2021-05-31, 14:12
Medlem
TheKhurgans avatar
Finns det en summering om brottet och efterspel?
Tråden är på elva tusen sidor och jag vill inte klicka på länkarna i TS eftersom jag sitter på jobbdator.
Om någon vet vilken sida på ett ungefär, det finns en vettig summering?
Citera
2021-05-31, 14:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kan det månne vara rewieern som har kollat extra noga och sen tagit bort några av HDs loggar?
I och med pg förundersökning är inloggningen på hans konto mer intressant.
Får väl hoppas det är polisen som granskar kontot och byter inlogg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Detta beslut, att häkta Stefan, närhelst, låg på domaren, hovrätten.
Åklagarna Hiding och Johansson har lämnat över till domaren och rätten, däremot yrkade åklagarna på att Stefan skulle häktas i samband med dom, men att hovrätten fick häkta honom när de ansåg sig klara med utfallet.

Känslan av att kasta över skiten på åklagarna förvånar mig inte, särskilt inte i detta fall.

Är med på detta.

Men det som jag kommenterade och hade synpunkter på var detta som hävdas att åklagaren på något vis måste godkänna handräckningen från HR innan den kan gå vidare till polisen.

Kan inte hitta något som talar för den tågordningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grubbelman
Ja ett riktigt praktexempel på hur rutten Stefaan Davisson var, ändå håller Jelly Grey och HD honom om ryggen, kanske kan dessa 2 också komma på samma lista, bara vidrigt.
Vet vi verkligen att JG gör det? Han kanske är jäkligt lättad nu när SD inte har möjlighet att påverka honom? Jag är inte säker på att JG vet något alls. Däremot HD vet varenda detalj. Jag är säker på att HD fick besök av SD under mordnatten. Men jag tror inte JG hade varit kvar i kretsen om han verkligen vetat. SOA sa t ex att "för mig är han oskyldig till motsatsen är bevisad". Han älskade SD som sin egen son - och jag kan verkligen inte lasta SOA för just den biten. Han måste fått en chock han också när domen meddelades.

Nå, bara lite tankar - och självklart spekulationer.
Citera
2021-05-31, 14:19
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Jag lägger upp detta igen, åklagarna har inte gjort fel, utan det är Hovrätten som ska stå ansvariga

Dag 17, 4/5
Åklagarna håller slutanförande. Åklagarna ger i samband med detta in en disposition, hovrättens aktbilaga 85.
Åklagarna yrkar att Stefan Davidsson ska häktas i samband med meddelande av dom. Som häktningsskäl anförs att den s.k. tvåårsregeln är tillämplig samt att det föreligger en viss recidivfara och en viss flyktfara.
Målsägandebiträdet håller slutanförande.
Tack! Ord och inga visor. Göta Hovrätt äventyrade inte bara Stefans liv utan även allmänhetens. Recidiv = återfall, i detta fall risken för återfall i mord ska beaktas utöver risken att gärningsmannen flyr.
Vet någon NÄR handräckningsbegäran skickades till polisen? Polisen säger att de fick begäran 11.29 alltså 11 minuter efter larmsamtalet. När skickades begäran? Före eller efter 11.00 ?
Citera
2021-05-31, 14:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
De kan ha tvättat i föreningens tvättstuga? Hur väl dokumenterades ev spår hos HD?
Ett getöga upp genom vindsluckan, som de dessutom missade vid första vändan har jag för mig

Tänkte mest på att det faktiskt fanns blod på tvättmaskinen, precis vid luckan.

Lenas blod.
Citera
2021-05-31, 14:45
Medlem
doktor-millers avatar
Nu säger Advokat Backman i NA att dödsboet kan överklaga domen( då måste det väl betyda att domen är giltig vilket har diskuterats här)
Citera
2021-05-31, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vet vi verkligen att JG gör det? Han kanske är jäkligt lättad nu när SD inte har möjlighet att påverka honom? Jag är inte säker på att JG vet något alls. Däremot HD vet varenda detalj. Jag är säker på att HD fick besök av SD under mordnatten. Men jag tror inte JG hade varit kvar i kretsen om han verkligen vetat. SOA sa t ex att "för mig är han oskyldig till motsatsen är bevisad". Han älskade SD som sin egen son - och jag kan verkligen inte lasta SOA för just den biten. Han måste fått en chock han också när domen meddelades.

