Citat:
Ursprungligen postat av
Imbaz
Gini vet att detta är hans sista kontrakt han kan skriva och höja sin lön, LFC erbjöd löneökning men bara 2 år, då han är 31, barca erbjöd 3 år, det var hans krav till LFC som dem inte gick med på.
Enkelt att förstå, du själv har max 3-4 år kvar att jobba, vill du inte få ut de bästa du kan få då när du ändå byggt upp ett namn nu och kan ställa krav ?
Ptja, jag är inte säker på att jag i Wijnaldums skor valt Barca alltså. Ekonomiskt är det lite mer trygghet med 3 år än 2, livsstil en förbättring (Spanien > England), kul med ny utmaning. Men sportsligt?
Han är otroligt viktig i Liverpool, han hade fått en löneförhöjning om han stannat, han hade säkerligen varit en viktig del av Liverpools elva även nästa säsong. Liverpool är, minus skadeläget, i ett bättre skick än Barcelona just nu. Jag ser det som inte omöjligt att Wijnaldum är med på resan ner i källaren för Barca. Typ, Barca inleder svagt nästa säsong, Koeman ut, Wijnaldum petad och ska bort likt Coutinho om ett år.
Sen kan jag förstå om bristen på "lojalitet" från Liverpools sida spelar in också. Wijnaldum en nyckelspelare i deras resa mot toppen, då kunde han väl fått 3 år istället för 2. Milner fick förlängt 2019 till 2022 som 33-åring. Men kanske har klubben policy på 2 år max för spelare som fyllt 30, vad vet jag.
Men det är fan ingen nobrainer för Wijnaldum. Jag tror han upplevt peaken av sin karriär i Liverpool. Han är grym på det han gör, men samtidigt en ganska begränsad spelare i vissa aspekter. Tror inte Wijnaldum är spelaren som tar Barca till nya titlar.