju (iaf teoretiskt) ske.
Lär nog hursomhelst ta ett tag innan några belopp transfereras till anhöriga.

Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater

Kan SD ha haft livförsäkring? Vad är brukligt isf vid självmord, betalas det ut några belopp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in