2021-05-31, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja SD tappar loggar i detta nu. Runt ett dussin med start runt 12-tiden. Nån som har lite tid över på lunchen kanske.

Antagligen som en sorts markering. På nåt annat sätt kan jag inte tolka det.

Sen om de är fuskloggade eller ej finns det de som är bättre insatta som kan sia om.

Man vill väl skademinimera, göra GC rumsrent och en sund trevlig sport igen.
Citera
2021-05-31, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Och igår hade han 4238 bilder i sitt galleri. Idag har han 4222 bilder.

Which means att bilderna förvinner i takt med att loggarna tas bort antar jag? 12 st har han tappat sen lunchtid.

Återstår att se hur detta numera ”ökända” GC-konto hanteras framöver. Och när sen HD svingar sig upp i GC-sadeln igen vart det lider.
Citera
2021-05-31, 16:11
Medlem
Ur NA:

I samma sekund som Davidsson hittades död upphörde Backmans förordnande som offentlig försvarare.

– Utifrån de omständigheter som är har jag ingen anledning att kommentera nånting i nån ände för nån.

Backman säger att han befann sig på kontoret när domen meddelades i fredags.

Vet du var din klient befann sig?

– Ja, men jag vill inte kommentera det. Han är avliden så det är fullständigt meningslöst.
Citera
2021-05-31, 16:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Fast att de behövde mer tid för överläggningar är ju en sak. Riskbedömning av den tilltalade en annan.

Det är ju som sagt inte så att de bestämde sig för att fälla honom fem minuter innan domen blev offentlig och snabbt skrev ihop domen.

De pratade om att det fanns en viss flyktrisk hos SD. Men att det även fanns en viss suicidrisk eller risk att han skulle skada sin familj kunde ju vem som helst som skummat fuppen se. Att han sett döden som lösning tas ju upp i fup flera gånger, om än inte sin egen död.

Det stöttes ju och blöttes även i tråden. Pratades om nytt Bjärred osv.

Inte säkert att det hade lett någonvart men någon hade kunnat göra en orosanmälan till soc om SD. Det kan man ju göra även på vuxna. Men som du sa, lätt att vara efterklok.

Själv var jag övertygad om en friande dom. Delvis pga att han inte häktats.
Jag misstänker att Stefan själv var det också. Att detta var en total impulshandling.

Även om de där nya cacherna kring Folketorp i SOAs namn (men som sannolikt SD ligger bakom) kan tyda på att han planerat suicid om han mot förmodan dömdes (död ved lever eller vad han skrev)

Alltså, det är inte så att jag varken försvarar rättens beslut eller åklagarnas beslut. Det var mer ett inlägg som beskrev vad de olika parterna sagt i frågan än ett inlägg om vad jag själv tyckte.

Jag saknar den juridiska kunskapen och vet inte hur ansvarfrågan ligger till.

Det var, om jag fattade det hela rätt, ett beslut som togs när förhandlingen var slut, så det diskuterades kanske inte om man behövde mera tid då, utan åklagnarna verkade ha förståelse för att det kunde ta tid att ta ställning då det var mycket att gå igenom.

Om jag ska själv säga vad jag tycker, borde kanske båda parter efter förhandlingarna se att denna person är en sådan som tar döden som lösning på problem. Det var ju t o m en punkt i stämningsansökan; att SD inte var främmande för att döda:

"Vittnesförhör med Hanna Davidsson (förhörsbilaga 3A) angående Stefan
Davidssons tidigare tankar på att avsluta familjen till styrkande av att Stefan
Davidsson inte är främmande för en dödlig utgång.
"

Det var en skribent som sa att han inte kunde minnas att en misstänkt tagit självmord inför en väntande dom (ungefär något liknande om jag minns rätt). Det är kanske en så ovanlig situation att det inte riktigt fanns på tapeten, även om man så här med facit i hand tänker att det borde det förstås.

