2021-05-30, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Har du inte svaret i din första mening?
Uppenbarligen inte eftersom det tuggas om denna tjej kompis ska ha sett Helena på bron och i så skulle hon hejat på henne !!
Fler frågor på det från alla expert detektiver i denna tråd 🤔
Citera
2021-05-30, 20:03
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Uppenbarligen inte eftersom det tuggas om denna tjej kompis ska ha sett Helena på bron och i så skulle hon hejat på henne !!

Om jag inte misstar mig måste väl tanken varit att kompisen då var på väg hem igen, gåendes, o då haft en möjlighet att se H o "pilot". Sedan känns det ju samtidigt rimligt, som någon skrev, att kompisen då skulle känt igen iaf H, o inte behövt beskriva hennes byxor för att identifiera henne.
Citera
2021-05-30, 21:01
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen

Varför skulle inte kompisen kunnat träffat på Helena på bron om hon bara åkte taxi till UA eller har jag missat något?
Citera
2021-05-30, 21:09
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morbror Frans
Du kör ofta en väldigt kaxig och överlägsen stil mot dom som inte stryker dig medhårs, och undrar hur många nya användare du har skrämt bort från tråden som mycket väl skulle ha kunnat sitta på helt avgörande info om fallet?

Ja det där har jag också funderat på. För två tre år sen dök det upp flera nyreggade tråddeltagare som alla hade rört sig åtminstone perifert i de kretsar som diskuteras här. De bemöttes med skepsis och rent av med fientlighet och försvann. Var tråden hade stått idag med deras medverkan kan man bara spekulera i. Pepparkakemannen som var med vid den incident som även ebeneezer22 nämnde - när BW glad i hågen brände omkring på en crosshoj i samband med ett sök, till synes helt oberörd över situationens allvar. PW70 som droppade uppgiften om innebandyfesten hösten -92 där BW och JE (C's bror) snackade om vad som hänt med Helenas kropp, och dagen efter hotade en av åhörarna. Svanunge som nämnde BW's nära vän vars förälder var högt uppsatt polis - det kan mycket väl ha handlat om den nu aktuelle MK (även om modern är högt uppsatt politiker och inte polis). Och kanske framför allt Globetrotter57 som luskade i BW's alibi innan h*n drevs bort från tråden. Särskilt där tror jag det hade funnits mer att hämta. Förhoppningsvis kan någon av dem hitta tillbaks i skenet av den senaste tidens aktivitet.

Ja ja, mitt första inlägg i tråden, som jag emellertid följt sen dag ett.
Citera
2021-05-30, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Ja det där har jag också funderat på. För två tre år sen dök det upp flera nyreggade tråddeltagare som alla hade rört sig åtminstone perifert i de kretsar som diskuteras här. De bemöttes med skepsis och rent av med fientlighet och försvann. Var tråden hade stått idag med deras medverkan kan man bara spekulera i. Pepparkakemannen som var med vid den incident som även ebeneezer22 nämnde - när BW glad i hågen brände omkring på en crosshoj i samband med ett sök, till synes helt oberörd över situationens allvar. PW70 som droppade uppgiften om innebandyfesten hösten -92 där BW och JE (C's bror) snackade om vad som hänt med Helenas kropp, och dagen efter hotade en av åhörarna. Svanunge som nämnde BW's nära vän vars förälder var högt uppsatt polis - det kan mycket väl ha handlat om den nu aktuelle MK (även om modern är högt uppsatt politiker och inte polis). Och kanske framför allt Globetrotter57 som luskade i BW's alibi innan h*n drevs bort från tråden. Särskilt där tror jag det hade funnits mer att hämta. Förhoppningsvis kan någon av dem hitta tillbaks i skenet av den senaste tidens aktivitet.

Bra inlägg och jag måste säga att jag håller helt med. Har läst sen trådens start och har också reagerat flera gånger på att det ofta blir fientligt, misstänksamt och inte sällan skrivs ordet ”trolla”..

När man läser tråden objektivt, dvs jag har aldrig varit i Mariestad och känner ingen av alla nämnda - (dock vet jag vem TS är) så märker man väldigt tydligt hur det svänger fram och tillbaka.
Nästan så att man vilseleder och lyfter lite korkade saker, för att ”snacka” om något annat...
Väldigt uppenbart ibland.

Det är inte utan att man ibland funderar på vem skribenterna är här i tråden.

Jag hoppas också på lite mer öppenhet och välkomnande av nya skribenter och jag är helt övertygad om att där sitter folk därute och som har svaret på denna gåta.
Tror tyvärr inta att folk orkar ha ”civilkurage” så här många år efter, man vill helst bara glömma och gå vidare. Man vill inte riva upp gammalt och säkerligen inte trampa folk på tårna.