Nå, bara lite tankar - och självklart spekulationer.

Tro mig, JG vet mycket som han undanhållit i TR, lika som HD
Citera
2021-05-31, 14:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag lägger upp detta igen, åklagarna har inte gjort fel, utan det är Hovrätten som ska stå ansvariga

Dag 17, 4/5
Åklagarna håller slutanförande. Åklagarna ger i samband med detta in en disposition, hovrättens aktbilaga 85.
Åklagarna yrkar att Stefan Davidsson ska häktas i samband med meddelande av dom. Som häktningsskäl anförs att den s.k. tvåårsregeln är tillämplig samt att det föreligger en viss recidivfara och en viss flyktfara.
Målsägandebiträdet håller slutanförande.

Ja, tack, har läst detta.
Exakt det åklagare ÅH säger i NAs artikel också.

Och jag säger alltså inte emot dig som du ser ovan.

Vad jag menar är att Granelid svarar i SR att rätten frågade åklagarna om det var ok om rätten tog ställning till häktning i samband med att dom avkunnats/meddelats, och åklagarna gav ok till det.

Så om detta stämmer (det finns väl bandupptagningar?) så blir det väl i princip en överenskommelse.

Bägge parter; åklagare och rätten nämner att SD varit i frihet länge innan, och att de inte hade några indikationer (mina ord, fritt ur minnet) som pekade på att detta kunde hända.

Jag förmodar att med det kan man mena att man t ex inte har hört att varken vittnen eller SD yttrat att han tänker ta självmord eller liknande.

För som många säger, är det ju verkligen inte förvånande att detta kunde hända när man tänker efter.

Man kan väl även ha i åtanke att inte ens SOA (om det nu var han som var med SD) som ändå känner SD väl, inte förutsåg detta.

Han måste ju ha blivit lurad på något sätt om SD kunde ta sig ut med ett vapen eller liknande, om det inte var så att han blev hotad till livet eller försökte avvärja något.

Det är inte klokt när man börjar tänka på det...
Citera
2021-05-31, 15:11
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
😎 De som är föremål för brottmål är kanske inte bäst i klassen i just den grenen.

Nej det är ju så. Och mord är inte vilket brott som helst heller...
Citera
2021-05-31, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grubbelman
Ja ett riktigt praktexempel på hur rutten Stefaan Davisson var, ändå håller Jelly Grey och HD honom om ryggen, kanske kan dessa 2 också komma på samma lista, bara vidrigt.

Kanske JG kommer hävda att SD är feldömd? Att han är så blind att han faktiskt tror det. Kanske några till av de få vänner han hade kvar också har den uppfattningen?

Nu hoppas jsg att även HDs förehavanden undersöks, så att alla tvivel angående hennes delaktighet eller om hon är helt oskyldig på alla plan, utreds. Litar inte på hennes totala ovetskap för fem öre.
Citera
2021-05-31, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Svarar lite kort här pga tidsbrist.

Rätta mig om jag har fel, men är inte den första lilla rättspyiatriska utredningen till för att bedöma om det behöver göras en större utredning inför en ev fällande dom och om det vid undersäkningsstillfället och vid brottet kunnat föreligga allvarlig psykisk störning. Det kan ju i vissa fall vara aktuellt med psykiatrik vård omedlbart.

Då handlar det inte om att göra en bedömning om man är psykopat eller verkar lida av typ ADHD, utan allvarliga psykiska störningar som gör att du har svårt att avgöra vad som är rätt eller fel, inte kan skilja mellan fantasi och verklighet.

Denna undersökning tar bara en timme ungefär, och läkaren har möjlighet att läsa i förundersökningen och begära sjukjournaler.

Jo så är det. Men eftersom ingen ny bedömning verkar ha gjorts efter denna så är det väl bara den de hade att falla tillbaka på... Hans labila beteende på senare tid har de ju såklart noterat, men inte mer än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in