Djupt tragiskt allt.
Om inte SOA har någon del i det hela (alltså mord) så är det ju rent förskräckligt att behöva hitta SD död. Inte bara att se honom där, men också hemska samvetskval. Och på det bli misstänkt, sommarstället är som en dödens bostad. Det tar aldrig slut...kan räkna upp en oändlig massa saker som alla förstår...

Nä, det här är så hemskt att det går bara inte att ta in.

Jag är mer arg på SD än på någon annan i den här frågan.
Citera
2021-05-31, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
De gick över till Telegram och de konversationerna finns inte sparade.

Just det! Attans
Citera
2021-05-31, 16:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tycker det vsr oerhört korkat att inte inse att just detta som suicid var överhängande. Eller faran att SD skulle vsra en stor fara för tex sin egen familj eller åklagarna, som han iom domkraftskaftsfilmen själv visade.

Ja, man kan ju tycka det.
Men jag förmodar att de flesta av de här personerna inte är korkade, eller att de tog det här beslutet fast de fattade.

Det är en missbedömning kan man ju konstatera. Och visst, några i tråden blev oroliga att något skulle hända.

Vi kan väl gå tillbaka i tråden sch läsa hur tongångarna gick.
Och vad folk skrev när han afterlystes.

Jag tackar bara gudarna att ingen annna kom fysiskt till skada. Det hade varit fruktansvärt att stå ut med.
Citera
2021-05-31, 16:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Förstår inte vad du menar med ditt inlägg i samband med det du citerade. Advokaten finns där han finns. Jag är själv inte insatt i morddomar och en snubbe på fri fot som här. Men jag vet att i lättare mål så kan advokaten och klienten tillsammans ta del av domen och läsa den på advokatens kontor. Oftast är det ju så att när det inte är obligatorisk häktning, så traskar klienten hem och avvaktar datum till inställelse på KVA.

I övrigt kan jag bara hänvisa till det du citerade av mig - direkt citerat ur Nerikes Allehanda.
Det var din inledning jag kommenterade.
Citat:
Jag får intrycket att domen skickas samtidigt som den meddelas till allmänheten. Jag har svårt att tro att man väntar en halvtimme.
Vad jag menar är kontakt med advokat per digital media inför att domen faller.
Att de kan ha haft en etablerad kontakt.
Vore väldigt underligt om så inte vore fallet.

Han behöver inte ha läst hela domen, läst den alls eller ha följt media som också nämns i tråden.
Citera
2021-05-31, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Och igår hade han 4238 bilder i sitt galleri. Idag har han 4222 bilder.

Inloggad idag 31 maj, är det nån som städar eller är det polis som är inloggad?
Citera
2021-05-31, 16:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Vi kan anta att det är så för det verkar rimligast.
Men sanningen är att vi inte har en aning om vad SOA visste eller inte visste om SD:s planer på självmord.

Nä, vi vet ju inte förstås.

Men jag har svårt att tänka mig att en morfar tycker att självmord är en bra lösning här.
Det verkar ju ändå som att de har varit måna om barnbarnen och låtet hela familjen D vara på Folketorp stora delar av somrarna.

SOA har ju försvarat SD intill sista dagarna i HR.

Jag tror att inte ens han eller de andra förutsåg detta. Kanske de trodde på friande förstås också, men jag funderar mycket på varför resten av familjen inte var där med SD.

Inte för att jag inte kan förstå det, men jag undrar om det inte har varit SDs verka att splittra familjen på det här sättet.

Och som Firesnake skrev, kanske de nya cacherna har varit en del i en plan som SD har haft så att det inte har verkat konstigt att han är ute i terrängen och mekar. Kanske lagt ut ett laddat vapen där.
Citera
2021-05-31, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det var din inledning jag kommenterade.

Vad jag menar är kontakt med advokat per digital media inför att domen faller.
Att de kan ha haft en etablerad kontakt.
Vore väldigt underligt om så inte vore fallet.

