2021-05-31, 13:32
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Varför hittar jag bara konversationer mellan Stefan och Lena för 2017? Någon som kan hjälpa mig?

De gick över till Telegram och de konversationerna finns inte sparade.
Citera
2021-05-31, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jamen precis.

Jag lyssnade nyss på domaren C Ganelid i SRs intevju och läste i NA.

Det verkar ju ha funnits en diskussion och därav förstår man ju att det till syvende och sist var HR som tog belutet att de i princip inte kände sig klara med bedömningen innan domen avkunnats. Det blir lite som att båda parter lägger ansvaret på varandra.

Jag lägger upp detta igen, åklagarna har inte gjort fel, utan det är Hovrätten som ska stå ansvariga

Dag 17, 4/5
Åklagarna håller slutanförande. Åklagarna ger i samband med detta in en disposition, hovrättens aktbilaga 85.
Åklagarna yrkar att Stefan Davidsson ska häktas i samband med meddelande av dom. Som häktningsskäl anförs att den s.k. tvåårsregeln är tillämplig samt att det föreligger en viss recidivfara och en viss flyktfara.
Målsägandebiträdet håller slutanförande.
Citera
2021-05-31, 13:43
Medlem
doktor-millers avatar
Ärligt talat så tror jag att SD:s liv blev skit redan för tre år sedan. Han fick tokspel och slog LW sönder och samman men efteråt tror jag han ångrade sig och mådde skit. Men måste ändå upprätthålla sin fina fasad. Smygandet med Lena och sexet var borta för alltid och ingen annan skulle han nu någonsin få tag i att prassla med. Skalet fick han nu hålla till godo med men aldrig mer någon spänning i livet. Besöker MORDPLATSEN många månger (sjukt) inte minnesplatsen dit alla andra går. Mailar henne när hon är död flera gånger (sjukt). Efter domen (18 år) tror jag beslutet blev lätt, och planen var redan förberedd. 0 känsla för vad han utsätter sina barn för, en plats som de har älskat. EGO in i det sista. Ingen annan bestämmer över mig PANG
Citera
2021-05-31, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Besöker MORDPLATSEN många månger (sjukt) inte minnesplatsen dit alla andra går.

Hur vet vi detta?
Var han där ensam eller med ngn annan?
Citera
2021-05-31, 13:54
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Hur vet vi detta?

Han berättar det själv i förhör från TR att han är där flera gånger.
Åtminstone en gång är ena dottern (T tror jag) med.
Citera
2021-05-31, 13:55
Medlem
Citat:
Hur vet vi detta?

Det har han själv berättat. Åtminstone ett 10-tal gånger. En gång hade han dessutom den dåliga smaken att ta med sig en av sina döttrar dit.
Citera
2021-05-31, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Han berättar det själv i förhör från TR.
Åtminstone en gång är ens dottern (T tror jag) med.

Undra om han kände ngn slags stolthet, maktfullhet (eller rentav upphetsning) när han var där och återupplevde brottet...
Citera
2021-05-31, 13:58
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
”Till P4 Örebro säger Christer Ganelind att åklagaren yrkat på att han skulle häktas efter hovrättens överläggningar.
Teoretiskt har vi inte överlagt färdigt förrän vi har avkunnat vår dom. Så rätten frågade om det var okej att vi tog ställning till häktningsbeslutet i samband med dom och det tyckte åklagaren var okej, säger han.
Inte heller fanns några indikationer på att det fanns någon fara för hans liv, enligt Ganelind.
– Såhär i efterhand kan man konstatera att det var kanske olyckligt att det blev på det här sättet. Men det var också så att det var ett omfattande material att gå igenom och han var som sagt frikänd sedan tidigare, säger han till P4 Örebro.”

Att åklagarna inte begärde honom häktad berodde på att hovrätten inte bedömdes kunna ta ställning till det omfattande materialet direkt. Det säger Therese Johansson, en av två åklagare som drivit målet.
– Den bedömningen gjorde vi i en situation där vi inte hade några indikationer på att det skulle sluta med en dödlig utgång, säger hon.
Att så ändå blev fallet är fruktansvärt, säger hon.
– Det är en tragedi, säger Therese Johansson.”

Från Expressen.

Mitt fetade: blir ett Moment 22.
För mig låter det som språkförbistring, det de kommunicerar. Klart att han inte skulle häktats i samband med att HR börjar sitt arbete med ärendet. Och deras överläggningar SLUTAR väl innan domen meddelas. Det är i ett utrymme däremellan som de, vid fällande dom, ska hämta den tilltalade och ha honom i säkerhet när domen meddelas. Här måste domstolen väga in att domen ändrades från frikänd till 18 års fängelse. Risken för suicid, flykt och aktioner som medför fara för annan måste tas under övervägande. Vet inte om skulden ligger hos åkl eller domaren. Barnen bör kräva ett skadestånd, också för att tillvägagångssättet ska prövas.
Citera
2021-05-31, 14:01
Medlem
Citat:
Hur vet vi detta?
Han har berättat det i utredningen. Och han har haft en (eller båda?) döttrarna med sig också ibland. Om jag minns rätt så har han nämnt ett "tiotal" gånger.
Citera
2021-05-31, 14:03
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det kommer ju kunna komma fall där den åtalade har möjligheterna att fly, men är charmerande. Och alla andra varianter. Det är kanske en påminnelse om att man ibland kan behöva ansvara för sin hederlighet alldeles själv.
😎 De som är föremål för brottmål är kanske inte bäst i klassen i just den grenen.
Citera
2021-05-31, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Det som är så konstigt är SD:s sätt att väga rättvisan .
Om HAN blir dömd ja DÅ tänker han minsann ta självmord ...
Han hade ju valet att välja vilket han skulle göra .

Men när det gällde LW så var hon tvungen att avstå sin sons födelsedag för att SD ansåg sig nödgad att ta hennes liv ...
Hon fick inte välja vilket hon ville göra ...hon skulle bara dö enligt GM .

Ja ett riktigt praktexempel på hur rutten Stefaan Davisson var, ändå håller Jelly Grey och HD honom om ryggen, kanske kan dessa 2 också komma på samma lista, bara vidrigt.
Citera
2021-05-31, 14:07
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag uppfattar Christer Ganelids svar till reportern i SR lite som hårklyveri.

Han säger ju att åklagaren begärde efter vslutad förhandling att SD skulle häktas när hovrätten överlagt färdigt.

Ganelid menar att teoretiskt har de överlagt färdigt när HR har avkunat domen, när de meddelat domen.

HR frågade då åklagrna om det var ok att HR tar ställning till häktning i samband med dom, vilket åklagarna gick med på.

Ganelid säger också på fråga att de inte hade något i det matrial de hade tillgång till som kunde tyda på att SD skulle ta självmord, bli skjuten eller fly.

(Lite fritt skrivet utifrån det jag hörde av intervjun.)

Varför skulle man fråga överhuvudtaget, om det inte fanns en möjlighet till att ta ställning tidigare kan man då fråga sig.

Min tolkning av hans utlåtande är att det går.
Jag misstänker att alla är lite försiktiga med att säga något alls. Det kan bli fråga om skadeståndskrav och utredning om ansvaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in