Hoppas dock att de tänker om och låter familjen få ett avslut på denna fruktansvärda historia, få lov att ta farväl, begrava och minnas sin dotter och syster.

Hoppas kalla fall löser detta!!
Citera
2021-05-30, 22:47
Medlem
https://www.expressen.se/gt/krim/helena-forsvann-for-29-ar-sen-ny-bok-soker-gatans-losning/

En ganska bra och kort sammanfattning. Tycker man förstår här att vittnet på bron inte kan vara
UAs kompis.
Citera
2021-05-30, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
En konspiration där politiker och ett rättsväsende skulle vara inblandat blir ganska oseriöst eller spekulationer om ett raderat foto på en fb sida. Just sånt som jag tror kan få andra på forumet att inte vilja vara kvar. Men intressant hur mannen med pilotglasögon kom till Töreboda? Hade han bil? eller fick han skjuts av Ullrika och Helena? och var det BW tjej som var hemma hos Ullrika samma natt? Gick hon tillbaka till stan borde hon nästan ha mött Helena?

Här känns det ju nästan som ett motiv kan komma fram - BW kan ju varit rejält för att hans tjej pratar med Ulrika o. Ev Helena oxå på vägen? Eller känns det fel?
Citera
2021-05-30, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe

BW är inblandad det är jag övertygad om - blir ju ännu mer övertygad när nya uppgifter har kommit fram.
Citera
2021-05-30, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Bra inlägg och jag måste säga att jag håller helt med. Har läst sen trådens start och har också reagerat flera gånger på att det ofta blir fientligt, misstänksamt och inte sällan skrivs ordet ”trolla”..

När man läser tråden objektivt, dvs jag har aldrig varit i Mariestad och känner ingen av alla nämnda - (dock vet jag vem TS är) så märker man väldigt tydligt hur det svänger fram och tillbaka.
Nästan så att man vilseleder och lyfter lite korkade saker, för att ”snacka” om något annat...
Väldigt uppenbart ibland.

Det är inte utan att man ibland funderar på vem skribenterna är här i tråden.

Jag hoppas också på lite mer öppenhet och välkomnande av nya skribenter och jag är helt övertygad om att där sitter folk därute och som har svaret på denna gåta.
Tror tyvärr inta att folk orkar ha ”civilkurage” så här många år efter, man vill helst bara glömma och gå vidare. Man vill inte riva upp gammalt och säkerligen inte trampa folk på tårna.

Hoppas dock att de tänker om och låter familjen få ett avslut på denna fruktansvärda historia, få lov att ta farväl, begrava och minnas sin dotter och syster.

Hoppas kalla fall löser detta!!

Håller helt med... Har ältat samma meningar i olika format och först nu den senaste tiden har det lossnat. Men det fortsättes att lyfta fram detaljer när man vill lyfta bort specifika påståenden genom uttröttning, detta bedrivs av vissa fortfarande. Bra att ni andra blir fler..

Funderingar... BWs beteende och förändring har självklart uppmärksammats av syster UA mfl. Hur kommer det sej att de är säkra på hans oskuld? Genom alla år av olika misstänkta och ingen reaktion? Inte ens när vännen PR blev utpekad som skyldig kom någon reaktion på att BW fanns på plats och blev förändrad efteråt. Vad vet UA mfl som uppenbarligen inte har nått ytan?
Citera
2021-05-31, 00:28
Medlem
Citat:
https://www.expressen.se/gt/krim/helena-forsvann-for-29-ar-sen-ny-bok-soker-gatans-losning/

En ganska bra och kort sammanfattning. Tycker man förstår här att vittnet på bron inte kan vara
UAs kompis.
Vem är Helenas bekant som nämns i artikeln som nu mera är avliden?
Citera
2021-05-31, 01:48
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

UAs kompis.

Hur förstår man det, kan du utveckla?
Citera
2021-05-31, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Hur förstår man det, kan du utveckla?

”Dagarna efter att Helena försvann kontaktade ett vittne polisen och berättade att hon sett en kvinna och en man gå på Marieholmsbron tillsammans den aktuella natten. Kvinnans signalement stämde in på Helena, och mannen – berättade vittnet – bar pilotglasögon.”

Hade man formulerat det såhär OM det hade varit en vän till Ulrika och Helena, som sett henne på bron?

Det var var speciellt byxorna hon kunde lämna signalement på och då förstod man att det var Helena vittnet sett.
Hade vittnet känt HA och kanske t om hejat, hade inte byxorna spelat någon roll i det hela.
Hade det varit väninnan hade det kommit fram tidigare till polisen än att vittnet kontaktat polisen efter ett par dagar.

Tyvärr tror jag inte att det var väninnan som såg HA på bron.

Det som är intressant är hur HA och Pilot rörde och uppförde sig när vittnet såg dem - gick de snabbt? Pratade de? Gick de bredvid varandra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in