Han behöver inte ha läst hela domen, läst den alls eller ha följt media som också nämns i tråden.
Ok, då förstår jag. Advokaten befann sig på sitt kontor uppenbarligen, och han visste var SD fanns. Så troligen stod de i kontakt med varandra. Troligen, säger jag. Advokaten vägrar ju kommentera minsta lilla.

Oisin Cantwell skriver en ganska intressant krönika idag. Bl a när polisen fick order att hämta in Davidsson.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Ep6n75/stora-missar-i-utredningen-om-mordet-pa-lena-wesstrom

Hovrätten meddelade sig beslut klockan 11. Enligt Aftonbladets uppgifter var det först en halvtimme senare som stationsbefälet beslöt att 47-åringen skulle hämtas in. Då var det för sent.

Polisen borde ha varit stand by. Då hade mannen kunnat ha gripits så fort domen blev känd.

Den sista meningen är vi väl alla överens om? Jag kommer nog aldrig begripa senfärdigheten i detta och att åklagaren valde att inte begära häktning direkt efter huvudförhandling. Som Oisin skriver i sin krönika (inte det jag citerat ovan) så måste ju åklagarna varit övertygande om fällande dom eftersom man ju de facto överklagat TRs dom. Och då kan de ju anses ha på fötterna för att faktiskt yrka på häktning när HR-förhandlinlgen avslutats.

Inte lätt detta. Men nu är det över och mördaren är död. Men har vi möjligen en medbrottsling i form av skyddande av brottsling (grovt brott)?
Citera
2021-05-31, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Alltså, det är inte så att jag varken försvarar rättens beslut eller åklagarnas beslut. Det var mer ett inlägg som beskrev vad de olika parterna sagt i frågan än ett inlägg om vad jag själv tyckte.

Jag saknar den juridiska kunskapen och vet inte hur ansvarfrågan ligger till.

Det var, om jag fattade det hela rätt, ett beslut som togs när förhandlingen var slut, så det diskuterades kanske inte om man behövde mera tid då, utan åklagnarna verkade ha förståelse för att det kunde ta tid att ta ställning då det var mycket att gå igenom.

Om jag ska själv säga vad jag tycker, borde kanske båda parter efter förhandlingarna se att denna person är en sådan som tar döden som lösning på problem. Det var ju t o m en punkt i stämningsansökan; att SD inte var främmande för att döda:

"Vittnesförhör med Hanna Davidsson (förhörsbilaga 3A) angående Stefan
Davidssons tidigare tankar på att avsluta familjen till styrkande av att Stefan
Davidsson inte är främmande för en dödlig utgång.
"

Det var en skribent som sa att han inte kunde minnas att en misstänkt tagit självmord inför en väntande dom (ungefär något liknande om jag minns rätt). Det är kanske en så ovanlig situation att det inte riktigt fanns på tapeten, även om man så här med facit i hand tänker att det borde det förstås.

Djupt tragiskt allt.
Om inte SOA har någon del i det hela (alltså mord) så är det ju rent förskräckligt att behöva hitta SD död. Inte bara att se honom där, men också hemska samvetskval. Och på det bli misstänkt, sommarstället är som en dödens bostad. Det tar aldrig slut...kan räkna upp en oändlig massa saker som alla förstår...

Nä, det här är så hemskt att det går bara inte att ta in.

Jag är mer arg på SD än på någon annan i den här frågan.

Dock typiskt SD. Ingen hänsyn till någon annan, bara sig själv i centrum.
Citera
2021-05-31, 16:29
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det låter bra att domen kommer att vara giltig och därmed kommer också skadestånden till LW:s anhöriga att betalas ut.

Om den inte överklagas. SD kanske har lämnat ett brev "att öppnas efter hans död"
till sina advokater.

Citat:
dödsboet kan överklaga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in