Citat:
Ursprungligen postat av
Firesnake
Fast att de behövde mer tid för överläggningar är ju en sak. Riskbedömning av den tilltalade en annan.
Det är ju som sagt inte så att de bestämde sig för att fälla honom fem minuter innan domen blev offentlig och snabbt skrev ihop domen.
De pratade om att det fanns en viss flyktrisk hos SD. Men att det även fanns en viss suicidrisk eller risk att han skulle skada sin familj kunde ju vem som helst som skummat fuppen se. Att han sett döden som lösning tas ju upp i fup flera gånger, om än inte sin egen död.
Det stöttes ju och blöttes även i tråden. Pratades om nytt Bjärred osv.
Inte säkert att det hade lett någonvart men någon hade kunnat göra en orosanmälan till soc om SD. Det kan man ju göra även på vuxna. Men som du sa, lätt att vara efterklok.
Själv var jag övertygad om en friande dom. Delvis pga att han inte häktats.
Jag misstänker att Stefan själv var det också. Att detta var en total impulshandling.
Även om de där nya cacherna kring Folketorp i SOAs namn (men som sannolikt SD ligger bakom) kan tyda på att han planerat suicid om han mot förmodan dömdes (död ved lever eller vad han skrev)
Alltså, det är inte så att jag varken försvarar rättens beslut eller åklagarnas beslut. Det var mer ett inlägg som beskrev vad de olika parterna sagt i frågan än ett inlägg om vad jag själv tyckte.
Jag saknar den juridiska kunskapen och vet inte hur ansvarfrågan ligger till.
Det var, om jag fattade det hela rätt, ett beslut som togs när förhandlingen var slut, så det diskuterades kanske inte om man behövde mera tid då, utan åklagnarna verkade ha förståelse för att det kunde ta tid att ta ställning då det var mycket att gå igenom.
Om jag ska själv säga vad jag tycker, borde kanske båda parter efter förhandlingarna se att denna person är en sådan som tar döden som lösning på problem. Det var ju t o m en punkt i stämningsansökan; att SD inte var främmande för att döda:
"
Vittnesförhör med Hanna Davidsson (förhörsbilaga 3A) angående Stefan
Davidssons tidigare tankar på att avsluta familjen till styrkande av att Stefan
Davidsson inte är främmande för en dödlig utgång."
Det var en skribent som sa att han inte kunde minnas att en misstänkt tagit självmord inför en väntande dom (ungefär något liknande om jag minns rätt). Det är kanske en så ovanlig situation att det inte riktigt fanns på tapeten, även om man så här med facit i hand tänker att det borde det förstås.
Djupt tragiskt allt.
Om inte SOA har någon del i det hela (alltså mord) så är det ju rent förskräckligt att behöva hitta SD död. Inte bara att se honom där, men också hemska samvetskval. Och på det bli misstänkt, sommarstället är som en dödens bostad. Det tar aldrig slut...kan räkna upp en oändlig massa saker som alla förstår...
Nä, det här är så hemskt att det går bara inte att ta in.
Jag är mer arg på SD än på någon annan i den här frågan.